פרסומת
דלג

תיירים זרים מתלוננים: ''עמלת המרת מט''ח בנמל התעופה עובדה היא שוד''

מאת: אהובה מאמוס ● צילום: מערכת ערב ערב ● 8/2/2019 20:55 ● ערב ערב 2901
שני תיירים מפולין שנחתו בשדה התעופה עובדה, גילו שגם בעולם נאור ומתקדם לא יוכלו לשלם בכרטיס אשראי עבור נסיעה באוטובוס שיוביל אותם לעיר אילת ● כשביקשו להמיר כסף בעמדת הציינג' באולם הנוסעים הנכנסים, גילו כי לא רק שלא יקבלו קבלה עבור ההמרה (למרות שביקשו) אלא גם גבו מהם עמלה בסך 11 שקלים אף שפרטו יורו בשווי 30 ₪ בלבד ● "מדובר בשוד רשמי", הם קובלים, "העסקה לא נעשתה ברחוב, אלא באולם הנוסעים הנכנסים של נמל התעופה הבינלאומי" ● דובר רשות שוק ההון: "הנושא נמצא בבירור ונעדכן ברגע שיהיו לנו תשובות"
מי מפקח על השירותים הניתנים בשדה התעופה הבינלאומי של ישראל?. שדה עובדה

לא פעם אנחנו כתושבי ישראל בטרם נסיעתנו למדינות זרות, מתחברים לאתרים ברשתות החברתיות דרכם ניתן לקבל אינפורמציה על המדינה/עיר בא אנו מבקשים לבקר, וכן לשאול שאלות. פעמים רבות, ישנן אזהרות כאלו ואחרות בדבר גביית עמלה בסוכנויות המרת כספים, שונות. כך למשל בדף הפייסבוק טיפים למטיילים בפראג כתבה הגולשת שירן כשהיא מצרפת את תמונת המקום: "לא לעשות ציינג' מכיוון שהמקום גובה עמלה של 25 אחוזים". איריס עמר דיין סיפרה בעמוד כי אף שרשום בשלט כי אין עמלה ישנם מקומות שגובים עמלה לפי רצונם, לאחר שנלקחה ממנה עמלה על סך 1000 קורונות כ-180 שקל. אך מה קורה כאשר את העמלה הגבוהה גובים במקום שאמור להיות מוסדר ולפעול על פי חוק? תיירים מפולין ביקשו לפרוט יורו לשקל על מנת שיוכלו לשלם לאוטובוס שיוביל אותם לאילת - וזאת לאחר שגילו כי לא ניתן לשלם עבור הכרטיסים, באשראי - ביקשו לפרוט סכום של 30 שקלים בלבד וחויבו בעמלה של 11 שקלים. במכתב תלונה ששלחו למערכת 'ערב ערב', אליו צרפו את הקבלה המעידה על התשלום והעמלה שנגבתה מהם, מציינים התיירים אלכסיי קריקוב ומיכאל קוזנשוק: "אנחנו אזרחי פולין. ב -7 בינואר טסנו מפוזנן (פולין) לישראל על ידי חברת Ryanair ונחתנו בשלום בנמל התעופה עובדה בשעה 17.25 לפי שעון מקומי. במרכזו של אולם הנוסעים הנכנסים ממוקם דוכן של חברת האוטובוסים שבו נדרשנו לקנות כרטיסים לאילת. נהג האוטובוס בדוכן הודיע ​​לנו כי אי אפשר לשלם עבור כרטיס אוטובוס עם כרטיס אשראי ולכן היה עלינו לפרוט יורו לכסף ישראלי. פנינו לדוכן בו ניתן להחליף מטבע, אשר היה ממוקם אף הוא באולם הנוסעים הנכנסים. כשעמדנו בתור שמנו לב שהגברת הצעירה בציינג' החליפה את הכסף לזה שעמד לפנינו בתור, אבל לא נתנה לו קבלה. כאשר הגיע תורנו שאלנו אותה על שער חליפין של אירו בשקל. "אין שער, אין שער", היא הפטירה לעברנו,  "אין לי זמן, או שאתם מחליפים או שתלכו" היא צעקה עלינו. כשביקשתי ממנה קבלה היא ענתה שזה בלתי אפשרי. אף על פי כן היא בקשה ממני לחתום על קבלת הכסף והעמלה. הצלחתי להפוך את הקבלה לפני שחתמתי וצילמתי אותה. כשהגענו למלון ביקשתי מאחת הפקידות לתרגם את מה שכתוב על הקבלה. התברר כי הגברת גבתה מאתנו 27% עמלה. לצערי היא לקחה את העמלה גם מחבר שלי אולם לא הצלחתי לצלם גם את התמונה של הקבלה עליה הוא חתם וגם לא ניתנה לו, אבל הוא "נשדד" כמוני באותה העמלה הגבוה מדי". השניים מדגישים כי ביקרו במדינות רבות ומעולם לא נתקלו ביחס כזה, הן בכך שלא נותנים קבלה והן בעמלה המוגזמת שהינה בגדר שוד לדבריהם: "חברים יקרים", הם כתבו לנו, "ביקרנו ביותר מ-50 מדינות אבל מעולם לא נפגשנו עם סוג כזה של "שוד רשמי". "אנחנו משתמשים במילה "רשמי" כי העסקה לא נעשתה ברחוב, אלא  באולם הנוסעים הנכנסים של נמל התעופה הבינלאומי".

הקבלה שלא נמסרה לתיירים בנמל התעופה. מה פשר העמלה הגבוהה?

השניים טרחו וציינו עוד כי נהנו מאוד מהטיול בישראל ומהכנסת האורחים לה זכו: "המסע שלנו לישראל היה ממש נהדר. ראינו מוזיאונים יפים, ערים עתיקות ופגשנו אנשים מסבירי פנים ונחמדים. חבל שהטיול שלנו נפגם מאד בתחילה על ידי מישהו שלא ראה אותנו כתיירים אלא כפרה חולבת שניתן לחלוב ממנה עמלה גבוהה". את מכתבם חותמים השניים בהצעת ייעול: "נראה לנו שהדרך הטובה ביותר למנוע מצבים כאלה היא להציע לתייר בחירה כדי שיוכל לשלם באמצעות כרטיס אשראי, וכמובן לעשות משהו ע מנת לפקח על גובה העמלה הנגבית במקום".

דובר רשות שוק ההון מסר בתגובה: "הנושא נמצא בבירור ונעדכן ברגע שיהיו לנו תשובות".
ברשות המיסים הפנו אותנו לתגובה למשרד האוצר שלדבריהם "הוא זה האמון על אכיפת נותני שירותי המטבע (צ'יינג'ים)".

משרד האוצר הפנה אותנו לבקש תגובה מדוברות בנק ישראל.

מבנק ישראל לא חזרו אלינו עד למועד סגירת הגיליון.

ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "הנושא לא בסמכות משרד התיירות. עם זאת התייר מוזמן לפנות לפניות הציבור במשרד התיירות. המשרד יסייע לו בליווי מול הגופים האחראים בנושא.