יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 19/1/2011 15:50 ● ערב ערב 2481
הרב דוד שנה מפקח כשרות עירוני
יהדות

פרשת יתרו


לפני 15 שנים בשעה 6:00 בבוקר, היתה באילת רעידת אדמה חזקה שהורגשה לכל אורכה של ארץ ישראל. בניסי ניסים לא היו נפגעים בנפש. אילתי אחד, עובד בנמל, התקשר לרב אמנון יצחק ואמר לו שרעידת האדמה נגרמה בגלל ויכוח שהיה לו בעבודה עם החבר שלו. לתמיהת הרב, הסביר האילתי- "הייתי בסוף משמרת בעבודה והיה לי ויכוח עם חבר דתי אם יש אלוקים או לא. בלהט הויכוח דפקתי על השולחן וצעקתי לחברי שאם יש אלוקים אני רוצה שהוא יתגלה עכשיו! עוד לא הספקתי לסיים את המשפט והאדמה רעדה..."
ובאמת, מדוע הקב"ה לא מתגלה אלינו? האם לא היה יותר פשוט להאמין באלוקים לו רק היינו יכולים לראות אותו או לשמוע אותו לפחות פעם אחת?

אני מניח שאם היתה התגלות אלוקית ברורה לעיני כל האנושות אז בוודאי כולם היו מטים שכם אחד לעבוד את ה' בלבב שלם ובלי שום פקפוק, התגלות כזאת היתה פותרת את הבעיות באמונה שיש לאנשים בכלל ואצל מספר יהודים בפרט. אם כך מדוע ה' לא עושה מעשה ומראה את עצמו?

האמת היא שה' כבר עשה מעשה והראה את עצמו. ה' התגלה לאנושות במעמד הר סיני, כפי שנקרא 'השבת' בפרשת יתרו. כל העולם ראו ושמעו את ה' בשעה שאמר את עשרת הדברות. ה' התגלה בוודאות מוחלטת. אין ספק בדבר שהיתה התגלות אלוקית במעמד הר סיני. הרי לא יתכן שיעמדו מיליוני אנשים ויאמרו "שמענו וראינו את ה'", וכי כולם היו הוזים או חיים בדמיונות. אין מדובר במצב שבו אדם אחד קם בבוקר ואומר ה' דיבר איתי. בתי החולים הפסיכיאטריים מלאים באנשים שה' דיבר איתם, הבעיה היא שאף אחד אחר לא ראה שה' דיבר איתם. לעומת זאת, במעמד הר סיני עומדים מאות אלפי אנשים ואומרים - ה' דיבר איתנו, במו עינינו ראינו ושמענו את ה' אומר אנוכי ה' אלוקיך ולא יהיה לך אלוקים אחרים על פני (בוודאי שמשה רבנו לא אומר לעם ישראל שהוא ה' ושלא יהיה להם אלוהים אחרים על פני משה - רק ה' יכול לומר את שתי הדיברות הראשונות וכולם שמעו זאת).

אם כן, ה' התגלה כבר בעבר, אלא מה, זה היה לפני 3300 שנים. אנחנו רוצים שעכשיו, בימינו, הוא יתגלה שוב. נניח שה' יתרצה לנו ויעשה שוב מעמד כמו בהר סיני ויתגלה אלינו, הרי מחר או בעוד שנה שנתיים או חמישים שנה יקום עוד אדם ויאמר אני לא הייתי ולא ראיתי את ה', אני רוצה שה' שוב יתגלה, וכך כל יום או כל מספר שנים ה' יהיה מוכרח להתגלות על-מנת להסיר ספק מליבנו. בכל בוקר ה' יקום ויאמר לכולם - "בוקר טוב, הנה אני ה', תראו אותי ותעבדו אותי". אין לכך סוף.

חלק עיקרי מעבודת ה' היא האמונה בה'. אמונה היא כאשר אני לא רואה את הדבר ובכל זאת מאמין. האדם לא יכול לומר שהוא מאמין בשמש - אני רואה את השמש, אז מה שייך להאמין בה? אנחנו כן מאמינים בה'. למרות שאנחנו לא רואים אותו, מכיוון שה' כבר התגלה לאבותינו פעם אחת ולתמיד. ולא צריכים שתהיה שוב התגלות אלוקית על-מנת שנעבוד אותו לנצח.
מי שמתקשה להאמין - לא יעזור כלום והוא לא יאמין גם אם תוכח לו מציאות ה' במאת האחוזים. אבל אנחנו היהודים, מאמינים בני מאמינים. אנחנו חפצים להאמין ועושים זאת בשמחה

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש