פרסומת
דלג

בעקבות סגירת שדה דב צפוי גל פיטורי עובדים בבתי המלון באילת

מאת: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● 5/6/2019 14:40 ● ערב ערב 2918
בחברות התעופה וברשתות בתי המלון כבר נערכים לסגירת שדה דב וגל פיטורים של מאות עובדים צפוי לפקוד את אילת – הראשונים להיפגע – העובדים הישראלים שנחשבים ליקרים יותר לעומת העובדים המגיעים מירדן ● מנכ"ל משרד ראש הממשלה הבהיר השבוע כי השדה ייסגר סופית במועד שנקבע 1.7 ● ורק עיריית תל אביב עוד מנסה לייצר שלביות בפינוי שתעניק שנתיים נוספות של פעילות לשדה האזרחי ● ברשות מקרקעי ישראל תוקפים את מסמך ההתנגדות שהגישה עיריית תל אביב ומכנים אותו: "מסמך לא בשל ורצוף אי דיוקים מהותיים, שמטרתו לייצר באז תקשורתי"
בעקבות סגירת שדה דב צפוי גל פיטורי עובדים בבתי המלון באילת
"מתייחסים לסגירת שדה דב כאל איום ברמה בינונית". רביב

עד לפני שבוע וחצי עוד קיוו כי שר התחבורה ישראל כץ יודיע על דחייה בסגירתו הצפויה של שדה דב ב-1.7, דברים ברוח זו אמור היה השר לשאת בוועידת ישראל לתעופה, אלא שהנאום אמנם נישא אך ההבטחה לא נאמרה בו ונראה כי הבחירות החדשות שנכפו על ישראל ב-17.9 סתמו את הגולל על הניסיונות האחרונים למנוע או לפחות לדחות את סגירת השדה במועד שנקבע.
מנכ"ל חברת ישראייר אורי סירקיס אף הוא היה בין המקווים ואמר טרם הוועידה: "אני מעריך שנתניהו יודיע על דחיית הסגירה, היום כבר ברור לכולם שהעברת הטיסות המתוכננת לנתב"ג היא לא תחליף לטיסות משדה דב. אנחנו מעריכים שהיא תפחית את מספר הטסים לעיר ב-20%", סירקיס אף הודה כי בניגוד להתחייבותו בעבר: "בגלל משך ההגעה לנתב"ג, הסטנו בהתאם מטוסים בקיץ לטיסות לחו"ל במקום לאילת".  בשיחה עם 'ערב ערב' השבוע התייחס סירקיס לדברים ואמר: "אני לא מתכחש לציטוט הזה. אם יש ירידה של 30% זה אומר שעל כל טיסה שלישית אין מה לעשות איתה. אם יסגרו את שדה דב אנחנו נעביר את מרכז הכובד משדה דב לחיפה, ונייצר מצב שאנשים שגרים מחדרה צפונה ירצו לטוס מחיפה, ואת יתר הביקושים נפנה למקומות אחרים".

 

מנכ"ל משרד רה"מ: "הפינוי סופי"


ואכן ביום ראשון השבוע אמר מנכ"ל משרד ראש הממשלה יואב הורביץ בשיחה עם ממון כי ב-1 ביולי תופסק כל פעילות אווירית משדה דב, הן הצבאית והן האזרחית, ואין שום מצב שההחלטה על סגירתו תשונה. הורוביץ אף טען כי במהלך החודשים האחרונים הופעלו עליו לחצים מצד גורמים פוליטיים למנוע או לדחות את הסגירה ואולם ההחלטה על הסגירה סופית. "החוק איפשר להמשיך להפעיל את השדה האזרחי כל עוד השדה הצבאי פתוח, וב-1 ביולי שניהם ייסגרו. השדה הצבאי החל לפני שנים בהכנות למעבר שלו והושקעו בחלופה 5 מיליארד שקל. יש פה תהליך של שנים ולא משהו שהוחלט עליו בחודשים האחרונים. מדובר בשורה של החלטות שהתקבלו, בהן החלטות בג"ץ, וכל הגורמים יודעים ש-1 ביולי הוא התאריך שבו ייסגר השדה", אמר. הורוביץ אף ציין שורת הטבות שיינתנו לתושבי אילת בשל הסגירה הצפויה והמעבר לנתב"ג, ובמיוחד לתושבים הנזקקים לסיוע בבתי החולים במרכז הארץ: "הוצאנו הרבה מאוד כסף כדי לאפשר להם להגיע בשאטלים ובאוטובוסים, השקענו הרבה מחשבה ומאמץ לתת להם את החלופות המתאימות. אני שומע את כל השמועות וקורא כל מיני כתבות על האפשרות שהשדה לא ייסגר וחבל. כי ב-1 ביולי שדה דב יפסיק את פעילותו". הורביץ הדגיש כי אף שלחצים כבדים הופעלו עליו להשאיר את השדה פתוח: "האחריות מחייבת אותנו לעשות מה שצריך ולא מה שפופוליסטי". עוד הוסיף כי לאורך השנים נאספו חוות דעת של רשות מקרקעי ישראל, רשות שדות התעופה, משרדי האוצר והתחבורה וצה"ל ומשרד הביטחון כאשר המלצות כל הגורמים היו שחייבים לבצע את החוק כלשונו ולקיים את פסיקות בג"ץ בנושא ולסגור את השדה. "יש תוכניות רבות שמותנות בפינוי השדה: מעבר השדה הצבאי, קנסות לבעלי הקרקעות אם לא מפנים, בניית 16 אלף דירות בשדה דב, גלילות והרצליה, בניית 2,000 חדרי מלון לאורך החוף", אמר. 
ברשתות בתי המלון כבר מדברים על ירידה צפויה של בין 20% ל-30% בתפוסות ומנכ"ל רשת ישרוטל ליאור רביב כבר התבטא בעבר כשאמר כי סגירת השדה דב משולה להתאבדות וכי הרשת כבר סימנה את הנושא כסיכון ברמה בינונית מבחינת צפי הפגיעה הכלכלית בפעילותה בעיר. כתוצאה מכך אומרים לנו השבוע מלונאים בעיר שלא לייחוס: "ברגע שהתפוסות יצנחו לא יהיה מנוס אלא לפטר מאות עובדים ולהשבית חלק מהקומות בבתי המלון ממש כמו בעונות החורף השחונות. המלונות הקטנים ואלה שאינם חלק מהרשתות הגדולות אף צפויים להינזק יותר שכן כל ירדה בתפוסות מהווה עבורן אתגר כלכלי רציני ומרחב התמרון שלהם קטן משל רשת גדולה המפעילה מלונות בארץ ובעולם או עוסקת במגוון שירותי תיירות נוספים על הארחה".

 

"ההתנגדות של עיריית תל אביב רצופה אי דיוקים  מגמתיים". ראש עיריית תל אביב רון חולדאי ● צילום : וויקיפדיה

 

רמ"י: "ההצעה לשלביות הפינוי לא ישימה"


ובתוך כך, הגישה בשבוע שעבר עיריית תל אביב לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה את מסך ההתנגדויות שלה לסגירתו ופינויו של שדה דב. בתגובה השיבה רשות מקרקעי ישראל במסמך משלה הטוען ל: "אי דיוקים מגמתיים במסמך ההתנגדות של עיריית תל אביב והשמטת מידע חשוב". צחוק הגורל הוא שעיריית תל אביב היתה שותפה מלאה להכנת התכנית לה היא מתנגדת כעת, תכנית בהכנתה היתה מעורבת עוד מ-2011. 
בהתנגדותה מבקשת עיריית תל אביב להוסיף לתכנית סעיף שיאפשר את המשך הטיסות האזרחיות משדה דב גם לאחר תחילת עבודות הבנייה וזאת למשך שנתיים נוספות, על פי ההצעה תחל הבנייה ברובע המרוחק ממסלול ההמראה והנחיתה ובאופן זה תתאפשר הפעלתו למשך שנתיים נוספות. 


אלא שלקראת הדיון שנערך ב-29.5, הפיצה רשות מקרקעי ישראל מסמך המיועד לחברי הוועדה ובו היא תוקפת בחריפות את הקביעות שהציגה עיריית תל אביב וטוענת כי עובדות מהותיות הושמטו ממנה בכוות מכוון:
כך למשל טוענת עיריית תל אביב כי השדה מופעל על ידי רשות שדות התעופה, כאשר לאמיתו של דבר: השדה מופעל, לדברי רמ"י על ידי הצבא. עיריית תל אביב טוענת בנוסף כי השדה נכלל בתמ"א 15 (תוכנית מתאר ארצית לפריסת שדות תעופה) ואולם: "לאמיתו של דבר: השדה מעולם לא תוכנן כשדה ולא קיבל אישור סטטוטורי. תמ"א 15 הנוכחית מצביע על קיומו אך התיקון המקודם תמ"א 15 /2 כבר לא כולל את השדה".
עוד טוענים ברמ"י: "העירייה מביאה ציטוטים שונים כי נתב"ג איננו ערוך לקליטת הפעילות, אך לאמיתו של דבר: רשות שדות התעופה מצהירה בכל מקום כי היא ערוכה ואכן כל מטלות רש"ת בעניין העברת הפעילות בוצעו כפי שסוכמו בעלות של 230 מיליון שקל".
ברמ"י אף שוללים את ההצעה בבר שלביות הפינוי וקובעי כי המדובר בהצעה לא ישמיה שהינה בבחינת "מצג שווא", שכן בניגוד לטענת העירייה כי ההצעה הזו תמנע את הקמתם של שני מגלדים בלבד, תמנע ההצעה את פיתוחן של 11,000 יחידות דיור. ברמ"י אף מביעים חשש כי דחייה נוספת תוביל להגשת תביעה מצד בעלי הקרקעות כנגד המדינה על ירידת ערך הקרקעות שלהם. בנוסף צפויה המדינה להיתבע במיליארדי שקלים על ידי בעלי הקרקעות בשל הפרת ההסכמים שנחתמו מולם לאורך הנשנים ובהם התחייבה המדינה על פינוי השדה. "הדברים ידועים לגורמי העירייה הרלוונטיים ועליהם היה להביא לידיעתכם את המשמעויות האלו", כתבו לוועדה ברמ"י. סיבות נוספות שמעלים ברמ"י כנגד הדחייה הן עיכוב צפוי בבניית הקו הירוק של הרכבת הקלה בתל אביב שכן קו זה עתיד לעבור ברובע השדה המתפנה. דחיית הפינוי אף תעכב לדבריהם את בדיקת זיהומי הקרקעי הנדרשת במקום טרם תחילת העבודות. לסיכום קובעת רמ"י במכתבה: "העירייה מביאה לוועדה המקומית מסמך לא בשל על מנת לייצר באזז תקשורתי, כאילו יש חלופה לתוכנית שקודמה על ידי העירייה עצמה מאז 2011. מטרת ה'חלופות לכאורה' הללו הינה להשאיר את המצב הקיים על כנו, על המחירים העצומים שזה גוזר – על שוק הדיור, על תל אביב כעיר ועל משק המדינה". 

 

ליברמן יציל את שדה דב?


ובתוך כך נועדו ב-27.5 גורמי תיירות מרכזיים וביניהם ליאור רביב מנכ"ל ישרוטל ודוד פתאל מנכ"ל רשת פתאל וכן גו נקש מבעלי אורכידאה, עם אביגדור ליברמן. נקש הגיע במיוחד עבור הפגישה מארה"ב. השלושה, שמפעילים ביחד 20 בתי מלון באילת (8 לישרוטל, 10 לפתאל ושניים לנקש) ביקשו לשכנע את ליברמן בחשיבות שבהותרת שדה דב פתוח וזאת בהנחה כי ימונה לשר הביטחון בממשלה הבאה, מה שיותיר בידיו את ההחלטה על פי התיקון החדש לחוק שדה דב המאפשרת לשר הביטחון לדחות את מועד הפסקת פעילותו במספר חודשים לצורך בחינת צרכי הביטחון של ישראל וחשיבות נחיצותו של שדה במרכז הארץ.  


חדשות אילת - ערב ערב באילת