הכירו את הדלתות המסתובבות

מאת: או-מד מדיקל ● 19/1/2011 15:40 ● ערב ערב 2064
מאת: אדריכלית יסמין לוגסי
הכירו את הדלתות המסתובבות

לכל סיר יש מכסה, לכל מנעול יש מפתח ולכל בית יש דלת. מאז שבני האדם נטשו את האוהלים והמערות וגילו את חומרי הבנייה השונים, מהם יכלו לבנות לעצמם מחסה מפני השמש, הגשם והרוחות, התעורר הצורך במנגנון מיוחד אשר יבודד את פנים המבנה מהחוץ ועדיין יאפשר כניסה ויציאה נוחים לשימוש. לאחר ניסיונות שונים הבריק במוחו של האדם הקדום הרעיון של יצירת אלמנט שטוח העשוי מעץ מקומי ע"פ רוב, אותו ניתן להזיז בקלות יחסית מעל פני הפתח של הבית. מאוחר יותר ימציאו את הצירים ואת הידית וכמובן את המנעול בלעדיו כל העסק לא מושלם. שנים רבות עברו מאז, אך הצורך האנושי בהגנה ובפרטיות לא השתנה, להיפך הוא הפך חיוני עוד יותר, וכיום עומדות לרשותנו אינסוף אלטרנטיבות לבחירתנו החופשית.

תמונת כתבה
בבית המגורים המשפחתי הרגיל קיימים כמה סוגי דלתות: דלת הכניסה, דלתות החדרים ודלתות חדרי הרחצה. מעבר להן יש את דלת הכניסה לממ"ד, דלת היציאה לחצר והרי לכם מגוון רב של דגמים, סוגים וחומרים בעיצובים שונים ובסגנונות משונים. הדלתות מכסות חלק נכבד מקירות המבנה ובכך יש להן השפעה רבה על עיצוב הבית. עליהן להיות נוחות לשימוש, אך גם מבודדות אקוסטית, ובמקרים של דלתות כניסה עליהן להיות מבודדות גם תרמית. על דלתות חדרי רחצה להיות עמידות בתנאי לחות. כל סוגי הדלתות דלתות מורכבים מכנף ומשקוף. כנף הינה הדלת עצמה עליה מותקנים הידית והמנעול. המשקוף הינו המסגרת של הכנף המחובר אל הקיר ומעניק בידוד והפרדה בין שני החללים אשר משני צידי הדלת. הדלת הראשונה והחשובה עד מאוד עליה ארחיב היא כמובן דלת הכניסה. דלת הכניסה היא כמו רמז לבאות, עיצובה יכול לספר על מראה הבית. לדוגמה: דלת מודרנית, כמו למשל דלת רחבה במיוחד, לבנה בעלת פסי רוחב כסופים על פי רוב תפתח אל חלל מינימליסטי בו שולט הצבע הלבן ולעיתים גם השחור, אלמנטים כסופים ינצנצו ברחבי הבית והמטבח יהיה נקי מעיטורים שאינם פונקציונליים. דלת מתכת כחולה אשר במרכזה חלון חלבי עם עיטורים מסולסלים מברזל מפורזל תפתח אל בית כפרי יותר, במראה מזרח תיכוני עם קשתות, ריצוף חמים, ריהוט מעץ טבעי, צבעוניות רכה וחלונות בלגיים. אך אלו הן רק מספר דוגמאות קטן מאלה הקיימות בשוק, ונכון לומר כי לכל בית את הקסם הפרטי המסוים מאוד שלו, והוא נובע מאופי הדיירים המתגוררים וחיים בו. ולכל תת סגנון שכזה יש דלת המתאימה בדיוק בשבילו בין שלל ההיצע הקיים בשוק. דלתות כניסה מעץ – היו נפוצות מאוד בשנות ה-80 וה-90. מחירן זול יחסית אך הן אינן עמידות לאורך זמן בתנאי מזג האוויר. הן דוהות בשמש והגשם אינו מיטיב עימן. דלת מעוצבת מעץ מלא – דלתות אלו הפכו פופולריות בשנים האחרונות בקרב בוני הבתים בגמר גבוה. הן מרשימות מאוד וניתן להזמין אותן בעיצובים שונים ע"פ דרישה. נבנות מעץ אלון, זית, טיק ועוד. מחירן כמובן יקר והן מהוות כעין רהיט בבית. דלת מתכת – דלת פשוטה ממתכת המשמשת כדלת בטחון בעיקר בבתים משותפים. מחירה נמוך מאלו המעוצבות והיא קיימת במספר צבעים. דלת מתכת מעוצבת – בוודאי הדלת הרווחת ביותר כיום בשוק. קיימת בעיצובים שונים עם חלונות במרכזן, עיטורים בסגנונות שונים ובשלל צבעים. טווח המחירים שלה גדול, ומומלץ לבדוק מבין החברות השונות לגבי מבצעים עונתיים.
תמונת כתבה
דלת עתיקה – זוהי ללא ספק פתיחה מעניינת להפליא לכל חובבי הסגנון הכפרי הקלאסי. דלתות ישנות שפורקו מטירות עתיקות ברחבי העולם, לעיתים מאירופה ולרוב מהודו ומארצות המזרח הרחוק. דלתות אלו חוזרות לשימוש לאחר שיפוץ כללי הכולל עישון כנגד מזיקים, החלקה וצביעה עד להחזרתה למצב עמיד ואיתן. דלתות כאלה ניתן למצוא בשווקי פשפשים שונים, בחנויות המייבאות מוצרים מהמזרח או בחנויות המתמחות בדלתות כאלו. כאשר בוחרים להשתמש בדלת כזו חשוב לדעת כי יש צורך בעזרתו נגר-אומן כדי להתאים לה משקוף מיוחד, מנעול וכולי והפיכתה לדלת פונקציונלית העונה על כל הדרישות. דלת מזכוכית בלגית – קיימים בשוק אמני נפחות/מסגרים המייצרים דלתות מברזל בשילוב זכוכית בהזמנה מיוחדת ע"פ צרכי הלקוח ועיצוב האדריכל. ניתן לבנות בכל גודל רוחב וגובה, וליצור אלמנטים מרהיבים ביפים. החיסרון הגדול הוא כושר הבידוד התרמי של חומר זה, אך אני שומעת לאחרונה שיותר ויותר בעלי מקצוע נותנים דגש לנושא זה ומפתחים פרטי בידוד המניחים את הדעת. דלת ויטרינה – דלתות הזזה או פתיחת כנפיים מזכוכית בפרופיל ברזל או אלומיניום. דלתות אלו ממקומות ביציאה למרפסות או לפטיו. ניתן לשלב בדלתות אלו תריס חשמלי או לוותר על תריס ולהסתפק בוילון בלבד. דלתות פנים מעץ - לפנים הבית קיימות דלתות פשוטות מעץ או לבחירתכם דלתות מעוצבות מעץ. ההבדל כמובן במחיר. ניתן להזמין מכל נגר בעיצוב וגודל ע"פ דרישה וצורך. דלתות חוסמות רעש – עשויות עץ או מתכת עם מילוי של חומרי איטום שונים. מחירן יקר מאוד. דלתות עם משקופי אלומיניום – דלת רגילה מעץ כאשר הפרופיל שלה עשוי אלומיניום בגימור הדפסה הנראית כעץ. מחירה ידידותי למשתמש והעיצוב נאה. מחירי דלתות פנים איכותיות נעים בין 1,300 שח ומעלה מחירי דלתות כניסה מעוצבות ואיכותיות נעים בין 5,000 שח ומעלה

הפינה הירוקה

כדי לחסוך בהוצאות מיותרות, ותוך כדי כך גם להתחשב בסביבה, ניתן "לתקן" דלתות קיימות בשעת שיפוץ במקום להחליפן. דלת קיימת ניתן לצבוע מחדש ולקבל מראה מרענן, אפשר גם לעטר בעזרת שבלונה מתאימה ושימוש בצבע נוסף המתאים לחלל בו נמצאת הדלת. אופציה נוספת היא להדביק עליה טפט המיועד לקירות או טפט מיוחד המתאים לדלתות. שיפתחו בפניכם רק דלתות של אור ואהבה, שלכם, יסמין.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

 

 

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש