האוניברסיטה הפתוחה- הצ'אנס שלכם לתואר

מאת: אביבה דקל ● 7/11/2012 10:58 ● ערב ערב 2575
כמה פעמים ישבתם בבית וחשבתם איך בכל רגע שעובר אתם מפספסים את ההזדמנות ללימודים על יסודיים. כמה פעמים תהיתם איך תוכלו לשלב את זה יחד עם העבודה הדורשת, הילדים, סדר היום העמוס ובכלל, עם הגיל המתקדם שלכם. באוניברסיטה הפתוחה- אף פעם לא מאוחר מדי לתואר אקדמאי
האוניברסיטה הפתוחה- הצ'אנס שלכם לתואר

אם אתה מעוניין להתקדם, להרחיב את אופקיך ולרכוש תואר אקדמאי שיעזור לך להמשיך ולטפס בשלבי ההיררכיה במקום העבודה, או להתקבל למשרה שלא התקבלת אליה קודם משום שלא היה לך תואר אקדמי - המקום הנכון בשבילך הוא האוניברסיטה הפתוחה ששעריה פתוחים בפני כולם. ללא מגבלת גיל, ללא צורך בתעודות בגרות, בחינות פסיכומטריות או הוכחת הישגים קודמים בלימודים.

עם קבלות לא מתווכחים


ללמודים באוניברסיטה הפתוחה באילת יתרון נוסף על פני לימודים בערים אחרות - חיילים משוחררים הלומדים באילת זכאים לשנת לימודים ראשונה חינם.
האוניברסיטה הפתוחה פועלת באילת משנות השבעים בהצלחה מרובה. ורושמת הצלחות בהקניית ידע אקדמאי למאות אילתים החפצים לרכוש תואר או להרחיב את אופקיהם. בשנים האחרונות נרשמת עליה במספר הנרשמים ללמודים מדי סמסטר ולא בכדי. ואם לא די באפשרויות הפתוחות בפני הנרשם ללימודים, הרי שבפועל ישנן כתות לימוד הפועלות על פי צורך בבית הספר 'גולדווטר' בעיר.
בימים אלו ממש מתגבשות באילת שתי קבוצות לתואר שני – האחת, במינהל עסקים והשנייה- בלימודי דמוקרטיה בין תחומיים במגמת ממשל ומדיניות ציבורית.
היתרון שבלימודים באוניברסיטה הפתוחה טמונה בעובדת היותה מסגרת לימודית המתאימה עצמה לכל תלמיד לפי צרכיו.
האוניברסיטה הפתוחה היא מוסד להשכלה גבוהה המעניק תואר בוגר אוניברסיטה B.A., B.S.c) ) במגוון תחומים ותואר מוסמך אוניברסיטה M.A. M.Sc M.B.A) ) בתחומים אחדים. האוניברסיטה הפתוחה היא המוסד האקדמי הגדול בארץ, על פי מספר הלומדים בו, והיא נוחה וזמינה במידה שווה לכל מי שמבקש לרכוש דעת בצורה שיטתית וסדורה במסגרת לימודים ממוקדים לתואר אקדמי וגם למי שרוצים לקנות השכלה ולהרחיב דעת. חזונה של האוניברסיטה הוא שכל אדם באשר הוא זכאי להזדמנות ללמודים אקדמיים, לכן היא אינה מכתיבה תנאי קבלה.
הרעיון פשוט- נרשמים לקורס, מקבלים את החומר הביתה, לומדים, מגישים מטלות ונגשים לבחינות. אין חובת נוכחות. גם מי שיושב בהודו יכול לקבל את החומר, ללמוד בעצמו ולהבחן בשגרירות ישראל. האוניברסיטה מעניקה תמיכה אקדמית: מפגשי הנחיה פנים אל פנים או באמצעות טכנולוגיות, סדנאות למיומנויות למידה, הנחיה טלפונית ועוד.

איך לומדים באוניברסיטה הפתוחה?


בכל קורס הנלמד באוניברסיטה הפתוחה, יש רכיבים של הנחיה קבוצתית בכיתות לימוד, מפגשים שאינם חובה. מפגשי הנחיה נערכים במרכז הלימוד של האוניברסיטה הפתוחה- באילת בבית הספר 'גולדווטר'.
במפגש מקבלים הסטודנטים הרחבות, הסברים, תרגילים, דוגמאות וכו'. לכל קורס יש צוות הוראה המטפל בקשר עם הסטודנטים, בהנחיה של מפגשי לימוד, בבדיקת מטלות ובהדרכת עבודות. ייעוץ אקדמי ניתן חינם ולפי הצורך. היחס מאוד אישי ותומך. בנוסף לכל אלה הלימודים מגובים גם באמצעים טכנולוגיים. לכל סטודנט סיסמא לאתר הקורס ובו הרצאות מוקלטות, פורומים פעילים, סרטונים ועוד. 'הדשא' של קמפוס האוניברסיטה הפתוחה הוא אתר האינטרנט, בו הם נפגשים וירטואלית עם סטודנטים אחרים ומחליפים מידע, חוויות, שאלות ודעות.
הקורסים עצמם מותאמים ללמידה עצמית. הם מחולקים ליחידות לימוד שכל אחת מהן עוסקת בנושא מוגדר. חומר הלימוד מוסבר ומשולבים בו 'כלי למידה עצמית' כמו שאלות מנחות, כלים להערכה עצמית ועוד. הקורסים מבוססים על ספרי לימוד ומלווים במדריך למידה מפורט.
"לאחרונה מציעה האוניברסיטה הפתוחה תכנית חדשה מטעם משרד החינוך ביוזמת לשכת ראש הממשלה- אקדמיה בתיכון", אומרת רבקה זלדיס, מנהלת מרכז הלימוד של האוניברסיטה הפתוחה באילת. "תכנית זו המיועדת לתלמידי תיכון מצטיינים, מתקיימת בשעות ביה"ס ומקנה נקודות זכות לתואר וגם תעודת בגרות מבלי להבחן בבחינות הבגרות. (עם פקטור שמביא בחשבון את ההבדל ברמת הקושי). פרויקט זה הוא פרויקט בית ספרי יזום הממומן על ידי משרד החינוך  כולל שכר רכז. שכר הלימוד נמוך יותר ומערך המלגות מתוקצב. ערים רבות כבר אמצו את התכנית וכולנו מקווים שתכנית זו תאומץ גם על ידי מינהל החינוך ועירית אילת".

אין חכמים כבעלי הניסיון


סיסמאות לחוד וניסיון מעשי לחוד. והרי אין טוב מלשמוע מה חושבים תלמידי האוניברסיטה הפתוחה באילת על מהלך העניינים ושיטת הלימוד הייחודית.

שם: קרין ענקרי, 33 נשואה +1, בוגרת האוניברסיטה הפתוחה במדעי חברה
עושה: אחראית/ מנהלת פניות/ תלונות הציבור בבית הדואר באילת.

למה דווקא האוניברסיטה הפתוחה?
"בחרתי באו"פ משום שבמקום העבודה שלי יש לי תפקיד ניהולי- אחראי. האופציה שלי הייתה רק ללמוד אחרי הצהריים ורק באוניברסיטה הפתוחה יכולתי לעשות כך".
מה משך אותך לעולם האקדמי?
"חוג החברים שלי. רובם בעלי תואר אקדמי. מעבר לזה, תמיד למדתי ואני אוהבת ללמוד ולהתפתח, זה נכון שתפקיד ניהולי בעבודה קיבלתי ללא קשר לתואר, ובכל זאת, היום זה מאוד תורם לי בעבודה בהתנהלות הארגונית וגם בחיים בכלל".

תוך כמה זמן סיימת את התואר?
"התחלתי בשנת 2008, סיימתי השנה. העדפתי לסיים כמה שיותר מהר".

מה למדת על עצמך?
"למדתי שאין לא יכול, יש לא רוצה, ומי שמתמיד ומשקיע אין סיבה שלא יצליח. המשימה נראתה בלתי אפשרית בהתחלה והיו קשיים, אבל בזכות הכוונה נכונה מהמרצים המעולים, הצלחתי ואף סיימתי את התואר בממוצע יפה. האוניברסיטה הפתוחה דורשת רצינות ויכולת להצליח במבחנים. אמנם ישנה הנחיה מוגברת על ידי מנחה שמגיע אחת לשבוע, אבל הוא רק מכוון ליחידות חשובות. את רוב חומר על הסטודנט ללמוד לבד וכן להגיש מטלות למנחה. המפתח להצלחה הוא פרגון מצידו של בן הזוג".

מה עכשיו?
"על הפרק תואר שני במנהל ציבורי שלראשונה נפתח באוניברסיטה הפתוחה בעיר, אבל זה לא יקרה השנה. ילדתי לפני ארבע חודשים ואני רוצה להקדיש זמן איכות למשפחה.
מה שנותר לי הוא לאחל בהצלחה לסטודנטים חדשים!!!

שם: פרח גוויל, עובדת מס הכנסה, תושבת אילת מזה 25 שנים.למדה: תואר ראשון במדעי החברה והרוח ותואר ראשון במשפטים.

למה אוניברסיטה הפתוחה?


"אני מאד אוהבת ללמוד ומאמינה שתואר אקדמי הוא ערך מוסף בעבודה הן מבחינה מקצועית והן מבחינה כלכלית. התחלתי ללמוד באוניברסיטת בן גוריון, בשנה השנייה ללמודים נחשפתי לאוניברסיטה הפתוחה ולאפשרות לקבל תואר משולב וכך למדתי קורס ראשון פסיכולוגיה חברתית וקורס שני לסוציולוגיה, התאהבתי בשיטה והעברתי את כל נקודות הזכות האקדמיות שהיו לי לאו"פ והמשכתי בלימודים לתואר.

מה הפלוס?


"יש תוכנית מובנית לתואר וכך גם החומר ללימוד. הכל מגיע עד אליך בחבילה ואין צורך לחפש אחר חומר הלימוד. הניסוחים מובנים ומוגשים בצורה שמקרבת את הלמידה לסטודנט. הלמודים בקצב האישי שלך כך שזמנך בידיך. אם בדרך נכנסת להיריון וילדת, או עומס העבודה גדול -את יכולה לעשות הפסקה בלימודים ולהמשיך כשמתאים לך. ברגע שאת קובעת לעצמך את המסגרת, אפשר ללמוד ולהגיע לתואר גם אם הלחץ מסביב גדול. כדי ללמוד בצורה כזו צריך משמעת עצמית, צריך לקבוע לוחות זמנים ולעקוב אחרי החומר בצורה נאותה, צריך אופי חזק כדי לעמוד בלוח הזמנים שקבעת לעצמך, אבל הפלוס הוא שאת לומדת במקום שלך, בזמן שלך ובשעות השקטות שלך. האו"פ עוזרת גם לתלמיד שלא מצליח לאסוף את עצמו לבד.
את האוניברסיטה הפתוחה את לוקחת לכל מקום. אני לומדת קורס באילת, בלונדון או באפריקה מישהו לומד את אותו החומר. לא צריך לרוץ לחפש ספרי למוד בשום מקום. מקבלים את כל חומר הלימוד, את כל הספרים. הספרים ברורים ובקורסי הפתיחה מסבירים שוב ושוב את כל החומר וכל אחד לדעתי מסוגל ללמוד. .בעיקר נוחה העובדה שהמסגרת לא מחייבת נוכחות את רוב החומר אלמד לבד ובנוסף הרבה קורסים מקוונים ברשת וזה נותן תשובה לבעיית הנוכחות.
לכל קורס מוצמד מנחה שהוא זמין כל הזמן. מרכזי הקורסים נותנים את כל העזרה שבעולם והנגישות למנחים ומרכזי הקורסים מדהימה".

איציק כהן, יליד אילת, בן 47 ,סגן מנהלת אגף רכש ולוגיסטיקה בעירית אילת למד מה? תואר ראשון במדעי החברה והרוח.

למה האוניברסיטה הפתוחה?
"ידעתי שזו אוניברסיטה מקצועית שבה רמת הלמודים גבוהה והיא מסגרת המאפשרת לך ללמוד תוך כדי עבודה, שכן אפשר לבחור את השעות ואת הימים בהם לומדים  - מסגרת גמישה שלא כמו אוניברסיטאות אחרות.
יש אפשרות ללמוד באמצעות מחשב – מערכת "אופק" באמצעותה נכנסים לאינטרנט, שומעים הרצאות בשידור חי, אפשר לשאול את המרצה ולפנות אליו בכל בעיה בשידור חי. כמו כן יש אופציה של לימודים בהנחיה עם מרצה במרכז הלימוד באילת שזו הדרך בה עשיתי אני את מרבית התואר שלי" .

למה לימודים?
"פשוט כי רציתי ללמוד, להרחיב אופקים. הלימודים עשו לי טוב. פגשתי אנשים שלומדים את אותם הקורסים, והיה לנו עניין משותף. בכל מקרה תמיד טוב לדעת יותר, מה גם שהילדים רואים את אבא לומד, מכין שיעורי בית, וזה מדרבן גם אותם להשתדל יותר בלמודים.
מה בהמשך?
"תואר שני במנהל ציבורי".

אז אם השתכנעתם, ואם עוד יש לכם מה לשאול, אתם מוזמנים לקבל את כל הפרטים בטלפונים הבאים:
08-6315033, רבקה- 052-3430767
מייל- rivkaze@openu.ac.il