פרסומת
דלג

תכנית השימושים הזמניים בשטח השדה המתפנה בפני הכרעה גורלית

מאת: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● צילום: מערכת ערב ערב ● 8/3/2019 14:37 ● ערב ערב 2905
בישיבת מועצת העירייה הוצגה בתחילת החודש התכנית לשימושים זמניים לעשר שנים בשטח השדה המתפנה בטרם אושרה על ידי חברי המועצה ● כעת מתגלה כי על מנת שתוכל לממש את מלוא תכניותיה לשטח ● על העירייה להגדיל את זכויות המימוש המותרות בשטח מ-10% ל-20% ● שכן בהעדר אישור כזה מהוועדה המחוזית, יוותר השטח ברובו שטח פתוח, ללא כל פעילות ● נציגת הוועדה המחוזית התרתה בעירייה: "עליכם לנמק בקשה כזו, ולהגישה בתוך שבוע" ● יצחק הלוי: "החלום הרע מבחינתי זה שאנחנו נעמוד מול חור שחור בטבורה של העיר, אנחנו רוצים לצאת לעבודה במינימום זמן" ● הצפי לתחילת העבודות: אוקטובר השנה
תכנית השימושים הזמניים בשטח השדה המתפנה בפני הכרעה גורלית

בחודש אוקטובר האחרון פרסמה החברה הכלכלית אילת (חכ"א) סרטון המתאר את תכנית השימושים הזמניים המיועדת לשטח השדה המתפנה. בין היתר הסביר הסרטון כי:  "בימים אלה מתרחש באילת מהלך היסטורי. שדה התעופה הישן נסגר ופתאום הכל מתחבר, צירי תנועה חדשים יפרצו באופן מידי לרוחבה של העיר, יחברו את שני הצדדים וייצרו רצף טבעי. אילת הופכת להיות קהילה אחת – תושבים, תיירים ומבקרים". 

 

חכ"א: "בני אילת יועדפו במכרזים"


עוד מפרט הסרטון את התכנית לשנים הראשונות של השטח. על פי המתוכנן, ישמש שטחו הדרומי של השדה כפארק זמני במשך מספר שנים. "החלק הדרומי של השטח יהפוך בשנים הראשונות לפארק ייחודי ומחובר שיהווה מוקד לאירועים ולפעילויות יום יומיות לרווחת התושבים והמבקרים. בתוך הפארק תוכלו לפגוש את פארק אנד פליי – מרחב מזמין ועשיר לפעילויות ואירועי פנאי, ספורט ותוכן. טרמינל שדה התעופה הישן יהפוך למרכז התרבות של אילת – פתרון מקורה ורב תכליתי בתיאטרון, מופעי בידור ומוסיקה. 'איירפורט לייב' – מתחם חיצוני שיארח פסטיבלים והפקות ענק מקומיות ויכיל עשרות אלפי חוגגים". 
חכ"א מסרה אז: "עם תחילת פעילות שדה התעופה ע"ש רמון ישמש השדה לתקופה קצרה כשדה חירום ולאחר מכן יחלו העבודות לפירוק תשתיות השדה על ידי רשות שדות התעופה (רש"ת) למעט מבנה הטרמינל המיועד להישאר ולשמש כמרכז תרבות. התכנית לשימוש בחלקו הדרומי של שטח השדה לוותה על ידי האגף לפיתוח כלכלי בעירייה באמצעות חברת "בילד", ומבוססת על מחקר מעמיק שבוצע בארץ ובעולם כולל סקרים וקבוצות מיקוד מקרב תושבי העיר ומשקפת את משאלת לבם של תושבי אילת וצרכי העיר, בכפוף למגבלות הסטטוטוריות החלות בשטח. המקורות התקציביים לפיתוח השדה המתפנה יגיעו ברובם מתקציבי הפיתוח של רשות מקרקעי שיראל, וממיזמים מניבים עירוניים. זה המקום לציין כי בפגישתם האחרונה של ראש העירייה וסגנו וממלא מקומו עם שר האוצר, הכריז שר האוצר כי בכוונתו להעניק 50 מיליון ₪ לטובת הפרויקט בחלקו הדרומי של השדה. עבודות הפיתוח בשטח השדה הינן חלק מהסכם הגג. במסגרת זו יבוצעו העבודות על ידי החברה הכלכלית לאילת באמצעות מינהלת הפיתוח של הסכם הגג".
עוד הוסיפו מחכ"א אז: "כי המכרזים המיועדים יהיו עם עדיפות לבני אילת, בהתאם לדין. העבודות יחלו מיד עם השלמת עבודות הפינוי שיבוצעו על ידי רש"ת".

 

"נחייה את הצלע המתה של המרינה"


בתחילת פברואר השנה התכנסה מועצת העירייה על מנת להצביע על אישורה של התכנית לשימושים זמניים בשטח השדה. "מועצת העיר קיבלה החלטה, במהלכה נחשפו פרטים נוספים על הפרויקט המתוכנן וכן נשאלו שאלות, שלא כולן זכו לתשובה.
וכך הסביר האדריכל אלי ברמן ממשרד האחראי על תכנון הפארק (כמו גם על התכנית האסטרטגית להתחדשות עירונית שמובילה העירייה במרכז העיר): "האלמנט המרכזי הוא שדרה מרכזית וירוקה, על אזור של מסלול ההמראה. הרצון הוא לפתח אותו למקום אינטנסיבי ביותר, מעין פארק ליניארי, שמחבר את מרחב בית הים, עם אזור המרינה וחיבור של שדרות התמרים, מדובר בחיבור ממש היסטורי של העיר, נשתמש באספלט של השדה, לשחזר אותו עם הצבע המיוחד של מסלול ההמראה, להביא אותו ממש מהכוח אל הפועל, ולהפוך את המקום למקום של חג. השדרה עצמה תישאר פתוחה לציבור, תהיינה פינות מוצללות, ניתן יהיה לשבת שם, אבל בצדדים יהיו אטרקציות תיירותיות, ממש עיר של כיף והנאה, יהיו שבילי אופניים, הרבה מאוד מגרשי חניה פתוחים לציבור, גם בחלק המערבי קרוב למע"ר". על החיבור של שדרות התמרים עם המרינה אמר: "מדובר בחיבור מאוד דרמטי, שיחיה בצורה מאוד משמעותית את החלק המערבי של המרינה, שכיום כמו שאנחנו יודעים הוא מדשדש, ראינו בדיקות מחיר למ"ר מסחר בין החלק מערבי למזרחי, זה שתי מדינות שונות, זה פשוט לא להאמין לדבר הזה. אני מאמין שברגע שנחבר את החיבור, המקום הזה יפרח". עוד מציעים המתכננים להקים בשטח השדה אתר של לינה ברת השגה: "או במכולות או באלמנטים אחרים, לא משהו שלוכי אלא משהו שיש לו קטע, שיש לו שיק, זה מקום שהיה שכוח אל ונהפוך אותו לנקודת לינה מרכזית שמחברת את המרינה עם הפארק שסביב אזור הלינה". אחד המשתתפים בדיון הסביר כי מדובר בטרנד החם ביותר בתיירות ללונדון, שתפס שם מאוד והחייה את התיירות הצעירה לעיר. על הטרמינל אמר: "הוא מיועד להפוך לנקודת עוגן תרבותית, שגם התושבים וגם התיירים יוכלו ליהנות ממנו". 

 

"אל תקראו להאנגר, האנגר"


מבחינת שלבי העבודה יהיה השלב הראשון חיבורה של שדרות התמרים עם המרינה באמצעות פריצת שביל להולכי רגל, בשלב ב' יפותח כל הפיתוח הציבורי, לרבות השדרה המרכזית, ובשלב השלישי יכנסו היזמים של האטרקציות לתמונה ויפעילו את המתחמים שלהם. רק בשלב האחרון יפותח הטרמינל שדורש עבודה בהיקף שלוקח יותר זמן. לגבי הפיתוח הציבורי באזור הדגיש כי: "הדגשנו זאת גם בתוכנית - שאיפה שהעירייה והמדינה שמות כסף היום, 90% מזה יחזיק אתנו עשרות שנים קדימה ולא ייזרק אחרי שהשימושים הזמניים יפוגו, המתחמים היזמיים הם אלה שישנו את הייעוד שלהם. עוד חשף כי: "אנחנו מבקשים מהוועדה המחוזית יותר זכויות ממה שהוחלט בתכנית המתאר, שקבעה עד 10% זכויות מימוש, אנחנו מבקשים בשימושים הזמניים עד 20%, כדי שבאמת נוכל להגשים את החלום הזה". 
מאיר יצחק הלוי אמר: "לא מדובר בחלומות לעוד שנים, מדובר בשנה הבאה, נקבל את המפתחות של השדה לידינו להערכתי בחודש יוני, יולי, יהיו שלושה חודשים שהשדה יהיה ב'פריז' כדי לראות שרמון מתורגל. יש לנו כבר כסף לתשתיות, קולות קוראים ליזמים שנמצאים באוויר, והחלום הרע מבחינתי זה שאנחנו נעמוד מול חור שחור בטבורה של העיר, אנחנו רוצים לצאת לעבודה במינימום זמן". 
עוד הוסבר בדיון כי: "כל התקציבים שקיבלנו הם מהמדינה, מדובר ב-50 מיליון ₪  בשלב הראשון, בעבור התשתיות. אזור האטרקציות יתנהל על בסיס כלכלי של מפעיליו, והטרמינל ימומן כנראה על ידי רשות שדות התעופה". כן התבקשו הנוכחים בישיבה שלא לכנות את ההאנגר המתוכנן להבנות במרכז הפארק בשם "האנגר רב תכליתי", אלא לכנותו "מרכז כנסים זמני", "זו לא סמנטיקה, זה כדי לקבל כסף", הוסבר בדיון. 

 

איזה מסחר צפוי בשטח הזמני? לא ברור


חבר המועצה ויו"ר האופוזיציה יניב חנו העלה שתי שאלות: "האם לקחתם בחשבון שאנחנו אישרנו לא מזמן בהסכם מול החברה הכלכלית על מתחם הופעות בנמל, האם בדקתם אם יש צורך בכלל בשני מתחמים כאלה גדולים במרחק של חצי ק"מ-ק"מ זה מזה, "אני מבקש לדעת כדי שלא יצא שדפקנו את היזמים המסכנים שזכו במכרז ברכז האמנויות". 
עוד ביקש חנו לברר כמה מ"ר מסחר צפויים להיות בשימושים הזמניים. על כך הושב לו: "השימושים הזמניים המהות שלהם היא לא מסחרית בהכרח למרות שמותר מסחר. המהות היא אטרקציה תיירותית, אבל אם יזם רוצה לייצר מקום שגם מכניס כסף מקיוסק או איזה אלמנט שמצטרף לשימוש זה מותר".
חנו הקשה: "זו בדיוק השאלה שלי, האם מדובר בקיוסק או חנות נוחות, או שנמצא את עצמנו פתאום עם שדרת מותגים?
בשלב זה קטע את הדיון מאיר יצחק הלוי ואמר: "כשיהיו התכניות המפורטות נחזור ונדון על הדברים, כרגע אנו מציגים אותם באופן יותר כללי".
דובר אחר הסביר: "מה שאישרנו במרכז האמנויות זה אולם מופעים בסגנון הזאפה, כ-1000 מקומות, מה שמתוכנן בשדה התעופה המתפנה זה משהוא אחר לגמרי. זה למופעים המוניים".
נציגת הוועדה המחוזית בדיון הבהירה כי עומד למתכננים שבוע בלבד להגיש את הבקשה לאישור הוועדה המחוזית, שאם לא כן יידחה הדיון בבקשה, עוד הוסיפה כי על עיריית אילת לנמק את בקשתה להגדלת זכויות המימוש מ-10% ל-20%. 
סגן ראש העירייה מתן בארי ביקש לדעת האם ישנו צפי או תכנית להכנסות מהיזמות העסקית במקום עבור העירייה, אך לא קיבל תשובה, והמועצה עברה להצבעה על התכנית שאושרה כאמור ללא מתנגדים.


חדשות אילת - ערב ערב באילת