פרסומת
דלג

מרינה פרוצה?

מאת: ● 13/10/2010 16:30 ● ערב ערב 2467
בעלי יאכטות שעוגנות במרינה הפרטית קובלים על נזקים שנגרמים לרכושם. בעלי יאכטות, שמשלמים דמי עגינה חודשיים בסכומים של מאות שקלים, דורשים שהמרינה תגודר ושיותקן שער אלקטרוני. "המזח הצף שנמצא בין שני מזחים כן ממוגן, למה לנו לא מגיע?", תמהים המתלוננים. מנכ"ל חכ"א בתגובה: "במהלך השנים 2011-2012, תפעל החברה להתקנת מערכת מצלמות אבטחה בכל שטח הלגונה"
מרינה פרוצה?

נזקים במאות ובאלפי שקלים


כשהתקשר משה (שם בדוי) וביקש שנבוא לראות איך היאכטות מופקרות לדבריו במרינה הפרטית, התקשינו להאמין שאכן כזה הוא המצב. ולכן בבוקר יום חול בהיר ונהדר, יצאתי עם צלם המערכת, מלווה בשני בעלי יאכטות. האמת: לא האמנו שבכזו קלות אפשר לעלות על יאכטה ולהתיישב בצד ההגה. אבל זה מה שבדיוק עשינו: עלינו (באישור בעל היאכטה כמובן) על היאכטה הריקה, ליטפנו חתול, מצאנו סלולרי שנשכח על גבי הסיפון, התיישבנו ליד ההגה וחיכינו לשומר או לאנשי האבטחה שיגיעו לשאול למעשינו. אחרי כעשרים דקות של הסתובבות בשטח המרינה, מבלי שיופיע מי שישאל למעשינו, הלכנו לדרכנו. יכולנו באותה הזדמנות לעשות הפלגה אל קצוות המפרץ. משה לא מצא שזה משעשע. "בעשרים דקות אפשר לעשות הרבה מאד נזק", אמר בזעם, "לפני חצי שנה, עשו לי נזק של 12 אלף שקל. שברו דלתות וגנבו ציוד דייג". משה מצביע על היאכטה העוגנת לצד הסירה שלו: "לפני שבועיים, זרקו על היאכטה בקבוק בירה. מדובר באדם מבוגר שחסך שקל לשקל לקנות יאכטה, והוא פשוט הזדעזע למראה עיניו. הבקבוק סדק לו את החלון, והסירה נרטבה כולה והתלכלכה מהזכוכיות". משה מפנה אותי אל בעל יאכטה נוספת: "לפני שבועיים פרצו אליו וגנבו לו מצלמה". יוסף (שם בדוי) חברו ממשיך: "כל לילה יש פריצות. משחיתים סתם. כל בוקר מגלים שאצל מישהו אחר חתכו ריפודים בסכין יפנית. אם יעלה מישהו ליאכטה יקרה ,הוא יכול בחמש דקות לעשות נזק של 200 אלף שקלים. לקרוע ריפודים יקרים ולהשחית ציפוי עץ מהגוני". משה ממשיך: "בכל בוקר אנחנו מוצאים ליד הספסלים בקבוקי אלכוהול ריקים מושלכים, לעיתים קרובות גם שברי זכוכיות. באים, מתמסטלים, פורקים עול ועושים נזקים ואף אחד לא ראה ולא תיעד אותם בשעת מעשה". יוסף מספר שלפני כחודש עלו אלמונים על היאכטה, שברו את הדלת וגנבו נרגילה עם טבק ונייר כסף: "נרגילה יקרה שעולה ארבע מאות שקלים. לדעתי צעירים שבאו לעשן. אני אומר שיצאתי בזול לעומת אחרים שאני מכיר שיצאו עם נזקים של עשרות אלפי שקלים". אנחנו משוחחים עם שושני, בעל יאכטה שמתמודד, לדבריו, על בסיס קבוע עם נזקים בעלויות שנעות בין עשרות למאות שקלים בשבוע. "בפעם האחרונה, גנבו לי מוט דייג והוצאתי 400 שקלים על רכישת מוט חדש", הוא מציין, "בפעם אחרת, הוצאתי הרבה יותר עבור שמשה קדמית שהיא יקרה. זה מדכא. בכל פעם שאני מגיע למרינה, אני שואל את עצמי מה עשו הפעם וכמה זה יעלה לי?". יבגני, בעל היאכטה שעליה עלינו, אומר: "יש פה עניין פסיכולוגי. פורצים לך למרחב המחיה שלך. אתה מרגיש חשוף ומנוצל. הפריצות האלו יוצרות אווירה לא טובה אצלנו, ואנשים כועסים".

"למה אין מצלמות נוספות?"


מה שמרגיז את בעלי היאכטות היא בין היתר העובדה שהם משלמים בכל חודש דמי עגינה. "אנחנו משלמים לחכ"א לפי גודל הסירה. סירה קטנה יכולה לשלם מאתיים ש"ח בחודש, והגדולות משלמות 1,500 שקלים בחודש. למה שלא יתקינו מצלמות אבטחה? וישימו גדר?". פנינו בבקשת תגובה אל דוברת עיריית אילת שמסרה, שהמרינה היא בניהול חכ"א ושיש לפנות אליה ישירות. פנינו אל פיליפ אזרד מנהל חכ"א לשעבר, שהבטיח שמנהל המרינה מטעם חכ"א יחזור אלינו עם תגובה. בעודנו ממתינים, אנחנו מציצים לתוך עמדת השמירה ממול למזח הצף. החלון של ה'בוטקה' שבור. בתוך הבוטקה מונחים דפים על גבי שולחן מאובק. על הרצפה, טלוויזיה גדולה. השומר הלילי אמור לערוך סיבוב לאורך הרציפים אחת לשעה. אולם בשעות היום, לדברי המתלוננים, אין עמדת השמירה מאוישת. ממול על המזח הצף יש שער וגדר תוחמת ואפילו מותקנת מצלמת אבטחה. "למה אין מצלמות נוספות ולמה אין גדר סביב שני המזחים המקבילים?", שואל משה בתמהון, "אם תבקרי במרינה באשדוד או בהרצליה, תראי שאין דבר כזה שלכל אחד יש נגישות ליאכטות ולסירות. הכל מגודר ושמור. למה על היאכטות המסחריות יש שמירה 24 שעות ולנו לא? כמה עולה שומר? אם נגיד שיהיו שלוש משמרות שמירה של שמונה שעות ויעסיקו שלושה שומרים שכל אחד משתכר 5,000 שקלים, אנחנו מדברים על סכום של 15 אלף שקלים בחודש. דמי העגינה שאנחנו משלמים מכסים את העלות הזו בקלות". משה טוען שדיבר עם פיליפ אזרד בנושא אבטחת היאכטות."לפני כחצי שנה, שוחחנו טלפונית ונאמר לי שבשנת 2010 יותקנו גדרות ושערים. בעוד שלושה חודשים תגמר שנת 2010 ולא נראה לי שזה עומד לקרות. אבל אולי אתבדה". שושני מצטחק: "העירייה וחכ"א לא מתעניינים במרינה הזו. במרינה המסחרית כן מתעניינים, כי משם יש להם הכנסות גבוהות. הם לא מבינים שאם יתנו לנו שירותים, גם פה יוכלו לגבות יותר". שושני מצביע על המרינה שנשקפת ממול המרינה בבעלות 'המלך שלמה': "שם יש להם שירותים מצוינים וגם נקודת תדלוק. אבל אין מקום. הם מלאים". שושני 'איש לא צעיר' כהגדרתו, מתקומם: "בכל מקום בארץ בעלי היאכטות מקבלים כרטיס מגנטי ואף אחד לא יכול להיכנס. אני צריך לסחוב בעצמי ג'ריקנים של דלק לאורך כל שטח החניה כי אין נקודת תדלוק במרינה". הוא סבור, שגידור והתקנת שערים אלקטרונים יפתרו את הבעיה. "עובדה שבמקומות אחרים שבהם אין לאף אחד גישה אל הסירות - זה לא קורה" הוא קובע ומוסיף, שהקירבה אל בתי המלון אינה מועילה, "מהמלונות זורקים כוסות וצלחות ונופשים מגיעים לשוטט במרינה בלי הפרעה". חיים זהר, מוותיקי הדייגים באילת, הוא בעליה של יאכטת דייג שעוגנת במזח הצף. חיים מספר, שמאז שהותקן השער האלקטרוני במזח הצף, פסקו מעשי הוונדליזם. "באמת זה דבר טוב שעשו. אני לא יודע למה לא עשו בשני המזחים ליד. אולי זה יותר מסובך, כי אסור להם לגדר כי השטח גובל בטיילת של בתי המלון?. אצלנו כבר ארבעה חודשים, מאז ששמו את השער האלקטרוני, יש שקט".

בתגובה לטענות ולתלונות, מסר פילי אזרד, מנכ"ל עיריית אילת, המשמש גם כמנכ"ל חכ"א, את התגובה הבאה:
"מרינה אילת נמצאת תחת ניהולה של החברה הכלכלית לאילת. חכ"א משקיעה מדי שנה מאות אלפי שקלים בבנייה ושדרוג תשתיות המרינה, וזאת על פי תוכנית עבודה רב שנתית אשר אושרה בדירקטוריון החברה. תחנת דלק – החברה הגישה בקשה לוועדה המקומית להקמת תחנת דלק לסולר ובנזין בשטח המרינה, התוכנית אושרה ברשות רישוי וכעת אנו נמצאים בתהליך קבלת האישורים הנדרשים. פעולות אבטחה וגידור המרינה - בשטח המרינה המסחרית קיימת שמירה של שומר חמוש 24 שעות ביממה ואילו בלגונה - שמירה במהלך כל שעות החשיכה. במסגרת הפעולות לשדרוג ושיפור, תחל החברה במהלך השבועות הקרובים בביצוע עבודות לשדרוג הטיילת "עוטף לגונה מערבית". במסגרת עבודות אלו, יבוצע גידור מקיף של כל הלגונה. כמו כן, במהלך שנת 2010, הותקנו שער בקרה אלקטרוני ומצלמת אבטחה בכניסה למזח הצף. כיום, הכניסה למזח היא אך ורק לבעלי ספינות במזח הצף והמחזיקים ברשותם תג אלקטרוני. במהלך השנים 2011-2012, תפעל החברה להתקנת מערכת מצלמות אבטחה בכל שטח הלגונה".