עיצוב-המדור שייעצב לכם את החיים ואת הבית

מאת: או-מד מדיקל ● 4/11/2010 09:08 ● ערב ערב 2470
אדריכלית יסמין לוגסי
עיצוב-המדור שייעצב לכם את החיים ואת הבית

תמונת כתבה


חלונות הם כבר מזמן לא רק פתח בקיר. החלונות הפכו לחלק מהותי בכל נושא עיצוב פנים ותכנון אדריכלי, אלמנט עיצובי בפני עצמו עד כדי סמל סטטוס ממש. גודל החלון, מיקומו במבנה, הפרופיל הנבחר והחלוקה הפנימית חשובים מבחינת תכנון כמות האור והאוויר הנכנסים פנימה ומעל לכל ביכולתם לתת אופי מיוחד למבנה כולו. בשעת תכנון מבנה, חשוב להתייחס לכיוונים אליהם פונה הבית, הן מבחינת שמש ישירה והן מבחינת משטר הרוחות באזור. לדוגמא, ללקוחות שאני מתכננת עבורם וילה בבאר אורה, היה חשוב לקחת בחשבון את כיווני זרימת האוויר באזור כדי להחדיר כמה שיותר אויר נקי ורענן לתוך הבית. ידוע כי רוח צפונית קרירה ונעימה יותר, ושברוב ימות השנה הרוח נושבת מצפון. כך שאם נמקם חלונות בצד זה של המבנה נזכה לאוויר צח. יחד עם זאת, כיוון צפון הוא כיוון מצוין למפתחי חלונות גדולים, כיון שהם לעולם לא יהיו חשופים לשמש ישירה. השמש בארצנו זורחת בכל ימות השנה מכיוון דרום. בבוקר דרום-מזרח ואחר הצהריים דרום-מערב. בקיץ היא גבוהה בשמיים ובחורף היא נמוכה ומגיעה ממש מדרום. ללקוחות אלה תכננתי מספר רב של פתחים ככל האפשר בחלק הצפוני של הבית. בבית שקיימת בו תקרה גבוהה יתאימו פתחי אור גדולים וחלונות המגיעים עד לגובה של כ-2.50 מ', לעומת הגובה הסטנדרטי של 2.10 מ'. לקביעת אופן הפתיחה של החלונות יש חשיבות רבה, והוא צריך לענות על קריטריונים של נוחות, פרקטיות ובטיחות. שילוב תריס בחלון הוא אפשרות נדרשת לרוב, כאשר הפתרונות הנוחים ביותר הם תריס גלילה חשמלי, ותריס עץ בעל פתיחה החוצה כמו פעם. מבחינת בטיחות יש לתכנן חלון כך שספו הנמוך יעמוד על 1.05 מגובה הרצפה, במידה והחלון נמוך יותר, יש לתכנן כך שהחלק התחתון של החלון עד לגובה 1.05 יהיה קבוע וממנו והלאה תתאפשר פתיחה. התאמת סוג הפרופיל למסגרת החלונות, וסוג הזיגוג המתאים היא החלטה הקשורה הן לעיצוב והן לדרישות הפונקציונליות.

לפניכם מפרט של סוגי פרופילים וסוגי זכוכיות הפופולאריים ביותר בשוק:



תמונת כתבה


פרופיל בלגי: הקלאסי מבין כולם, עשוי ברזל מגולוון (ציפוי המונע חלודה) ונותן תחושה אוורירית מאוד משום שהוא צר יחסית. ניתן ליצור בעזרתו אפשרויות חלוקה רבות ומגוונות, וזה מה שהופך את הפרופיל הבלגי לאטרקטיבי כל כך בקרב מעצבים ואדריכלים. פרופיל זה אומנם נותן את המראה היפה והאותנטי ביותר אך הוא גם היקר ביותר מבין המקבילים לו. הוא דורש צביעה אחת לחמש שנים ומגיע בפתיחת ציר בלבד. בעיה נוספת היא שהבידוד התרמי שלו לא יעיל במיוחד, כך שההוצאות על קירור וחימום הבית צפויות לעלות.

פרופיל אלומיניום:

תמונת כתבה


הפרופיל הבלגי קיים גם באלומיניום. גם איתו ניתן לתכנן חלוקות רבות ומגוונות. הוא מגושם מעט יותר מפרופיל הברזל, אך הוא אמין יותר, נותן בידוד טוב, ומגיע בכל צורות הפתיחה- ציר (פתיחה פנימה או החוצה), הזזה וקיפ (פתיחה מהחלק העליון של מרכז החלון כלפי פנים החדר). חברת קליל מייצרת פרופיל זה בסדרה 4300, ואת הסדרה 1700 המתאימה לחלונות הזזה ומתאימה בעיקר לחדרי השינה. 1700 זולה משמעותית מ- 4300.
קיימים פרופילים סטנדרטיים מאלומיניום, פשוטים יותר וזולים יותר. את כל הפרופילים העשויים ברזל ואלומיניום ניתן לקבל בגימורים שונים (מט/מבריק) ובצבעים שונים.

חלונות מעץ מלא:

תמונת כתבה


סוג זה של חלונות כמעט ונעלם מהשוק לטובת פרופילי האלומיניום, אך לאחרונה עושה דרכו חזרה לביתם של אלו המחפשים את התחושה הכפרית של פעם. החסרונות שלו הם כמובן התחזוקה השוטפת לה זקוק העץ והמחיר הגבוה יחסית.

גם את הזיגוג ניתן לבחור מתוך היצע גדול:


זכוכית שקופה "שטוחה"- קיימת בעובי 3-12 ס"מ. זכוכית פשוטה ביותר.
זכוכית מחוסמת שקופה- קיימת בעובי 4-12 ס"מ. זכוכית פשוטה אך בטיחותית.

זכוכית ביטחון כפולה / טריפלקס - מורכבת משתי זכוכיות פשוטות אשר ביניהן מודבקת יריעה פלסטית. בעת הפגיעה הזכוכית אינה מתנפצת לרסיסים. מתאימה לשימוש בחדרי רחצה, ולחלונות כיון שיכולות הבידוד התרמיות והאקוסטיות שלה טובות מאוד. קיימת גם כזכוכית חלבית אשר לא ניתן לראות דרכה והיא מצילה היטב משמש ישירה.

זכוכית בידודית/ דאבל גלייז- מורכבת משתי שכבות זכוכית כשביניהן רווח. הרווח יוצר את הבידוד התרמי והאקוסטי הדרוש.

זכוכית רפלקטיבית- ציפוי מתכתי המונע מבט וקרינה בשעות היום.

זכוכית אנטיסאן- קיימת בגווני חום / ירוק / אפור / כחול ומקטינה את חדירת קרניי השמש למבנה. המגוון הרחב הקיים בשוק של פרופילים וזכוכיות מאפשר לכל אחד למצוא לעצמו את החלון שלו כך שיראה בדיוק כמו החלום שלו.

"השחף המגביה עוף הוא זה המרחיק ראות" (ריצארד באך)
שלכם, יסמין.


תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש