פרסומת
דלג

תיעוד: התעללות קשה בעגלים באזור אילת

מאת: עומר כרמון ● 7/10/2011 16:48 ● ערב ערב 2518
עמותת 'אנונימוס' חשפה התעללות בעגלים המובאים באוניות לנמל אילת ונלקחים במשאיות לתחנות המעבר בקיבוץ אילות ובמושב צופר. משרד החקלאות: "תישקל הגשת כתבי אישום". חברת 'תנובה': "העובד הודח מתפקידו". שרת החקלאות האוסטרלית פנתה לעמותת 'אנונימוס' וביקשה לצפות בסרטונים שצולמו באזור אילת
תיעוד: התעללות קשה בעגלים באזור אילת



עמותת 'אנונימוס', הנלחמת למען זכויות בעלי חיים, חשפה השבוע התעללות בעגלים המובאים באוניות לנמל אילת ונלקחים במשאיות לתחנות המעבר בקיבוץ אילות ובמושב צופר. אחד ממתנדבי העמותה צילם, בין השאר, פועלים מכים את העגלים במוטות עם דוקרנים ומשתמשים בשוקר חשמלי. ממשרד החקלאות נמסר ל'ערב ערב', כי הנושא נמצא בחקירה ובטיפול אינטנסיבי ותישקל הגשת כתבי אישום. שרת החקלאות האוסטרלית פנתה לעמותת 'אנונימוס' וביקשה לצפות בסרטונים שצולמו באזור אילת.

"הם מאוד פחדו מבני אדם"


מתעד ההתעללות, תיאר בשיחה עם 'ערב ערב' את המחזות הקשים שנתקל בהם: "התחלנו לעקוב אחר משאית שיצאה מנמל אילת", הוא סיפר. "התקרבנו אליה לראשונה כשהיא עצרה לתדלק באזור התעשייה 'שחורת'. ראינו שלמרות החום הכבד, לא הייתה לעגלים כל גישה למים. הם מאוד פחדו מבני אדם וברגע שהתקרבנו, הם מיד ברחו. בגלל הצפיפות, הם עשו את הצרכים על עצמם ועל עגלים אחרים. המשכנו לנסוע אחר המשאית עד שהגענו לתחנת מעבר בצופר. ראינו שם את הפריקה ואת אלימות כנגד העגלים. יש דברים שלא רואים בתמונות: לפעמים העובדים מתחילים להכות את העגלים עוד לפני שהדלתות נפתחות. הם רוצים להפחיד אותם, כדי שברגע שהדלתות ייפתחו, הם ישר יברחו. הם מכים בהם, מצליפים בהם. בגלל שהעגלים מאוד מפוחדים וחוששים מהמכות שהם מקבלים, הם קופצים מהמשאית מאוד מהר, מתרסקים על הקרקע ולא מצליחים לקום. העגלים שקופצים אחריהם, עולים עליהם. עובדי המשאית סיפרו לנו, שבשבוע הראשון, מחסנים את העגלים ואחר כך מפטמים אותם, כדי שניתן יהיה לשחוט אותם. לאחר מכן חזרנו לאזור אילת ועקבנו אחר משאית שפרקה עגלים בקיבוץ אילות. ראינו ששם משתמשים בשוקר חשמלי כדי להוריד אותם מהמשאיות".

הציוד של עובדי המשאיות בצופר היה זהה לעובדים באילות?
"אותו ציוד. אני מניח שהם מקבלים אותו מהחברה".

מאה אלף ראשי בקר בשנה


דובר עמותת 'אנונימוס', רונן בר, אמר ל'ערב ערב', כי הוא קורא להחרים את חברת 'תנובה', שאחראית, לדבריו, למרבית ייבוא העגלים לישראל, כולל העגלים שתועדו לאחרונה במצלמות: "העגלים מיובאים ל'אדום אדום', שהוא מותג הבשר היוקרתי של 'תנובה'", הוא אומר. "באוסטרליה, העגלים חיים במרחבים פתוחים. כאן מעמיסים אותם על אוניות מאוד צפופות. חלק לא שורדים במסע לישראל שאורך שלושה שבועות. גם אם ב'תנובה' יטענו שהם פיטרו את העובד שתועד משתמש בדוקרן, זה לא יפתור את הבעיה. זה כמו לפטר את הש.ג. הטענה המרכזית שלנו, היא שאין שום סיבה להביא מאוסטרליה עגלים, כדי שיישחטו פה בארץ לבשר טרי".

מדי שנה, מגיעות לנמל אילת כשש אוניות המובילות 100 אלף ראשי בקר. גורם בכיר בנמל מסר ל'ערב ערב', כי עובדי הנמל אינם מעורבים בהורדת העגלים ובהעמסתם על המשאיות. "זה המטען היחיד שהנמל לא משנע באמצעות עובדיו, מכיוון שמדובר במטען שיודע ללכת לבד", הוא אמר. "מי שעושים את העבודה, הם נציגי היבואן. זה לא נעים לעין. מובילים את הבקר במסלול הליכה, הם הולכים אחד אחרי השני. מדרבנים אותם עם מקל הצלפות ועם צעקות כדי שיעלו למשאית. אבל לא נתקלתי במראות קשים יותר".

"הפרה לכאורה של החוקים והתקנות"


ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות ופיתוח הכפר מקיים פעילות ענפה בכל הקשור לקידום רווחת בעלי חיים, הן ברמת הפיקוח על עבירות צער בעלי חיים ואכיפתן, והן ברמת החקיקה וקידום רפורמות. במסגרת פעילות זו למען רווחתם והקלת סבלם של בעלי החיים, קידם המשרד את אישור תקנות צער בעלי חיים להובלת בהמות (תקנות דומות הותקנו גם בהובלת והחזקת עופות ובעלי חיים אחרים), המסדירות את הובלתם של בעלי החיים כך שהדבר יתבצע בצורה המתחשבת ברווחתם. התקנות דואגות בין השאר לכך כי הובלת בעלי החיים תוגבל בזמן על מנת למנוע סבל מיותר, דאגה לתנאי הגנה והצללה מפני גשם, אוורור, צינון, צפיפות ועוד. ההוראות אף אוסרות הובלת בע"ח כשהם פצועים, קשורים, מונפים, אחוזים בצורה אכזרית בעת ההטענה (כגון אחיזה בראש או בקרניים), חל איסור על שימוש בכוח או בשוקר למעט הפעלת כוח סביר, ועוד הוראות רבות נוספות. כמו כן ההובלה חייבת להתבצע בנוכחות משגיח או נהג אחראי שעבר הכשרה של משרד החקלאות הכוללת הכרת שיטות למזעור סבלם של בעלי החיים וטכניקות שונות לדאגה לרווחתם. מכוח תקנות אלה, הוכשרו עד כה למעלה מ- 450 נהגים ומלווים בקורסים ללמידת שיטות שנועדו למזער את סבלם של בעלי החיים, דבר שהביא לתוצאות והוריד משמעותית את מספר מקרי ההתעללות בעת הובלות. נציגי משרד החקלאות אינם יכולים אמנם להיות נוכחים בכל פריקה וטעינה של בעלי חיים (ואף אין חובת נוכחות כזו בתקנות), שכן המדובר במספר גדול מאוד של הובלות, אך יחד עם זאת מבצעים פקחי המשרד בדיקות מדגמיות במספר רב של הובלות, דבר המביא לצמצום התופעה. יש לציין, כי על פי התמונות, אכן מדובר בהפרה לכאורה של החוקים והתקנות בעניין צער בעלי חיים, ולאחר שהפרטים והראיות נאספו, החלה לפני כשבוע יחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח וחי) במשרד החקלאות בחקירה בנושא, שבסופה תישקל הגשת כתבי אישום באם יימצא שהחוק הופר".

תנובה: "אנו רואים את הממצא בחומרה רבה"


מחברת 'תנובה' נמסר בתגובה: "'אדום אדום' שמה דגש רב על כללי התנהגות נאותים בטיפול בבעלי חיים לכל אורך תהליך שרשרת האספקה בישראל, בהתאם לכללים הנהוגים בעולם ומוגדרים על ידי ארגון ה - O.I.E העולמי והרשויות באוסטרליה. אנו דואגים לרענן מספר פעמים בשנה נהלי טיפול נאות בבעלי חיים הן בקרב עובדי החברה והן בקרב נותני השירותים החיצוניים של החברה. אנו רואים את הממצא שהובא לידינו בחומרה רבה ופנינו בדרישה מיידית לחברה המספקת לנו את השירות, להפסיק עבודתו של העובד לאלתר. העובד הודח מתפקידו, ואנו דואגים להעברת מסר ברור לכל עובדי החברה ונותני השירותים בתחום הבקר לבל ישנה מקרה מעין זה".

תמונת כתבה

תמונת כתבה

תמונת כתבה