מזון לרפואה, מזון למחשבה

מאת: ● צילום: יח"צ ● 10/5/2024 06:20 ● ערב ערב 2064
המחלקה לתזונה קלינית של יוספטל ומרחב אילת בניהולה של ענבל אגרנט, הוקמה ב 2019- ופועלת מאז בכל מחלקות בית החולים ובקהילה באמצעות 12 דיאטניות מומחיות, שכל אחת מהן אמונה על תחום בריאותי ורפואי מסוים
מזון לרפואה,  מזון למחשבה
בדומה לרופא משפחה, יש אחריות רבה לדיאטניות המשפחה

מאת: אילנה אידל / דימותנית ראשית במערך הדימות  

   הטיפול בתזונה מתחיל כבר בגיל הילדות. תינוק בן שלושה חודשים ששובר עקומות גדילה (כלומר יורד במשקל( ילד בן שבע שאלרגי
למגוון מזונות, או נערה בת 14 ספורטאית טבעונית, שצריכה התאמה תזונתית לאורח חייה - כל אלה יקבלו מענה ביוספטל ובקהילה אצל דנה צרפתי, דיאטנית ילדים. דנה עוסקת בספקטרום רחב של מקרים מגיל 0 עד 18 כגון ילדים ונוער עם עודף משקל, בררנות אכילה, תזונתFTT  אלרגיות, חוסר שגשוג בתינוקות פגים ועוד.  
   "אפשרויות הטיפול רבות ומותאמות אישית", היא אומרת, יש מגוון כלים לתכנון נכון של התנהלות עם אוכל, קנייה חכמה, הגשה נכונה, חשיפה ועבודה על הפן הפסיכולוגי – הן למענה ייעודי לילד והן למשפחה שמעוניינת להנחיל אורח חיים בריא יותר”. עדיין בגיל הצעיר. 
   תארו לכם ילד בן שלוש שנמנע מאוכל וכך גם יורד במשקל. כל הורה
היה נלחץ ומחפש עזרה. באילת הוא יקבל אותה אצל מיה קרן, דיאטנית התפתחות הילד, שעובדת בצוות רב מקצועי במרפאת האכלה. למרפאה מגיעים ילדים עם בעיות התפתחותיות וקשיים באכילה והאכלה עקב בעיות מוטוריות, פסיכולוגיות ועוד. הטיפול כולל בין היתר אכילה משותפת של צוותים וילדים, כדי לבדוק מיומנויות אכילה ואינטראקציות בהאכלה עם המבוגר. “הדיאטנית מוודאת שאין חסרים תזונתיים והטיפול משלב עבודה על עזרים טכניים יחד עם כלים התנהגותיים כדי לאתר את מקורות הבעיה המקשה על הילד.”

 

"תזונה היא תרופה", אומרת ענבל אגרנט, מנהלת המחלקה, למערך המזון ביוספטל יש השפעה אדירה על מצבו של המאושפז

 

תוכנית תזונתית למטופל


   מטופלים עם בעיות גסטרו חשים לא פעם שהמחלה מנהלת את חייהם. "לא רק שהם סובלים מהבעיה המקורית, אלא הם נמצאים גם בסיכון לתת-תזונה ותת-משקל", מסבירה רעות סוסביץ בר, דיאטנית גסטרו מומחית בתחום. רעות מעניקה להם כלים והנחיות ולעיתים גם פורמולות ייעודיות, על מנת להקל על תחושותיהם ומצבם. רעות היא גם דיאטנית אונקולוגיה שעל מטופליה נמנים חולים העוברים טיפולי כימותרפיה, טיפולים ביולוגיים, הקרנות ועוד. הטיפול התזונתי עוזר להתגבר על חלק מהשלכות המחלה ועל תופעות הלוואי הנפוצות של הטיפולים כמו חוסר תיאבון, ירידה במשקל, עצירות, שלשולים, בחילות והקאות. “המטרה לשמור על הגוף חזק ככל הניתן כדי שיוכל לעמוד בטיפולים הקשים, ולהקל על הסימפטומים השונים שמייצרים אי נוחות וכאב.” לרעות יש "כובע" נוסף: היא וחברתה למחלקה, שרה יעקב ביסמוט, משמשות כדיאטניות מחלקות האשפוז ונותנות מענה קריטי למטופלים בכל הקשור לטיפול תזונתי בזמן האשפוז ולאחריו. "באשפוז כולם יוצאים מאזור הנוחות והופכים לתלויים במערכת – גם מבחינת האוכל", אומרת שרה, "אנו בונות את התוכנית התזונתית למטופל האוכל דרך הפה, דרך צינורית )זונדה PEG  ועוד( או דרך הווריד, ומדריכות לגבי תזונה המתאימה למצב הרפואי”.

 




 

הדיאטניות שלנו למען המפונים בבתי המלון באילת


   המחלקה לתזונה קלינית עוסקת גם בקידום בריאות, והשנה עשתה עבודה חשובה לטובת המפונים באילת. הדיאטניות קיימו טיפולים פרטניים שהגיעו עד לשיחות עם מנהלי המלונות, כדי לוודא שניתן ליישם את ההמלצות התזונתיות בחדר האוכל של המלון.
   צוות המחלקה יצר לחדרי האוכל במרבית המלונות שילוט ופלייסמנטים, ובהם טיפים מעשיים ומידע חשוב על תזונה בריאה. בנוסף, ארגנה המחלקה הרצאות למפונים בנושאים כמו אכילה רגשית, תזונה לגיל השלישי ובחירות חכמות ובריאות מתוך שפע של חדר אוכל במלון. צוות המחלקה לתזונה קלינית ממשיך לפעול למען המטופלים ובריאות הציבור – בחירום כמו בשגרה.

 




 

לחיות בצורה המיטבית


   הכליות שלנו מסננות ומנקות את הדם, וכשהכליה חולה כל הגוף מושפע מכך. הדיאטנית הנפרולוגית אודיל אזולאי עובדת במכון הנפרולוגי ומטפלת במטופלי פרה- דיאליזה ודיאליזה. "הידרדרות של מחלות כליות מושפעת גם מתזונה וחשוב לעצור אותה”, מציינת אודיל, "נדרשת מיומנות בפענוח כל המידע הנאסף בבדיקות ועל בסיס זה מורכבת תוכנית תזונתית בהתאמה אישית למטופל. "הפרעות אכילה הן מחלות כרוניות פסיכולוגיות, הקשות מאוד להתמודדות. הטיפול התזונתי מסייע לאפשר למטופל לחיות בצורה המיטבית", מסבירה טלי סבן לביא, דיאטנית הפרעות אכילה ובריאות הנפש. חלק מתפקידה לעורר היענות לטיפול, ולכך נדרשות עדינות, רגישות, הקשבה וסבלנות. הטיפול הדרגתי, מערב מגוון גישות הנוגעות בעיקר לפן הרגשי, ויוצר קשר מבוסס אמון בין הדיאטנית למטופל כדי להשיג שיתוף פעולה. זוכרים שרק לא מזמן היה נהוג להתייחס לעודף משקל ולהשמנה כאל תוצאה של כשל התנהגותי? כיום ברור שמדובר במכלול גורמים וההתייחסות להשמנה היא כאל מחלה כרונית
המחייבת טיפול רב מקצועי. "כדי להפחית במשקל בצורה יעילה ובטוחה מתאימים למטופל תוכנית המשלבת טיפול תרופתי או ניתוחי, יחד עם שינוי אורח חיים ושינוי תזונתי המותאם להעדפות המטופל", מספרת רינת שלם, דיאטנית לטיפול בהשמנה. 

 

הפרעות אכילה הן מחלות קשות מאוד להתמודדות.
הטיפול התזונתי מערב מגוון גישות הנוגעות בעיקר לפן הרגשי ומקדמות שיתוף פעולה מהמטופל

 

במחלקה, בקהילה ובבית


   אחת המחלות התלויות מאוד בתזונת המטופל היא סוכרת. כאשר הסוכרת לא מאוזנת, המטופל בסיכון לסיבוכים רבים." הטיפול התזונתי בסוכרת הוא חלק אינטגרלי מהטיפול הכולל", מסבירות רונית הוקמן בלדי ועינת מזור בקר, דיאטניות הסוכרת,  "תפקידנו להתאים את התוכנית התזונתית למצב המטופל ולטיפוליו התרופתיים. על בסיס התוצאות המגיעות ממשאבות אינסולין ומסנסורים שונים אנו מבצעות התאמה מדויקת למצב הגוף ומלמדות את המטופל לאכול נכון". ההתמדה במעקב אצל דיאטנית סוכרת היא קריטית, מכיוון שהמצב הרפואי והגופני משתנה עם הזמן ובכל פעם נדרש לדייק את התוכנית לאיזון הסוכרת. עינת משמשת גם כדיאטנית ביקורי בית, המגיעה למטופלים המרותקים לביתם וסובלים מאיבוד עצמאות חלקי או מלא. “במקרים רבים מצבם התזונתי של מטופלים אלה מתדרדר והם נמצאים בסיכון תזונתי משמעותי. לכן הם גם זכאים לטיפול תזונתי". עינת עובדת עם המטופל ומשפחתו על יישום התוכנית התזונתית האישית שבנתה עבורו, ועושה זאת ברגישות ובאמפתיה במטרה לשפר את המצב הרפואי ככל הניתן.

 

 

הכול נשאר במשפחה


   בדומה לרופא משפחה, יש אחריות רבה לדיאטניות המשפחה, טלי סורוג’ין וחגית דואני מילר. "דיאטנית משפחה צריכה להכיר את כל היצע השירותים הקיים בקהילה, לדעת לדייק את צורכי המטופל ולתת מענה בעצמה או להפנותו לדיאטנית עם מומחיות מסוימת במידת הצורך", אומרת טלי, ומוסיפה  חגית, כי דיאטנית משפחה מטפלת בתחומים רבים כמו חסרים תזונתיים, דיסליפידמיה, יתר לחץ דם, ירידה במשקל, סוכרת לא מורכבת או סוכרת היריון, תזונה בהיריון, טבעונות, משוחררים מאשפוז עם הנחיות להמשך, מצבים כירורגיים שדורשים המשך טיפול בקהילה ועוד. "אנו משלבות גישות טיפוליות כמו NLP או,CBT  המותאמות למטופל, כדי לבנות מוטיבציה להתמדה, לסייע לו להטמיע את ההנחיות ובכך להשיג תוצאות".
   "תזונה היא תרופה - זו המשוואה שמנחה אותנו", מסכמת ענבל אגרנט, מנהלת מחלקת התזונה הקלינית ודיאטנית מערך המזון. "למערך המזון של בית החולים יש השפעה אדירה על מצבו הרפואי של המאושפז. דיאטנית מערך המזון מתווכת בין הצרכים הרפואיים לבין המזון המוגש למאושפזים, כדי להבטיח שהם יקבלו תזונה המותאמת להם מבחינה רפואית ומבחינת העדפות אישיות ועמידה בכללי התזונה הבריאה. העבודה מתחילה כבר מחומרי הגלם וממשיכה דרך שיטות הבישול, מרקם המזון, פיתוח מתכונים, הרכבת תפריט לכל מצב רפואי, חישוב ערכים תזונתיים למנה ולתפריט שלם ועוד. בסופו של דבר, מטופל המוזן באופן נכון ומדויק יתמודד טוב יותר עם מצבו הרפואי ועם הטיפולים ויקדם את החלמתו בשביל זה אנחנו כאן". ■

 


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש