מה עשתה תלמידת כתה י' בגין באירוע חגיגות הקונסוליה האמריקאית?

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: או-מד מדיקל ● 22/5/2019 17:15 ● ערב ערב 2916
כשגלי מל, תלמידת כתה י'2 בבית הספר 'בגין' בעיר, הגישה חיבור לתחרות הבית ספרית בנושא 'הנני', היא לא יכלה לדמיין לאן יוביל אותה הדבר ● למעשה, גם בבית הספר לא תיארו לעצמם ששיתוף הפעולה החדש שיצרה רכזת החינוך החברתי של בית הספר, בקי קמחי, עם מוזיאון 'ידידי ישראל' בירושלים, יגיע כל כך רחוק ● כעת מתכוונים בבית הספר לעלות שלב ביחסים ולפתוח אותם לתלמידי אילת בכלל
מה עשתה תלמידת כתה י' בגין באירוע חגיגות הקונסוליה האמריקאית?
גלי עם ד''ר מייק אוונס מייסד המוזיאון ואלוף במיל יוסי פלד

צילום: צוות הצילום של מוזיאון ידידי ישראל

כשגלי מל, ילדה טובה אילת, ישבה באולם האירועים המפואר של בית מלון 'מצודת דוד' בירושלים, במעמד חגיגות השנה למעבר הקונסוליה האמריקאית לעיר הבירה, מלווה בשלושה צלמים שתיעדו כל צעד שעשתה במהלך אותו יום והיום שקדם לו, היא הסתכלה סביב על כל המכובדים בחליפות היוקרה, ולא האמינה שהגיעה למעמד שכזה רק בגלל שהחיבור שכתבה לתחרות הבית ספרית בנושא 'הנני' זכה במקום הראשון. גם בקי קמחי, רכזת החינוך המיוחד של בית הספר 'בגין', שהייתה שם איתה והגתה את רעיון התחרות בשיתוף פעולה עם 'מוזיאון הידידים' של ישראל בירושלים, לא הבינה לאן כל זה יגיע, כשסיכמה יחד עם אנשי המוזיאון הנלהבים והנרגשים כי הזוכה בתחרות החיבורים ייהנה מיומיים של כייף בירושלים.

 

הכל החל במקרה


הכל התחיל בחג החנוכה האחרון, כשבקי, רכזת החינוך החברתי החדשה של בית הספר, הגיעה כמעט במקרה עם בני משפחתה למוזיאון 'ידידי ישראל' בירושלים. "מדובר במוזיאון מקסים, שהוקם על ידי מי שמגדירים את עצמם כ'ידידי ישראל' שאינם יהודיים, מוזיאון שכולו עוסק סביב המילה 'הנני' והפרשנויות השונות שקיבלה המילה במרוצת ההיסטוריה מאז ימי אברהם אבינו ועד להווה", מספרת בקי על המוזיאון. "מסתבר שלאורך ההיסטוריה היהודית אנשים אמרו 'הנני' ונרתמו למשימות ששינו לעיתים את ההיסטוריה", היא מספרת איך התרגשה במוזיאון והרגישה שהיא חייבת להעביר את המסר הזה הלאה. וכך, בטקס המצטיינים של המחצית הראשונה, החליטה בקי לכרוך את הטקס עם מהות המילה 'הנני', לשם כך יצרה קשר עם נציגי המוזיאון בירושלים שהתרגשו מאוד לנוכח המחווה ויותר משמחו לשתף פעולה עם בית הספר מאילת. "הם הכינו לנו סרטון פותח לטקס שהסביר את מהות המושג הנני'", מספרת בקי על ראשיתו של קשר מיוחד שנרקם בין בית הספר לנציגי המוזיאון שהבהירו במכתב תודה ששלחו לבקי כי העברת המסר הזו לצעירים- זו בדיוק מטרתם. מכאן ועד לשיתוף הפעולה הבא הדרך הייתה קצרה. בקי הגתה רעיון לצאת בתחרות מאמרים או סרטונים קצרים של תלמידי בית הספר סביב המושג 'הנני', ובמוזיאון הבטיחו לשמש כוועדה הבוחרת את הזוכה ואף הבטיחו להעניק לזוכה ולהורה מלווה יום כייף בירושלים.

 

עם אמא אורית מימין

 

החזרה מבויאר


גלי מל, תלמידת כתה י'2 בבית הספר 'בגין', חזרה לאילת בדיוק שבוע לפני תחרות הכתיבה מבית הספר הנחשב 'בויאר' בירושלים, אליו התקבלה, ובו התחילה ללמוד בתחילת השנה. כמה חודשים מחוץ לאילת, הרחק ממשפחתה ומחבריה בעיר, הספיקו לגלי כדי לקבל החלטה אמיצה שהיא רוצה לחזור הביתה. "עם כל הכבוד הבנתי שם שבבית הספר באילת אני מקבלת לא פחות הן מבחינה ערכית והן מבחינה לימודית", מבהירה גלי, שארזה את הפקלאות וחזרה הביתה בדיוק לתחרות הכתיבה בנושא 'הנני'. גלי החליטה לשלוח חיבור ולא תארה לעצמה אפילו לאן הדבר יוביל אותה. בחיבור מגוללת גלי את השתלשלות חייה לאחרונה מאז קיבלה את ההחלטה לחזור הביתה, החיפוש העצמי שלה, הצטרפותה לעמותת 'גדולים מהחיים' בה היא מתנדבת עם ילדים חולי סרטן. את החיבור סיימה גלי: "אנחנו יודעים מה אנחנו, אך לא מה אנחנו יכולים להיות", אמר שייקספיר וצדק. חשבתי שאני יודעת מי אני. חשבתי שאני יודעת מי אני רוצה להיות, אבל אז, פעילות אחת עזרה לי להבין שאני יכולה ורוצה להיות הרבה מעבר. לתת הרבה יותר. לעשות, לחלום, להשיג. ועכשיו כבר אין לי ספק, כשתגיע הפעילות המבורכת הבאה, או האתגר הבא, אני לא אהסס ולא אתמהמה ואומר 'הנני'".

 

השופטים לא נותרו אדישים


חיבורה המרגש של גלי לא הותיר את צוות השופטים ממוזיאון 'ידידי ישראל' אדישים והם בחרו בה כזוכה של התחרות הבית ספרית. "גלי הנמצאת בתוך רוח התקופה, עם הבחינה של העצמי וללא כל קשר או סתירה, מתארת את רגע ההנני שלה כהתייצבות למען אחרים, אשר עוזרת לה לעצב את התפיסה של מי היא ומה היא יכולה ורוצה להיות", נכתב במכתב הבחירה בגלי. "אותה אחריות חברתית באה לידי ביטוי בסיפוריהם של כל אחד מן הגיבורים המונצחים במוזיאון 'ידידי ישראל' אשר לא היססו והשיבו 'הנני' כשניתנה להם ההזדמנות לכך".


כבשה את ירושלים


בשבוע שעבר יצאה גלי לירושלים לממש את זכייתה המובטחת כשהיא מלווה באמא אורית, מורה בבית הספר 'מצפה ים ובקי קמחי, רכזת החינוך החברתי הבית ספרי. אלא שאם השלוש חשבו כי מדובר בטיול בעיר הבירה ולינה מפנקת למשך לילה אחד בבית מלון, כבר בהגיען לירושלים היה ברור שמדובר בהרבה מעבר. שלושה צלמים תיעדו כל צעד שעשו בעיר הבירה. בין רגע הפכה גלי מעוד ילדה אילתית מוכשרת לסלב כשהיא מצולמת ומרואיינת וזונחת את ביישנותה מאחור. הן טיילו יחד בכל פינות העיר, נהנות מהאווירה הקסומה ומשלל פינוקים, כולל אירוח במלון מפנק ואז נודע להן כי בזאת לא תם העניין. גלי ומלוויה הוזמנו כאורחות הכבוד של אירוע חגיגות השנה להעברת הקונסוליה האמריקאית לירושלים. ועוד בטרם הבינו מה קורה, מצאה את עצמה גלי ככוכבת באולם האירועים הגדול והמפואר של מלון 'מצודת דוד' שם התקיים האירוע הנוצץ. יחד עם שגרירים, חברי כנסת, שרים ושאר מכובדים הסתופפו גם שלוש הנשים מאילת, כשגלי אף קיבלה פסל מתנה, בדיוק כמו שקיבלו השגרירים הנחשבים. "אני מסתכלת מסביב ולא מאמינה", מספרת גלי בחיוך, "גלי הקטנה מאילת יושבת לצד אנשים כל כך מכובדים. זה היה מרגש ברמות, מאתגר ובכלל לא מובן מאליו. לרגע כשכתבתי על החיבור לא חשבתי על הזכייה ועל הפרס ופתאום את מוצאת את עצמך במעמד כזה. אין ספק שה'הנני' עליו כתבתי גרם לי עכשיו להיות עוד יותר 'הנני' ולהבין עד כמה המילה הזו מחייבת, מיוחדת ומשמעותית בחיים".

והחברות מפרגנות? אני תוהה וגלי ממהרת לציין: "מפרגנות מאוד. תמיד הן מפרגנות".

אז עכשיו את סוג של סל"ב בבית הספר?
 גלי צוחקת: "אף פעם לא הייתי אחת כזו".

אחרי שישבת בין שועי עולם, יש לך עכשיו שאיפות דיפלומטיות?
"תמיד היו לי ועדיין יש לי שאיפות גדולות בחיים. המעמד הזה רק המריץ את השאיפות יותר. זו הייתה דלת לעתיד".

אורית אמה של גלי מסכמת את החוויה המרגשת: "לא תיארנו לעצמנו לאן הדברים מובילים. אמרתי לגלי שלדעתי אפילו בחתונה שלה היא לא תזכה בתשומת לב כזו כמו שקיבלה שם. הילדה הרגישה כמו שגרירה לכל דבר. הבת שלי היא הכי לא הטיפוס של לעמוד מול אורות הזרקורים אבל היא עמדה במשימה כמו גדולה".

ואילו בקי, היא מאושרת מהקשר המיוחד שנרקם בין בית הספר 'בגין' באילת לבין מוזיאון 'ידידי ישראל' בירושלים. כעת, לאחר הצלחת הפרויקט המשותף הראשון, היא מתכוונת לפתוח את הקשרים שיצרה לכלל תלמידי אילת מתוך אמונה במסר הערכי וחשיבות המילה 'הנני'. וזו מבחינתה רק ההתחלה.


חדשות אילת - ערב ערב באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש