פרסומת
דלג

האם שדה התעופה בחיפה יחליף את שדה דב?

מאת: מירב לוי דיאמנט למערכת ערב ערב באילת ● צילום: ווקיפדיה ● 10/7/2019 15:29 ● ערב ערב 2923
האם שדה התעופה הקטן בחיפה ששוכן בכניסה המזרחית לעיר, יכול להוות חלופה לשדה דב שנסגר? ● באילת כבר יש מי שמדברים על האפשרות שחולים יטוסו לחיפה, משם הדרך לבית החולים רמב"ם בעיר אורכת רק כחצי שעה לעומת שעה פלוס מנתב"ג לבתי החולים בתל אביב ● ב'ישראייר' מדברים על הגדלת מספר הטיסות היומיות לחיפה, אך מנגד יש מי שמזכירים כי אורכו של מנחת המטוסים בשדה התעופה בחיפה קצר מדי, ולכן נכון להיום מטוסי הבואינג של חברת 'ארקיע 'לא יכולים לנחות בשדה ● ראש עיריית חיפה אמנם נלחמת להארכת המסלול, אבל בישראל כמו בישראל עד שזה יקרה אם בכלל, החולים מן הסתם ימשיכו לטוס לקבלת טיפול בתל אביב
האם שדה התעופה בחיפה יחליף את שדה דב?
הטרמינל קטן מדי, המסלול קצר. השדה בחיפה

כשהחולים באילת מחפשים כל דרך אפשרית לקצר את מרחק הנסיעה מאילת לבתי החולים בתל אביב, אין פלא שלאחרונה, רגע לאחר סגירתו של שדה דב והפניית הטיסות לנתב"ג שמאריכות בעיקר עבור החולים את הדרך לבתי החולים במרכז הארץ, יש כבר מי שמדברים על האפשרות לטוס לחיפה ולקבל את הטיפולים הרפואיים הנדרשים בבית החולים רמב"ם. שם מרחק הנסיעה משדה התעופה הקטן בחיפה ועד בית החולים לא עולה על חצי שעת נסיעת גם בשעות השיא. חולים מאילת איתם דיברנו השבוע הסבירו כי אמנם בנתב"ג ממתין אוטובוס איסוף חינמי שמעביר את הנוסעים עד לרחוב ארלוזורוב בתל אביב ומשם מדובר בנסיעה של 2-3 קילומטרים עד לבית החולים 'איכילוב' ועדיין מדובר בטרטור ובמשך נסיעה של כשעה ומעלה, בהתאם לעומסי התנועה בעיר הגדולה. "אם בחיפה ידאגו לנו לאוטובוס באותה צורה", אמר לנו השבוע משה, חולה מאילת, "הרי שתוך 20-30 דקות נגיע לרמב"ם וזה יהיה פשוט וקל יותר. העובדה שעלות הטיסות לחיפה יקרות יותר, לא אמור לעניין אותנו מאחר ואת זה אמורים לממן קופות החולים", הוא ציין.

 

המגבלות עולות על היתרונות


אלא שבבדיקת הנושא עולה כי הרעיון הוא אולי חביב על הנייר, אבל לא ממש ישים על פני השטח, לפחות לא בשנים הקרובות. ברשות שדות התעופה המפעילה את השדה מאז שהופסקו בו הטיסות הצה"ליות מאז שנת 2012 מציינים כי: "שדה התעופה בחיפה לא מיועד להחליף את שדה דב בשל המגבלות הרבות". לפני מספר שנים, לאחר שהוחלט על העברת השדה הצבאי ממתחם שדה התעופה בחיפה, נעשה ניסיון של הממשלה ורשות שדות התעופה להפוך את שדה התעופה המדובר בחיפה לנמל תעופה בינלאומי וכשדה משלים לנתב"ג העמוס. ברשות שדות התעופה ביקשו להרחיב את מסלול נחיתת המטוסים מ-1.3 קילומטר ולהשתמש בחלק הצבאי שהתפנה על מנת להכשיר מסלול ארוך שיתאים לנחיתת מטוסים גדולים . בין המתנגדים למהלך היה ראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב שטען כי חיפה תהפוך לחצר האחורית של המדינה. יהב נלחם ברשות שדות התעופה בבתי משפט וניצח, וחלק ניכר מהשטח הועבר לרשות הנמל הימי שאף פיתח את האזור והרחיב את פעילות הנמל. בשנים האחרונות ולאחר שהוחלף יהב בראשת העיר החדשה עינת קלישר רותם ששמה לה למטרה שוב להפוך את שדה התעופה בחיפה לבינלאומי,  נעשו ניסיונות להפוך את הקערה ולהרחיב את מסלולי ההמראה והנחיתה, אולם נמצא כי המהלך היום כמעט בלתי הפיך היות והנמל הימי נמצא כבר בעיצומו של בינוי. לרשות השדה עמד רק שטח קטן והמסלול אמור לקבל אישור להרחבתו  ב- 300 מטרים בלבד. גם זה תהליך שמצוי עתה בוועדות השונות ובישראל כמו בישראל מן הסתם יעברו עוד שנים עד שזה יקרה. 
ראשת עיריית חיפה הזועמת צוטטה לאחרונה ואמרה כי מדובר בחיסול השדה כמשאב כלכלי כך שלא יוכל להביא לחיפה חברות תעופה רציניות ותיירות נכנסת. קלישר רותם צוטטה אומרת: "הסיבה היא כמובן העדפת הנמל החדש שנבנה בחיפה לטובת ממשלת סין, אבל מבחינתנו המלחמה טרם הסתיימה. זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", הבהירה קלישר רותם. 

 

נכון להיום רק 'ישראייר' טסה לחיפה


בגלל בעיית אורכו הקצר של מסלול הנחיתה וההמראה בשדה התעופה בחיפה העומד על 1300 מ', רק חברות תעופה שלהן מטוסים קטנים יחסית יכולים להשתמש בשדה. זאת בדיוק הסיבה שבשנים האחרונות רק חברת 'ישראייר' מבצעת טיסות מאילת לחיפה, בעוד שחברת 'ארקיע' שהחליפה את צי המטוסים שלה למטוסי סילון, כבר לא יכולה לנחות ולהמריא מהשדה בחיפה.


כמו שהבהירה השבוע דוברת חברת 'ארקיע': "לצערנו ולמרות שבמשך שנים הפצרנו במשרדי הממשלה ועיריית חיפה שיאריכו את המסלול, הנושא טרם קרה ואורכו הנוכחי אינו מאפשר הפעלת מטוסי הסילון החדישים של ארקיע. עיריית חיפה, בראשות עינת קאליש בשיתוף רש"ת ומשרד התחבורה פועלים בנושא וברגע שיוארך המסלול תחזור ארקיע לקו  ותספק שירות מגוון ומהיר במטוסי סילון לדרום הארץ וליעדים בחו"ל".


בחברת 'ישראייר' מנגד מתכוונים כבר בקרוב להכפיל את כמות הטיסות מחיפה. סמנכ"ל השיווק והמכירות של 'ישראייר' גיל סתיו, צוטט השבוע בגלובוס כשהוא מסביר: "מרגע ששדה דב נסגר, תושבים מאזור חדרה- נתניה שבעבר נסעו לשדה דב כדי לטוס לאילת, מחפשים אלטרנטיבה. האלטרנטיבה הטובה ביותר עבורם היא להצפון לחיפה, לחנות שם בחינם ולטוס לאילת. השדה באילת דומה במאפיינים שלו לשדה דב, בלי המולת נתב"ג וההתעסקו תעם חיות. גם הליך טרום הטיסה הוא פשוט ומהיר, נכפיל את כמות הטיסות מחיפה ובמקביל נצא עם מבצעים על מחירי הטיסה".


ברשות שדות התעופה, מפעילת השדה בחיפה, מקבלים בברכה את האפשרות להגדיל את כמות הטיסות ומבהירים: "חברות התעופה שיבקשו סלוטים (חלונות זמן ) לטיסה יקבלו אותם ככל שיבקשו בשדה בחיפה. לא קיימת כאן בעייה של סלוטים בכלל, ובניגוד לדעה הרווחת, אין בעיה כזאת גם לא בנתב"ג, בשל הרחבת פרויקט מערך המסלולים, לפחות לא בשנתיים הקרובות". ברשות טוענים כי הבעיה לא נעוצה במספר הסלוטים, כאלו יש כמה שיבקשו החברות בכל שעה, אלא שהבעיה היא הצורך בטרמינל נוסף, בעיה שגם היא אמורה להיפתר היות וכרגע יוצאים לבינוי, כך שלא תהיה בעיה גם בהיבט הזה". 
אם יש את נתב"ג ואת שדה התעופה רמון שיכול להוות חלופה כשדה בינלאומי משני, למה צריך עוד שדה בינלאומי בחיפה ? 


מרשות שדות התעופה נמסר בהקשר לזה: "המדינה הייתה צריכה למצוא שדה משלים, שדה גדול. דובר על מגידו ונבטים, אולם בשל התנגדות מערכת הביטחון רעיון השדה בנבטים ירד. הפוטנציאל של שדה התעופה בחיפה היה הטוב ביותר על מנת לשמש כשדה תעופה הצפוני והמשני לנתב"ג מכיוון שחיפה ממוקמת בלב אוכלוסיה גדולה וחברות התעופה מעדיפות שדה שיש בו גודל אוכלוסיה של מיליונים".
ואם בכל זאת מתי שהוא ואיך שהוא תמצא הדרך להאריך את מנחת המטוסים בחיפה, הרי שיש גם מי שכבר מצא דרך לקצר את הנסיעה מהשדה עד לבית החולים רמב"ם- דרך כביש מיוחד שייסלל בשטח הנמל הימי. מאחר וצמוד לשדה התעופה ישנו שער לנמל ושער יציאה בדיוק ליד בית החולים רמב"ם, אם יסלל במקום כביש מיוחד לטובת הסעת חולים מאילת שינחתו בחיפה היישר לבית החולים רמב"ם, הנסיעה תארך כ-10 דקות.
אלא ששוב, רעיונות לחוד ומציאות לחוד, ובינתיים החולים מאילת יאלצו להמשיך מן הסתם לנסוע לקבלת טיפול רפואי בבתי החולים בתל אביב.


חדשות אילת - ערב ערב באילת  

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש