פרסומת
דלג

לך תוכיח שאין לך בריכה

מאת: מירב לוי דיאמנט למערכת ערב ערב באילת ● ● ערב ערב 2460
ושוב קיץ, ושוב מצטברות ב'ערב ערב' תלונות בגין צריכות מים משותפות מוגזמות. אלא שאיך שהוא, בכל פעם מחדש, לתאגיד המים והביוב 'עין נטפים' יש שלל תשובות והסברים שמוציאות את התושב מבולבל. אז אולי שמישהו יסביר לרן אמיתי איך זה שהוא קיבל בסך הכל חשבון פרטי בגובה 7,004 ₪...
לך תוכיח שאין לך בריכה

איך שהוא בכל קיץ מחדש, נדמה לתושבי אילת, שבתאגיד המים והביוב 'עין נטפים', מחפשים אותם. אחרת איך אפשר להסביר שדווקא בימות הקיץ מצטברות ב'ערב ערב' תלונות של תושבים על צריכות מים גבוהות מדי. לעיתים מדובר בצריכות משותפות בלתי הגיוניות, לעיתים מדובר בצריכות פרטיות מבהילות ובלתי הגיוניות, בכל מקרה, בתאגיד 'עין נטפים' ישמחו לפגוש אותך וגם להסביר לך ממה נובעות הצריכות האלו. וגם אם אין לך בריכה בחצר הפרטית, אין לך גינה משותפת, אין לך פיצוצי מים וגם לא מזרקות, ב'עין נטפים', כך נדמה, יצליחו תמיד למצוא את ההסבר לצריכה הבלתי הגיונית, הסבר שיוציא אותך מבולבל ולחלוטין לא מרוצה.

אז מה שלום השעון?


ש. תושב אילת, שהגיע לשלם את חובו בתאגיד 'עין נטפים', הופתע לגלות כי הוא צריך לשלם סכום של 250 ₪ בגין צריכה משותפת שנתית. ש., המתגורר בבניין 7019, שאיך לומר בעדינות, אינו משופע בצמחיה ירוקה וגם לא מאובזר בבריכת שחיה, לא הבין על מה ולמה הוא נדרש לשלם.
"אין לנו גינה, אין פח זבל שאולי מישהו ירצה לשטוף במים וגם אין מנקה שיכול אולי להשתמש במים המשותפים", הוא טוען בפני השבוע וגם דואג שאגיע לראות מקרוב, "אז על מה ולמה הם גובים בגין צריכה משותפת?".
ש. ששימש בעברו במשך תשע שנים כקורא מים בעיריית בת ים, טוען, כי שם יש לכל גינה שעון מים נפרד, ורק באמצעות קריאת מונה הגינה, נקבע מהו גובה צריכת המים המשותפת של כל דייר ודייר, "לחלוטין לא ברור לי וגם לא הגיוני שבאילת אין שעוני גינה", הוא אומר השבוע ומוחה, "אם כך, על סמך מה בדיוק קובע התאגיד את כמויות הצריכה המשותפת?".
אלא שגם ש. הזועם, ממש כמו תושבים מתלוננים אחרים, שלא הבינו את גובה הצריכות הגבוהות מדי, זומן למשרדי תאגיד 'עין נטפים'. הוא הוכנס בכבוד לחדר אחד מנושאי התפקידים הבכירים בתאגיד שישב מולו, הסביר לו והדגים לו והוציא אותו מבולבל עוד יותר. ש. שקרא מונים במשך תשע שנים, כבר לא מבין.

"למה אני צריך לשלם על נזילה קלה שיש אצל השכן שלי?"


אם בעבר הלא ממש רחוק, מרבית הקריאות המשותפות בעיר זכו לתגובה בסגנון ה'לכו חפשו נזילות תת קרקעיות נסתרות', הרי שהיום כבר שונה התקליט ב'עין נטפים'. לדברי ש. נציג התאגיד הגיע מוכן לפגישה, "הוא שלף שעון מים כזה שמותקן בכל בית ובית בעיר", מספר ש. "והסביר לי כי השעונים האלו אינם רגישים מספיק לקרוא את זרימות המים החלשות. מה שאומר שאם יש בדירה זו או אחרת נזילה קלה מהברז, השירותים או המצנן, הרי שהשעון הפרטי לא יכול לקרוא את זה. אז מה עושים ב'עין נטפים', קוראים את הקריאה בשעון הראשי, מפחיתים ממנה את כל הקריאות הפרטיות ואת השארית, שככל הנראה לא נקראה בשעון הלא רגיש מספיק, הם מחלקים בין הדיירים, כי מישהו הרי צריך לשלם את ההפרש". נשמע הזוי? בהחלט. ש. מבולבל, "כשיצאתי מהפגישה הבנתי שזו טענה שלי מול מילה שלהם. משהו בסגנון ה'לך תוכיח שאין לך אחות'. אני לא מבין למה אם השעונים אינם רגישים מספיק, לא מחליפים אותם לשעונים שיקראו באופן אמין את קריאות המים של כל דירה ודירה. למה אני צריך לשלם על נזילה קלה שיש אצל השכן שלי?".
פנינו למנכ"ל 'עין נטפים', חן סלטי וביקשנו להבין איך קורים דברים שכאלו. בתגובה לטענותיו של ש. מסרה סלטי, "טענת ש'בכל קיץ מחדש הבעיה מתעוררת', אז נכון! בקיץ, הבעיה, אם קיימת, מתעצמת. נזילות בצנרת אם קיימות, מתגברות כאשר צריכת המים עולה. וכך, אם בתקופת החורף הן לא ממש מורגשות, הן באות לידי ביטוי בימים בהם משתמשים במצננים, משקים יותר, מתקלחים יותר וכו'. לגבי עניין המדידה, פרטה סלטי:"'עין נטפים' מתקין והתקין מוני מים על פי הוראות החוק והתקן הישראלי! כנדרש. אלו הם כלי המדידה המורשים והמאושרים להתקנה ואין אחרים. יחד עם זאת, לאור תלונות של תושבים, מנסה התאגיד, מיוזמתו הוא, להיות יצירתי ו"להגדיל ראש" על מנת לנסות ולתת מענה טוב יותר. במסגרת זו התחלנו לפני כמה חודשים בפיילוט, שבו אנו מתקינים רכיב נוסף על מונה המים ( כאמור, באופן וולונטרי שלנו ) שייתכן והוא רגיש יותר. הפיילוט טרם הסתיים וטרם הוסקו מסקנות סופיות ( שכן באותם מקומות שחשבנו שנמצא הפתרון, הסתבר שכשהגיע הקיץ, חזרה הצריכה המשותפת......). עם סיום תקופת הניסיון האמורה, יבחן התאגיד את התוצאות ויחליט על המשך פעולותיו.

הצילו את הקקטוסים


את זה יתקשה להבין מן הסתם גם סימנטוב בכר, דייר בבניין 1111, שרכש מכספו שעון גינה, מיקם אותו בחלקה הקטנה אותה הוא מטפח כדי לעקוב אחר צריכות המים שהולכות לגינה. אלא שאיך שהוא, ממש בלי שהוא עדיין הצליח להבין, למרות שהשעון שלו מראה צריכה שנתית של 150 קוב בסך הכל, תאגיד המים והביוב 'עין נטפים' גבה מדיירי השכונה במהלך השנה קרוב ל – 1,000 קוב מים בסעיף הצריכה המשותפת, אז מה הפלא שהשכנים שלו מתנגדים להמשך קיומה של הגינה הקטנה ובכל הזדמנות מנסים לחבל בה. "לא יתכן שחיובי המים בגין הצריכה המשותפת משתנים בכל חודש", הוא מלין, "השכנים שלי באים אלי כל הזמן בטענות ומאשימים אותי שבגלל הגינה הקטנה הזו שלי הם נדרשים לשלם כל כך הרבה כסף, זה הרי בלתי הגיוני ובלתי אפשרי, אז איך זה קורה? שיראו לי פעם אחת ולתמיד איך הם קוראים את המונים, איך הם מחשבים את הצריכה המשותפת ועל מה ולמה אנחנו צריכים לשלם כל כך הרבה כסף בגין הצריכה שאינה נכונה כלל וכלל. אם העירייה גובה 11 קוב מכל אחד מ- 30 הדיירים, הרי מדובר בכמות של 330 קוב מים, זה המון ולא הגיוני". הוא עושה לי סיור בגינה הקטנה שהוא מטפח. בצד אחד כמה צמחי מדבר דמויי קקטוסים. בצד השני דשא דליל, מצהיב ואומלל, "אני משקה כאן פעם ביום, בצינור, כמה דקות, לא בשעות החום הגדול. אין שום אפשרות שמדובר בכמויות מים כמו שהם טוענים", הוא אומר בעצב ומבהיר, "אם בסופו של דבר הנושא לא ייפתר, לא תהייה לי כל ברירה אחרת אלא לייבש את הגינה הקטנה הזו. האם זה מה שבעיריית אילת רוצים להשיג?". סימנטוב כבר מכיר את ה'תירוצים' וההסברים של 'עין נטפים', "הם ישלחו אותי לחפש נזילות תת קרקעיות", הוא אומר, "זה הרי אבסורד. אם היתה כאן נזילה שכזו, הרי היו רואים סימני רטיבות על פני השטח. תסתכלי בעצמך ותגידי לי אם את רואה משהו רטוב בסביבה...".

בהקשר לטענות שמעלה סימנטוב מבניין 1111 מסרה חן סלטי, מנכ"ל תאגיד המים והביוב 'עין נטפים':
"משני סיורים שנערכו בבניין זה עולה, כי קיימות סיבות רבות לצריכה משותפת במהלך השנים. בשני הסיורים נמצא כי יש פיצוץ מים בנכס ונמצאו נזילות בשטח משותף. כמו כן בוצעו תיקוני נזילה במערכת: לתקופות 5-6/2008 וגם תקופה 3/2007. גם החלפות המונים בעבר לא הורידו את הצריכה המשותפת. כמו כן, קיימת במקום גינה. היא אומנם קטנה, אך כשהיינו, היא הייתה פורחת ומושקית ללא מערכת השקיה אלא ידנית". בהקשר לטענות המועלות על ישי ש. מבניין 7019 נמסר:"לא נמצא אצלנו כל רישום לגבי סיור שנעשה על ידינו בבניין זה. נמצאו שני פיצוצי מים על פי רשומות תרבות הדיור ולא מעבר לזה".

אני לא מלון


מי שהופתע השבוע לגלות כי בתאגיד 'עין נטפים' חשבו ככל הנראה כי הוא גידל בריכה בחצר, היה רן אמיתי, תושב אילת, שקיבל לביתו את חשבון המים הדו חודשי שנשא את הסכום הלא הגיוני של 7004 ₪. "חשבתי שאני לא רואה טוב", הוא מספר השבוע, "בהתחשב בעובדה שממוצע הצריכה שלי עומד על סכום של כ - 550 ₪ לחודשיים, הבנתי שחלה כאן טעות של ממש". רן, ששילם עד היום בהוראת קבע, הבין סוף סוף שמדובר באקט מסוכן מדי בעיקר כשמתבלבלים בחשבון שלך ושל המלון בקצה העיר, והוא מיהר לבטל את ההתחייבות. "ביקשתי מהם למהר ולברר על מה ולמה הגבייה המטורפת הזו", הוא אומר, "והם מצידם עוד העזו לנסות להסביר לי איך זה בכל זאת יכול להיות". אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק...
בהקשר למקרה זה, מסרה סלטי: "בשיחתי עם התושב, הנחיתי אותו כיצד לפעול על מנת לוודא שאין אצלו בעיה אמיתית. התושב טרם חזר אלי, ולכן איני יכולה להתייחס כרגע. בכל מקרה, אם אכן הכל תקין (ואין פיצוץ או השקיה מטורפת או גניבה...), ניתן יהיה לשלוח את המד לבדיקה על מנת לבדוק תקינותו, אף כי המד הוחלף ביולי". לעניין הטענה שיש ל'עין נטפים' "תשובה לכל שאלה....", מסרה סלטי: "לצערי לא כך הוא! גם אנו נתקלים לעיתים בבעיות שאין לנו מענה עליהן, אבל אז אנו פועלים ללא לאות על מנת למצוא את התשובות הנכונות והטובות יותר כדי לתת שירות טוב יותר לתושבים (הפיילוט המתואר לעיל הוא רק דוגמה אחת מיני רבות). יחד עם זאת, אין אנו עוסקים בקסמים. היכרותנו את התחום ואת השטח, והניסיון הרב שיש לאנשי התאגיד, מאפשרים לנו לענות ולפתור את רוב השאלות והבעיות המתעוררות, אולם לעיתים אנו נתקלים בחומה בצורה מצדו של התושב שאינו מוכן להישמע לעצותינו. בימים אלו ממש, אנו בטיפול בתלונה של דיירים על צריכה משותפת שהגיעה לבית משפט, לאחר שאלו לא שעו לעצותינו לבדיקת הצנרת הפרטית. רק לאחר החלטת בית המשפט שעל הדיירים לבדוק באופן יסודי את הצנרת שלהם, נמצאה הנזילה!!!! ובינתיים בזבזו הדיירים הרבה זמן, כסף ומים!".