פרסומת
דלג

סכנת חיים: מחסום שהקימה רשות שדות התעופה מעורר מחלוקת וגורר אלימות

מאת: אהובה מאמוס ● צילום: מערכת ערב ערב ● 6/5/2019 17:11 ● ערב ערב 2914
בשבוע שעבר תקף נהג מונית סדרן מכיוון שלא אפשר לו לעבור ולהגיע למסוף טאבה בשל מחסום שהוצב במקום ● ברשות שדות התעופה טענו כי שטח של 75 מ' מהכביש הסמוך למסוף גבול טאבה שייך להם בטאבו ● בהתאמה הם אף סגרו אותו, הציבו במקום מחסום והם אינם מאפשרים לרכבים (למעט מוניות חברת טאבה) להגיע בימי חג ומועד עד למסוף עצמו מטעמי ויסות תנועה ● בינתיים נאלצים רבבות המטיילים המבקשים לעבור את הגבול לסיני לכתת רגליהם בכביש מסוכן ללא שוליים ומדרכה ונהגי מוניות שאינם מורשים נאלצים לבצע פניית פרסה אסורה בשל המחסום שהציבה במקום הרשות ● חברת נתיבי ישראל מאשרת: "קטע הכביש (90) שצמוד למסוף באחריות רשות שדות התעופה"

המחדל הזה פשוט ממתין לאסון שיתרחש. רשות שדות התעופה הקימה בשנה שעברה מחסום באזור מלון הנסיכה שמונע כניסת מכוניות וכן כניסת מוניות המבקשות להוריד נוסעים בכניסה למסוף. תיירים שביקשו לעבור לסיני נאלצים לכתת רגליים בכביש מסוכן, ללא שוליים ומדרכה. ביום ראשון האחרון תקף נהג מונית סדרן במסוף לאחר שזה לא אפשר לו מעבר. הסדרן פונה לקבלת טיפול בבית החולים יוספטל כשהוא במצב קל ואילו נהג המונית נעצר על ידי המשטרה ובית המשפט האריך את מעצרו ביום אחד. בשנת 2017 קבע בית משפט לתביעות קטנות באילת כי נהג מונית יפצה נהג אחר בסכום של 6,500 שקל לאחר עימות בין השניים שהסלים. הסיפור החל לאחר שנהג מונית שאינו משתייך לחברה שזכתה במכרז להסעת נוסעים מהגבול המתין לנוסעים וזאת לאחר שהוזהר על ידי הנהג מורשה כי אינו יכול לעשות זאת. השניים החלו בחילופי דברים שהפכו לאלימות מילולית, שנקטעה  לאחר שנהג המונית המורשה אסף נוסעים והחל בנסיעה לכיוון העיר. נהג המונית שאינו מורשה החל בנסיעה, עקף את הנהג המורשה וחסם אותו. הנהג החוסם יצא מרכבו כשהוא מגדף ומקלל את הנהג ההמום. בשלב מסוים החל אף לבעוט בדלת המונית וגרם לה נזק. בעקבות תיעוד מצלמות האבטחה במקום קבע השופט תומר אורינוב כי על הנהג האלים לפצות את הנהג השני בסך של כ-6,500 שקל. 

 

לא מעדכנים את הנוסעים


נהגי המוניות וכן סדרני המסוף המוזעקים לעבוד בו בחגים על מנת לשמור על הסדר ולא לאפשר מעבר מכוניות יודעים לספר על מקרים רבים בהם הם נתקלים בהתנהגות לא נאותה: "כינו אותי בשמות גנאי ואיחלו לי איחולים שאני לא הייתי מאחל לשונאי", סיפר השבוע אחד הסדרנים הזמניים במקום. לדבריו: "נהגי המוניות בעיר מודעים לכך שאי אפשר לעבור למסוף בחגים ובחופשים בהם יש עומס תנועה במקום, הם לא מיידעים את הנוסעים שלהם ומשחקים אותה מופתעים. הם מאשימים אותנו ואנחנו אלו שסופגים את החצים גם מכיוון הנהגים ובעיקר מכיוון הנוסעים שצריכים ללכת כמה מטרים ברגל". 
ג' , שעובד כנהג מונית מעת לעת, מספר: "בחגים ובחודשי הקיץ זה הזמן שלנו להתפרנס. הרבה אנשים מגיעים לעיר ועוברים לסיני וזה הכסף הכי טוב כי מדובר בנסיעה ארוכה, הרבה מחנים בחניון ארוך טווח בכניסה לעיר ועולים על מונית, שם מותר לנו לאסוף. זה נכון שאני לרוב לא מיידע את הנוסעים שאסור לי להיכנס עד למסוף כי הם יבחרו לעלות רק במוניות המורשות ומה יהיה עם שאר הנהגים שרוצים להתפרנס?", הוא שואל. "זה לא הוגן שלא מאפשרים לכל תחנות המוניות להכניס נוסעים". לשאלה מה קורה כשמגיעים והנוסעים מגלים כי הוא צריך להוריד אותם רחוק מהגבול השיב: "זה תלוי בנוסעים, אם מדובר בחברה צעירים אני מדבר איתם בסחבקיות מזדהה איתם ומסביר שאין מה לעשות. עם המבוגרים זאת בעיה. פעם אחת אפילו כאב לי שהיו זוג מבוגרים שהאישה התהלכה עם מקל, במקרה עברה שם מונית של טאבה עם נוסע אחד וביקשתי כי יסיע  אותם עד למסוף". לדבריו: "הכי קשה זה עם משפחות וילדים, לא פעם קיללו אותי, צעקו כי הם צריכים ללכת עכשיו עם הילדים בחום ועם כל המזוודות. במקרים קשים אני נותן הנחה של כמה שקלים והם נרגעים" הוא מסביר", "צריך לשרוד". 

 

הנהגים נאלצים לעבור עבירת תנועה


בשנת 2017 הוציאה רשות שדות התעופה למכרז את מקטע כביש 90 הסמוך לגבול מצריים בואכה מסוף הגבול טאבה. המכרז מאפשר בעתות של עומסי תנועה כניסה עד למסוף רק למוניות חברת טאבה שזכתה במכרז. לאור המצב נאלצות מוניות, ומכוניות שאינן מורשות בהגעה עד למסוף להוריד את נוסעיהן באמצע כביש 90 שהינו כביש ללא שוליים וללא שפת מדרכה ואף לבצע פניית פרסה לא חוקית על מנת לשוב על עקבותיהן. הנוסעים נאלצים  לכתת רגליהם למרחק של 100 מ' כשהם פוסעים בלית ברירה על הכביש עצמו.  

בשנה שעברה העלה  ע'רב ערב', תהיות לגבי חוקיותו של המכרז האמור, שכן כביש 90, שהינו כביש בינעירוני שעל פניו מצוי באחריות נתיבי ישראל, ומכאן שרשות שדות התעופה נעדרת, על פי הטענה, סמכות לסגור אותו ולהפקיעו מידי הציבור. ערב ערב בדק  למי שייך קטע כביש 90 בו הציבה רשות שדות התעופה , מחסום ובכך מונעת מעבר כלי רכב להגיע עד לאזור מעבר הגבול?. ברשות שדות התעופה  טענו כי היא בעלת הכביש בטאבו: "במהלך חופשת הפסח עברו במסוף בגין עשרות אלפי ישראלים ומעלה מארבעת אלפים כלי רכב שנכנסו לסיני. במהלך השבוע העמוס נסגר הקטע שבין משמר הגבול ועד המסוף קטע של כ- 75 מטר סלולים עם מדרכה. בשל העומס, הנוסעים הורדו בקרבת המסוף ליד מג"ב  והשתלבו בתורים בהתאמה (במרבית ימי החג תור המטיילים התחיל במחסום ליד משמר הגבול) ולכן בתיאום עם המשטרה נסגר קטע הכביש ממג"ב עד המסוף עקב עומס הרב. במהלך כל ימות השנה מורשים כל נהגי המוניות להוריד את הנוסעים בכיכר שבכניסה למסוף ובחג הפסח ובחגי תשרי אנו נמנעים מהכנסת כלי רכב ומוניות מכל סוג שהוא להיכנס עד לשער המסוף.
רשות שדות התעופה פרסמה מכרז לתחנת מוניות מורשות לאיסוף מהמסוף וכאמור מוניות טאבה זכו במכרז זה. בימי העומס רק מוניות החברה הורשו להוריד ולאסוף מהכיכר שבכניסה למסוף". כאשר ביקשנו לחדד ולברר כיצד הוצא כביש עירוני למכרז על ידי הרשות, הוסיפו שם כי: "הכביש הספציפי הזה הוא חלק ממסוף בגין בטאבו".

בעיריית אילת הסתפקו אז,  בכך שאישרו כי הם מודעים למצב אך הדגישו כי המדובר בכביש בין עירוני ועל כן המצוי באחריות נתיבי ישראל. 

מחברת נתיבי ישראל נמסר :"קטע הכביש (90) שצמוד למסוף באחריות רשות שדות התעופה ".
ממשטרת ישראל נמסר :" התקבל דיווח במשטרת ישראל על סדרן שהותקף על-ידי נהג מונית בכניסה לאזור מסוף בגין (טאבה). צוות לוחמי משמר-הגבול שהגיעו ראשונים למקום עיכבו את החשוד ובהמשך לאחר שהתנגד לעיכובו החשוד נעצר. סדרן המסוף פונה במצב קל לבית החולים יוספטל באילת לבדיקה וטיפול רפואי. מברור ראשוני של נסיבות המקרה עולה כי הסדרן לא אפשר לנהג המונית להיכנס לאזור המסוף לאחר דין ודברים יצא החשוד מרכבו ותקף את הסדרן. החשוד תושב אילת כאמור נעצר ובית משפט השלום באילת האריך את מעצרו עד למחר לצורך המשך חקירות. עבירות האלימות והבריונות פוגעות בכלל החברה. משטרת ישראל פועלת למיצוי חקירה בעבירות האלימות והעמדת העבריינים לדין במקרים המתאימים.”

בנוגע לבעיות העולות כתוצאה מחסימת בכביש על ידי הרשות מסרו במשטרה "במקרה של עומסי תנועה משטרת ישראל מבצעת הכוונה במקום".

מרשות שדות התעופה נמסר: "רשות שדות התעופה רואה בחומרה רבה את תקיפת המאבטח על ידי נהג המונית ופנתה למשטרת ישראל למצות את הדין עם הנהג. משיקולי בטיחות בתעבורה הורשו רק להוריד נוסעים נהגי המוניות והמונית שאספו המתינו אחרי מחסום מג"ב".
 

חייבים לאפשר הורדת נוסעים מסוף


רוני ויעל אדרי נחתו בעיר אילת בשבוע שלפני חג הפסח עם שני ילדיהם. מיד כשיצאו מהשדה עלו על מונית שחיכתה בתור בשרוול המתיר איסוף נוסעים על ידי מוניות השניים ביקשו להגיע למסוף טאבה ומשם תכננו להמשיך את דרכם לחופשה בחופי סיני. למרבה ההפתעה כשהגיעו לאזור מלון הנסיכה הורה להם נהג המונית לרדת. "הנהג אמר לנו כי אינו יכול להתקרב יותר למסוף כי אין כניסה למוניות. הוא הוריד אותנו ממש בסוף מלון הנסיכה, באזור מסולע, כאשר במקום אין מדרכה ואין אפשרות לצעוד בבטחה לכיוון המסוף צעדנו על הכביש כשגבנו לתנועה. בנוסף היינו עם ילדים ומזוודות והחום היה מטורף". כאשר הגיעו בני הזוג לאזור המסוף הם מספרים כי ראו נהג מונית שהוריד נוסעים ממש קרוב,  "שאלתי את הנהג מדוע הוא יכול להוריד נוסעים והאם הנהג שלקח אותנו שיקר כשאמר שאין כניסה של מוניות לאזור? הנהג אמר לי כי לו יש אישור ונסע". 
אדרי מספר כי הרגיש שעבדו עליו, "שאלתי את הבחורה שהייתה בכניסה והיא אמרה כי רק למוניות טאבה יש אישור (יודגש כי אין כל טענה כלפי חברה זו שכאמור זכתה במכרז כדין א.מ) "אדרי מבקש להדגיש הגענו למסוף בשעות הבוקר יום לפני תחילת חופשת הפסח ולא היה עדיין לחץ ועובדה שעברנו ממש מהר". אדרי הוסיף, "חבל שזה לא מפורסם בשום מקום וחבל שנהג המונית לא אמר לנו מראש כי לא יוכל להכניס אותנו עד למסוף, היינו עושים את הבחירה אם לנסוע איתו או לבחור לנסוע במונית המורשית בכניסה". 
"זה בסדר שיש זיכיון לחברת מוניות מסודרת וזה בסדר כאשר אתה יוצא מהמסוף ומחכה לך מונית של אותה חברה עם זיכיון, אבל כמו בנמל התעופה בן גוריון, זה שיש לחברת מוניות זיכיון, לא מונע מנהגי מוניות מחברות אחרות ללא זיכיון להוריד נוסעים בסמוך פשוט הם אינם יכולים להיכנס לשרוול הקרוב ואינם יכולים לחנות ולחכות לנוסעים אך לא נגרמת פגיעה לנוסעים שבחרו במוניות אלו, אומרת יעל, "לא לתת למונית להוריד נוסעים רק כי החברה בה הוא עובד לא משלמת כסף למסוף זה לא בסדר". 

 

תיעוד: אלימות במסוף הגבול


ביום ראשון בשבוע שעבר, ביקש נהג מונית תושב אילת להיכנס עם מוניתו למסוף הגבול טאבה על מנת לאסוף נוסעים. אלא שמיד עת נכנס לשטח המעבר, זאת מבלי שהסדרן המבוגר (60) העובד מטעם חברת אבטחה שנשכרה על ידי רשות שדות התעופה, הספיק לסגור את המחסום. כשהגיע הנהג ליציאה, המתין לו המאבטח וביקש ממנו כי לא יחזור על מעשה זה. "רציתי להסביר לו שלא ייעשה את מה שעשה כאשר הוא נכנס למעבר ללא אישור ונסע בכיוון הנגדי", סיפר המאבטח, אלא שהתגובה של הנהג הייתה חריפה באופן מיוחד. "הוא קילל אותי בכל מיני קללות, הטיח בי שאני לא שוטר ומי אני בכלל", שיחזר  המאבטח, "בשלב מסוים הוא תקף אותי מאחור. חנק אותי בגרון, נתן לי אגרוף לפנים ונפלתי לרצפה. אנשים אמרו לי למה הוא מרביץ לאדם מבוגר אבל הוא המשיך. גם כשהייתי על הרצפה הוא המשיך להכות אותי. הייתי חסר אונים. ירד לי דם מהפנים". לוחמי מג"ב המוצבים במקום הבחינו במתרחש וחשו לזירת האירוע, שם עיכבו לחקירה את הנהג ובמקביל הזעיקו ניידת טיפול נמרץ של מד"א לצורך טיפול בסדרן שסבל מחבלות קלות. נהג המונית נעצר ונלקח לחקירה בתחנת המשטרה באילת, שם ערכו החוקרים עימות בינו לבין המאבטח. בתחילה הכחיש הנהג כי היכה את המאבטח וטען כי רק דחף אותו וכי הוא נפל כתוצאה מאיבוד שיווי משקל, ואולם בידי החוקרים היה תיעוד של סרטוני מצלמות אבטחה שתעדו את המקרה. "לא הבנתי למה הוא היכה אותי. חמש שנים אני עובד פה ואף אחד לא קילל ולא איים עליי. זה היה אירוע לא נעים ומזל שזה נגמר רק בחבלות ומכות יבשות, אבל זה גרם לי טראומה קשה", סיפר המאבטח. הנהג נלקח להארכת מעצר בבית משפט השלום בעיר ושוחרר כעבור שלושה ימים. במשטרה מתכוונים להגיש נגדו כתב אישום.


חדשות אילת - ערב ערב באילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש