פירוש חלומות

מאת: ● 3/11/2010 17:33 ● ערב ערב 2470
פירוש חלומות

חולמת בהקיץ


"תגידי... מה זה אומר כשרואים נחש בחלום?", בכל מפגש עם אנשים, כשעולה נושא פירוש חלומות אני יודעת שמתישהו תצוץ השאלה. אני לא אוהבת את השאלות בנוסח הזה שמניח שלסמל יש משמעות אחת מקובעת ונוקשה. מניסיוני, סמל הוא דבר שנתון לפרשנות אישית סובייקטיבית גמישה וזורמת. יותר מזה, הסמל שנחלם, שונה מהסמל שהחולם מתאר כשהוא מעלה אותו באוב הזיכרון. והסמל המתואר שונה מהסמל שעולה על שולחן הניתוחים ומתבצע בו תהליך קוגנטיבי. זה היופי בסמלים חיים שהם כל העת משתנים ומשנים את משמעותם, כמו קליידסקופ. אולם, במקרה אחד השאלה שנשאלתי בתכנית רדיו בה השבתי לשאלות מרואיינים אכן קיבלה משמעות אחת ברורה שהיתה מעט קומית ולהלן הסיפור:
את השאלה שאלה אשה מבוגרת אם ל'ילדה' שבמהלך השיחה הטלפונית הסתבר שהילדה בשנות השלושים המאוחרות לחייה... על פי מבטאה היתה ממוצא צפון אפריקאי והמשפט הראשון שלה היה "תגידי...מה זה אומר כשרואים נחש בחלום"? בבירור נוסף הסתבר שהיה זה חלום שחלמה ה'ילדה' והיא התעוררה ממנו מוטרדת ביותר. "היא חלמה שהיא הולכת בשביל בגן שעשועים ויש לה עגלת תינוק ביד. פתאום מופיע על השביל נחש והיא לא רואה אותו עד שמופיע כלב גדול שנובח על הנחש ונלחם איתו ומציל אותה ממנו. כשהנחש ברח היא הסתכלה על העגלה וראתה שהיא ריקה ואין בה תינוק. אז מה אומר הנחש בחלום"? דרשה בתקיפות לדעת. תמהתי, מדוע בחרה להתמקד דווקא בנחש ולא בסמלים האחרים שהופיעו. בייחוד עוררה את סקרנותי עגלת התינוק הריקה. הסתבר שאותה 'ילדה' היא רווקה שמשתוקקת לתינוק, ומכאן נפתר החלום בשיטה הפסיכולוגית הישנה והטובה: אז מה היה לנו כאן? יש לנו אם מגוננת ודומיננטית, שאפילו מתקשרת לרדיו כדי לספר את חלומה של הבת במקום שהבת תעשה זאת... יש לנו 'ילדה' בת שלושים פלוס שנמצאת בקונפליקט זוגיות מיניות והורות, ויש נחש שעל פי פרויד נושא משמעות פאלית של איבר המין הגברי. גם הדינמיקה בין הסמלים בחלום מצביעה על הפירוש.
בעוד שהילדה אינה פוחדת או נרתעת מהנחש הרי שהאמא מוטרדת ביותר מהמחשבה שהנחש יתקרב אל בתה, ובהעדר נחש איך תתמלא עגלת התינוק? הכלב הבריח את הנחש, והתינוק נעלם ביחד עם הנחש... לכן העגלה אכן ריקה... ותינוק בה איין... ולא צריך להיות מומחה גדול בפירוש חלומות כדי לנחש מיהו אותו כלב שבא ומגרש את הנחש. או נכון יותר...אותה כלבת שמירה....


תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש