בעלי חיים

מאת: או-מד מדיקל ● 3/11/2010 17:32 ● ערב ערב 2470
ד''ר אלעד רביד, רופא וטרינר
בעלי חיים

יובש העין


יובש העין הינה מחלה שבה ייצור הדמעות פוחת או מפסיק לחלוטין. השכבה הקדמית של העין (הקרנית) מתייבשת וגורמת לכאב. כמו כן עשוי להיגרם גם נזק חמור לעין היכול להוביל לאיבוד הראייה.

הדמעות מיוצרות על ידי שני מקורות עיקריים: בלוטת הדמעות, הממוקמת מעל גלגל העין ובבלוטות נוספות המפוזרות בכל החלק הקדמי של העין כולל העפעפיים.

מחלה או הרס של בלוטות הדמעות הללו עשויים להקטין את ייצור הדמעות לרמה לא בריאה. לא תמיד ניתן לדעת את הגורם המדויק בכל מקרה ומקרה, אולם בין הסיבות האופייניות נכללים חבלה, כימיקלים, זיהומים, גידולים, הרס של עצבים, פגמים מולדים ומחלות המערכת החיסונית שהם הגורם הנפוץ ביותר.

הסימנים הקליניים של מחלה זו הם דלקת עיניים כרונית לרוב מגרדת או כואבת עם הפרשות ריריות מוגלתיות וקרנית עכורה מצולקת או מכויבת. כאשר הקרנית עכורה לגמרי בעל החיים יתעוור בעין זו.

אבחון המחלה נעשה ע"י נייר מיוחד המוחדר בין העפעף התחתון לגלגל העין המודד את קצב ייצור הדמעות.

נקודות חשובות בטיפול
1. יש חשיבות עצומה לסבלנות ולהחלטיות שלך, הואיל והניסיונות הטיפוליים לתקן מצב זה עשויים להימשך שבועות עד חודשים וקיימת גם האפשרות שלא תהיה הצלחה מלאה. אפילו אם אין חזרה לייצור תקין של דמעות, יש באפשרותך לשפר את הרגשת בעל החיים ובדרך כלל גם לשמר חלק ניכר מן הראייה. התרופה הניתנת כטיפות עיניים גורמת להגברת ייצור והפרשת דמעות וכן לתגובה נוגדת דלקת. לעיתים כאשר ישנה דלקת עיניים ללא פגיעה בקרנית ניתנת גם משחת עיניים אנטיביוטית סטרואידית.
2. חשוב מאוד לספק סיכה לעין במשך תקופת הטיפול מכיוון ששמירה על לחות העין מגדילה את הסיכויים לריפוי המחלה.
3. אם אין אפשרות להגיע לייצור דמעות תקין, ייתכן ויהיה צורך בניתוח שבו מנתבים מחדש את מסלול תעלת הרוק מן הפה אל העין, כך שהרוק משמש כתחליף לדמעות. הניתוח אינו משולל בעיות ומומלץ לבצעו רק לאחר שנעשה מאמץ ניכר לטפל במצב בעזרת תרופות בלבד.

יש ליידע את הרופא הוטרינר באם מופיעים הסימנים הבאים:
• הקאות מתמשכות לאחר מתן התרופה.
• אינך מצליח לתת את התרופה בהתאם להוראות.
• בעל החיים כל הזמן משפשף את העין.

טיפ באילוף בעלי חיים


מאת: מיקי הורוביץ, מאלף ומאמן כלבים, מטפל בהתנהגות כלבים 052-2715711
אוכל בקערה 24 שעות ביממה מלמד את הכלב שהוא שולט בבית. שימו אוכל בקערה למשך 15 דקות. אם הכלב אכל - מה טוב. אם לא - הוא יחכה למחר. אל תדאגו, הוא לא ירעב למוות, הוא פשוט ילמד שאתם המנהיגים שלו. גור יקבל אוכל 3-4 פעמים ביום, מתבגר - פעמיים ביום, ובוגר - פעם אחת. במידה והכלב לא אוכל יש לגשת לוטרינר לשלול בעיה רפואית.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש