פרסומת
דלג

ג'אז לוהט

מאת: סימונה סולומון שאואט למערכת ערב ערב באילת ● ● ערב ערב 2460
יחד עם הטמפרטורות הלוהטות, הלהיטו צלילי הג'אז את באי הפסטיבל. בפעם ה- 24 לקיומו, הוכיח פסטיבל הג'אז, שחותם גם השנה את החופש הגדול, שעדיין לא תמו כל החידושים וההפתעות. היה טוב וטוב שהיה

"פסטיבל הג'אז השנה אולי לא מאופיין באמנים הכי גדולים שיש, אבל הוא מתאפיין בתוכן איכותי שלא היה כמותו בפסטיבלים קודמים", כך פתח אבישי כהן, המנהל האמנותי של הפסטיבל זו השנה השניה, את מסיבת העיתונאים שנתנה את יריית הפתיחה הרשמית של חגיגת הג'אז השנתית.



שוב הג'אז כאן


זה שוב קרה, בפעם ה-24 באילת, פסטיבל ג'אז בים האדום. ארבעה ימים של שכרון חושים, שמש, ים, הרים, שקיעות בלתי נשכחות וחםםםםםםםםםם, למרות שהיתה הקלה קלה של שתי מעלות... אבל מי סופר... איך שלא תסתכלו על זה, התמהיל הזה של כל הגורמים יחד, הוא כל הקסם. לא משנה כמה חם יהיה, האווירה, המוסיקה, האוכל, הים והחברים, הם שעושים את החוויה. כבשנים קודמות, התקיים הפסטיבל במתחם הנמל עם טוויסט קטן במיקום. מיכי גוב, מפיק הפסטיבל מיום היווסדו, הסביר: "אתר הפסטיבל עבר רציף בנמל, עם חניית אספלט מסודרת וארבעה כיווני ים. זהו מהלך נפלא מבחינת כל הנוגעים בדבר, ובמיוחד לנוחות אורחי הפסטיבל".
הפסטיבל כלל השנה 22 הרכבים, מהם 11 מהארץ. כהן: "מה שמדהים השנה הוא, שאמנים פשוט מגיעים מחו"ל, כולם באים לארץ, כך שניתן היה לבחור תוכן אמיתי. כל להקה שהגיעה, הביאה איתה מהפכה קטנה בנישת המוסיקה, עם אמירה חזקה". עוד הוסיף כהן: "שמם שם הג'ם סשנים יצא למרחוק, מדברים עליהם ברחבי העולם, זה פשוט מחמם את הלב. החיבורים שנוצרים שם על הבמה הם מיוחדים ביותר".
כשנשאל על רפרטואר האמנים הישראלי שהופיע בפסטיבל, ובמיוחד על ההופעה של ברי סחרוף, בהקשר לפסטיבל שאמור להיות ג'אזי, ענה כהן: "אמן טוב עושה פסטיבל טוב. ג'אז הוא תופעה רחבה של מוסיקה, אני חושב שאף אחד מאיתנו לא יכול להגדיר מהו ג'אז בדיוק. מה עוד, שמשמעו של ג'אז הוא חופש ביטוי נגינה, כך שלכל אחד יש כאן מקום. במופע של סחרוף ורע מוכיח, יש בהחלט המון ג'אז בנוסף לסגנונות אחרים ביניהם הם ליהטטו בחופשיות. יש גם מצבים בהם מגיעים אמנים שהם לא אמני ג'אז, וכאן הם מנגנים ג'אז. זהו חופש הפעולה, חופש המוסיקה".

הנוער לשלטון


השנה, בשונה משנה שעברה, חזרו הרכבי הג'אז הצעירים לנגן ברחבת הפסטיבל להנאת האורחים וכן במהלך הפסטיבל- בטיילת 'המלך שלמה' החדשה. שלא תקלו ראש באיכות האמנים הצעירים הישראלים שניגנו לכם חינם אין כסף. גוב: "ארז בר נוי, ג'אזיסט ידוע, הוא זה שבחר מכל הארץ הרכבי ג'אז צעירים בני 17-18 שעברו סינון מאוד קפדני, כך שבסוף נותרו ששה הרכבים הכי טובים".
בנוגע למגוון האורחים שהגיע לפסטיבל, אמר גוב: "המטרה שלנו בסופו של דבר היא להחדיר את מוסיקת הג'אז לצעירים. ורואים את זה ברחבי הארץ. כמו שאנחנו כשהיינו צעירים רצינו להיות רוקיסטים, כך היום הצעירים מדברים ג'אז, רוצים להיות ג'אזיסטים, לא לחינם בנינו את מסלול הכרטיסים הנוח, שגם הצעירים יוכלו לבוא ולספוג ג'אז, ואתה רואה אותם בהמוניהם, ובמיוחד גם בג'ם סשנס".

אנחנו על המפה


השנה, עלה הפסטיבל מדרגה כאשר חבר כפסטיבל בינלאומי לארגון פסטיבלי הג'אז האירופאים, ועל ידי כך הוא אף מתואם עם תאריכי פסטיבלי הג'אז האחרים המובילים בעולם.
בעקבות כך, יש לפסטיבל הג'אז שותפים רבים כמו שציין השבוע ראש העירייה, מאיר יצחק הלוי: "בביקורנו בעיר אנטיב שבצרפת, בפסטיבל הג'אז ה-50, הוחלט לצרף את הפסטיבל שלנו לפסטיבלי הג'אז בעולם.
בצד זה, שמנו לב איך העיר נערכת לפסטיבל שלה, היא חיה אותו, נושמת אותו, התושבים הם חלק אינטגרלי מהפסטיבל, מחבקים אותו, כך אני רואה גם את אילת ומקווה שלפני שנחגוג 50 שנות פסטיבל ג'אז בים האדום... נעמוד בשורה אחת עם ערים כדוגמת אנטיב.
יוזמה נוספת מעניינת שיש לאמץ נצפתה בקרב הגופים הירוקים באנטיב, שהיתה חמה ולחה עד מאוד כאשר ביקרנו שם.
הם הנפיקו לכל האורחים שנכנסו מניפות עם הלוגו שלהם.
היה מקסים לראות את
האורחים נהנים ממוסיקה ומנפנפים במניפות הירוקות". מפיק הפסטיבל, מיכי גוב, הוסיף בהקשר זה: "החבירה הזו היא מהלך שיווקי חשוב מאוד
לפסטיבל, על ידי כך שמתאפשר
לנו להביא אמנים גדולים מהשורה הראשונה וכן לשווק חבילות תיירות אטרקטיביות
הכוללות תוכן. למרות שהשנה לא פשוטה מבחינה כלכלית, ביטחונית וכמובן מזג האוויר הלא קל, יש בהחלט תכונה- ערב הפסטיבל, נמכרו כ-95% חבילות, וקצב מכירת הכרטיסים הבודדים עלה באופן משמעותי, הרבה מופעים בתפוסה כמעט מלאה. ואם לוקחים בחשבון גם את שיטת הכרטיסים, ניתן לראות כי האורחים יכלו להנות מארבע הופעות מלאות מדי יום, שזה עצום".

מספרים רבותיי, מספרים


השנה, הודיעה הפקת הפסטיבל, כי היקף ההשקעה נאמד בחמישה מיליון ₪. "תקציב התשתיות והאמנים גדול השנה ב-20% מהיקף ההשקעה אשתקד ומהווה למעשה סכום חסר תקדים מאז השקת הפסטיבל לפני 24 שנה", מסרה ההפקה, "עד כה (ערב תחילת הפסטיבל), גויסו 10 חברות שבחרו להעניק את חסותן לפסטיבל בשווי כולל הנאמד ב- 800,000 ₪. בין נותני החסות השנה, חברות מובילות כדוגמת 'אל על', 'אינפיניטי', החברה המרכזית למשקאות, 'יקבי רמת הגולן' ועוד. היקף ההשקעה בא לידי ביטוי בתמהיל האמנים, בשדרוג הבמות, מערכות הסאונד והתאורה". תמיכות תקציב נוספות התקבלו מעיריית אילת, חסות בשווי 600,000 ₪, התאחדות המלונות- 200,000 ₪, משרד התרבות- 400,000 ₪ ומשרד התיירות- 180,000 ₪.

ידידות בצמיחה


מי שמשמש כיו"ר פורום ידידי הפסטיבל זו השנה הראשונה, יורי גיא רון, ראש לשכת עורכי הדין בישראל, חלק שבחים רבים לנשיא בית המשפט העליון בדימוס, כבוד השופט מאיר שמגר, חובב ג'אז מושבע, ששימש מזה שנים רבות כנשיא אגודת ידידי הפסטיבל ועשה רבות למען הפסטיבל והוסיף: "אני מאוד מקווה להגדיל ולמתוח את עבודת ידידי הפסטיבל. אני מבקר וביקרתי בהמון פסטיבלים ברחבי העולם, ואני חושב שזה באמת אחד הפסטיבלים הטובים שיש. הקסם של הפסטיבל, הוא לא בשמות הגדולים, אלא הקסם משלב שמש זהובה, ים כחול, הרים אדומים, חום אילתי אנושי ופיזי והמון מוסיקת תוכן.
אני יכול לומר בפה מלא, כי הפסטיבל שלנו נמצא במקום טוב באמצע על מפת הג'אז העולמית".

דיווחים מהשטח/זווית אישית


סיבוב במתחם ביומו הראשון של הפסטיבל, מגלה תמונה מרנינה ביותר. ראשית, יש לשבח את רעיון חניית האספלט של מתחם הנמל, המסודרת והקרובה למתחם, מה שעושה את הכניסה אליו נעימה ביותר. המתחם קטן יותר השנה ואינטימי, האולמות קרובים יותר זה לזה, דבר המהווה יתרון ובו בזמן גם חיסרון- כששני מופעים מתקיימים בו זמנית בשתי אולמות, ניתן לשמוע לעיתים את המופע מאולם סמוך, אם כי האקוסטיקה באולמות מצויינת. ביומו הראשון של הפסטיבל, האולמות הגדולים לא ממש מלאים, אך כפי שציינתי- זהו יומו הראשון. ערב רב של צעירים ומשפחות על טפן מסתובבות במתחם, והאווירה, יחד עם מזג האוויר שבאמת קצת יותר נסבל, עושים את החוויה ליותר טובה. עובדה נוספת מרגיעה היא שפע מקומות הישיבה הפזורות בכל המתחם וגם בשוליים, מחצלות, בימה צדדית עליה מופיעים הרכבי ג'אז צעירים לכל דכפין. בכניסה מתחם תצוגה של רכבי 'אינפיניטי' יוקרתיים, בהמשך- בר משקאות ענק עם בירות מסוגים שונים, משקאות קלים. והמחירים: בקבוק קולה-10 ₪, מים-9 ₪
ו- שליש ליטר בירה-17 ₪. לרעבים הועמדו כמה עמדות אוכל (מעט יותר מבעבר), וביניהן: 'אל גאוצ'ו' שמכרו צ'וריסו ב-20 ₪, אנטרקוט ב-40 ₪ וצ'יפס ב-15 ₪. מי שחפצה נפשו בסושי, ניגש ל'ווסאבי' והתענג על סושי סלמון ב-30 ₪. 'ביטלס' סנדוויץ'-בר' הציע ארוחת המבורגר ב-25 ₪. 'יטבתה' העמידו כהרגלם דוכן גלידות. גם פיצות של 'פיצה מטר' אפשר היה לאכול בכיף ואפילו קפה ומאפה וכן אייסקפה. האמנים האילתים הציעו את מרכולותיהם, וכמובן שניתן היה לרכוש דיסקים ב 'דיסק קלאב'. חברת 'נביעות' הפליאה לעשות כאשר הביאה למתחם טעימות מהמים החדשים שלה: נביעות + אנרגיה, המכיל קפאין ומעלה את רמת האנרגיה... ליד העמדה התגודדו המון אנשים ונהנו לא רק מטעימות אנרגתיות, אלא גם משני מאווררים מזליפי רסיסי מים להקלה זמנית על מפלס החום. להיט נוסף שנראה השנה במתחם, הוא ללא ספק השירותים שהעמידה חברת 'לילי'- שני תאי שירותים ממוזגים, נקיים להפליא פלאס טלוויזיה, שהתור אליהן היה ארוך יותר מהתור למתחמי ההופעות... ועוד לא אמרנו מילה על השאטל שלוקח את אורחי הפסטיבל לשייט בים... ואם לדבר על התוכנית האמנותית של היום הראשון, יש בהחלט לשבח ולהלל, כי כבר ביומו הראשון, מראה הפסטיבל ייחודיות בתחום התוכן עם נערת הפלא בת ה-16 הקנדית- ניקי ינופסקי, שפרצה לזירת המוזיקה העולמית בגיל 12, עם אולם מלא בהופעה של חמישיית אילן סאלם, חלילן שהוא אחד מעמודי התווך של הג'אז הישראלי, עם אנסמבל שם טוב לוי, אחד היוצרים החשובים בארץ, המנגן מוזיקה בעלת חותם ייחודי עשיר בסגנון צועני, בלקני, ערבי, ג'אז וקלאסי, מה קוראים- מוסיקת עולם ועם 'מוזיקה נודה', צמד איטלקי מיוחד- היא זמרת, הוא בסיסט, חיבור מינימליסטי עם חוויה מקסימליסטית... חיבור לא שגרתי בין זמרת עם קול פעמונים ונגן קונטרבס מיושן, שמביאים ממש הצגה לבמה, עם המון הומור, שימוש מגוון בקונטרבס (כבס, כגיטרה, כתוף), לעיתים עם תאורת מועדונים, לעיתים תאורה רכה, אשר תחת ידיהם מקבלים
הלחנים חיים חדשים ותו היכר ייחודי. אין ספק שהיום הראשון פתח את התיאבון לבאות בימים שלאחריו: ריקי לי ג'ונס, גארי ברטון, דנילו פרז, ברי סחרוף ועוד רבים וטובים.