פרסומת
דלג

דוח רשות שדות התעופה לחודש מאי: שדה רמון ממשיך להתרסק

מאת: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● צילום: מערכת ערב ערב ● 5/6/2019 14:35 ● ערב ערב 2918
קהל הנוסעים ממשיך להצביע ברגליים ונוטש את שדה רמון כאמצעי תחבורה לאילת ● חודש מאי רשם התרסקות של 24.73% במספר הנוסעים דרכו (ישראלים ותיירים) לעומת מאי 2018 ● מנכ"ל ישראייר: "אם הביקושים ימשיכו לרדת לא יהיה מאיפה לשלם כסף לעובדים" ● עם זאת לא נראה כי הדבר פגע בתפוסת בתי המלון בעיר, שרשמה עליה קלה בחודשים מרץ אפריל לעומת השנה שעברה
דוח רשות שדות התעופה לחודש מאי: שדה רמון ממשיך להתרסק
"מי שאחראי על הנושא חייב לכנס פגישת חירום, בלי קשר לשדה דב". סירקיס

כל החששות הכבדים הולכים ומתממשים אל נגד עיניהם הכלות של אנשי רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה. שדה רמון הולך ומתגלה ככישלון תעופתי קולוסאלי ובמידה והמגמה הנרשמת בחודשיים האחרונים תמשך גם בעתיד, עתידו של השדה שעלות הפעלתו נאמדת ב-200 מיליון ₪ בשנה, לוט בערפל. עם זאת מבדיקת נתוני התפוסה במלונות אילת לחודשים מרץ-אפריל, מאז תחילת הפעלתו של השדה עולה כי התפוסות לא נפגעו ואף עלו מעט ביחס לשנה שעברה.
נתונים חמורים עולים מהדוח המסכם את הפעילות התעופתית בנמל התעופה הבינלאומי רמון לחודש מאי, אותו פרסמה רשות שדות התעופה. מהדוח עולה כי במהלך החודש עברו ברמון 104,826 נוסעים ב-1,520 תנועות מטוסים, הכוללות את כל הטיסות לרבות הבינלאומיות. מדובר בירידה של 24.73% בתנועת הנוסעים וירידה של 17.3% בתנועת המטוסים לעומת החודש המקביל אשתקד. 
בטיסות הפנים ארציות עברו בחודש מאי ברמון 101,505 נוסעים ב-1,485 תנועות מטוסים: 59,372 מהנוסעים נחתו והמריאו מ/אל שדה דב – המדובר בירידה של 20.95% לעומת החודש המקביל אשתקד. המצב בטסים מ/אל נתב"ג חמור אף יותר כאשר בחודש מאי השנה טסו מנתב"ג 38,320 נוסעים, ירידה של 31.92% לעומת החודש המקביל אשתקד. הקו היחידי שרשם עליה הוא הקו לחיפה בו טסו בחודש מאי 3,488 נוסעים המהווים עליה של 14.13% לעומת החודש המקביל אשתקד. 
עוד עולה מהדוח כי חברת ארקיע הטיסה 69,973 נוסעים המהווים 68.93% מכלל הנוסעים בטיסות הפנים ארציות וחברת ישראייר הטיסה 31,127 נוסעים המהווים 30.66% מכלל הנוסעים. בסך הכל מדובר בירידה של 23.76% בתנועת הנוסעים וירידה של 41.66% בתנועת המטוסים. 
חברת התעופה המובילה בתנועה הבינלאומית בחודש מאי היא חברת URAL AIR שהטיסה 2,941 נוסעים המהווים 88.55% מכלל התנועה הבינלאומית שהסכמה החודש ב-3,322 נוסעים בלבד, היעד בעל נפח התנועה הגדול ביותר החודש היה קו מוסקבה - דומו דה דובו בו טסו 2,473 נוסעים.
נתונים אלו מגיעים על רקע נתוני מרץ-אפריל שכבר הראו על מגמה דומה אם כי חריפה פחות. בחודש מרץ השנה נרשמה ירידה בת 13% בתנועת הטסים לאילת, כאשר ישראייר ירדה ב-27.5% וארקיע ירדה ב-6% לעומת חודש מרץ אשתקד. נתוני חודש אפריל המשיכו מגמה זו, עם ירידה בת 11% לעומת כמות הטסים לאילת באפריל שנה שעברה. באפריל השנה טסו הלוך וחזור לאילת וממנה כ-104 אלף נוסעים בטיסות פנים ארציות, כאשר בתקופה המקבילה אשתקד טסו הלוך וחזור כ-116 אלף. מאחר ואפריל הוא החודש שבו חל השנה חג הפסח, הוא אמור היה להיות עמוס יותר משנה שעברה, שכן ב-2019 חג הפסח חל באפריל ואילו ב-2018 הוא חל בסוף מארס. 

בשיחה עם 'ערב ערב' אמר השבוע אורי סירקיס מנכ"ל ישראייר: "אני כבר אמרתי שזה מה שעומד לקרות עוד לפני פתיחת השדה בראיון שנתתי לך  וכולם חשבו שאני שיכור, כולל בהגבלים העסקיים (הכוונה לדחיית בקשתה של ישראייר להתמזג עם אל על – ר.נ). אבל הדבר המעניין בדוח הזה הוא שישראייר לא הקטינה את מספר הטיסות, ובעצם היא טסה ריקה, כדי לתת שירות ולא לאבד את הקהל הנאמן שלה".

אבל בכנס התעופה בשבוע שעבר הודית שישראייר הסיטה מטוסים מהטיסות הפנים ארציות לקווי חו"ל
"אני לא מתכחש לציטוט הזה. אם יש ירידה של 30% זה אומר שעל כל טיסה שלישית אין מה לעשות איתה. אם יסגרו את שדה דב אנחנו נעביר את מרכז הכובד משדה דב לחיפה, ונייצר מצב שאנשים שגרים מחדרה צפונה ירצו לטוס מחיפה, ואת יתר הביקושים נפנה למקומות אחרים. הדוח הזה הוא דוח דרמטי כי הוא מצביע על בעיה אמתית גם בשדה התעופה רמון אבל גם בכניסה המסורבלת לעיר". 

הוא יחשב לדרמטי רק אם תפוסות בתי המלון בעיר יפגעו מה שלא קרה בחודש מרץ השנה, ואפילו נרשמה עלייה קלה של חצי אחוז בתפוסות, כך שאם המגמה הזו תשמר אז למי חוץ מלארקיע וישראייר בכלל אכפת?
"אם היית קורא את הדוח החצי שנתי בראשון לשנת 2018 של ישראייר היית רואה שיש ירידה דרמטית בכל מה שנוגע לתפוסות באילת, אילת בבעיה רצינית. ירידה של 31% בנפח הנוסעים בחודש מאי זה נתון שמי שאחראי על הנושא חייב לכנס פגישת חירום, בלי קשר לשדה דב. אם הביקושים בנתב"ג יירדו ב-31% לא יהיה מאיפה לשלם כסף לעובדים".

 

תפוסת בתי המלון לא נפגעה


על אף הנתונים המטרידים בכל הנוגע לאפקטיביות של שדה רמון כאמצעי תחבורה לאילת, נראה כי לפחות בחודשיים הראשונים להפעלתו (מרץ-אפריל) לא רק שלא נרשמה פגיעה בתפוסות בתי המלון בעיר אלא אף נרשם גידול קטן ביחס לשנה שעברה. כך נרשמו בחודש מרץ השנה 68.9% תפוסה לעומת 67.9% תפוסה בחודש מרץ אשתקד. בחודש אפריל השנה נרשמה תפוסה של 73.3% לעומת 72.9% בלבד אפריל 2018. מאחר וכמות התיירים שהגיעו לעיר בחודשים אלו קטנה יחסית ונמדדת באלפים בודדים, משמעות הנתון הזה היא כי הישראלים לא נטשו את אילת בעקבות פתיחת שדה רמון אלא פשוט העדיפו להגיע לעיר באמצעי תחבורה אחרים. זו אולי בשורה טובה למלונאי אילת אך זוהי בשורה מרה עבור רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה שעלולים למצוא עצמם עם פיל לבן בשווי 1.7 מיליארד שקל שהפעלתו השנתית עולה 200 מיליון ₪. זוהי גם בשורה לא טובה עבור ישראייר וארקיע שכבר כעת מתמודדות עם ירידה בנפח הטיסות ומפנות את מטוסיהן לקווי חו"ל. בארקיע כבר הודיעו בשבוע שעבר על גל פיטורים ראשון ומנכ"ל ישראייר אורי סירקיס מזהיר השבוע כי המשך מגמה זו יביא לכך שלא יהיה כסף לשלם משכורות לעובדים. אבל יותר מכל זה רע לסביבה, שכן מטוס מזהם הרבה פחות מרכבים שכמותם תגדל לאין שעור לאור מספר הנופשים שיגיעו לאילת ברכבם ויגרמו לזיהום סביבה מוגבר. מכל מקום נדרש להמתין לתוצאות התפוסה בחודש מאי על מנת לראות האם מגמה זו נשמרת וכמובן, שעם סגירתו הצפויה של שדה דב, עלולות גם תפוסות בתי המלון באילת להיפגע, כפי שצופה מנכ"ל ישרוטל ליאור רביב המעריך את הירידה בתפוסות בכ-20% המהווים רמת סיכון בינונית לדבריו עבור פעילות החברה עיר.

 

ברש"ת מתעלמים מהמציאות


ברשות שדות התעופה החליטו משום מה להתעלם מהפעקר שבין הנתונים הגרועים שמציג שדה רמון לעומת נתוני התפוסה במלונות אילת שעלו באותם חודשים ובחרו להאשים את העיר אילת ולא את השדה. בהודעה שמסרו נאמר: "הרשות העניקה לתושבי אילת, למלונאים ולמדינת ישראל נמל תעופה בינלאומי המהוה עוגן כלכלי בעל פוטנציאל תיירותי לעיר אילת. רש"ת איננה אחראית על האטרקטיביות של העיר אילת במחירי המלונות ומחירי הטיסות  אל מול המתחרים בחו"ל במיוחד בירדן ובמצרים. פתיחת נמל התעופה רמון איפשרה הרחבת תשתיות לעיר אילת  ויציאת השדה הישן מאפשרת את פיתוח העיר".


חדשות אילת - ערב ערב באילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש