פרסומת
דלג

אנטיפתי

מאת: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● ● ערב ערב 2459
חברת 'טרה' השיקה מעדן מתחרה ל'מילקי' הוותיק . ב'ארקיע' החליטו שראוי שימרחו לי אותו על הבגדים . המושג 'קהל שבוי' מקבל משמעות חדשה . הפעם כשהוא פשוט קשור לכסא . גם הבטחת התחרות במחירי הטיסה, בעקבות כניסתה של 'אל על' לשוק, מקבלת פרופורציה חדשה . רגע אחרי הבג"צים והעתירות, סמנכ"לי השיווק של שלוש החברות נתפסים ברגע של כנות, שמוכיחה את שטענתי מראש . ולסיום, הסיבה האמיתית בעטיה אילת היתה ותישאר יקרה - רמז: זה ממש לא קשור למסתננים, נסו יותר בכיוון של משה פרץ
אנטיפתי

מו...שלם?
מזה זמן רב שחברת 'ארקיע', הזוכה בתקציבי הטיסות התכופות שלי, מצליחה להתיש אותי בקמפיינים המסחריים שהיא כופה עלי שוב ושוב ושוב במהלך כל טיסה. מה שפעם היווה קוריוז חביב ובלתי מזיק בצורת פלאייר לגיטימי, שהמתין לי על כיסא המושב והמליץ לי על הנחה או מבצע מקומי, הפך לבליץ מסחרי חסר פשרות, שמציק במגוון טעמים לאורך כל הטיסה. ניחא כשמדובר בעותק של עיתון יומי שמבקש לעצמו הגדלת תפוצה, שכן הוא מעניק לי תמורה הולמת בצורת חומר קריאה, אבל מרגע שהעסק הופך למפל פלאיירים, קופונים, ולאחרונה גם כריזה אינסופית של הדיילים שהפכו לפרסומת מדקלמת, ובכן, מאז, המושג של 'קהל שבוי' קיבל משמעות חדשה לגמרי. השבוע, שברו ב'ארקיע' שיא חדש אפילו בעבור עצמם, כאשר הדיילת החביבה חילקה לנוסעים את מעדן החלב החדש של טרה, 'מו'. פייר, קצת קשה לקטר כשמקבלים סוף סוף Treat אמיתי בצורת תחליף 'מילקי' מפתיע בטעמו (תיכף הציונים), זה אכן הרבה יותר נפלא מחטיף התירס המ-ז-ע-ז-ע שמחלקים שם בשוטף, ושמישהו כבר יעשה סוף לבושה. זה גם מחפה במידת מה על היעלמותם של משקאות בכירים כמו 'קולה' ו'ספרייט' שהיוו פעם חלק מהמבחר הלגיטימי ופינו את מקומם למשקאות 'פושטים' ובלתי מוגזים בטעמם. אפשר לומר שבריאות הציבור לנגד עיני 'ארקיע', אפשר גם סתם להודות שהכל עניין של עלויות. ובכן מילה לאנשי השיווק הנמרצים של החברה הוותיקה. אני בהחלט מעריך את מאמציכם לחפש פלטפורמות חדשות להכנסה מתחת לכל מושב רענן. זה יצירתי ומעורר השראה, אבל כמו בכל דבר, זה מעצבן כשמגזימים ואף הופך למטרד. אנשים משלמים ממיטב כספם על מושב הטיסה הזה. אף אחד לא מקבל אותו בחינם, ומחירו אינו מסובסד. לכן זכותו של היושב במרומים לקבל מעט שקט ונחת, לפחות במערכת הכריזה, ובמקום לשמוע על ההנחות של אטרקציה כזו או אחרת, או על מתחם בילויים חדש בחוף, לקבל הסבר מטייס על הנוף החולף, או סתם שקט רגוע לפני המולת החוף הצפויה. ממש כמו באינטרנט, אתרים שהפציצו במודעות 'פופ אפ' מעצבנות (אלו שקופצות לך על המסך בלי לשאול ומרעימות בווליום מחריש אוזניים) נעזבו, או הוצפו בתלונות גולשים עד ליישור קו הגיוני מול בעלי האתרים, כך גם אתם, לימדו מהו גבול הטעם הטוב ודעו לעצור באדום. ברגע שמושב הכיסא שלי הופך לערימת פלאיירים, זה גם לא סביבתי וגם מעצבן, כשמוסיפים לזה דיילת שהיא פרסומת מדקלמת ושלל חטיפים, זה כבר הופך למטרד. הילד שליידי פשוט מרח עלי חצי מה'מו' שלו, שאגב, אם כבר שאלתם, במלחמה מול 'מילקי', מנצח באופן חלקי בלבד. לפחות לטעמי האישי. בגזרת הקצפת הוא לוקח בהליכה. פשוט ליגה אחרת של קצפת שצריכה לשלוח את 'שטראוס' למעבדות הקצפת שלה לחשיבה מחודשת. בגזרת השוקולד, מה נאמר, אין על ה'מילקי' הישן והטוב. לשחזר טעם שוקולדי כמו שלו עוד לא הצלחתם, אבל תפאדל, אתם מוזמנים להמשיך לנסות. תחרות היא דבר נפלא, כפי שתיכף ילמד כל מי שטס בקו אילת-תל אביב מרגע כניסתה של 'אל על' לתמונה.

מה שהיה - הוא שיהיה
או, אז אם כבר העלינו את נושא כניסתה של 'אל על' לתמונת התחרות על הקו המקומי, ורגע לאחר נפיחת ההנפצה של 'ארקיע', כאילו היא מרימה קו טיסות מתחרה לעקבה (לא הולך לקרות בקרוב מטעמי שב"כ), מישהו כאן זוכר את העתירות והבג"צים שכולם הגישו נגד כולם עד לפני כמה חודשים? פחחח כמו שאומרים בטוקבקים. כמובן שלא. היום כבר נוח לכולם ליישר קו ולהציג חזית מאוחדת בדרך לאי תחרות צפויה ויישור קו מאכזב בגזרת המחירים. אמרתי את זה, אז ואומר זאת שנית – הביטו בחברות הסלולריות ותבינו מה התסריט הצפוי גם בקו לאילת - שלוש מפעילות (כשאחת טסה רק מ'בן גוריון') זה לא מה שיעשה את ההבדל, בטח שלא בכיס של כולנו. אולי בחגים, ברמה המוכרת של 99 ₪ לצד, אבל שומדבר חדש או מסעיר. במילים מכובסות, קוראים לזה 'ליישר קו'. במילים אחרות, אפשר לקרוא לזה 'כבילת שוק' או 'הגבל עסקי', אך למה לקלל? השבוע צוטט סמנכ"ל השיווק של 'ישראייר' ב'כלכליסט', כאומר: "'ישראייר' לא תלחם ב'אל על' במחיר. בכל הקשור למלחמת מחירים, אתה יודע איפה אתה מתחיל, אבל אתה לא יודע איפה זה נגמר, ואז כולם מפסידים חוץ מהלקוח. אגב, גם הוא עלול להפסיד אם בסופו של דבר אחת החברות תצא מהמשחק". איך מסתדר לוגית החלק הראשון של המשפט הזה עם חלקו השני, לא ממש ברור, שכן הסתירה שבו מובנית למהדרין, אבל למה להפריע לשושן לומר לכולנו את האמת בפנים, תנו לו להמשיך: "אני מעריך", מסבר שושן את אוזנינו, "שהמחירים של 'אל על' לשוק המקומי יעלו, כי כמה אתה יכול למכור ב-99 שקל?". יותר ברור מזה קשה להיות. תודתנו למר שושן על כנותו המתפרצת. לא בטוח שבתור ההנהלה שלו הייתי שמח עליה, אבל אנחנו, הציבור, מעריכים. לסמנכ"ל המסחר והקשרים התעופתיים ב'אל על', אלי כהן, יש רעיון הרבה יותר מהפכני: "את יודעת מי המתחרה מבחינתנו?", הוא מקשה על הכתבת יסמין גיל, "האוטובוסים", הוא מפתיע, "הם יצטרכו עכשיו להוריד מחירים. אנחנו נדע להטיס אנשים במחירים מאוד זולים, וגם האוטובוסים יציעו נסיעות זולות יותר, כי תהיה עבודה לכולם. ניתן לשוק החופשי לעשות את שלו". מה אומר על דברי דרבנות שכאלו, לומר אותם זה לא להבין את אילת במיל. שום משפחת ישראלי הרי לא יורדת לאילת באוטובוס 'אגד'. אוטובוסים הם בדיוק, אבל בדיוק מה שאילת לא זקוקה לו בכלל. הם מלאים בני תשחורת עניים שממלאים את הטיילת ברעש, אלימות, אלכוהול וטסטוסטרון מתפרץ. חוץ מעבודה למשטרת אילת ולכמה באסטות, הן לא המענה התיירותי שהעיר הזו זקוקה לו. תודה לך מר כהן, אבל החמצת את כל העניין. ושושן מסכם את הראיון בכנות מתמשכת: "אני אסתכן", הוא מתנבא, "שלהערכתי אם נפגש בעוד שנה, המחירים יתייצבו על אלה שקיימים כיום, בערך 230-260 שקל לכיוון מנתב"ג ועוד 30-40 שקל לכיוון משדה דב. אני לא רואה איזה הוקוס פוקוס שיכול לקרות". צודק. סמנכ"ל השיווק של 'ארקיע', דודו מחלב, אגב, מסכים איתו בפה מלא. ולכל מי שתולה יהבו בשוק המגיעים לאילת ברכבים פרטיים שהם מקבלים בליסינג על חשבון העבודה (שושן טוען שמדובר ב- 80 אחוז מהשוק המקומי שמגיע לאילת), ובכן גם החגיגה הזו עומדת להסתיים. ממשלת ישראל מחסלת בעוד חצי שנה את כל נושא הליסינג והופכת אותו לבלתי כדאי לגמרי למעסיקים. צפו לצניחה חדה במספר רכבי הליסינג במדינה בתוך חודשים ספורים. מי יסבול מכך? כמובן – אילת. אף אחד מאלו שירדו לאילת ברכב ליסינג לא ימיר אותו באוטובוס 'אגד', תהיו בטוחים. מכאן ועד להשוואה בין מחירי הטיסות לאילת ולקפריסין המרחק מתקצר פלאים. אז היכן אם כן האור בקצה המנהרה? אך ורק בהבטחה של 'אל על' להגדיל בעזרת הקו שלה לאילת את מספר התיירים מחו"ל. "אם כולנו נישאר על אותה עוגה של מיליון לקוחות בשנה, כולנו נפסיד", מודה שושן מ'ישראייר', וב'אל על' מסכימים כי ממש רוצים יותר משלוש טיסות יומיות שאישר להם משרד התחבורה מנתב"ג. כרגע זה לא הולך לקרות. אולי אם יצליחו שם להראות גידול אמיתי במספר הנכנסים לישראל בזכות הקו לאילת, גם זה ישתנה. לא לפני ש'ארקיע' ו'ישראייר' ידרשו אתנן בדמות קווים חדשים לחו"ל, כי בישראל זה הכל תן וקח. בעיקר קח וקח. עד אז, מה שהיה, הוא מה שיהיה.

אילת יקרה? הנה הסיבה
אז אם חיפשתם את הסיבה האמיתית ליוקר המחירים במלונות אילת, אפשר שתמצאו אותה בנתוני השכר של כוכבי ישראל, שפורסמו השבוע במוסף 'ממון' של 'ידיעות אחרונות', מהם עולה, כי משה פרץ ירוויח מהיולי אוגוסט שלנו 70 אלף שקל להופעה בעבור 15 הופעות, כך שבאדיבות רשת 'פתאל', הוא יצא מכאן עם למעלה ממיליון שקל ברוטו. ליאור נרקיס ידדה בעקבותיו עם 60 אלף להופעה, ובסך הכל 990 אלף שקל לקיץ אחד מהביל, אדיר מילר, שאם טרם ראיתם אותו ב'פעם הייתי', ראוי שתפרגנו לעצמכם סרט ישראלי מעולה, ובכן אותו מילר יקבל מ'פתאל' 45 אלף שקל להופעה, וסך הכל 675 אלף שקל, אלי יצפאן יקבל סכום שינוע בין 30-40 אלף שקל להופעה, וככל הנראה ירקיע לסכום של 600 אלף שקל. יעקב כהן יקבל 35 אלף שקל להופעה ובסיכום 525 אלף שקל ושלום אסייג זוכה ב-30 אלף להופעה, ויסגור את הקיץ עם כ- 450 אלף שקל בעבור בדיחות עדתיות זולות במיוחד. שלישיית 'מה קשור', עם שמונה הופעות מתוכננות, תקבל סכום זהה, גם כן מהמלך פתאל הראשון, ורק ליטל שוורץ, כמו כל אישה טובה, תסתפק ב- 20 אלף שקל. מי אמר שיש שוויון הזדמנויות בשואו ביז?! מה שכן, היא תוכל לסגור, כנראה, 300 אלף בכללי, כך שלהתלונן הרבה אין לה על מה. עכשיו רק צריך לדרוש הקצאת מקומות לתושבי אילת, מי מרים את הכפפה...

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש