חוק משפט

מאת: או-מד מדיקל ● 17/11/2010 12:48 ● ערב ערב 2472
עורך הדין, יהונתן רבינוביץ
חוק משפט

התעללות בבעלי חיים


חוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) תשנ"ד 1994 קובע כי אסור להתעלל בבעל חיים:
* "לא יענה אדם בעל חיים, לא יתאכזר אליו ולא יתעלל בו בדרך".
* "לא ישסה אדם בעל חיים אחד בבעל חיים אחר."
* "לא יארגן אדם תחרות קרבות בין בעלי חיים."
* "לא יבצע אדם בבעל חיים חיתוך ברקמה חיה למטרות נוי."
* "לא יעביד אדם בעל חיים שאינו מסוגל לעבוד עקב מצבו הגופני."
* "לא יעביד אדם בעל חיים עד כדי אפיסת כוחות."
* "לא יומת בעל חיים בסטריכנין או ברעל אחר שקבע המנהל בהודעה ברשומות, אלא אם כן נתן המנהל היתר לכך."
העונש הקבוע בחוק לעובר על הוראות חוק אלו הינו עד 3 שנות מאסר.
החוק קובע כי אם לשוטר או גורם אחר שמסמיך החוק ישנו, יסוד סביר להניח כי נעברה עבירה על פי החוק, רשאים הם להיכנס לכל מקום ולערוך בו חיפוש. אולם כניסתם לחצרו של אדם תעשה על פי צו חיפוש מאת בית משפט שלום.
החוק ממשיך ומורה כי ארגון למען בעלי חיים רשאי להגיש קובלנה פלילית פרטית כנגד מי שעובר עבירות על פי חוק זה או להגיש בקשה לצו-מניעה שיאסור על ביצועם של מעשים מסוימים.
בפסק-הדין בעניין עמותת "תנו לחיות לחיות" נ' מפעלי נופש חמת גדר פרט כבוד השופט חשין ארוכות, אודות תכלית החקיקה של חוק צער בעלי חיים, "כל אחד משלושה מעשים אסורים אלה - מעשה עינוי, מעשה התאכזרות ומעשה התעללות - קנה לו תחום משלו. והגם שהתחומים אינם זהים לחלוטין אלה לאלה, הנה באים הם אלה בתוך אלה עד שלעתים קשה להבחין בין מעשה רע מסוג אחד לבין מעשה רע מסוג אחר."
בהמשך פסק הדין, משווה בית המשפט את החיה לחסר ישע, הנתון כל כולו לחסדי בעליו וכל פגיעה בה, הינה פגיעה בערכי המוסר:
"...התעללות בבעל-חיים, התאכזרות אליו, עינויו, הינם מעשים בלתי-מוסריים, בלתי-הגונים ובלתי-הוגנים. תחושת החמלה שאנו חשים כלפי בעל-חיים שמתעללים בו נובעת ממקום עמוק בליבנו, מרגש המוסר שבנו, רגש הנחרד נוכח פגיעה בחלש ובחסר-ההגנה. צווינו מלידה להגן על החלש, ובעלי-חיים הם חלשים."
בשנת 2004 דן בית המשפט השלום בבאר שבע במקרה בו הורשע נאשם בעבירה עפ"י חוק צער בעלי חיים בכך ששיסה בעל חיים אחד בבעל חיים אחר. נסיבות העבירה, כפי שתוארו בכתב האישום הן, כי הנאשם שיתף את כלבו מסוג פיטבול בקרב שנערך בין כלבים ושיסה אותו בכלבים אחרים. כתוצאה מכך, נפצעו הכלבים שהשתתפו בקרב, באוזניהם, בראשם ובגופם. בית המשפט קבע כי תכליתו של החוק הנוגע לענייננו, הינה להגן על בעלי החיים, המצויים בחזקת האדם, באחריותו ונתונים למרותו ולחסדיו.
העונש הקבוע בחוק לעבירות בהן הורשע הנאשם, הינו 3 שנות מאסר לכל אחת.
בית המשפט החליט שלא למצות את הדין עם הנאשם היות והנאשם חסר כל עבר פלילי קודם, ובעיקר העובדה, כי הפנים מעשיו תוך שהביע חרטה מלאה על מעשיו וטען כי הוא מתבייש בעצם התייצבותו בפני בית המשפט.
בית המשפט החליט לגזור את עונשו של הנאשם לקנס בסכום של 8000 ₪ וכן 6 חודשי מאסר על תנאי למשך 3 שנים.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש