פרסומת
דלג

חורף שחון: צפויה ירידה של 23% במספר טיסות הלואו קוסט לרמון

מאת: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● 6/11/2019 18:12 ● ערב ערב 2940
החורף הראשון של שדה רמון כשדה בינלאומי מתחיל ברגל שמאל, לאחר שחברות הלואו קוסט שהפעילו בעונה שעברה 55 טיסות שבועיות מאירופה לאילת, צמצמו את היקף פעילותן ונכון לכרגע ינחתו מידי שבוע ברמון רק 42 טיסות מחו"ל ● גורמים תיירותיים בעיר: "אם יבוטל הסבסוד בגובה 60 יורו לנוסע, המספר הזה יצנח ל-6-8 טיסות שבועיות"
חורף שחון: צפויה ירידה של 23% במספר טיסות הלואו קוסט לרמון
לאחר שלוש שנים של עלייה מאסיבית במספר הנוחתים מחו"ל בעובדה לאילת, תירשם ירידה במספר התיירים מחו"ל ● צילום: רפי פלד, רש"ת

לאחר שסבל מקיץ שומם למדי וספג ביקורת רבה על ירידת נפח הטסים דרכו מנתב"ג לאילת, סופג שדה רמון ביקורת על כי הוא מבריח גם את חברות הלואו קוסט וזאת על אף שבמשרד התיירות החליטו להמשיך השנה את מדיניות סבסוד הטסים דרכו בעלות של 60 יורו לנוסע. 
מאז פתיחתו בסוף חודש מרץ ועד סוף אוגוסט השנה, חלו ירידות בהיקף הנוסעים מחו"ל דרכו. כך, בעוד שבינואר, פברואר ומרץ נרשמה מדי חודש עליה במספר הנוסעים מחו"ל אל שדה התעופה באילת, מאפריל השנה מדובר בירידות בלבד. באפריל הגיעו לשדה רמון רק 9,176 נוסעים מחו"ל - ירידה של 11% ביחס לאפריל אשתקד. במאי הגיעו 3,321 נוסעים - ירידה של 23% ביחס לאשתקד. ביוני מדובר ב-276 נוסעים ובאוגוסט אף פחות בחישוב כולל מתחילת השנה ועד לסוף אוגוסט, הגיעו דרומה בטיסות בינלאומיות 207,179 נוסעים - עליה של 17% ביחס לאשתקד - אבל רובם הגיעו טרם פתיחת השדה החדש. מניתוח לפי חברות תעופה - ריינאייר היא מובילת הטיסות לדרום הארץ - עם 50,951 נוסעים מתחילת השנה. אחריה במקום השני חברת וויזאייר עם 22,637 נוסעים ולאחריה URAL  עם 10,097 נוסעים.

 

ויש גם בונוס


חודש אוקטובר אמנם רשם זינוק של 77% במספר הנוחתים ברמון מחו"ל לעומת החודש המקביל אשתקד (אז נחתו הטיסות בשדה עובדה) ואולם לאיש אין ספק כי עונת החורף הנוכחית תהיה חלשה מקודמתה לאחר שמספר חברות זרות ביטלו חלק מהקווים שהפעילו לרמון. אם בעונת החורף 2016-17 נחתו בעובדה 35,000 תיירים, זינק מספר זה בעונה לאחר מכן (2017-18) ל-135,000 נוסעים, ובעונה הקודמת (2018-19) כבר נספרו בעיר 165,000 תיירים שנחתו מחו"ל. כעת, משהתחילה עונת תיירות החורף 2019-20, יעבור שדה רמון לכ-180 טיסות בחודש (42 טיסות שבועיות). טיסות אלה יימשכו עד חודש מרץ. חברות בהן ריאנאייר, וויז אייר, פינאייר, טראנסאוויה, אוראל אייר ואפילו לופטהנזה יביאו כ-150 אלף תיירים בלבד, אלא שכאמור, מדובר בירידה מהשנה שעברה, אז תדירות הטיסות עמדה על כ-55 טיסות שבועיות בממוצע. כמו כן, נשענת האופטימיות לעונת החורף על ההנחה כי התיירים הנוחתים ברמון, לא יזנחו את אילת לטובת נופש בסיני או בירדן. בסך הכל צפויות העונה כ-1,000 טיסות הלוך ושוב מיעדים שונים באירופה לשדה רמון.
התמריץ שמביא את חברות התעופה הזרות לכאן הוא כמובן כסף, שכן ברמון החברות פטורות מתשלום אגרות ובנוסף, כל חברה מקבלת סבסוד של 60 אירו לנוסע, בלי קשר למחיר שהוא שילם על כרטיס הטיסה ובלי קשר לכך שהוא עשוי לנחות בישראל ולעבור למדינות השכנות. בנוסף, חברה שמפעילה לפחות 14 טיסות בשבוע בסימן של גידול בשתי טיסות שבועיות ביחס לעונה קודמת, תקבל מענק מוגדל של 66 אירו - וויז אייר עמדה בתנאי הזה. היא וריאנאייר מפעילות 16 טיסות שבועיות, אלא שרינאייר יכולה לשכוח מהבונוס, שכן החברה צמצמה משמעותית את תדירות טיסותיה לרמון, מ-26 טיסות בשבוע ל-16 בלבד.

 

הרוסים שולטים


מי שמככבות על לוח הטיסות הן גם החברות הרוסיות: פובדה איירליינס, שתפעיל 4 טיסות שבועיות ממוסקבה, ואליה תצטרף חברה נוספת. 10 טיסות ינחתו ברמון ממוסקבה בשבוע. בתחשיב של כ-165 אלף נוסעים שהגיעו בעונת החורף שעבר בטיסות ישירות לרמון, המענקים ששילמה המדינה הגיעו להיקף של 9.8 מיליון אירו. במשרד התיירות מגדירים את הקמפיין הזה כ"פרויקט לאומי ששם את אילת על מפת התיירות העולמית". ואולם על השאלה האם ההשקעה משתלמת, עדיין אין בהכרח תשובה חד משמעית, לא במשרד התיירות ולא לתיירני העיר אילת. על פי ההערכות, כ-13%-15% בלבד מהתיירים עוברים למצרים או לירדן והשאר נשארים בארץ לפחות לילה אחד. במניין זה נכללים גם תיירים שמשלבים טיול באילת, בים המלח ובירושלים. רוב התיירים לא מגיעים לבתי המלון, אלא מוצאים פתרונות לינה מוזלים בעיר. לו היו בוחרים כל ה-165 אלף הללו ללון בבתי המלון בעיר, לא היו לאילת די חדרים פנויים לאכלסם. עם זאת מדגישים תיירנים בעיר כי היה ומשרד התיירות יחליט בסופו של דבר על ביטול הסבסוד בגובה 60 יורו לנוטסע, יירד מספר הטיסות מחו"ל לאילת ל-6-8 טיסות שבועיות בלבד.
ובתוך כך, נחתה השבוע (א') טיסת לופטהנזה מפרנקפורט ברמון כסנונית הראשונה של החברה הגדולה במסגרת קמפיין החורף. לופטהנזה יוצאת דופן מבין חברות הלואו קוסט שמככבות בלוח הטיסות, שכן החברה אומנם צמצמה השנה את תדירות הטיסות שלה משתיים בשבוע לאחת בלבד, אך בדעתה להתמקד לא רק באילת. בין היתר היא מציעה טיסות מרמון לבנגקוק כולל עצירה בגרמניה ב-655 דולר ולהונג קונג מ-685 דולר.

 

הטיסות הפנים ארציות ממשיכות להתרסק


חודש אוקטובר לא היווה שינוי במגמת ההתרסקות של שדה רמון והירידה במספר הטסים דרכו בטיסות פנים ארציות, שהולכת ונמשכת. למעשה, נרשמה באוקטובר הירידה החודשים הגדולה ביותר במספר הטסים דרך השדה מאז פתיחתו בסוף מרץ. לפי נתוני רשות שדות התעופה, עברו ברמון 84.6 אלף נוסעים (הלוך וחזור) לעומת 126.8 אלף נוסעים בתקופה המקבילה אשתקד בשדה התעופה באילת, המהווים ירידה של 33%. מספרים אלה מקבלים משנה תוקף לאור כך שחגי תשרי נפלו השנה על אוקטובר ולא כמו בשנה שעברה על חודש ספטמבר, מכאן ההפתעה הגדולה בנתוני אוקטובר החלשים. גם אם מאחדים את נתוני ספטמבר - שהיו "טובים" במובן זה שנרשמה בהם ירידה של 6% "בלבד", לעומת נתוני ספטמבר 2018 - ואוקטובר יחד, על מנת לקבל תמונה שלמה על חודשי חגי תשרי, התמונה שמתקבלת אינה מעודדת. בחודשיים אלה עברו בשדה רמון 174.8 אלף אנשים, לעומת 223 אלף אנשים באותה התקופה אשתקד בשדה התעופה באילת, המהווים ירידה של 21%. גורמי תיירות באילת מביעים לאור כך את חששם כי התקבעות על מספר טסים כה נמוך, משמעו גזר דין מוות לשדה רמון שלא יוכל לשאת בעלויות תפעולו, באם מגמה זו תמשך גם בטיסות הלואו קוסט מאירופה, הרי שאפשר לחרוץ את דינו של השדה החדש ככשלון התחבורתי המפואר ביותר שידעה ישראל מאז ומעולם. 

בסך הכל טסו בחודשים ינואר-אוקטובר בטיסות פנים ארציות מנתב"ג לרמון, מיליון נוסעים (הלוך ושוב), לעומת 1.2 מיליון נוסעים שטסו דרך שדה התעופה באילת בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בירישה בת 14%. מדובר בהרעה של 2% נוספים לעומת תוצאות חודשים ינואר – אוגוסט, בהם טסו בטיסות פנים ארציות דרך רמון 832,237 נוסעים, לעומת 945,961 נוסעים בתקופה המקבילה אשתקד, שכללה כמובן טיסות שנחתו באילת. 
בחלוקה לחברות תעופה, ספגה באוקטובר ישראייר ירידה של 39% במספר הטסים באמצעותה לרמון (למרות הקו הבלעדי מחיפה) וארקיע ספגה ירידה מצטברת של יותר מ-30%. בעשרת החודשים הראשונים של השנה רשמה ארקיע ירידה מצטברת של כ-10% וישראייר רשמה ירידה מצטברת של כ-22% במספר הטסים באמצעותה. 


חדשות אילת - ערב ערב באילת    

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש