פרסומת
דלג

הפארסה סביב פינויו של שדה דב

מאת: איה פלשקס ● צילום: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● 1/12/2017 11:12 ● ערב ערב 2839
שדה דב האזרחי אמור היה לעבור השבוע לחלקו הצבאי ● אלא שעל אף שחלפו שמונה חודשים מעת שנחקק החוק בנושא טרם החלה בנייתו של הטרמינל הזמני בשדה הצבאי ● לשר האוצר לא נותרה ברירה אלא לדחות את העברת הטרמינל בשמונה חודשים נוספים ● וכעת לא ברור כלל מה הטעם להשקיע 50 מיליון ₪ בבנייתו שכן הוא אמור להיהרס חמישה חודשים לאחר מכן
הפארסה סביב פינויו של שדה דב
הבלגן חוגג. שדה דב מבט מהאוויר

השבוע אמור היה להסגר הטרמינל האזרחי בשדה דב ולעבור מערבית, לשטח השדה הצבאי. שם הוא אמור היה לפעול עד ינואר 2019 עת יפונה גם שדה זה. אלא שעד היום טרם החלה בנייתו של הטרמינל החלופי מה שהביא את שר האוצר משה כחלון להודיע על דחית המעבר בשמונה חודשים ולמעשה נראה כי כבר לא יהיה טעם בבנייתו של הטרמינל הזמני לצורך הפעלה של חודשים ספורים. 
ובתוך כך הגישו מנהלי "הגוש הגדול" המייצגים את בעלי הקרקעות במקום תביעה על ביטול ההסכם עם המדינה לפינוי שדה דב ובניית 16,000 דירות שאמורות היו להבנות על הקרקע המתפנה.
בחודש מרץ השנה חוקק חוק שדה התעופה דב הוז ביוזמתם של ח"כ  איציק שמולי וח"כ בצלאל סמוטריץ. השניים החלו בגיבוש החוק בעקבות מאמצים של ראש עיריית אילת ועמם חברת ארקיע שפעלו להשאיר את שדה דב במקומו במהלך השנה הקרובה עד לפינויו הצפוי של הבסיס הצבאי הצמוד לשדה אזרחי. מטרת החוק היתה למנוע את ניתוקה של העיר אילת ממרכז הארץ ובמיוחד מהעיר תל אביב, במה שכונה על ידי פרנסי העיר כקטסטרופה לתיירות.
החוק המדובר קבע במפורש כי המדינה צריכה לפעול ללא דיחוי להקמת טרמינל זמני כדי ששדה דב ימשיך לפעול כשדה תעופה אזרחי וזאת לפני ה-1 בדצמבר שיחול ביום שישי הקרוב. דובר כי מסוף זה יבנה בטרמינל הצבאי הסמוך, מערבית לשדה האזרחי. עם זאת בחוק ניתנה הסמכות לשר האוצר באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לשנות מועד זה בצו. במכתב של שר האוצר משה כחלון אל ח"כ דוד אמסלם, יו"ר הוועדה, נמסר כי הנושא עומד כרגע בסיום הליך מכרזי והצפי להקמת הטרמינל המדובר הוא כשמונה חודשים. לנוכח זאת חתם שר האוצר השבוע על דחיית מעבר הטרמינל האזרחי בשמונה חודשים כאמור. דחיה כזו, בהנחה שהטרמינל הזמני אכן יקום עד סוף יולי 2018, תותיר רק חמישה חודשים לקיום הטרמינל המדובר שעלותו נעמדת במעל ל-50 מיליון ₪.
שדה דב נמצא על קרקע המכונה "הגוש הגדול" שנמצאת בבעלות המדינה ובבעלותם של מאות אנשים פרטיים. מנהלי "הגוש הגדול" הגישו השבוע תביעה לביטול ההסכם עם המדינה לפיו יפונה שדה דב ובמתחם יבנו 16,000 דירות, זאת כי לטענתם המדינה הפרה את ההסכם איתם כשדחתה ללא הסכמתם את פינוי השדה שתאריך פינויו הראשוני כפי שקבע בג"ץ, היה אמור להיות באפריל שעבר. היה והמדינה תפסיד בתביעה זו יהיה הדבר כרוך בהפסד של שישה מיליארד ₪ לערך: ערך זכויות הבנייה שקיבלה עוד ב-2007 עם חתימת ההסכם כמו גם דמי השימוש בקרקע עליהם ויתרו בעלי הקרקעות אך עתה הם דורשים מהמדינה לשלמם. 
ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי פנה לפני כשבוע לחברי הכנסת שמולי וסמוטריץ' והסב את תשומת ליבם לכך שהטרמינל המדובר עדיין לא הוקם ״אינני מעלה על הדעת שגורמים במדינת ישראל פועלים במכוון על מנת לסכל חוק שחוקקה הכנסת" כתב יצחק הלוי, שביקש את השניים לפעול ליישום החוק אותו העבירו בכנסת. מאיר יצחק הלוי ציין "אני לא רואה היום מענה טוב יותר מהשארת המסלול של שדה דב במיקומו הנוכחי ולאפשר בנייה בצדו המזרחי של המסלול. כל מי שאומר שטרמינל 1 יכול לשמש כחלופה, טועה ומטעה במזיד״. 


חדשות אילת

שתפו את הכתבה בפייסבוק

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש