פרסומת
דלג

התוכנית לפתוח את שוק טיסות הפנים מנתב''ג לחברות זרות עולה מדרגה

מאת: אהובה מאמוס ● 8/2/2019 20:43 ● ערב ערב 2901
האם בקרוב צפויה לארקיע וישראייר תחרות על הקו לאילת? ● רשות שדות התעופה מקדמת בשנתיים האחרונות תוכנית שמטרתה להפוך את נמל התעופה רמון לשדה מקביל לנמל התעופה בן גוריון ● המטרה: כל טיסה שתצא מאירופה תנחת בנתב"ג, תעלה שם נוסעים ותמשיך לאילת, וטיסות מרמון לאירופה יעצרו בנתב"ג ● ברשות נבדקת בימים אלו האפשרות להרחיב באותה השיטה את היצע הטיסות גם למזרח הרחוק
התוכנית לפתוח את שוק טיסות הפנים מנתב''ג לחברות זרות עולה מדרגה
האם סוף סוף נזכה לתחרות של ממש על קו נתב"ג – אילת? שדה רמון ● צילום: ניק האפטון

בשורה לתושבי אילת שאוהבים לטוס למזרח: יתכן שבקרוב נטוס למזרח הרחוק מנמל התעופה רמון. בשנים האחרונות פועלים ברשות שדות התעופה לקדם את העיר אילת כעיר תיירות בינלאומית, ובמסגרת זו בוחנים דרכים להגדלת נפח הטסים דרכה, ובמיוחד כעת עם פתיחתו של שדה רמון בהשקעה של 1.7 מיליארד ₪. "זאת הפעם הראשונה ששמים את אילת על המפה כיעד לאומי", מסבירים ברשות: "כחלק מהתוכנית אנו יוצאים לוועידות בינלאומיות ונפגשים עם חברות תעופה ומשווקים את העיר אילת בכל העולם על מנת שיגיעו תיירים. נתקלנו בבקשות חוזרות של חברות תעופה, בעיקר מאירופה, אבל גם מהודו, אתיופיה ודרום אפריקה, לאפשר טיסות שינחתו בשני יעדים בנתב"ג ובאילת. הרעיון: כשחברת תעופה צריכה להוציא שני מטוסים אחד שינחת בבן גוריון, ואחד שינחת באילת. לא תמיד המטוסים מגיעים מלאים ולכן טיסה שתנחת בשני הנמלי התעופה תהייה רווחית יותר עבור חברת התעופה ותשרת גם את האינטרסים של העיר אילת ובכך תגדיל את נפח הפעילות של רמון". ברשות מדגישים כי העבודה שנעשתה "נחלה הצלחה מטורפת בעולם, הצלחנו להגדיל במאות אחוזים את מספר האנשים שבאים לאילת". 

 

מה יעשו ארקיע וישראייר?


לצורך כך הוקמה וועדה שמורכבת מנציגי רשות שדות התעופה יחד עם חברת הייעוץ לשדה רמון, שבוחנת את האפשרות וכן אפשרויות נוספות. המהלך החל לאחר שחברות התעופה הביעו רצונן לשלב טיסות, שינחתו כאמור בנתב"ג שם תעשה עצירת ביניים, וירדו הנוסעים המבקשים להגיע למרכז הארץ, לאחר מכן תמשיך הטיסה ותנחת באילת. וכך גם בטיסות חזרה כאשר הטיסה תמריא מאילת תאסוף נוסעים בנתב"ג ומשם תמריא ליעדה באירופה. המהלך הינו משתלם עבור חברות התעופה, משום שבנמל התעופה רמון לא משלמות חברות התעופה מיסי נמל (סלוטים) וכן הן פטורות מאגרות תעופה. מבחינת הרשות תביא העצירה בנתב"ג להגדלת הכנסותיהם שכן שם החברות כן משלמות אגרות. במקביל, כחלק מפיתוח קווי התעופה למזרח, בודקים ברשות את האפשרות לשלב גם טיסות למזרח כגון תאילנד, הודו ועוד. הבדיקה נעשית בשל לחץ של חברות תעופה הפועלות בישראל, מתוך רצון להגדיל את התפוסה במטוסים שבחודשי החורף יוצאים כשהם אינם מלאים בשני הכיוונים. מבחינת רשות שדות התעופה יאפשר הסדר שכזה את הגדלת נפח הפעילות של שדה התעופה רמון, המסוגל להגיע לקיבולת של עד 4 מיליון איש בשנה. מי שצפויות לסבול מהמהלך הן חברות ישראייר וארקיע החולשות על שוק הטיסות הפנים ארציות וסופגות לאורך השנים ביקורת רבה על גובה מחירי הטיסה שהן גובות. באם יאושר ההסדר החדש, צפויים מחירי הטיסה בחברות הזרות מנתב"ג לאילת לצנוח עד לכדי 10 יורו לכרטיס. לא ברור כיצד יוכלו החברות הישראליות להתחרות עם רמת מחירים כה נמוכה, זאת במיוחד לאור העובדה כי הן אינן פטורות מתשלום אגרות כמו החברות הזרות וכן לאור דיווחיה של ישראייר על שחיקה עקבית ברווחיות הקו לאילת הנמשכת מאז 2012.
בחודש ינואר השנה ביקר בישראל מנכ"ל חברת ריינאייר, מייקל א'וליירי, שהביע את תקוותו כי החברה תוכל להפעיל טיסות פנים ארציות בישראל. כעת נראה כי דבריו נפלו על אוזניים קשובות.

 

45 אלף ישראלים כבר תפסו טרמפ זול לאירופה


מדובר בבשורה טובה לתושבי אילת שחוצים בכל יום את הגבול על מנת לטוס למזרח דרך עמאן שבירדן. האם הטיסות למזרח יזכו להצלחה ולכמות נוסעים גדולה, כמו שמשיגה חברת רויאל ג'ורדיניאן? תשובה על כך נוכל לקבל רק לאחר שייוודע המחיר אותו יציעו חברות התעופה ובהתאם לגודל התחרות שתיווצר על הקו. ככל שיהיו יותר חברות תעופה שיבחרו לנחות באילת, כך תהיה התחרות גדולה יותר. כבר היום מציעה חברת ארקיע, שהינה החברה הישראלית השנייה שטסה למזרח הרחוק, מחירים נוחים מול המתחרה אל על בטיסות לתאילנד. 
לפי נתוני רשות שדות התעופה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), עברו ב-2018 בנמלי התעופה אילת ועובדה ביחד, 1.7 מיליון נוסעים, מתוכם 1.4 מיליון עברו בשדה אילת בטיסות פנים, והשאר בטיסות בינלאומיות. מתוך סך הטסים בטיסות בינלאומיות, כ45 אלף נוסעים היו ישראלים שניצלו את מחירי הטיסה הזולים וטסו מעובדה לאירופה. כיום פועולת בקווים הבינלאומיים מעובדה עשר חברות תעופה זרות ביניהן רינאייר, פינאייר, וויזאייר, וטראנס אוויה. 


חדשות אילת - ערב ערב באילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש