טור יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 13/10/2014 09:27 ● ערב ערב 2676
בס"ד / מאת: הרב דוד שנה
טור יהדות

פרשת וזאת הברכה – שמחת תורה


מי לא אוהב ברכות? כולנו אוהבים כשמישהו מברך אותנו ולבטח שאנחנו מעדיפים שיברכו אותנו מאשר שיקללו אותנו. משה רבנו "איש האלוקים", מברך את עם ישראל לפני מותו. כמה גדלות נפש, איזו אצילות, כמה אהבת ישראל מתגלית בפסוק הפותח את פרשתנו- "וזאת הברכה אשר ברך משה איש האלוקים את בני ישראל לפני מותו". מהיכן הייתה לו למשה רבנו הגדלות לברך את עם ישראל, אותו עם שמיררו את חייו במשך 40 שנה, אותו העם אשר בגללם למעשה הוא נפטר מהעולם מבלי להיכנס לארץ ישראל, אליה הוא משתוקק כל כך. והנה, ברגעים האחרונים של חייו בוחר משה דווקא לברך את עם ישראל. מי מאתנו לא מכיר סיפורים על הורים שמחליטים לנשל את ילדיהם מהצוואה בגלל שלדעתם הם לא התנהגו איתם בדיוק כמו שהם ציפו. יש המון מקרים כאלה- נקמה. אתם הכעסתם אותי, אז הנה אני מחזיר לכם לפני מותי כשאתם לא יכולים לפגוע בי יותר. "לא כן עבדי משה בכל ביתי נאמן הוא". למשה רבנו אין אגו, אפס גאווה, הוא האיש "העניו מכל האדם אשר על פני האדמה". מנהיג כזה מסוגל להתעלם מכל פגיעה אישית בו ולברך כל אחד ואחת מעם ישראל מכל הלב. אבל ישנו שבט אחד שמשה רבנו לא מברך. מי, מה, מדוע? מדובר בשבט שמעון. משה רבנו לא מסוגל לברך, וכל כך למה? הרי לפני רגע אמרנו שמשה אוהב כל כך את עם ישראל ומוכן לעשות הכל למענם, הוא מוכן לוותר ולמחול על כל פגיעה אישית בו. כל זה נכון, אבל משה אינו יכול למחול על פגיעה בכבודו של ה' יתברך. שבט שמעון חטאו והחטיאו את עם ישראל, ובגלל מעשיהם המתועבים נהרגו 24000 יהודים במגפה. שבט שמעון חטאו בגילוי עריות המוני בפרהסיה, ובגללם נענשו רבבות מעם ישראל, ועל כך אין מחילה. לכולנו יש חטאים, דוד המלך כבר אמר בתהילים "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא", אבל כל עוד החטאים שלנו הם חטאים אישיים, ביננו לבין הקב"ה , אפשר לתקן, לעשות תשובה, להפסיק לחטוא. אבל כאשר חוטאים במרחב הציבורי, כאשר גורמים להמונים לחטא חמור, הדבר חמור עשרות מונים, וכמעט ואין כפרה על כך. לפני מספר שנים, כאשר הייתי אחראי על הכשרות של רשתות השיווק, גילתי שאחד הסופרים מרמה באופן שיטתי את הלקוחות באחד המוצרים. אמרתי למנהל של החנות שאם הם לא יחדלו לאלתר, אני אגיש תלונה במשטרה. היה בלאגן גדול. לבסוף הגיע מנהל המרחב של אותה הרשת להתנצל והבטיח שזה לא יקרה יותר. שאלתי את מנהל המרחב כיצד לדעתו הוא יכול לפצות את עשרות הלקוחות שנפגעו ממעשה ההונאה? לא הייתה לו תשובה, מפני שכמעט בלתי אפשרי להגיע לכל מי שנפגע במקרה שמדובר בפגיעה בהמונים. ואם פגיעה כספית קשה לתקן, כיצד ניתן לתקן פגיעה רוחנית, פגיעה רוחנית המונית? חז"ל הגדירו זאת במשפט הבא "גדול המחטיאו יותר מן ההורגו, שההורגו זה רק בעולם הזה, אבל המחטיאו זה גם לעולם הבא". שבט שמעון החטיאו את הרבים 'בבעל פעור', ולכן משה רבנו לא מסוגל לברך אותם. לו היו פוגעים שבט שמעון במשה רבנו, חלילה, עם כל הצער שבדבר, משה בוודאי היה מוחל על כבודו ומברך אותם. אבל למחול על כבוד שמיים? למי יש סמכות לכך? ועם כל זאת עדיין משה רבנו, המנהיג הדגול, רוצה שה' לא יכעס על שבט שמעון, ולכן הוא נקבר בהר נבו סמוך 'לבעל פעור', באותו מקום שחטאו בו, על מנת שזכותו של משה תגן עליהם ועלינו- אמן.



חדשות אלית

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש