זוכה אילתי בתחרות הצילום 'אפסון הים האדום'

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 23/11/2011 09:07 ● ערב ערב 2525
אמיר שטרן מאילת, הוא הזוכה בפרס הגדול על סך 10,000 דולר בקטגוריית פורטפוליו (חמישה צילומים) בתחרות 'אפסון הים האדום' שהתקיימה בסוף השבוע באילת. בקטגוריית הילדים שמר על המקום הראשון לירז שאול בן ה-13. בסך הכל לקחו חלק בתחרות קרוב ל-300 צלמים חובבים ומקצועיים מ-27 מדינות בעולם. היה רטוב
זוכה אילתי בתחרות הצילום 'אפסון הים האדום'

תמונת כתבה


תמונת כתבה


תמונת כתבה


תמונת כתבה


בטקס חלוקת פרסים מרשים שהתקיים במועדון הצלילה 'מנטה' בעיר, נחתמה במוצאי שבת בערב ה'אולימפיאדה' של עולם הצילום התת ימי- התחרות הבינלאומית 'אפסון בים האדום'. מספר שיא של כ-300 צלמים חובבים ומקצועיים כאחד מ-27 מדינות בעולם לקחו חלק פעיל בתחרות השישית במספר, בה חולקו השנה פרסים בסך כולל של 80 אלף דולר בקטגוריות השונות. את שלושת המקומות הראשונים בקטגוריות המובילות קטפו השנה שלושה צלמים ישראלים ביניהם אמיר שטרן בן ה-28 מאילת שזכה בקטגוריית הפורטופוליו בעבור חמשת הצילומים הטובים ביותר. שטרן, הבעלים של בית הספר לצילום תת ימי בעיר חי באילת מזה שבע שנים ועוסק בצילום תת ימי באופן מקצועי ובחיי היום יום. שטרן שמשתתף בתחרויות צילום תת ימיות רבות בעולם, זכה זה מכבר בשורה של פרסים ובהכרה נחשבת ביותר במגזין 'נשיונל גאוגרפיק' שבחר בו לאחד מחמשת הצלמים התת ימיים הבולטים בשנת 2010. בתחרות 'אפסון הים האדום' משתתף שטרן משנת 2006 ומאז במשך כל השנים הוא זכה במקום כזה או אחר בקטגוריות השונות כשהשנה הגיע לשיאו ולפרס הגדול. בשנה שעברה אגב, היה זה מרק פולר, תלמידו של אמיר שזכה בפרס הראשון והנחשק. "עבורי זו מעין סגירת מעגל", הוא אומר בחיוך. את הפרס הגדול, צ'ק על סך 10,000 דולר העניק לשטרן אורן פליישר, מנכ"ל חברת 'אפסון' נותנת החסות הראשית לתחרות הצילום התת ימי וצולל בכיר בעצמו. במעמד זה ציין פליישר כי "כחברה שהתרבות הארגונית שלה כוללת שמירה על איכות הסביבה ותרומה לקהילה ולחיי התרבות שלה, קל לנו להתחבר לתחרות בה שולטים צבע, אקשן, משיכה לאקסטרים ושימוש בטכנולוגיה מתקדמת".
עוד בתחרות זכה הצלם יגאל אהרוני במקום הראשון בקטגורית הוידיאו ובסכום של 5000 דולר כשהוא מציג בפני השופטים סרט וידאו יפהפה המספר על בחור שעומד על קו המים ומנסה שוב ושוב לצלם במצלמה שהמכסה שלה סגור והוא אינו רואה דרכה דבר. הבחור הכועס זורק את המצלמה אל תוך המים וזו צוללת לה להנאתה במפרץ ומתעדת מנפלאות העולם התת ימי הנפלא. זמן קצר אחר כך, כשהצעיר יושב על כסא במים, חוזרת אליו המצלמה. כשהוא מרים אותה הוא מגלה לתדהמתו את התמונות התת ימיות הנפלאות שתעדה המצלמה.
בקטגורית האופנה זכה במקום הראשון יוהנס פלטן בפרס של 2000 דולר. בקטגוריית החובבים זכה פרנסיסקו נגרילו מספרד.


תמונת כתבה
הצלם והמורה. לירז שאול ומדריך הצילום

הצלחה לקטגוריית הילדים


בפעם השנייה ברציפות קטף לירז בן שאול, תלמיד כתה ז' במגמת שפות בבית הספר 'רבין' את המקום הראשון בתחרות הצילום. גם השנה, ממש כמו בשנה שעברה הייתה זו מורנה מסוג נקודן אפור, שזיכתה אותו בפרס התמונה הזוכה. במקום השני זכה טל יצחקי ובמקום השלישי אלעד מוהר ארליך, תלמיד כתה ד' מהמרכז למחוננים בעיר.
זו השנה השלישית בה משתתפים ילדי אילת בקטגוריה מיוחדת שנפתחה עבורם במסגרת תחרות הצלילה התת ימית 'אפסון הים האדום'. כחלק מתהליך טיפוח מצוינות אמנותית אותו מוביל אגף החינוך, מנהל שח"ק והמרכז למחוננים ומצטיינים בעיר. גם השנה נפתחו השורות וכל תלמידי אילת הוזמנו לקחת חלק בתחרות. מתוך כ-100 תלמידי כתות ד'-ז' בעיר שהגישו צילומים בשלב התחרות הראשון, הגיעו עשרה לשלב הסופי. במסגרת ההכנה לתחרות זכו התלמידים לסדנת צילום תת ימית מקצועית בהנחיית מדריכי הצלילה והצלמים התת ימיים - בעז סמוראי ודני ויינברג מזוכי התחרות בשנים הקודמות. הסדנה כללה ארבעה מפגשים בהם הכירו הילדים את המצלמה התת ימית, קיבלו טיפים לצילום נכון והתמקדות על אובייקטים מתחת לפני המים. גם בבחירת הצילומים הזוכים היו מעורבים צעירים אילתים תלמידי כתות ו'-ז' מהמרכז למחוננים שנבחרו לשמש כשופטי קטגוריית הילדים בתחרות זו השנה השנייה: ניצן גלמידי, עמית דולב ואיתמר צור, אליהם חבר פיטר מלמקוויסט מהזוכים בשנה שעברה. השופטים קיבלו גם הם סדנת הנחיה מקצועית על ידי הצלם רזי לבנת שסייע להם בתהליך הבחירה המורכב.

צעיר עם חזון


לפני שלוש שנים החל הילד לירז שאול את דרכו בתחרות הצלילה 'אפסון הים האדום' עם פתיחתה של קטגוריה מיוחדת לילדים. אלא שאם בשנה הראשונה הוא היה לא רק 'ירוק' בתחום אלא גם חשש קצת להתקרב ולהסתכל לדגים בעיניים, הרי שבשנה שעברה, שלא לדבר על השנה הנוכחית, לירז למד להעז. "הבנתי שאין מה לחשוש מהם", הוא מספר בצנעה ומסביר כי שלוש שנות ניסיון שצבר בצילום תת ימי תודות להשתתפות בתחרויות 'אפסון' כמו גם ההכשרה שקיבל מהצלמים הבוגרים לפני התחרויות הם שאיפשרו לו השנה להציג שורה של צילומים ראויים. "חשוב להבין שלצלם מתחת למים זה קשה הרבה יותר מלצלם ביבשה", הוא אומר, "אתה צריך לדעת לאזן את עצמך במים, לעמוד בזווית הנכונה מול הדג, כי אין מה לעשות כשאתה מצלם את הדג מגובה הפנים, הצילום חייב לצאת מדהים, אתה צריך לדעת לאזן את הנשימות רגע לפני שאתה לוחץ וחשוב לא פחות לתפוס את הפריים הנכון ברגע הנכון". גם השנה כמו בשנתיים החולפות היה זה אבא צחי שהתלווה אליו בצילומים. "למרות שהוא לא מצלם מתחת למים, הוא צוללן, הוא הדריך, כיוון אותי ועזר לי מאוד", מודה לירז לאביו, שכן על פי כללי התחרות כל ילד מצלם חייב להיות מלווה בבוגר. על הפריימים שהוא צילם מודה לירז: "הם היו השנה כל כך טובים שהיה לי קשה לבחור את חמשת הטובים ביותר". בסופו של דבר הוא בחר ולהפתעתו שניים מצילומיו נבחרו השנה בין חמשת צילומי הילדים הטובים ביותר. האחת - תמונה של דג אבונפחא והשנייה שזיכתה אותו במקום הראשון - צילום של מורנה לבנה בשם נקודן אפור כשהיא יוצאת מהסלע. "זו גם התמונה שאהבתי מכולן", הוא אומר, "מדובר בדג נדיר וצריך אומץ לגשת אליו כל כך קרוב". וכשהוא אומר - 'לגשת אליו', הוא מתכוון לצלול בצלילה חופשית עד לדג, להתאזן ולצלם. הוא עצמו מעיד כי הגיע עד לעומק מקסימאלי של כ-10 מ' על מנת להשיג צילום טוב. אבא שמר עליו מלמעלה.
ואיך הגיבו החברים בבית הספר? אני שואלת את התלמיד במרכז המחוננים שגם מוצא זמן לשחק כדורסל, "הם התלהבו, פרגנו וביקשו לראות את התמונות. היה מאוד כיף".
לירז שמימש רק לאחרונה את זכייתו בשנה שעברה- קורס צלילה כוכב אחד במועדון 'מנטה', יאלץ עכשיו לחשוב מה לעשות עם הזכייה הזהה שקיבל. הוא גם קיבל מצלמה חדשה, מיכולותיה הוא מתלהב. הבעיה היחידה שניצבת עכשיו בפניו היא איך להשתתף בשנה הבאה אם קטגוריית הנוער עד היום הייתה מיועדת לתלמידי כתות ד'-ז' בלבד. "נראה. או שיפתחו קטגוריית לנוער או שפשוט אשתתף בקטגוריית החובבים הבוגרים", הוא אומר. דבר אחד בטוח, את תחביב הצילום התת ימי שרכש הוא לא מתכוון לזנוח.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש