פרסומת
דלג

ושיהיה לכם צום קל

מאת: מערכת ערב ערב ● ● ערב ערב 2361
אוקיי, הצום בפתח, וכולכם במתח איך אתם הולכים להעביר אותו? . ברכיבה על אופניים או בתענית כנה ואמיתית . כך או כך, סביר שאתם שומרים עליו, שכן סקר שנערך מגלה, כי 70 אחוזים מבני ישראל צמים ביום כיפור, מחצית מהם מגדירים עצמם חילונים = ליקטנו עבורכם שלל עצות וטיפים שעוטפים את החג מכל עבריו, הן עבור הצמים והן עבור המתפננים = יום חופש או יום שכולו סליחות וחשבון נפש, דבר אחד מובטח לכם – אפילו ק"ג אחד לא תורידו במהלכו, רק נוזלים
ושיהיה לכם צום קל

איזה כיף כל השקט הזה ברחובות. אפשר לשכב על הכביש, אפשר גם לזרוק אבנים על מי שנוסע, בעצם רצוי שלא, בשבועות האחרון זה נגמר לא הכי נחמד לקבוצת ילדים שבסך הכל השליכה שקיות מים כמנהג החג. אוקיי, אז אבנים על רכבים נוסעים זה לא וגם את הצד השני – כלומר לנסוע ולעשות דווקא בטח ובטח שלא נמליץ, אז עם מה נותרנו... בהנחה שאתם לא מקפידים על כל הלכות הצום, שמשמעותן במשפט שבו ואל תעשו דבר מלבד לחשוב על כמה שאתם רעבים, ישנן בכל זאת מספר פעולות אנושיות בסיסיות אליהן אנו מוצאים כל כך מעט זמן במהלך חיינו, שדווקא יום כיפור, עוצר את המרוץ המטורף ליום אחד שכולו שבת מוחלטת, ובכן דווקא הוא מאפשר לנו לשוב אליהם כמוצאי שלל רב, על כן ליקטנו עבורכם את מיטב הרעיונות כיצד לעבור את כיפור בשלום:

אז קודם כל, מותר לכם לישון ורצוי כמה שיותר, אפשר גם מרתון סרטים, ולמתוחכמים - מרתון סדרות שלם לפי עונות. קראו ספר, כן זה הזמן לפתוח את אחד מספריו המופלאים של ירון גוטפרוינד ('העולם קצת אחר כך', 'אחוזות החוף', 'שואה שלנו'). שבו על חוברת התשבצים והסודוקו שקיבלתם ליד דלת הבית, שי ממערכת 'ערב ערב באילת', שבו ופתרו והחכימו, ובין לבין, אכלו בסתר, בלי שאף אחד ירגיש וידע, שקר לבן קטן אחד, ביניכם ובין אלוהים, מי יידע. שבו עם הילדים וארגנו משחקי חברה. הם ימותו עליכם. אם תזמינו אליהם חברים, גם ההורים שלהם ימותו עליכם. חיפשתם זמן 'לחפור' עם חברה טובה או ידיד נפש? הנה הזמן המושלם לשבת ולדבר ולדבר עד שיצא עשן לבן. יום כיפור הוא גם הזדמנות מצוינת לנקות שולחן עם חברים ובני משפחה, ביום כזה כולם יקשיבו לכם בחפץ לב, יאזינו לתלונותיכם ואפילו, לא תאמינו, יתנצלו בפניכם כי זה בטרנד. לכעוס ביום הזה לאף אחד אין כוח או חשק בין כה וכה.
חוצמזה, אתם יכולים להפוך את היום הזה ליום עיצוב מחדש של הסלון, סידור הבוידעם, החלפת ארון הקיץ בסתיו, לצאת עם הכלב לטיול רגלי בשכונה, לעשות מעט כושר ביתי לא מעייף מדי, לסדר סוף סוף את אלבומי התמונות הערומים בערימות, ולמי שממש מצטיין, לעשות הרבה סקס, יוגה ואפילו מסאז' מכף רגל ועד ראש, זה לזו. אם אתם יודעים לכתוב, זהו היום להתחיל לכתוב את האוטוביוגרפיה שלכם. העולם מחכה. אם אתם לא – תסתפקו לגלוש באתרי פורנו באינטרנט. זה מה יש ועם זה ננצח.

אבל אם אתם צמים ושומרים כדבעי על מנהגי החג, קבלו שלל עצות וטיפים כיצד לעבור אותו בשלום:

מתי מתחיל:
הארוחה המפסקת נערכת בדרך כלל בסביבות השעה 16:00.

כיצד נתכונן לצום


מספר ימים לפני הצום, נקטין את צריכת הקפה, תה רגיל, שוקו וקולה שאנו שותים ברגיל, שכן קפאין ותאופילין, הדומיננטיים בכל אלו, הם שני חומרים משתנים ומצמיאים, וסוכר, כאמור, אינו מומלץ לפני הצום, נפחית גם את כמויות המזון ונקפיד לאכול בזמנים מסודרים, ביום שלפני הצום, מומלץ לשתות לכל אורכו, לפחות 10 כוסות, כנ"ל לגבי ארוחות, החל מיום לפני הצום וביום תחילתו, מומלץ לאכול ארוחות קטנות ולא כבדות. לפני הצום, מומלץ שלא לשתות הרבה ולהרבות באכילת פחמימות מורכבות, שבעברית זה אומר אורז מלא, תפוחי אדמה, חומוס, עדשים, ירקות, סיבי דגנים וכל סוגי הדגנים (חיטה, שיפון, שיבולת שועל ותירס) וחלבונים (דגים, עוף וביצים). כל אלו מסייעים בשמירה על רמת הסוכר בדם קבועה. מומלץ להימנע ממזון מתובל או חריף מדי, שעלול לגרום לצרבת או ממזון עמוס במלח שרק מצמיא. קפאין ואלכוהול הם משתנים רציניים ועל כן נעדיף להימנע גם מהם. דרך אגב, אם תחושו בכאב ראש בזמן הצום, ישנה סבירות שמוצאו בגמילה הפתאומית של הגוף מניקוטין, לאו דווקא ברעב שאתם חשים.

הארוחה המפסקת


ישנם כאלו המוותרים כליל על ארוחת הצהריים וממתינים עד לארוחה המפסקת. אחרים פשוט מאביסים את עצמם בשתי ארוחות ענק שכמו אמורות לפצות במקום ארוחת הערב שנעלמה. בשני המקרים מדובר בטעות. דווקא אכילה מרובה לפני הצום עלולה לגרור תחושה לא נעימה במהלך הצום ולגרור רעב מהר יותר. לכן מומלץ שהארוחה המפסקת לא תהיה גדולה מדי. ולמעשה, מומלץ לחלק אותה למספר ארוחות קטנות, בעלות מרווחי זמן ביניהן, אותן נאכל לאורך כל היום, כאשר האחרונה תתקיים ממש לפני תחילת הצום. גם בארוחה המפסקת, מומלץ לאכול חלבונים (עדיף דג המתעכל מהר מבשר הנרקב בקיבה) ושומנים (בעיקר טחינה ושמן זית. לא בורקסים ושאר מאפים נוטפי שומן מוקשה), שכן אלו גורמים להאטת קצב ריקון הקיבה ומכאן שמרכיבים אלו יסייעו בתחושת שובע ממושכת יותר בשל הפרשת סרוטונין (שגם משפר לנו את מצב הרוח). לפני צום, גם נעדיף פירות (תפוחים ואגסים מומלצים בשל ערכם הגליקמי הנמוך, מנגו, אבטיח, ענבים ושאר ה'מתוקים' מומלצים הרבה פחות) ירקות (בעיקר ירוקים ועלים ורצוי עם הקליפה) ודגנים, שכן אלו ידועים כיצרני חומציות קטנים למדי ואף מאטים את ספיגת הפחמימות לדם, דבר המסייע בייצוב רמת הסוכר בדם. כמו כן, אכלו לחם מלא, קרקרים מדגנים מלאים, אורז או פסטה (אף הם מלאים). חיטה לבנה, מה אנחנו קוראים קמח לבן, אינו עושה את אותה העבודה – הוא, ממש כמו סוכר, מגביר את רמת הפרשת האינסולין לדם ובכך מקצר את תחושת השובע שאנו חשים. גם קטניות, כרוב וכרובית אינם מומלצים בשל נטייתם לנפח את הבטן ולסיים את חייהם במצב צבירה גזי וסר ריח. עוד בשורת הבלתי מומלצים: מרק (כי הוא מלוח), עוגות (כי הן מתוקות) ומיצים (גם טבעיים) ואלכוהול (כי אלכוהול זה סוכר צרוף). סיימו את הארוחה בתה נענע, או ירוק שמסייע אף הוא בתחושת שובע וכן בפרוסת עוגה מקמח מלא, אך לא מתוקה מדי. טעם טוב מובטח לכם לאורך הצום כולו.
אל תשתו הרבה לפני הצום, זה עלול לגרור כאבי בטן ורצון להקיא.

בזמן הצום


בזמן הצום, מומלץ לשהות במקום קריר, רצוי לשכב במיטה ואם לטייל, אז לאט. זה לא היום לפעילות גופנית מאומצת. נסו ללכת לישון מאוחר ככל הניתן בערב שלפני על מנת שלא תקדימו להתעורר.

אתם חשים חולשה, סחרחורת ורעד קל בגפיים, כל אלו הם סימפטומים של ירידה בנפח הדם שמקורה בירידה ברמת הסוכר שבו, אחרי הכל, למעלה מ-60 אחוזים מגופנו עשוי נוזלים. ירידת נפח הדם מקשה על פעילותן של מערכות הגוף ומכאן החולשה והסחרחורות, הנגרמות שעה שהגוף חווה חוסר בסוכרים ונאלץ לגשת אל מאגרי השומן שלו מה עושים? הפסיקו את הצום, שכבו, הרימו רגליים, שתו ואף אכלו ארוחה קלה. עצה זו טובה במיוחד לאלו שצמים השנה לראשונה ועלולים להיתקל בסימפטומים.

שוברים את הצום


הגיעה העת ומותר סוף סוף להכניס דבר מה לפה? דבר ראשון שתו כוס מים. לא קולה ולא בטיח. מים. הגוף זקוק להם כרגע. נקיים ומרווים. עכשיו אל תבלסו בלי הבחנה. אכלו דבר מה קטן (מרק צח למשל זו בחירה מצוינת), עדיף חלבון (אפשרי גם בשרי), לצד פרוסת לחם או תפוח אדמה, אורז, פתיתים וירקות. חשוב מאוד שתאכלו את הארוחה הזו לאט, שכן אף זו משפרת את עיכול המזון ומגבירה את תחושת השובע. אם זה נשמע לכם כבד מדי, לכו על כמה עוגיות ושתייה חמה (קפה שחור אחד כפית סוכר נשמע בעניין), אפשר גם תה ופירות יבשים, ורק לאחר חצי שעה, ולאחר שנחתם מעט, אכלו משהו מזין יותר, אבל לדגים, עוף ובשר הגיעו רק שלוש שעות לאחר שבירת הצום והארוחה הקלה שאכלתם לאחריו.

הצום והמשקל


רבים נוטים לחשוב בטעות, כי הצום הוא יום דיאטה. צר לנו לאכזב אתכם, אבל המשקל שתפחיתו במהלך היום הזה מקורו בנוזלים, על כן נצלו את הצום למטרותיו האמיתיות – חשבון נפש ולא לשם ספירת קלוריות שרק יתאזנו מיד בתומו.
מה הוא כן אם כן – יש הטוענים בלהט כי צום של יום הינו דרך המסייעת לגוף לרפא מחלות רבות ללא צורך באשפוזים וטיפולים פולשניים, אנחנו נסתפק בכך שהוא מטהר ומזכך רוחנית, שכן לרעב יש תכונה – הוא גורם לנו לחוש התעלות, מה שמאפשר ומקל עלינו להתעסק בדברים שמעבר לקיום הפיזי. התחושה הרעה שמלווה את הצום, מעבר לרמת הסוכר, היא גם בשל ניקוי הרעלים המתבצע בגוף. על מנת להמנע ממשברי ניקוי הרעלים הללו, ניתן להעזר לפני הצום בפורמולות הומיאופתיות המבוססות על צמח ה-Gymnema Sylvesre – המצוי אף בפורמולות לירידה במשקל וצמחי הקמומיל, המליסה וה-Avena Sativa, למניעת חולשה.

מותר ואסור ביום הכיפורים


*אסור: לאכול, לשתות, להתרחץ, לקיים יחסים, להשתמש בקרמים, לנעול נעלי עור, לראות טלוויזיה, להשתמש במחשב.
*נשים הרות חייבות אף הן בצום. הצום אינו פוגע בעובר. גם נשים מיניקות אינן מסכנות עצמן או את חלבן. רק אישה במשך ארבעה ימים מיום שילדה, פטורה מצום. ילדים בגיל יניקה אינם צמים כמובן ומומלץ ואף רצוי להניקם במהלך הצום למניעת גודש בשד שעלול לגרור זיהום (וישנם המחמירים האוסרים על הנקה ודורשים שאיבה של החלב יום לפני, במשאבה). במקרים מיוחדים של אישה מניקה צמה, שנוצר חשש כי חלבה יתמעט ביום הצום באופן שיפגע בילד, ניתן להתיר לה לשתות 'בשיעורין', כלומר לא בבת אחת, אבל לשם כך כבר רצוי לפנות להסברים מהרב שלכם.
*סליחה – תוכלו לבקש מחברים או בני זוג, באתר 'סליחה', בו תוכלו להתחבר, להזדהות ובכלל למצוא הרבה חומר למחשבה. קחו בחשבון שיהיו מי שיגיבו על בקשת הסליחה שלכם, אבל ישנה גם אופציה לבקש סליחה טלפונית בה אנשי האתר מבצעים בעבורכם את הפניה הראשונה.
http://www.slicha.com/
*חולים כרוניים – מומלץ שלא תצומו כלל, במיוחד אם אתם נזקקים לתרופות הניטלות עם הארוחה ואולם, אם אתם מתעקשים לצום בכל זאת, אנא התייעצו קודם לכן עם הרופא המטפל וקבלו ממנו הנחיות וטיפים. אנשים הסובלים מיתר לחץ דם, מחלות כרוניות כגון סרטן, אי ספיקת לב, סוכרת ואנשים הנוטלים תרופות משתנות כדוגמת פוסיד אנא התייעצו ברופא.

טיפים לחולי סכרת


אין לתת מנת אינסולין מהיר פעולה לחולים ששומרים צום.
במידה ואתם נוטלים תרופות להורדת רמת הסוכר בדם, רצוי שתפנו לייעוץ מקדים אצל הרופא שלכם, על מנת שיתאים לכם את כמויות המזון שתוכלו לאכול ואת תוכנית הטיפול באינסולין.
במקרים של היפוגליקמיה (נפילת סוכר) – אם מדובר במקרה קל, קחו סוכרייה חמוצה או טבליית גלוקוז. במקרים קשים של אבדן הכרה, יש להזריק גלוקגון.
דאגו לכך שמי מבאי בית הכנסת ידעו שאתם חולי סוכרת, על כל מקרה שלא יהיה.
דאגו מראש למלאי תרופות, מזרקים ושאר עזרים טקטיים. בכל זאת ביום כיפור הכל סגור.