פרסומת
דלג

שדה רמון ממשיך להסתמן כמכה לתיירות באילת

מאת: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● צילום: מערכת ערב ערב ● 6/5/2019 17:28 ● ערב ערב 2914
כבר חודשיים ברציפות שמספר הטסים לאילת דרך שדה רמון נמצא בצניחה לעומת השנה שעברה ● חמור המצב במיוחד היה בחופשת הפסח האחרונה ● תורי ענק השתרכו בכניסה לעיר, והטסים לאילת נאלצו להמתין 50 דקות בפקק ● כעת ממתינים לנתוני התפוסה במלונות על מנת לבדוק האם פגע השדה בתיירות לאילת או רק בדרכי ההגעה אליה
שדה רמון ממשיך להסתמן כמכה לתיירות באילת
בחול המועד תוזמנה ההמתנה בפקק ב-50 דקות. פקק בכניסה לאילת

נמל התעופה רמון ממשיך להסתמן כאסון תיירותי לאילת. לאחר שהתאחדות בית המלון כבר הודיעה כי תבטל את השתתפותה בסבסוד כרטיסי הטיסה של החברות הזרות ולאחר שמרד התיירות הודיע כי הוא שוקל לבטל כליל את הסבסוד בגובה 60 יורו לכרטיס בשל העדר כלכליות, נראה כי גם הישראלים מצביעים ברגליים ובוחרים שלא לטוס לאילת. 

 

צניחה של 11% במספר הטסים באפריל


כך נרשמה בחודש מרץ השנה ירידה בת 13% בתנועת הטסים לאילת, כאשר ישראייר ירדה ב-27.5% וארקיע ירדה ב-6% לעומת חודש מרץ אשתקד. חברת ארקיע רשמה ירידה של כ-6%  כאשר הטיסה לאילת וממנה 76,541 נוסעים לעומת 81,526 נוסעים אשתקד. נתח השוק של ארקיע אף עלה מ-כ-65% לסך של כ-71%. ישראייר לעומתה נפלה במספר הנוסעים בכ-27.5% כאשר עם החברה טסו 31,114 נוסעים לעומת 42,868 נוסעים אשתקד. גם נתח השוק של ישראייר צלל מסך של כ-34.3% לכ-28.7% בלבד. נתוני חודש אפריל ממשיכים מגמה זו, עם ירידה בת 11% לעומת כמות הטסים לאילת באפריל שנה שעברה. באפריל השנה טסו הלוך וחזור לאילת וממנה כ-104 אלף נוסעים בטיסות פנים ארציות, כאשר בתקופה המקבילה אשתקד טסו הלוך וחזור כ-116 אלף. מאחר ואפריל הוא החודש שבו חל השנה חג הפסח, הוא אמור היה להיות עמוס יותר משנה שעברה, שכן ב-2019 חג הפסח חל באפריל ואילו ב-2018 הוא חל בסוף מארס. מנתוני רשות שדות התעופה (רש"ת) עולה כי באפריל השנה רשמה ארקיע ירידה של 7% במספר הטסים לעומת אפריל 2018, עם כ-73 אלף תנועות נוסעים בטיסות מהמרכז לשדה התעופה רמון ונתח שוק של 70% מכלל הפעילות הפנים ארצית. גורמים שונים טענו השבוע כי ארקיע הסיטה חלק מהמטוסים שלה במהלך חג הפסח מהפעילות הפנים ארצית לצורך הקווים הבינלאומיים הקרובים שלה לקפריסין ויוון. בעבר ניסתה החברה להכחיש מגמה זו אך נראה כי היא שרירה וקיימת. 
גם חברת ישראייר רשמה ירידה משמעותית אף יותר בת 18% עם כ-31 אלף תנועות נוסעים באפריל השנה לעומת כ-37 אלף תנועות באפריל 2018. הירידה במספר הנוסעים שטסו עם ישראייר נבעה, בין היתר, כתוצאה מהשבתה של אחד משלושת המטוסים הפעילים בקו תל אביב-רמון למטרת בדיקה מקיפה שמתבצעת בכל מטוס לאחר תקופה מסוימת. 
מתחילת השנה טסו 435 אלף נוסעים בטיסות הפנים ארציות מאילת למרכז וחזרה, ירידה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד אז נרשמו כ-456  אלף תנועות נוסעים.

 

האשם בירידה: נתב"ג


נתון נוסף אותו פרסמה רשות שדות התעופה ושאינו מבשר טובות לגבי העתיד, מצא כי מרבית הפעילות הפנים ארצית באפריל הגיעה משדה דב, בו כמעט ולא נרשם שינוי בפעילות במספר תנועות הנוסעים באפריל שנה שעברה. לפיכך, מקור כלל הירידה באפריל היתה בטיסות שיצאו ונחתו בנתב"ג, שרשם כ-37 אלף נוסעים לעומת כ-48 אלף נוסעים באפריל שנה שעברה. מנתון זה ניתן רק לשער עד כמה יהיה גדול הנזק לתנועת הטסים לאילת מרגע שייסגר שדה דב ב-1.7. זמן הטיסה לרמון אמנם התקצר בחמש דקות לעומת הטיסות שנחתו בעיר עצמה ואולם כאשר מוסיפים את זמן ההמתנה הארוך פי שניים הנדרש לבידוק בנתב"ג לעומת שדה דב וכן את העובדה כי החניונים בנתב"ג מרוחקים, כמו גם הצורך לקחת שאטל פנימי מטרמינל 3 לטרמינל 1, שאטל שיוצא אחת לחצי שעה בלבד, הופך זמן הטיסה לאילת מנתב"ג לארוך פי כמה מהזמן שתידרש משפחה לעבור ברכבה הפרטי, כאשר נסיעה ברכב  פרטי זולה לאין שעור מטיסה. 

 

ממתינים לנתוני התפוסה בבתי המלון


יש לציין כי מגמה זו נחזתה על ידי העיתון דה מרקר, שכתב עוד בחודש יולי 2018, כי פתיחתו של שדה רמון תביא להפחתת נפח הטיסות לאילת בכ-30% ועם זאת העריך העיתון כי ארקיע וישראייר ישרדו זאת, שכן הקווים יישארו כדאיים עבורן. מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי אמר בחודש מרץ השנה כי: "התחושה המתעתעת כאילו שדה התעופה החדש הוא שיביא את התיירות אינה מבוססת, ולמעשה משרד התיירות אף צופה ירידה במספר הטיסות כבר בחורף הקרוב". 
כעת ממתינים גורמי התיירות לפרסומם של נתוני התפוסה באילת במהלך חודש אפריל השנה וזאת על מנת לברר האם פגעה הירידה במספר הטסים דרך רמון גם במספר הלינות בעיר.  תחזית אחת שכבר התקיימה היא של פקק התנועה הארוך שהשתרך בחול המועד בכניסה לעיר וזאת על אף שמג"ב הפסיקו את בדיקת הרכבים באמצעות חיילים כפי שהיה נהוג לאורך כל השנים. על אף זאת, נתקלו הנוחתים בשדה רמון בפקק תנועה שנמשך 50 דקות עד להגעה לעיר, נסיעה שבימים כתיקונם אורכת לא יותר מ-17 דקות. כשמוסיפים את הפקק הזה לזמן שנדרש לאדם לטוס מנתב"ג לאילת, הופכת הטיסה לאילת לסיוט מתמשך שספק אם הוא כדאי כלכלית ובעיקר מנטלית. אחד הנהגים שבחר להגיע לאילת ברכבו, חזה את המצב ופתר את הבעיה בכך שנכנס לעיר דרך כביש 12 מעובדה: "לכל מי שמתכוון לרדת לאילת בקרוב", כתב הנהג בפוסט שהעלה, "בקיץ שעבר עמדתי 45-60 דקות בפקק בכניסה לאילת, והחלטתי השנה שאני מגיע מכיוון עובדה. בחג הזה אכן עשיתי זאת והיום בדרך חזרה כשראיתי את הפקק המזעזע בכניסה לאילת (מתחיל הרבה לפני המחסום ונמשך אחריו) הייתי מאוד מרוצה מעצמי. הדרך אמנם קצת יותר ארוכה, אבל מכניסה אותך לאילת בלי שום פקקים. לא צריך להסביר עד כמה פקק כזה יכול לעצבן אחרי נסיעה של 4-5 שעות, בכלל הדרך ממצפה רמון הרבה יותר סבבה לדעתי, פחות תנועה ואפס משטרת תנועה". אלא שכאמור פתרון זה עומד לרשות אלה הבאים ברכבם לעיר ואינו מסייע לנוחתים בשדה רמון.

 

ליאור רביב: "רמת סיכון בינונית”


מנכ"ל ישרוטל ליאור רביב התייחס לנושא במסיבת עיתונאים שערך בשבוע שעבר: "להוריד את שדה דב זה כמו שיורידו את נתיבי איילון. מבחינתנו זה אסון, והגדרנו את זה בדו"חות שלנו ברמת סיכון בינונית. זה לא יחסל את אילת אבל זה בהחלט יגרום לירידה בתנועה, וביחד עם התגברות הפעילות של היציאות לחו"ל עם השמים הפתוחים - יש כאן סיכון. רשות שדות התעופה יודעת שנתב"ג לא יכול להכיל את הפעילות של שדה דב אבל הם מפחדים להגיד את זה, בעוד כל גורמי התעופה הבכירים אומרים את זה...גם אם יפנו עכשיו את שדה דב יבנו שם רק עוד עשר שנים, אין שם היתרי בנייה, אז למה לסגור אותו עכשיו? מי ייתן לארקיע סלוטים בבוקר להמריא לאילת? כבר יהיה יותר מהיר לנסוע לאילת, ואז יהיו פקקים ויותר תאונות. אני מאוד מקווה שמישהו ימשוך את ההנדברקס".


חדשות אילת - ערב ערב באילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש