מסחר בחוזי הפרשים מול חוזים עתידיים

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 31/10/2019 10:22 ● ערב ערב 2938
עולם המסחר העצמאי כולל מכשירים פיננסיים רבים ביניהם, חוזים עתידיים (Futures) וחוזי הפרשים (Contracts For Difference – CFD) המצטיירים כדומים במהותם מכיוון ששניהם מהווים צורת מסחר בנגזרים. אך בפועל קיימים ביניהם מספר הבדלים הקשורים באופן המסחר, בנזילות ובמימון שלהם.
מסחר בחוזי הפרשים מול חוזים עתידיים
צילום: pixabay

 

חוזים עתידיים

 

זהו הסכם בין שני צדדים, לקנות או למכור נכס בסיס כלשהו כמו מניה, מדדים, סחורה, מט"ח ועוד, במחיר מסוים, בתאריך מסוים בעתיד, ללא התחשבות במחירו של נכס הבסיס במועד העתידי של ההסכם. בתאריך זה יפקע החוזה. הנכס או ערכו בכסף, יעברו בין הקונה למוכר לפי התנאים שנקבעו בהסכם. פעולה זו היא סופית ואינה ניתנת לשינוי.

 

חוזי הפרשים CDF

 

זהו מכשיר פיננסי למסחר בהפרשים הנובעים מתנודות מחירים של נכסים פיננסיים שונים כמו, מדדים, סחורות, מט"ח מניות ועוד. אין צורך בהחזקה בפועל של נכס הבסיס או בהתחייבות כלשהי כלפיו. מסחר בחוזי הפרשים יכול להתבצע בפוזיציות שונות גם כאשר מצפים לעליית מחיר הנכס או כאשר יש ציפייה להיחלשותו. רווח או הפסד נובעים מתנודות המחירים והתשלום מתבצע רק עבור ההפרש בין המחיר ולא עבור נכס הבסיס בשלמותו.

שימוש במכשיר פיננסי זה מתאים למי שמבקש להשיג רווחים בשוק ההון בהתאם לאסטרטגיית טווח קצר.

 

מהם ההבדלים בין חוזה עתידי לחוזה הפרשים?

 

מהות הנכס. בחוזה עתידי נרכש נכס בסיס. גם אם הנכס לא עובר פיזית אל הקונה, העסקה מתבצעת על בסיס נכס מוחשי. לעומת זאת בחוזה הפרשים קונים הפרש במחיר ולא נכס או זכויות בנכס.

מחירי החוזים. חוזים עתידיים נסחרים בשווקים פתוחים המאפשרים שקיפות עבור כל המשתתפים. הם יכולים לראות את כל הפעולות, הציטוטים והמחירים. השוק הוא גדול ונזיל והמחירים משקפים את המחיר של נכס הבסיס. לעומת זאת חוזה הפרשים נגזר מנכס הבסיס, עובר התאמה כדי להתאים לעסקה של המשקיע או לברוקר ומעוות במידה מסוימת את המחיר של נכס הבסיס.

כמויות מסחר. בחוזה עתידי, מסחר בכמות גדולה דורש מהמשקיע הון רב יותר כדי לבצע את העסקה. לעומת זאת, מכיוון שבחוזה הפרשים המשקיע משלם רק על ההפרש בין המחירים, אפשרי לסחור בכמויות גדולות ובהשקעה נמוכה יותר. כלומר, חוזה עתידי של 1000 יחידות נכס בסיס, נניח מניה, הנמכרת ב-100$, יעלה 100,000$. בחוזה הפרשים יפקיד המשקיע בטחונות בגובה של 5%-20% מערך העסקה באותה כמות.

תאריך תפוגה. אחד היתרונות של חוזי הפרשים על חוזה עתידי הוא הגמישות שלו בתאריכי הסיום של העסקאות והמשקיע יכול להמתין ולבצע התאמות לפי מצב השוק ולהגיב במהירות לתנודות השוק. לחוזה עתידי תאריך פקיעה מוגדר מראש שאי אפשר לשנותו והוא מחייב ביצוע תשלום באותו היום.

מחסומי כניסה. לחוזי הפרשים יש מחסומי כניסה נמוכים יותר. מי שרוצה להשקיע בסכומים קטנים יתקשה לבצע עסקאות בחוזים עתידיים בשל היותם יקרים יותר.

 

השקעה ממונפת

 

נקודה משותפת לשני המכשירים ההיא האפשרות למנף את ההשקעה. למינוף השקעה יש יתרון באפשרות הטמונה בו להגדלת הרווח באופן משמעותי. אך בכך גם טמון החיסרון שלו. לכן, כאשר משקיע רוצה להשתמש במינוף להשקעתו, הוא חייב להיות מודע היטב לסיכון שהוא נוטל, להתייחס להחלטת ההשקעה בשיקולים קרים ועסקיים מבלי להיסחף אחר השקעתו ומבלי לתת להפסדיו לגדול. 

לסיכום, על אף הדמיון הקיים בין שני המכשירים, הם גם שונים באופן מהותי אחד מהשני לכן יש חשיבות גבוהה לידיעת ההבדלים, היתרונות והחסרונות של כל מכשיר כדי שכמשקיעים תוכלו לבנות תיק השקעות מאוזן ויציב תוך נטילת סיכון מחושב.


חדשות אילת - ערב ערב באילת    

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש