פרסומת
דלג

עוד הבטחה של שר התחבורה: רכבת תחבר בין נמל התעופה רמון לאילת

מאת: אהובה מאמוס ● צילום: מערכת ערב ערב ● 15/5/2019 19:04 ● ערב ערב 2915
שר התחבורה ישראל כץ פנה לרשות שדות התעופה בבקשה לבחון דרך להקמת רכבת שתחבר בין העיר אילת לשדה התעופה רמון ● בכך מודה למעשה משרד התחבורה כי פתיחת השדה החדש מבלי שניתנה הדעת על הסדרי התנועה לעיר היתה בגדר טעות תכנונית ● עלות ההקמה מוערכת במיליארד שקל, רק שכרגע לא ברור מהיכן יגיע התקציב ואפילו לא ברור האם יהיה מדובר ברכבת, רכבת קלה או רכבל ● ומה שהכי מקומם, מתברר כי השר כבר הבטיח את אותה הבטחה בדיוק ב-2010 רק שכלום לא קרה
עוד הבטחה של שר התחבורה: רכבת תחבר בין נמל התעופה רמון לאילת
במשרד התחבורה מבטיחים חצי מיליארד שקל שישמשו לחיבור נגיש ומהיר בין השדה לעיר. בדיחת הרכבת לאילת מקבלת ספין (אילוסטרציה)

משרד התחבורה הודיע על בחינה של הקמת רכבת שתחבר בין אילת לשדה רמון, זאת לאחר שבחופשת הפסח האחרונה, שהיוותה את מבחן הפתיחה של השדה, התאמת החשש מפני פקקים בכניסה לעיר, שהובילו לעיכובים ביציאת טיסות. אלא שמה ששכח לציין היה כי אין זו ההכרזה הראשונה שלו בנוא, כבר ב-2010 הוא פרסם הצהרה דומה שמעולם לא יצאה אל הפועל.

 

"אנחנו טובים בפרויקטים ותשתיות"


ברשות מציינים כי הקמת הוועדה הינה בגדר סנונית ראשונה. לדבריהם, עלות הפרויקט מוערכת בכמיליארד שקלים וכרגע עוד לא ברור מהיכן יגיע התקציב. לדבריהם: "זאת הפעם הראשונה שרשות שדות התעופה תעסוק בהקמה של תחבורה יבשתית ולא בתשתיות לתעופה שזה מה שאנחנו עושים הכי טוב". 
שר התחבורה ישראל כץ פנה למנכל רשות שדות התעופה בבקשה לבחון הקמת רכבת שתחבר בין העיר אילת לנמל התעופה רמון וכן בין רמון לנמל הימי באילת. ברשות שדות התעופה מאשרים את האמור: "הקמנו צוות בראשותו של שרון בן עזרא שיבחן מה המשמעות. ברשות מספרים כי ההחלטה להעביר את האחריות לפרויקט נבעה בעיקר בשל שביעות רצונו של שר התחבורה מהפתיחה "החלקה" של נמל התעופה רמון: "כידוע שדות תעופה גדולים רבים כשלו בפתיחה. השר היה מרוצה מההפעלה החלקה וביקש לשמוע על הקמת רכבת שרשות שדות התעופה תיקח על עצמה". 


האם מדובר ברכבת נוסעים או ברכבת קלה? 
"כרגע עוד לא ברור, גם לא ברור מהיכן יגיע התקציב, אולם האפשרויות מתחילות להבחן והקמנו צוות שיעביר את המסקנות לשר התחבורה". ברשות מציינים כי מדובר בפעם הראשונה שהרשות לא מתעסקת בתעופה, כי אם בפרויקט תשתיות בדרכים יבשתיות. ברשות מציינים: "הקמנו את טרמינל שלוש ופרויקטים גדולים ורבים. אנחנו טובים בפרויקטים ותשתיות". הצוות שהוקם יגיש תוך שבועיים לשר התחבורה את המסקנות. כאמור, עלות המוערכת של הפרויקט היא כמיליארד שקל. על פי התכנון צפויה הרכבת לתת שירות לתיירים ותושבי העיר בחיבור ישיר למרכז העיר. כמו כן תהווה הרכבת פתרון להעברת סחורות בדרך מהירה ובהטסה ישירה בינלאומית. ברשות שמחים לקדם את הפרויקט ומציינים: "רכבת שתחבר את העיר ואת הנמל הימי לנמל התעופה, גם דרך המלונות, בשל השדה המתפנה וכן עורקי תחבורה שמתפתחים בדרך לאילת כל אלו יביאו להתפתחות של העיר". 

 

השר שכח שכבר הבטיח


אלא שכ"ץ שכח להזכיר כי כבר ב-2010 פרסם הודעה לעיתונות שהבטיחה ברמון רכבת קלה, לצד מערך תחבורתי שלם הכולל רכבת מטען וחניון בשיטת "חנה וסע", בהודעה נכתב עוד כי כ"ץ הנחה את חברת נמלי ישראל (חנ"י) לקדם תכנית למרכז לוגיסטי גדול בסמוך לשדה התעופה, שבאמצעותו יחובר השדה לאילת ברכבת קלה. מסלולה המתוכנן של הרכבת אמור היה לעבור מהשדה, דרך מלונות העיר בואכה גבול טאבה. גם נושא המטענים לא נפקד מאותה הודעה שפורסמה ב-2010 ושהבטיחה ממש כמו היום, הקמתה של מסילת ברזל לרכבת מטענים, שתשנע סחורות מנמל אילת למרכז לוגיסטי מיוחד שיוקם, עוד הבטיחה אותה הודעה כי יוקם טרמינל אוטובוסים שישולב עם תחנת הרכבת הקלה, ושיבוא במקומה של התחנה המרכזית של אילת, לצד שני אלה יוקם חניון "חנה וסע" ותבצע הכנה מקדימה לחיבורה של רכבת זו למסילת הרכבת המתוכננת מהמרכז לאילת. אלא שהודעות לחוד ומציאות לחוד. מאז ועד היום לא הוצאה כל הוראה בנושא לתחילת ביצוע וחברת נמלי ישראל לא נדרשה לפעול בנושא. אם מחפשים את הסיבה מדוע, אפשר לקשור את הדבר לאי קידומה של תכנית הרכבת לאילת שגם כן נתקעה.
עם זאת עמד השר כ"ץ בהבטחה אחרת שנתן טרם פתיחת הדה, בנוגע לשדרוגו של כביש הערבה במקטע המחבר בין אילת לשדה.  הבטחה זו מיושמת כיום על ידי חברת נתיבי ישראל שכבר הכשירה ארבעה מסלולי נסיעה בכל צד במקטע שעד יוטבתה וצפויה להמשיכו 10 ק"מ נוספים צפונה במהלך 2019-20.

ממשרד התחבורה נמסר: "שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ, הורה למנכ"ל רש"ת לבחון הקמת רכבת ישירה בין נמל התעופה הבינלאומי רמון לעיר אילת, במטרה לשפר את הנגישות של הנוסעים הממריאים ונוחתים בנמל רמון ולאפשר להם חיבור זמין ויעיל בין רמון לעיר אילת. הפרויקט יכלול הקמת תחנה בנמל התעופה  הבינלאומי "רמון"  עם חיבור למרכז העיר אילת ולנמל הימי. הקמת רכבת/רכבל ישיר בין נמל התעופה "רמון" והעיר אילת לאורך של 20 קילומטר יקל על עומסי התנועה בכניסה לעיר אילת וישפר משמעותית את זמן ההגעה של הנופשים לעיר אילת. צוות בראשות ראש מנהלת ההפעלה של "רמון"  שרון בן עזרא אשר עמד על פתיחתו המבצעית והפעלתו של "רמון" וזכה לשבחים  בינלאומיים קיבל  את המשימה ותוך 14 יום יגיש תכנית תכנון ודרכי פעולה ראשונית להקמת הפרויקט  בין רמון לאילת...במסגרת רפורמת  ה"שמיים הפתוחים" ולאור הגידול בתנועת הנוסעים יושקעו בנמל התעופה רמון מעל  חצי מיליארד ₪ שישמשו חיבור נגיש ומהיר לעיר אילת". 


חדשות אילת - ערב ערב באילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש