פרסומת
דלג

אפקט רמון: צניחה במספר הטסים לאילת

מאת: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● צילום: מערכת ערב ערב ● 10/4/2019 19:25 ● ערב ערב 2910
אם להביט בתוצאות חודש מרץ, החודש הראשון להפעלתו של שדה התעופה רמון, הרי שהתחזיות הקודרות אותן צפו המומחים מתחילות להתגשם ● ירידה בת 13% במספר הטסים לאילת לעומת השנה שעברה
אפקט רמון: צניחה במספר הטסים לאילת
"להוריד את שדה דב זה כמו שיורידו את נתיבי איילון". רביב

עוד טרם פתיחתו של שדה רמון, העריכו גורמי תיירות כי העתקת שדה התעופה מתוך העיר אל מחוצה לה, מרחק 50 ק"מ ו-17 דקות נסיעה, עלול להביא לירידה במספר הטסים לאילת, בין היתר משום שיקשה על משפחות להתנייד באוטובוסים ועלותה של מונית מהשדה מוסיפה עלות של כ-170-188 ₪ הלוך ושוב. שיקול נוסף הם פקקי התנועה שעלולים להיווצר בכניסה לעיר בשל הכביש הצר ומספרן המועט של עמדות הבידוק בכניסה לעיר. חג הפסח הקרוב ישמש אינדיקציה האם התממשו החששות בעניין זה, אם לאו. עוד בחודש יולי 2018 טרם פתיחת השדה, העריך העיתון דה מרקר, כי עניין זה יפחית את נפח הטיסות לאילת בכ-30% ועם זאת העריך כי ארקיע וישראייר ישרדו זאת, שכן הקווים יישארו כדאיים עבורן. רק בשבוע שעבר התברר מדוחותיה של חברת ישראייר כי היא ייקרה את מחירו של כרטיס טיסה בקו לאילת באופן שהפך את הדימום המתמשך מ-2012 ברווחיות הקו לעלייה בת 13% ברווח מסעיף הכנסה זה. לדעת רבים סגירתו הצפויה של שדה דב בתל אביב ביוני הקרוב, עלולה להוות איום של ממש על רווחיות הקו, שצפוי לספוג ירידה נוספת של עד 30%. מנכ"ל ישרוטל ליאור רביב התייחס לנושא במסיבת עיתונאים שערך בשבוע שעבר: "להוריד את שדה דב זה כמו שיורידו את נתיבי איילון. מבחינתנו זה אסון, והגדרנו את זה בדו"חות שלנו ברמת סיכון בינונית. זה לא יחסל את אילת אבל זה בהחלט יגרום לירידה בתנועה, וביחד עם התגברות הפעילות של היציאות לחו"ל עם השמים הפתוחים - יש כאן סיכון. רשות שדות התעופה יודעת שנתב"ג לא יכול להכיל את הפעילות של שדה דב אבל הם מפחדים להגיד את זה, בעוד כל גורמי התעופה הבכירים אומרים את זה...גם אם יפנו עכשיו את שדה דב יבנו שם רק עוד עשר שנים, אין שם היתרי בנייה, אז למה לסגור אותו עכשיו? מי ייתן לארקיע סלוטים בבוקר להמריא לאילת? כבר יהיה יותר מהיר לנסוע לאילת, ואז יהיו פקקים ויותר תאונות. אני מאוד מקווה שמישהו ימשוך את ההנדברקס". 

 

ישראייר מאבדת נתח שוק


נתוני חודש מרץ שפורסמו השבוע על תנועת הנוסעים בשדה רמון מלמדת כאמור כי החשש היה מוצדק ובחברות ארקיע וישראייר נרשמה בממוצע ירידה בת 13% בנפח הנוסעים, ישראייר ירדה ב-27.5% וארקיע ירדה ב-6% לעומת חודש מרץ אשתקד. חברת ארקיע רשמה ירידה של כ-6%  כאשר הטיסה לאילת וממנה 76,541 נוסעים לעומת 81,526 נוסעים אשתקד. נתח השוק של ארקיע אף עלה מ-כ-65% לסך של כ-71% . ישראייר לעומתה נפלה במספר הנוסעים בכ-27.5% כאשר עם החברה טסו, 31,114 נוסעים לעומת 42,868 נוסעים אשתקד. גם נתח השוק של ישראייר צלל מסך של כ-34.3% לכ-28.7% בלבד . ברבעון הראשון ל- 2018, רשמה ארקיע עלייה של כ-4% במספר הטסים לאילת וממנה עם 234,273 נוסעים לעומת 225,148 נוסעים אשתקד. נתח השוק שלה עלה מכ-66% לכ-70.5% .ישראייר רשמה ברבעון הראשון של השנה ירידה של כ-16% במספר הנוסעים, 95,329, לעומת 113,404 בתקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק שלה ירד מסך של כ-33.3% לכ-28.7%
 .
יש לציין כי מגמה זו נחזתה כבר בחודש מרץ השנה, על ידי מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי שאמר: "התחושה המתעתעת כאילו שדה התעופה החדש הוא שיביא את התיירות אינה מבוססת, ולמעשה משרד התיירות אף צופה ירידה במספר הטיסות כבר בחורף הקרוב".


חדשות אילת - ערב ערב באילת