פרסומת
דלג

מה מעכב את תחילת העבודות להכשרת שטח השדה?

מאת: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● צילום: מערכת ערב ערב ● 18/10/2019 10:38 ● ערב ערב 2937
בחודש פברואר הבטיח מאיר יצחק הלוי כי העבודות להכשרת שטח השדה לשימושים זמניים יחלו באוקטובר השנה ● במקום זאת קיבלנו חניון מאולתר לטווח ארוך שנכון לכרגע עוד לא תפס בציבור ● ומי יממן, אם בכלל, את טהור הקרקע מזיהום כפי שדורשת הוועדה המחוזית?
מה מעכב את תחילת העבודות להכשרת שטח השדה?
מאיר יצחק הלוי: "החלום הרע מבחינתי זה שאנחנו נעמוד מול חור שחור בטבורה של העיר" כיצד ישתלב החניון עם השימושים הזמניים כפי שהוצגו בוועדה המחוזית?

בתחילת פברואר השנה התכנסה מועצת העירייה על מנת להצביע על אישורה של התכנית לשימושים זמניים בשטח השדה שפונה. במהלך הישיבה הוצגה התכנית על שלביה השונים לרבות לוח זמנים ברור. ראש העירייה מאיר יצחק הלוי אמר בדיון: "לא מדובר בחלומות לעוד שנים, מדובר בשנה הבאה, נקבל את המפתחות של השדה לידינו להערכתי בחודש יוני, יולי, יהיו שלושה חודשים שהשדה יהיה ב'פריז' כדי לראות שרמון מתורגל. יש לנו כבר כסף לתשתיות, קולות קוראים ליזמים שנמצאים באוויר, והחלום הרע מבחינתי זה שאנחנו נעמוד מול חור שחור בטבורה של העיר, אנחנו רוצים לצאת לעבודה במינימום זמן". המועד שצוין כצפי לתחילת עבודות – אוקטובר השנה. אלא שאוקטובר כבר כאן ודבר משלבי התכנית - כפי שהוצגה בדיון במועצת העירייה על ידי האדריכל אלי ברמן מהמשרד האחראי על תכנון הפארק שאמור לקום במקום - טרם יצא אל הפועל (ראו בוקסה). 
עיריית אילת פנתה בחודש אפריל לוועדה המחוזית מחוז דרום וביקשה ממנה לאשר את הגדלת אחוזי הבנייה בשטח השדה מ-10% ל-20% וזו נענתה לבקשה, אף שהגבילה את משך האישור לשמונה שנים ולא לעשר כפי שביקשה העירייה.  יצוין כי בעבר כבר התבטא יצחק הלוי ל'ערב ערב' והודה כי עבודות הפיתוח של השלב השלישי של השדה, הוא השלב הסופי, לא צפויות להתחיל אלא בעוד 10-15 שנה לפחות, המשמעות היא כי ההיתר לשימוש הזמני החורג יפוג שנים לפני תחילת מועד העבודות במקום ויחייב פניה נוספת לוועדה על מנת שתאשר הארכה נוספת של האישור. בהחלטתה הדגישה הוועדה, "כי היא רואה בשימוש הזמני ניצול מיטבי של השטח ואפשרות להחייאת המרקם העירוני הקיים". בהחלטתה קבעה המחוזית כי הגדלת אחוזי הבניה מיועדת לצורך "יצירת מתחם אטרקטיבי, המקיים פעילויות רבות ומגוונות". אלא שכאמור, העבודות הללו טרם החלו, ומה שקרה במקום זאת, היא הכשרתו הפרוביזורית של חלקו הצפוני של השדה כחניון לטווח ארוך המוצע ליוצאים לסיני ולאורחי העיר, במקום החניות שנגרעו לאור האיסור הגורף על חניית רכבים וקרוואנים לאורך החוף הדרומי. אלא שרק רכבים בודדים נענו להזמנתה של עיריית אילת בשלטים מאירי עיניים שהוצבו בכניסה לעיר בראש השנה ואשר הזמינו את הנופשים בעיר והיוצאים לסיני, להחנות את רכבם בחניון החדש. כמו כן, בנתה העירייה שפת מדרכה על מנת למנוע את החניה למרגלות ההרים ואף הציבה בולדרים חדשים לאורך קו החוף, במטרה למנוע מרכבים להגיע אל שפת המים ועל אף המאמצים והכוונות הטובות עדיין נגררו במהלך ראש השנה 50 רכבים שהפריעו לתנועה בציר הדרומי ונרשמו 287 ברירות קנס. במהלך פסטיבל הבירה שנערך בחג הסוכות בעיר, פתחה העירייה את החניון המאולתר בשדה לבאי הפסטיבל, כאשר תושבי אילת נהנו מחניה חינם בין השעות 18:00-01:00. בעירייה מאמינים כי בסופו של דבר יתפוס החניון לטווח ארוך בקרב ציבור הנהגים לשם כך כבר הגדילה העירייה את מספר שטחי החניה שבו ל-700.
'ערב ערב' פנה לעיריית אילת וביקש לדעת מהו לוח הזמנים לתחילת העבודות בשטח השדה ואולם תגובתה לא הגיעה עד למועד סגירת הגיליון.

 

שפת המדרכה שהציבה העירייה במטרה למנוע חניית רכבים למרגלות ההרים
רכבים חונים בניגוד לחוק בחוף הדרומי נגררים ● צילום : עיריית אילת
שלט ההכוונה לחניון לטווח ארוך החדש ● צילום : עיריית אילת

 

התכנית שממתינה לתחילת עבודות

 

וכך הסביר האדריכל אלי ברמן ממשרד האחראי על תכנון הפארק (כמו גם על התכנית האסטרטגית להתחדשות עירונית שמובילה העירייה במרכז העיר) את התכנית לשימושים זמניים בשטח הדה, במהלך ישיבת המועצה מחודש פברואר: "האלמנט המרכזי הוא שדרה מרכזית וירוקה, על אזור של מסלול ההמראה. הרצון הוא לפתח אותו למקום אינטנסיבי ביותר, מעין פארק ליניארי, שמחבר את מרחב בית הים, עם אזור המרינה וחיבור של שדרות התמרים, מדובר בחיבור ממש היסטורי של העיר, נשתמש באספלט של השדה, לשחזר אותו עם הצבע המיוחד של מסלול ההמראה, להביא אותו ממש מהכוח אל הפועל, ולהפוך את המקום למקום של חג. השדרה עצמה תישאר פתוחה לציבור, תהיינה פינות מוצללות, ניתן יהיה לשבת שם, אבל בצדדים יהיו אטרקציות תיירותיות, ממש עיר של כיף והנאה, יהיו שבילי אופניים, הרבה מאוד מגרשי חניה פתוחים לציבור, גם בחלק המערבי קרוב למע"ר". על החיבור של שדרות התמרים עם המרינה אמר: "מדובר בחיבור מאוד דרמטי, שיחיה בצורה מאוד משמעותית את החלק המערבי של המרינה, שכיום כמו שאנחנו יודעים הוא מדשדש, ראינו בדיקות מחיר למ"ר מסחר בין החלק מערבי למזרחי, זה שתי מדינות שונות, זה פשוט לא להאמין לדבר הזה. אני מאמין שברגע שנחבר את החיבור, המקום הזה יפרח". עוד מציעים המתכננים להקים בשטח השדה אתר של לינה ברת השגה: "או במכולות או באלמנטים אחרים, לא משהו שלוכי אלא משהו שיש לו קטע, שיש לו שיק, זה מקום שהיה שכוח אל ונהפוך אותו לנקודת לינה מרכזית שמחברת את המרינה עם הפארק שסביב אזור הלינה". אחד המשתתפים בדיון הסביר כי מדובר בטרנד החם ביותר בתיירות ללונדון, שתפס שם מאוד והחייה את התיירות הצעירה לעיר. על הטרמינל אמר: "הוא מיועד להפוך לנקודת עוגן תרבותית, שגם התושבים וגם התיירים יוכלו ליהנות ממנו. מבחינת שלבי העבודה יהיה השלב הראשון חיבורה של שדרות התמרים עם המרינה באמצעות פריצת שביל להולכי רגל, בשלב ב' יפותח כל הפיתוח הציבורי, לרבות השדרה המרכזית, ובשלב השלישי יכנסו היזמים של האטרקציות לתמונה ויפעילו את המתחמים שלהם. רק בשלב האחרון יפותח הטרמינל שדורש עבודה בהיקף שלוקח יותר זמן. לגבי הפיתוח הציבורי באזור הדגיש כי: "הדגשנו זאת גם בתוכנית - שאיפה שהעירייה והמדינה שמות כסף היום, 90% מזה יחזיק אתנו עשרות שנים קדימה ולא ייזרק אחרי שהשימושים הזמניים יפוגו, המתחמים היזמיים הם אלה שישנו את הייעוד שלהם. עוד חשף כי: "אנחנו מבקשים מהוועדה המחוזית יותר זכויות ממה שהוחלט בתכנית המתאר, שקבעה עד 10% זכויות מימוש, אנחנו מבקשים בשימושים הזמניים עד 20%, כדי שבאמת נוכל להגשים את החלום הזה".


חדשות אילת - ערב ערב באילת