ממונה בטיחות או יועץ בטיחות בעבודה – מה רלבנטי עבורכם?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 9/9/2019 09:06 ● ערב ערב 2931
שמירה על בטיחות העובדים במקום העבודה היא נשא רגיש וכואב במדינת ישראל – כולנו שומעים מדי פעם על פועלי בניין הנהרגים במקום עבודתם עקב ליקויי בטיחות שונים, וחשיבותה של הקפדה על בטיחותם האישית של הפועלים הולכת והופכת נושא מוכר ודומיננטי יותר ויותר. במסגרת העיסוק בנושא חשוב זה כדאי לבחון לרגע שני מונחים מרכזיים בתחום – "ממונה בטיחות בעבודה" ו"יועץ בטיחות בעבודה". מה ההבדל בין שני תפקידים אלו ומי מהם רלבנטי עבור אילו מקומות עבודה?
ממונה בטיחות או יועץ בטיחות בעבודה – מה רלבנטי עבורכם?

 

בעל מקצוע רשמי ומורשה מטעם המדינה - ממונה בטיחות בעבודה

 

נתחיל עם "ממונה בטיחות" – כאן מדובר בבעל מקצוע המורשה ומוסמך מטעם המדינה (משרד העבודה והרווחה), הנושא משרה כממונה הבטיחות במקום עבודה. חוקי העבודה בישראל מפרטים קריטריונים המחייבים מקומות עבודה מסוימים בהעסקת ממונה בטיחות, ובמקרים אלו לאותו בעל מקצוע סמכויות שונות הכוללות איתור מפגעי בטיחות במקום העבודה, ווידוא כי נהלי בטיחות שונים אכן מקוימים ומוקפדים באותו מקום עבודה וכו'.

ממונה בטיחות הוא כאמור בעל מקצוע לכל דבר ועניין – מדובר באנשים העוברים תהליך של הכשרה והסמכה מטעם המשרד לעבודה ורווחה, וכך זוכים בסמכות לפעול במקומות עבודה מסוימים (לרוב מתחומי הבנייה, החקלאות, המזון והתעשייה) ולהבטיח את קיומו של מערך בטיחות ראוי ומספק.

 

לא מוגדר בחוק אך לא פחות חשוב – יועץ בטיחות בעבודה

 

ומה בנוגע ל"יועץ בטיחות בעבודה"? במקרה זה, בשונה מה"ממונה בטיחות", לא מדובר בתפקיד או מקצוע רשמי המוגדר בחוק, ומקומות עבודה שונים אינם מחויבים על פי חוק דווקא בהעסקתו של "יועץ בטיחות". עם זאת, תפקידו של יועץ בטיחות אינו פחות חשוב, ובמקומות רבים מכתיבים הנהלים הפנימיים של מקום העבודה את הצורך בקבלת ייעוץ, חוות דעת או אישור של יועץ בטיחות.

שים לב כי יועץ בטיחות הינו מהנדס בטיחות או ממונה בטיחות בעל ניסיון תעסוקתי בתחום, שירותיו נשכרים בנוסף לדרישות הקבועות בחוק עבור נהלי בטיחות במקום העבודה. בעל מקצוע זה אמור להצליח לזהות מפגעי בטיחות פוטנציאליים, לסייע למנהלי מקום העבודה להתוות תכניות בטיחות מפורטות ומספקות ולסקור ולאשר תכניות ונהלים קיימים (כמו גם להכניס בהם שינויים ושיפורים).

 

מה רלבנטי עבורנו?

 

במידה ואתם המנהלים או הבעלים של מקום עבודה כלשהו, כיצד תדעו האם בעל המקצוע הרלבנטי עבורכם הוא ממונה בטיחות או יועץ בטיחות?

ובכן, בעוד מקומות העבודה המחויבים על פי חוק בשכירת שירותיו של ממונה בטיחות עונים לקריטריונים מסוימים (אתרי בנייה בהם עובדים מעל למאה עובדים בו זמנית, עסקים חקלאיים בהם מועסקים מעל לחמישים עובדים בו זמנית וכו'), העסקתו של יועץ בטיחות אינה מעוגנת בחוק כאמור, אך מומלצת ביותר עבור כל בית עסק בו קיימות סכנות פוטנציאליות לשלומם של העובדים. גם אם אינכם בטוחים האם בית העסק שלכם מחויב על פי חוק בהעסקתו של ממונה בטיחות או האם נהלי הבטיחות בעסק אכן מספקים ומבטיחים את בטיחותם האישית של העובדים – מומלץ להתייעץ עם חברה המתמחה בבטיחות במקום העבודה.

 

למידע נוסף אודות בטיחות בעבודה גלשו לאתר א.ב בטיחות

https://www.absafety.co.il/


חדשות אילת - ערב ערב באילת  

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש