פרסומת
דלג

לאכול בצבעים

מאת: רותם ג'קסון ● צילום: מערכת ערב ערב ● 27/3/2019 08:29 ● מה נשמע 595
כל מוסדות הבריאות בעולם, ביניהם רופאים, תזונאים וכל מי שמבין קצת בבריאות ממליצים על אכילת פירות וירקות, אבל בכדי למקסם את התועלת מהם ומהמזון בכלל חשוב לאכול אותם בצבעים ● אדום בשביל להימנע ממחלות לב, כתום כדי לחזק את מערכת החיסון, ירוק בשביל הראייה והעצמות, לבן כדי לשמור על כלי הדם והלב וכדי להלחם בחיידקים ובדלקות והסגול כדי להאט תהליכי הזדקנות ● כל מה שרציתם לדעת על הצבע שבתוך הצלחת שלכם!
לאכול בצבעים

אם עד לא מזמן נחשבו הויטמינים, המינרלים והסיבים התזונתיים כתוספות החיוניות לבריאות טובה, מחקרים רבים מהשנים האחרונות הוכיחו כי אין די בהם. המהפכה בעולם התזונה התחילה כשבמזונות כמו ירקות ופירות, התגלו עשרות אלפי חומרים פעילים בעלי חשיבות בריאותית מרחיקת לכת. המחקרים הצליחו להוכיח כי הויטמינים והמינרלים, שנודעו כמגנים, וניתנו כתוספי תזונה לא באמת הגנו באופן עקבי על הבריאות כל עוד הם נשארו מבודדים. לעומת זאת מחקרים בהם נבדקה תזונה העשירה במזונות כמו ירקות ופירות, הצביעו באופן ברור על יכולת הגנה רבת עוצמה. נמצא שבמזון כמו ירקות ופירות, יש משהו שאין בתוספים של רכיבי התזונה המבודדים. 
הגילוי המפתיע חשף את החומרים המכונים פיטוכימיקלים (פיטו = צומח ביוונית. ר.ג') שבין שלל פעולותיהם וסגולותיהם הם למעשה הפיגמנטים שנותנים לירקות, לפירות ולצמחים אחרים את צבעם. הפיטוכימיקלים משמשים כנוגדי חמצון, נוגדי דלקת, נלחמים בחיידקים ובוירוסים, מגרים את מערכת החיסון, מווסתים ייצור כולסטרול, מפחיתים קרישויות יתר של הדם, מפחיתים את לחץ הדם, מתקנים פעילויות אינזימטיות, מווסתים מטבוליזם הורמונים ועוד, כך הם נלחמים במחלות כמו: סרטן, טרשת עורקים, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, סוכרת, אוסטיאופורוזיס, הזדקנות הראייה, הזדקנות המוח, ואפילו בנזקי השמש ובהזדקנות העור. 
אכילת ירקות ופירות מכל אחת מהקבוצות חשובה כיוון שכל צבע מפעיל מערכות הגנה שונות מפני חומרים ותהליכים מזיקים, אולם לשילוב שלהם יש כוח חזק הרבה יותר כיוון שהוא מכסה מגוון רחב יותר של פעילויות הגנה מפני מחלות. בדיוק כמו שצבא הגנה לישראל לא יכול להתבסס על חיל אחד בלבד, כך פועלים הצבעים השונים שבירקות והפירות. כל אחד מהם שייך לקבוצות לחימה המתמחה בסוג לוחמה שונה. הפעילות של כולם יחד יוצרת צבא חזק שפועל בשיתוף פעולה וממגר אויבים ופולשים לא רצויים. 
ההמלצה הרווחת היום היא לצרוך בין 5 ל- 13 מנות של פירות וירקות ביום (תלוי בגיל ובעוצמת הפעילות), מחמש קבוצות צבע: אדום, כתום, ירוק, לבן וסגול. לצערנו, המחקרים מלמדים כי רק 25%  מהאוכלוסייה, ואפילו פחות שומרים על התזונה הזו. 
רובנו לא אוכלים את מה שאנו זקוקים לו וזו גם הסיבה המרכזית לריבוי מחלות בחברה המערבית: סכרת, סרטן, לחץ דם גבוה ושאר תופעות. 
אז מה יש בהם בצבעים שבגלל זה חשוב לאכול מכל אחת מקבוצות הצבע ולא להיתקע על צבע אחד בלבד. 

 

 

קבוצת האדומים


האדומים כוללים בעיקר ליקופן. הם מסייעים בהגנה מפני סרטן ומחלות לב וכלי דם, מגנים מפני נזקי זיהום האוויר וכן עשויים להאט את תהליכי ההזדקנות. האדומים, שומרים על העור מפני נזקי השמש, שומרים על בריאות העין, תפקוד המוח, מחלות לב, שבץ ומחלות סרטן (במיוחד ברחם, בשד, בערמונית ובריאות). 
בקבוצת הצבע האדום נמצאים: אבטיח ועגבניה (בריכוז הגבוה ביותר של ליקופן), פלפל אדום, צנון וצנונית, וכן פירות עתירי נוגדי חמצון אדומים: תפוח אדום, תות שדה, דובדבנים, פירות יער אדומים ורימונים.

 

קבוצת הכתומים


הכתומים כוללים בעיקר בטא קרוטן, שומרים על תפקוד תקין של מערכת החיסון, מסייעים במניעת סרטן, מתפקדים כנוגדי חמצון ומאטים את תהליך ההזדקנות. 
הכתומים הללו נמצאים בגזר, דלעת, בטטה, מלון כתום, נקטרינה, מנגו, משמש, אפרסק ועוד והם משמשים גם כמקור לויטמין A החיוני בין היתר, לשמירה על תפקוד תקין של מערכת החיסון. בקבוצת הצבע הכתום נכללים גם: פלפל כתום וצהוב, תירס, אפרסמון, תמר, וכן פירות הדר, העשירים בנוגדי חמצון ייחודיים התורמים למניעת סרטן.

 


קבוצת הירוקים


הירוקים מסייעים במניעה של מחלות זקנה ניווניות, שומרים על ראייה תקינה, מאטים את הזדקנות העין ומסייעים לחיזוק העצמות. 
מלבד הפיגמנט הירוק כלורופיל, התורם להפחתת הסיכון לסרטן, בולט בסגולותיו הבריאותיות בקבוצת הירקות הירוקים, הפיגמנט הצהוב-כתום - לוטאין. 

הלוטאין נמצא בירקות עליים ירוקים כמו חסה ותרד ויש לו תפקיד חשוב בשמירה על ראייה תקינה. ירקות עליים ירוקים רבים עשירים גם בויטמין K , אשלגן ומגנזיום התורמים לחוזק העצם. בקבוצת הצבע הירוק בולטים גם הברוקולי והכרוב. הסולפוראפאן הוא נשק חשוב למלחמה בסרטן. בקבוצת הצבע הירוק נכללים גם ירקות כמו: מלפפון, קישוא ועשבי-התיבול – "בית המרקחת" של הטבע, וכן פירות כמו אגס, ענבים, קיווי ואבוקדו.

 

קבוצת הלבנים


הלבנים מסייעים במניעת מחלות לב וכלי דם, מסייעים בהגנה מפני זיהומים ודלקות, משפרים את קרישת הדם, ומסייעים בטיפול במחלות סרטן. 
הפיטוכימיקלים הבולטים בקבוצה זו הם תרכובות גופרית, כמו אליצין, הנמצא בירקות ממשפחת הבצל, כגון: בצל, שום, כרישה ועוד. תרכובות הגופרית נלחמות בחיידקים, דלקות ושלל מחלות. בקבוצת הצבע הלבן נכללים גם: כרובית, שורש סלרי ותפוחי-אדמה, וכן פירות כמו בננה וליצ'י.

 

 

קבוצת הסגולים


הסגולים הם האנטיאייג'ינג של הטבע. הפיטוכימיקלים הבולטים בקבוצת הצבע הסגול הם הפיגמנטים הסגולים – אנתוציאנינים, המצויים בכרוב סגול, חציל, בצל סגול ועוד. האנתוציאנינים הם נוגדי חמצון חזקים, התורמים להאטת תהליכי הזדקנות, ובמיוחד הזדקנות המוח. בקבוצת הצבע הסגול נכללים גם: ארטישוק סגול, חסה סגולה וסלק, וכן פירות כמו שזיף, ענבים סגולים ואוכמניות.
בשורה התחתונה, אם אתם באמת רוצים להיות בריאים, אל תוותרו על פירות וירוקת, ותנסו לשלב בין כמה שיותר צבעים- כמה שיותר ויטמינים ומרכיבים החשובים כל כך לגוף.


חדשות אילת - ערב ערב באילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש