הדפסה
המופע 'וינה- מרקש' יכבוש את אילת
מאת: מירב לוי דיאמנט למערכת ערב ערב באילת גיליון: 2352,

באולם ה'פביליון' ב'ארמונות הרודס' הולכות ונשלמות בימים אלו ההכנות לקראת המופע המדובר ביותר בארץ - 'וינה- מרקש' .800 מקומות ישיבה, במה החותכת את הקהל לשני חלקים, תפאורה שכמותה לא נראתה עדיין בארץ, תאורה מרהיבה, אפקטים מדהימים ושתי כוכבות עוצרות נשימה במופע שמחבר עולמות, תרבויות וסגנונות על במה אחת . רגע לפני שהמסך עולה, פגשה מירב לוי דיאמנט לראיון ראשון בהחלט את שתי כוכבות המופע שהעתיקו בשלב זה את חייהן לאילת.אפרת רותם ודיקלה, האחת ג'ינג'ית, השנייה שחורה . מפגש בין עולמות כבר אמרנו?

צילום: יהודה בן יתח

ימים אחדים אחרי תשעה באב, זה יקרה. מופע הבידור המדובר ביותר כיום בארץ 'וינה- מרקש', יכבוש בסערה את אילת ויהפוך לדבר הבא שיפרוץ לתודעה הארץ ישראלית וישנה את המושג 'חיי התרבות' באילת. למי שמלין שוב ושוב כי באילת אין תרבות, המופע 'וינה- מרקש' מיועד בדיוק עבורו.
מי שיצליח להיכנס בימים אלו לאולם ה'פביליון' המרשים וגדול הממדים של 'ארמונות הרודס', לא יאמין למראה עיניו. רגע אחרי שב'הרודס' השלימו את מלאכת הקירוי של האולם, הוא הופך בימים אלו לאולם הופעות ייחודי. בהשראת מופעי הענק של לאס וגאס, יעלה כאן מופע מוסיקלי מרתק ומרגש המפגיש בין המזרח למערב, מפגש בין עולמות, בין תרבויות ובין סגנונות מוסיקליים. מפגש עוצר נשימה שיתחיל את המהפכה התרבותית בארץ בדיוק כאן.
במהלך השבוע האחרון בין חיזוקים של הבמות, לבין שיפור התאורה שמכסה כמעט את כל תקרת ה'פביליון', נחתו בעיר שתי כוכבות המופע, שתי זמרות ענק: זמרת הפופ - אופרה, אפרת רותם ודיקלה - יוצרת המושפעת ממוסיקה ערבית, מי שמכונה ה'אום כול תום' הישראלית. שתיהן, בשילוב מדהים וראשון מסוגו בארץ, יובילו את החוויה המרהיבה הזו בליווי אמנים מהארץ ומחו"ל, ביניהם מיטב אומני 'קרקס השמש' (CIRQUE DU SOLEIL), רקדנים וירטואוזים, אקרובטים, אמני גוף ושחקנים.
המופע 'וינה מרקש' הינו מופע מוסיקלי חסר תקדים המשלב מוסיקת פופ עם אופרה ומוסיקה קלאסית המתמזגת לתוך מוסיקה המושפעת מאלמנטים ערביים וביט אלקטרוני.

כלים שלובים
'ארמונות הרודס'. יום שני בבוקר. ראיון ראשון עם שתי כוכבות המופע הגרנדיוזי 'וינה מרקש'. אם ציפיתי לפגוש שתי דיוות נחשבות שירטנו על שעת הבוקר המוקדמת יחסית של הראיון, הופתעתי לטובה. לא דובים ולא דיוות, אלא שתי זמרות גדולות, שתי יוצרות המונעות בעיקר על ידי אהבתן למה שהן עושות. די במראה של שתיהן יחדיו כדי להכריז בפניהן מיד: "אוקי, הבנתי את רעיון המופע". שכן אם המופע עוסק במפגש בין עולמות, בין תרבויות ובין בני אדם, די בהבדלים החיצוניים בין השתיים כדי להבין בגדול במה דברים אמורים. אפרת רותם, נשואה פלוס ילדה, 1:72 ס"מ של ג'ינג'יות טבעית, רעמת שיער מרשימה, חיוך לבבי רחב ונמרץ, עיניים זוהרות פלוס נעלי עקב של עוד כ - 10 ס"מ, תשכחו מזה שתפספסו אותה. בוגרת האקדמיה למוסיקה של אוניברסיטת תל אביב, הוכשרה כזמרת אופרה, כיום נחשבת בעיקר לזמרת פופ אופרה. מנגד לה ולמעשה לצידה, ישנה דיקלה. שיער שחור ארוך, עיניים שחורות מבהיקות, גובה ממוצע, לא אוהבת נעלי עקב, שקטה יותר אבל נמרצת, גם אותה לא תצליחו לפספס. בת 35, זמרת ויוצרת המושפעת ממוסיקה ערבית ולא בכדי זכתה לכינוי 'אום כול תום הישראלית'. שני אלבומים כבר מאחוריה, האלבום השלישי אוטוטו יוצא לדרך: "זה יקרה אחרי ההעמדה המלאה של 'וינה- מרקש'", היא מבטיחה. אני שואלת אותה איך היא מגדירה את סגנון השירה שלה והיא אומרת: "אני לא מגדירה את הקול שלי או המוסיקה שלי, יש בזה הרבה פרטים, מה שבטוח זה מאוד מקורי, לא מעתיק שום דבר ואף אחד".
אפרת לעומתה שהוכשרה להיות זמרת אופרה, חתומה על שורה של קונצרטים עם האופרה הישראלית. בשלב מסוים בחיים היא גילתה את הסגנון המוסיקאלי הקליל יותר והתאהבה, מגלה שהיא יכולה לשלב בין השניים.

כשדיקלה פגשה את אפרת
אם חשבתם שרעיון המופע הוא שנולד ראשון, והשתיים נבחרו לקאסט לאחר ליהוק ארוך של שחקנים, אתם רחוקים מהמציאות. מתברר שבשאלה מה קדם למה, המופע או הכוכבות? במקרה הזה, באופן מפתיע, הכוכבות הן שקדמו למופע. הן הכירו לפני כתשע שנים: "הגעתי להופעה שלה", מספרת אפרת, "ואהבתי. היא מצידה התרגשה עד דמעות כשהשמעתי לה ארייה...הכרתי את העולם שלה שמכניס לי הרבה שמחה לחיים. המוסיקה הקלאסית שלי הרבה יותר קרה ומוגדרת. זה היה חיבור שהכניס לי ולה הרבה דברים חדשים וטובים לחיים". מסכמת אפרת בחיוך, ודיקלה מאשרת ומוסיפה: "אנחנו שונות אבל יש בינינו חיבור חזק. אנחנו יכולות לשבת יחד שעות ולהקשיב למוסיקה. לכל מיני סוגי מוסיקה ולהנות".

הרעיון שמאחורי 'וינה- מרקש' נולד למעשה אצל השתיים.
אפרת נזכרת: "הכל התחיל בשיחת טלפון בינינו ביום שישי בצהריים. זו היתה שיחה נוקבת. חשבנו מה אפשר לעשות כדי לקדם אצלנו את העניינים".
דקלה: "ואז העליתי רעיון לחבר את הקלאסית שלה עם האום כול תום שלי".
אפרת: "במוצאי שבת, דיקלה כבר התייצבה אצלי עם המוסיקאי שהיה אמור להוציא את הרעיון המטורף הזה לפועל וזהו, יצאנו לדרך עם חיבור מיוחד שטרם נשמע כמותו".
עכשיו הן חיפשו את האיש הנכון שיקח את הרעיון הזה שלהן למקום הנכון. מבחינתן - הכי גבוהה שאפשר. כמה וכמה יוצרים שמעו את החיבור הזה. אבל כשמלכי שם טוב, האיש שהפיק לריטה את המופע האחרון והמדובר ONE, שמע את השילוב המעניין הזה, הוא מיד אמר: "בנות, ארזו את המזוודות, אנחנו נוסעים להופיע בדובאי"...
"הוא ראה את הקטן", אומרת אפרת, "והבין שזה צריך להיות משהו ענק, בסגנון ווגאס. מיד הבנו שזה בדיוק האיש שלנו".
מלכי: "הן ישבו על הרעיון, ואני הפניתי את זה לכיוון מופע גדול וגרנדיוזי. צרפנו את אנשי המקצוע האחרים, זה היה תהליך שארך כשנה וחצי. נתנו לשמוליק בכר נייס המפיק וליובל זמיר המנהל האמנותי את המושכות ומכאן ואילך הם ניתבו את המופע או ליתר דיוק הם מיצבו אותו".

האמנתן שהרעיון שלכן יגיע לקנה מידה שכזה?
רותם: "עברנו המון תהפוכות. כשהגענו לרעיון הזה, אמרתי לדיקלה שזה ענק, לא הייתי סקפטית לרגע. האמנתי שזה יגיע רחוק".
דיקלה: "אצלי ואצל אפרת המחשבות תמיד בגדול, גם מלכי כזה, ולכן כשהוא דיבר על דובאי, היה לנו חיבור מיידי, היה לנו ברור שזה האיש שיקח אותנו למקום אליו אנחנו רוצות להגיע והנה אנחנו כאן".

המופע הזה הוא הפריצה שלכן?דיקלה: "לא הייתי אומרת שמבחינתי זו הפריצה. כבר עשיתי שני אלבומים והשלישי בדרך, אבל זה הפרויקט שהכי מאתגר אותי, מרתק אותי שאני ממש אובססיבית עליו".
אפרת: "מבחינתי זה פרויקט חיי".
דיקלה: "שיהיה ברור, המופע הזה לא נופל בתחושה עבורי מאלבומים שכתבתי. זה הבייבי שלי, אני רוצה לגדול עם זה, לעשות עוד 'וינה מרקש', לקחת אותו לחו"ל...".
אפרת: "אמרתי לך שהיא תמיד חושבת בגדול? רגע, אנחנו מתחילות באילת".
דיקלה: "כתבנו כבר איזה משפט לתודות בסוף האירוע, את יודעת, נשים, כבר חושבות 10 צעדים קדימה, שחלומות גדולים מתחילים מרעיונות קטנים. זה בדיוק מה שקרה כאן, זה התחיל מרעיון קטן ותראי לאן זה גדל. קרה משהו בשיחה ההיא שלי ושל אפרת בשישי ההוא, מאותו רגע אי אפשר היה ללכת אחורה, נכנסתי לאיזה מרוץ עם עצמי, לאיזה שהוא מקום משמעותי בחיים הבוגרים שלי".

עד כמה אתן מחכות לערב הראשון?דיקלה: "אני מחכה כבר למופע העשירי כדי לראות איך אני מרגישה באמת, אבל אנחנו מחכות מאוד".
אפרת: "כל ההפקה דרוכה, כוננות על. זה הריון ארוך מאוד, אנחנו כבר רוצים את התינוק על הבמה, זה כמו הריון של פילה שנמשך שנתיים...".

ואיך זה לעבור ככה, באמצע החיים לאילת, אחרי הכל מדובר על מופע שירוץ כאן שנה?אפרת: "למעשה, לא תלשו אותנו, תלשנו את עצמנו. יש לי קולגות, זמרות אופרה שעוקרות לגרמניה לעיר שכוחת אל, חשוכה ואפרורית תמיד, את זה, אני מודה, לא יכולתי לעשות. הגענו לאילת, למעשה אנחנו מרחק של שעה מתל אביב בטיסה, יש לי את כל התמיכה מבעלי, אנחנו בעד לעלות דברים חדשים, אחרי הכל זה חלק מלהיות אמן. לומר את האמת, כבר טוב לי. אולי בגלל שבסוף השבוע בעלי והילדה הגיעו אלי לביקור, מה שנתן לי דלק, אבל בסך הכל העיר הזו מדהימה, מכל חור כאן רואים את הים, הכל טוב. לא עקרנו מהמרכז, זו פריבילגיה מבחינתי לעבור לעיר כזו. מעבר לזה, מאחר ואילת בנויה מעונות שיא בתיירות, מן הסתם לאחר תקופת החגים, נוריד קצת הילוך, וההופעה לא תעלה כל ערב. אז אוכל לחיות על הקו אילת- תל אביב. זה לא בשמיים. חוץ מזה שאנחנו ישנות ב'הרודס פאלאס', מתאמנות ב'ויטאליס', אוכלות שלוש פעמים ביום ארוחות מטריפות, רחלי אפללו, מנהלת מזון ומשקאות ב'ארמונות הרודס' היא המפנקת הלאומית שלנו, החיים כאן פשוט טובים. מזג האוויר מדהים. מה רע לנו?".
דיקלה: "אני אשה הרפתקנית, אני נכנסת למקומות שלא ברור איך אצא מהם", היא צוחקת, "'וינה -מרקש' מבחינתי היא משפחה. כך שמצדי עברתי לכאן עם המשפחה שלי, אפרת היתה עוד קודם החברה הכי טובה שלי, כך שאני בידיים טובות...".
אפרת לא עוברת בשקט על המחווה וקמה לחיבוק חם...
אפרת: "אנחנו בהבנה שכל אחת מביאה לבמה את העולם שלה שהוא עולם ומלואו, ובמקביל, אנחנו פועלות ומזיזות את האגו הצידה. עברנו תהליך, זה דבר לא פשוט, אחרי הכל, לכל אחת יש את העולם שלה, אבל היום אנחנו במקום שאנחנו עושות את זה באהבה גדולה. אגב, לא כל אחת יכולה לעשות את זה".

איך הייתן מגדירות את מה שייצרתן במופע?דקלה: "יצרנו מפגש מוסיקלי שונה, זה בטוח".
רותם: "יצרנו משהו שהוא לא מאיים. משהו שכל אחד יכול להתחבר אליו, פורץ גבולות. אנשים שבחיים לא שמעו מוסיקה ערבית או אופרה יכולים להתחבר לזה בקלות".
דיקלה ממהרת לסייג: "זה לא רק ערבית ואופרה ובטח שאין הכוונה במפגש בין מזרח ומערב לדבר על מדינות ערב במפגש עם מדינות המזרח, אנחנו שרות במופע בתשע שפות: הודית, פורטוגזית, ספרדית, אנגלית, צרפתית, ערבית, גרמנית, עברית ואיטלקית".

ואתן מבינות משהו ממה שאתן שרות?דיקלה: "הכל נעשה כאן בשיא המקצועיות. היו לנו שיעורים בדיקציה ובשפות, כך שאנחנו בהחלט מבינות כל מילה ומילה בשירים".
רותם: "אם תשמעי את דיקלה שרה באיטלקית, זה ממש כאילו היא איטלקיה".
ומלכי מוסיף: "אפרת שרה בהודית, היית מאמינה? אפרת שרה עם דיקלה אקפלה מתוך 'אינת עומרי' של אום כול תום. שנה וחצי שאנחנו עובדים רק על המוסיקה".
אפרת: "ואפילו יש במופע שיר מקורי שדיקלה כתבה והלחינה, קטע מדהים שמחבר את הסגנונות של שתינו וחותם את המופע. יצא לי לראות הופעות בווגאס, יש כאן מעבר לזה, מעבר למוסיקה שהיא לכשעצמה מהפכה, יש דברים ופעלולים שלא נראו בארץ".
מלכי: "אנחנו אנשים שחיים מולטימדיה וראינו אותה בכל מקום אפשרי בעולם, הקרנו אתמול את השילוב המטורף הזה בין שתיהן באולם בו ישבו אנשים שחיים ונושמים מולטימדיה, כולם הודו שזה משהו יוצא דופן. אנחנו יודעים שיש לנו כאן משהו מוצלח ברמות".

פרויקט ראשון מסוגו
קשה למפיק ויזם המופע, מלכי שם טוב, שלא להתפאר בעבודה שנעשתה ועדיין נעשית מאחורי הקלעים של ה'וינה- מרקש': "צריך להבין שזה משהו יוצא דופן בנוף המופעים בארץ", הוא אומר. "יש כאן שימוש במערכות מכניות שלא השתמשו בהן עד היום בשום מופע בארץ. במה באורך 30 מ', ברוחב 5 מ', שממוקמת בלב האולם ולמעשה - חוצה את הקהל לשניים. גם במופעי ענק אחרים שהיו בארץ, אף פעם לא היתה התפיסה שיש קהל משני צדי הבמה, שצריך להתייחס לאלו וגם לאלו. יש מערכות חשמליות והידראוליות שמעלות ומורידות במות ואמצעים ויזואליים, מערכות מעופים שנמצאות מעל הבמה ומעיפות תפאורות ואלמנטים, שחקנים ורקדנים, מערכת וידאו משוכללת שמשמשת להקרנה של תפאורה ואווירה, מערכת סאונד היקפית מטורפת, כמות תאורה מדהימה עד כדי כך שכבר בקושי רואים תיקרה באולם". בהזדמנות זו משבח מלכי את שיתוף הפעולה מצד הנהלת 'ארמונות הרודס' והבעלים יואב איגרא, "הוא אפילו ויתר על השנדלייר הענק שהיה על התיקרה", הוא אומר בחיוך ולמי שלא מכיר את איגרא שהיה האדריכל והמתכנן של 'ארמונות הרודס', שיהיה ברור שאסור לשנות לו בדרך כלל את העיצוב...

שותפות מלאה של 'ארמונות הרודס'
המופע 'וינה- מרקש' היה בדיוק המופע שחיפשו ב'ארמונות הרודס'. משהו אחר, גרנדיוזי ובלתי שיגרתי. מרגע ש"ארמונות הרודס" עברו לפני מספר חודשים לניהול עצמי באמצעות הבעלים והתנתקו מרשת 'שרתון' שהיתה על הניהול במשך שנים. היה ברור כי היזם, האדריכל והבעלים של 'הרודס', יואב איגרא, לא ישקוט על השמרים. למרות שהמופע 'וינה- מרקש' יהיה פתוח לקהל הרחב, מדובר אחרי בערך מוסף חשוב עבור אורחי הקומפלקס. מכאן גם שיתוף הפעולה המלא של 'הרודס' במופע ובהכנות האינטנסיביות שמאחורי הקלעים. לצד החשיבה על אורחי ה'הרודס', ליואב איגרא, שחי באילת, עובד באילת ורואה את עצמו כחלק מהקהילה המקומית, היה חשוב להביא לציבור האילתי משהו שהוא לא רק תרבות, אלא גם בידור, זו גם הסיבה שתושבי אילת יהנו מהנחה של 30 ₪ במחיר הכרטיס וישלמו 129 ₪ במקום 159 ₪ מחיר כרטיס למי שאינו תושב אילת. "נכון להיום, אנחנו הולכים ומבדלים את עצמנו מכל פרויקט מלונאי ותיירותי אחר שיש באילת", אומרת מיכל מאיר סער, דוברת ומנהלת יחסי הציבור של ארמונות 'הרודס' - "הרודס של היום הוא שונה, אחר וחדשני".


© הכתבה הודפסה מאתר "ערב ערב באילת" כל הזכויות שמורות.