פרסומת
דלג

בשורה משמחת לחג: מחירי המזון באילת נמוכים יחסית

מאת: עומר כרמון ● 22/3/2013 21:38 ● ערב ערב 2594
ממצאים מפתיעים בסקר 'ערב ערב באילת' והמועצה הישראלית לצרכנות: עלות סל המזון בשלוש רשתות השיווק המוזלות באזור התעשייה נמוכה באופן משמעותי מעלות סל זהה באותן הרשתות בשאר חלקי המדינה. את סל המזון הזול ביותר מצאנו ב'מגה בול', למקום השני הגיעה 'יינות ביתן' ושלישית - 'שופרסל דיל'. האם בפסח הזה ניתן להגיד: 'סופסוף מרגישים בעיר שיש פטור ממע"מ'?
בשורה משמחת לחג: מחירי המזון באילת נמוכים יחסית

תמונת כתבה


סקר 'ערב ערב באילת' בשיתוף המועצה הישראלית לצרכנות מצא, כי נכון לערב פסח תשע"ג, מחירי המזון ברשתות השיווק בעיר נמוכים באופן משמעותי מעלותן בסניפי אותן הרשתות בשאר חלקי המדינה. כזכור, לפני שנתיים, כשרמי לוי הכריז על כוונתו להגיע לעיר, החליטו רשתות 'שופרסל' ו'מגה' למתג את סניפיהם בעיר כמוזלים יותר: 'שופרסל דיל' ו'מגה בול'. לשוק המתעורר הצטרפה רשת 'יינות ביתן', שאף פתחה סניף נוסף בשכונת גנים. התחרות הביאה לכך שלאחר שנים ארוכות של מחירים גבוהים ואי התחשבות בפטור ממע"מ, מחירי המזון החלו לרדת. האם בפסח הזה ניתן להגיד: 'סופסוף מרגישים בעיר שיש פטור ממע"מ'?

הסקר לא לקח בחשבון מועדוני לקוחות


סל המוצרים של 'ערב ערב' כלל בפסח הזה 30 מוצרי מזון כשרים לחג. בכל הנוגע לרשתות האילתיות, ניתן לקבוע כי אין הבדל משמעותי בין שלוש רשתות השיווק המוזלות הפועלות באזור התעשייה. את סל המזון הזול ביותר מצאנו ב'מגה בול' - 355.73 שקלים. ב'יינות ביתן' הסתכמה עלות הסל ב-366.71 שקלים. ב'שופרסל דיל' - 376.44 שקלים. ראוי לציין כי בסקר מסוג זה, המנסה לערוך מבחן השוואתי בין רשתות, לא ניתן לקחת בחשבון הנחות הניתנות לחברים במועדוני לקוחות, ולכן התמונה המוצגת כאן עושה עוול מסוים לרשתות 'שופרסל' ו'מגה' המציעות מבצעי הנחות שאינן באים לידי ביטוי.

מאבק ביוקר המחייה


את סקר המחירים ערכנו בימים ראשון ושני השבוע. את מרכיבי הסל בחרנו בתיאום עם המועצה הישראלית לצרכנות, שהפעילה בימים האחרונים בכל רחבי הארץ, סיירת של 'נאמני צרכנות'. עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, מסר ל'ערב ערב', כי "סקרי המחירים הם חלק ממאבקה של המועצה לצרכנות בפער הרווחים הבלתי סביר בשוק מוצרי המזון ובמאבקנו יחד עם הצרכן נגד יוקר המחיה. הפעילות שלנו מבטאת את החשיבות שאנו רואים בהגברת ההגנה על ציבור הצרכנים ובהעברת המסר של יושר והגינות בחיי הסחר בישראל, כמכנה משותף של יצרנים, משווקים וצרכנים". ממצאי סקר המחירים של 'ערב ערב באילת' יפורסמו באתר המועצה הישראלית לצרכנות. בכוונת המועצה לבדוק בכל שבועיים כ-300 נקודות מכירה שונות ברחבי הארץ ולפרסם את ממצאי הסקר באתר. צרכן שייכנס לאתר המועצה הישראלי לצרכנות, יוכל לבדוק מהם הסניפים הזולים ביותר בסביבתו הגיאוגרפית, לערוך 'חיתוכים' שונים ולקבל החלטה מושכלת היכן הוא מעוניין לבצע את הקניות שלו. סיירי המועצה לצרכנות יבחנו את התנהלות בתי העסק כלפי הצרכנים בהיבטים שונים של זכויות הצרכן, כגון: הצגת מחירים, הצגת מוצרים בפיקוח, דרכי פרסום, מכירות מיוחדות ומבצעים. במקרה של פגיעה בצרכנים, המועצה תדווח לבית העסק על הממצא, תקרא לו לתקן את ההתנהלות הפוגעת בצרכנים ותודיע לו כי ייערך סיור נוסף בבית העסק. אם יימצא שגם בסיור הנוסף הליקוי נמשך, תדווח המועצה למשרד התמ"ת, הרשות לסחר הוגן, על הממצאים שבידיה, ובמקרים המתאימים - אף תפנה לבית-המשפט לתביעות קטנות נגד בית העסק, וכן תפרסם את שם בית-העסק הפוגע באתר, לצורך אזהרת הציבור.

חווית הקנייה


בסניפי 'שופרסל דיל' ו'יינות ביתן' באזור התעשייה, מצאנו סדר מופתי. המדפים מלאי סחורה. המחירים מסומנים כראוי (בעיקר ב'יינות ביתן'), ובמקום מורגשת נוכחות גדולה של עובדים. ב'מגה בול' מצאנו אומנם מחירים נמוכים, אך הבלגאן חגג. חלק מהמדפים ריקים. מחירי המוצרים על המדף אינם מסומנים ולעתים אין סימון מחיר לא במדף ולא על המוצר. במדף מעדן החלב 'מילקי', מצאנו שני מחירים לאותו מוצר בדיוק. גם מחלקת הפירות והירקות בסניף נמצאה דלה יחסית. סימון המחירים במחלקה לוקה בחסר. נרשמו מחירי המבצע בלבד ולא המחיר לצרכן הרוכש כמות גדולה מזו המותרת במסגרת המבצע.

בכל הנוגע לנוחות הקנייה, אין ספק שסניף 'שופרסל דיל' הוא המאיר פנים מבין הסניפים שבדקנו. המקום מרווח, עגלת הקניות יכולה לשוטט בנוחות ממקום למקום ובסניף גם מספר רב יותר של קופות. גם סניף 'מגה בול' מרווח יחסית, אולם המאבק הלא פשוט עם עגלת הקניות הכבדה ברחבת החנייה המשופעת, מעמעם את חוויית הקנייה. סניף 'יינות ביתן' באזור התעשייה צפוף יחסית וגם החנייה במקום אינה מרווחת כבסניפים המתחרים. אולם ראוי להזכיר כי לרשת סניף נוסף בשכונת גנים, המעמיד ללקוחותיו קומת חנייה נוחה.

להלן ההשוואה בין מחירי סל הקניות ברשתות השיווק המוזלות באילת, לבין סניפים של אותן הרשתות במקומות אחרים בארץ. הממצאים, בסך הכל, מפתיעים לטובה. רק בסניפי 'שופרסל דיל' בתל אביב ובירושלים, שם נרשמת תחרות עזה במיוחד בין רשתות רבות, היה פער המחירים בין אילת לצפון קטן יחסית (אבל עדיין לטובת האילתים).

תמונת כתבה


חדשות אילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש