למה כל כך מוקדם להספיד את האופניים החשמליים?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 18/12/2018 09:04 ● ערב ערב 2893
האופניים החשמליים מוגדרים כאופניים בעלי מנוע עזר. הרעיון שעליהם מושתתת הרכיבה עליהם טמונה בסוללה חשמלית המפעילה את מנוע העזר ומסייעת לרוכב להפעיל את כלי הרכב הזה ללא מאמץ גופני משמעותי ( המופעל, כידוע, בעת הפעלת דוושות באופניים הקלאסיים).
למה כל כך מוקדם להספיד את האופניים החשמליים?

בשנת 2014 הוחל הייבוא הרשמי של אופניים אלו גם למדינת ישראל על פי הוראתו של מי שעומד בראש משרד התחבורה מזה כעשור, ישראל כץ. האופניים שאינם דורשים כל הסמכה או רישיון כלשהו לשם הפעלתם נועדו גם מתחילה במכוון או שלא במכוון ככלי תחבורה חביב ופופולרי בקרב בני הנוער והחבר'ה הצעירים. דווקא מחירם הזול יחסית- גם בשעת הרכישה ובוודאי לאורך זמן התפעול והתחזוקה השוטפת. דווקא העובדה שהאופניים סווגו באופן מהיר ומידי ככלי רכב אורבני מושלם: אינם צריכים לעמוד בפקקי תנועה המאפיינים את הערים הגדולות ובוודאי אינם נענים לתכתיבי מצוקת החנייה בעקבות מחסור אדיר בקרקעות פנויות בערים אלו. האופניים הפכו לכלי הרכב הנפוץ והמותאם ביותר עבור נתח משמעותי וחשוב באוכלוסייה. אלא שגם אז נדמה, שאיש מבין אלו המופקדים על משרדי הממשלה- משרד התחבורה, משרד המשפטים או המשרד לביטחון פנים לא נתן לעומק את דעתו, מהן ההשלכות של ייבוא כלי מנועי שיינתן לכל דורש ( מעל גיל 16, על פי הקבוע בחוק) וללא כל צורך לבחון מלכתחילה את יכולתו לשלוט במינימום חוקי תנועה או במקסימום רכיבה בטוחה.

ואז אירע מה שהיה צפוי במיוחד, מספרן של תאונות הדרכים שבהן מעורבים אופניים חשמליות הלך ועלה. לא הייתה עוד כל אפשרות להימנע מהסטטיסטיקה שהלמה בכל פעם מחדש. האופניים הללו הפכו לשם נרדף לאימה, לפחד ולעבריינות תנועה. כולם שכחו בין רגע את היתרונות האדירים של האופניים האלו, היתרונות שבזכותם כמעט כל המדינות המפותחות נעזרות בהם ככלי רכב נפוץ לשם מיגור פקקי תנועה במרכזי ערים. האופניים אינם פולטים חומרי בעירה מסוכנים, ולפיכך אינם מזהמים את הסביבה. בנוסף, אופניים אלו הם זולים במיוחד ביחס לכלי רכב פרטי אחר, כך שהם בהחלט מותאמים לטווח גילאים מסוים. מובן, שלשימוש ב אופניים חשמליות יש צדדים חיוביים נוספים. אלא שעל מנת להגשים אותם- כל הגופים הרשמיים האמורים לעיל חייבים לשתף פעולה ולהחליט על הוראות שעה וחוקים נחוצים שיהפכו את האופניים הללו להרבה יותר בטוחים.

 

חייבים לטפל בבעיית האופניים החשמליים ולהפוך אותם לכלי תחבורה פופולרי ברחבי הערים

 

אמנם בתודעה של הציבור הישראלי, לצערנו הרב, בחודשים האחרונים התמקמו האופניים החשמליים בצד השלילי של החדשות. אופניים חשמליים אלו היו מעורבים במידה רבה בתאונות דרכים קטלניות. ובשל כך, הפך היחס כלפיהם לעוין ולא רצוי בקרב רוב האוכלוסייה. כולם יודעים לדקלם בעל פה על סכנות רבות של רוכבי האופניים הללו ועל מותם הטרגי המזעזע של צעירים בשל רשלנות פושעת שלא נאכפת דיה על ידי הרשויות. האופניים הללו נוסעים ברחובות במהירות מסחררת, במקרים רבים למרות האיסור המפורש על כך דווקא על המדרכה לצד הולכי רגל עוטי בהלה. במקרים אחרים רוכב האופניים החשמליות כלל אינו מבחין בסביבתו וכלל אינו מעניק לה יחס כלשהו, שכן הוא נתון כל כולו בלב עולם פנימי מנותק משלו. זאת, כמובן, בזכות האוזניות שמונחות על אוזניו והטלפון הנייד שהפך לחלק בלתי נפרד מהישות של כולנו בשנת 2019. חשוב לזכור, שאמנם במשך חודשים היה נדמה, שאין כל סיכוי לעצור את התופעה המחרידה הזאת ושגורלנו נגזר, ככל הנראה, להיפגע בשלב כלשהו מאופניים חשמליים אקראיים. אלא שאז התרחש האסון הפרטי של משפחת נשר. אבי נשר, במאי הסרטים הנודע ( "הלהקה", דיזינגוף 99", "סיפור אחר" ועוד) ואשתו איריס, צלמת ואמנית בזכות עצמה איבדו את בנם הצעיר, ארי בתאונת דרכים מחרידה בשדרות רוקח בתל אביב. נדמה, שגם מותו של בן אישיות מפורסמת וגם העובדה שהתאונה הייתה מהסוג הנחות של "תאונת פגע וברח" הביאו להד ציבורי ותקשורתי שסוף סוף גרמו למוסדות הרשמיים ולמשרדי הממשלה הרלוונטיים להתחיל להבין שהדבר אך בידיהם. לאופניים החשמליים יש הרבה פוטנציאל של נזק, אבל כזה פוטנציאל יש תיאורטית גם לרכבים פרטיים שמצויים בידי נהגים פרועים, פורעי חוק וחסרי כל מוסר. ובכל זאת- איש לא מתכוון לוותר על הרכב הפרטי שלו בגלל סכנה שעלולה להתרחש. חשוב לזכור, כי מרגע שמשרד התחבורה והמשרד לביטחון פנים הפנימו את הבעיות המרכזיות של רכיבה על גבי אופניים חשמליים, הם בהחלט מסוגלים לצמצם באופן מהותי את הסכנה וכתוצאה מכך למזער את מספר התאונות שבהן מעורבים אופניים אלו. האופניים החשמליים עשויים לשמש ככלי תחבורה פופולרי ואופטימלי במרחב האורבני דווקא בשל היכולת שלהם "לדלג" על פקקי התנועה ובזכות גודלם המהווה פתרון אפשרי לצמצום בעיית החנייה המוכרת.

 

לאופניים החשמליים יש גם יתרונות ראויים

 

אסור לשקוע בתהום החסרונות. חשוב לפעול כנגדם.

האופניים החשמליים החלו להגיע לישראל באופן רשמי באמצעות ייבוא מאסיבי החל משנת 2014. מאז ועד היום נמכרו, על פי הערכות, מעל מאתיים אלף יחידות ברחבי הארץ. כבר מלכתחילה ניסתה ממשלת ישראל ובפרט משרד התחבורה ומשרד המשפטים להגדיר באופן מדויק ומעשי, מהם בדיוק האופניים החשמליים. על פי ההגדרה, אופניים אלו הם למעשה "אופניים בעלי מנוע עזר". אופניים ממונעים אלו מקבלים אנרגיה באמצעות סוללה חשמלית המותקנת עליהם, כך שכבר מעצם הגדרת אופניים חשמליות הם סוג של רכב תחבורתי חשמלי- רכב שאינו פועל באמצעות בנזין ושאר חומרים מסוכנים ורעילים שעלולים להיפלט לאוויר ולזהם אותו. והרי כולנו עדים לניסיונות החוזרים ונשנים להמציא רכב חשמלי שיהווה חלופה מעשית יעילה לטובת הציבור ולתועלת השמירה החשובה על איכות הסביבה. ובכל זאת, מכיוון שעבור רכיבה על אופניים אלו לא נדרשה מעולם כל הסמכה ראשונית או/ ו כל ידע מקדים ( ולו המינימלי ביותר ) בחוקי תנועה ובהבנת הסכנות שבהפעלת כלי רכב במרחב ציבורי, וכן מכיוון שנקבע, כי הגיל המינימלי להפעלת יהיה 16 שנים בלבד, הרי שהמהירות המרבית של רכיבה בהם הוגבלה לעד 25 קמ"ש בלבד. הפעלתו של המנוע המותקן על גבי כלי זה עשוי להיות תלוי בדגמים מסוימים בדיווש הרוכב בלבד, בעוד שבדגמים נוספים המנוע מתחיל לפעול גם בלי הצורך לדווש. כלומר: ללא ספק, האופניים עשויות לשמש           ( לפחות בחלק מהדגמים) כלי תחבורה יעיל ונוח לשימוש שאינו דורש מאמץ גופני מיוחד. האופניים יכולים להתאים לכל מי שחפץ לנוע ממקום למקום בנוחות ובמהירות. ואכן, בהדרגה הפכו האופניים החשמליים בארץ ובעולם כאמצעי תחבורה חלופי יעיל ומותאם במיוחד במרחבים העירוניים הפקוקים.

ואולם, נדמה היה שעם הזמן האופניים הללו הפכו לשם נרדף ל"כלי רצח שקט". למה? משום שמישהו שם למעלה נרדם בשמירה. האופניים טסו במהירות גבוהה בהרבה מהמותר על פי חוק, הם נסעו על גבי מדרכות סמוך להולכי רגל מבועתים ( ולא כפי שהחוק דורש- רק על גבי כבישים). מספר התאונות שבהן היה מעורב כלי תחבורה זה הלך ועלה. אלא שלאחרונה סוף סוף החלו להתעורר ברשויות האכיפה: ההקפדה על עברייני האופניים, הגדלת הקנסות ותשומת הלב המשמעותית מטעם גורמי האכיפה- יעשו בסופו של דבר את שלהם-  אופניים חשמליים ישובו להיות כלי תחבורה נוח לשימוש.


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש