פרסומת
דלג

פחות אטרקציות – יותר בניינים

מאת: עומר כרמון ● 26/9/2015 00:26 ● ערב ערב 2725
ניצחון לרשות שדות התעופה במאבקה מול רשות מקרקעי ישראל, להגדלת התמורה הכספית שהיא תקבל על שיווק הקרקעות בשדה התעופה שיתפנה באילת. מנכ"ל רש"ת, יעקב גנות, לא אהב את תוכניות הבנייה בשטח המתפנה: "גילינו שאנחנו מדברים בעצם על פארק שעשועים, על מתקני משחקים לילדים על 40 אחוזים מהשטח". רשות מקרקעי ישראל הרגיעה: "באמת בעבר תוכנית המתאר נתנה כאן אטרקציות, ובסופו של דבר זה השתנה לבינוי גם של מלונאות וגם של מגורים"
פחות אטרקציות – יותר בניינים

ניצחון לרשות שדות התעופה (רש"ת) במאבקה מול רשות מקרקעי ישראל, להגדלת התמורה הכספית שהיא תקבל על שיווק הקרקעות בשדה התעופה שיתפנה באילת. בהסכם פשרה שהושג בבית המשפט העליון, התקבלה עמדתה כי יש לבטל את החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה, כי ניתן יהיה כבר כעת לקדם תוכניות בנייה בשטח השדה הצפוי להתפנות. בכך הצליחה רש"ת לתקוע מקל באפשרות קידום תוכניות המתאר החדשה לאילת ומתחם שדה התעופה לאחר פינויו. תוכניות שאינן מקובלות עליה.

רש"ת מתכננת לממן את בניית שדה התעופה החדש בתמנע, באמצעות ההכנסות משיווק המגרשים בשדה התעופה המתפנה באילת. שטח השדה המתפנה הוא 700 דונם. נכון לעכשיו כ- 275 דונם מתוכם מתוכננים לשמש כשטח פתוח (בעיקר בחלק הדרומי - מכיכר המשטרה לקניון 'מול הים'). 24 דונמים מתוכננים לטובת שטחי ציבור. בשאר השטח תוקם רצועה צפופה של תשעה בתי מלון מדורגים בני 4-5 קומות, שיכילו 2,680 חדרים. בצדו המזרחי של המתחם, מתוכננת רצועה של בנייני מגורים שיכילו כאלף דירות. במרכז המתחם (אזור המסלול של היום), מתוכנן מדרחוב מרוצף מסחרי, שאורכו 1,700 מטרים ורוחבו שמונה מטרים. לבתי המלון יותר לפתוח חזית מסחרית לכיוון המדרחוב.

"הכסף של הבינוי יממן את שדה התעופה החדש"


רשות שדות התעופה טוענת כי יש להגדיל את מספר הדירות ושטחי המסחר המתוכננים. מנכ"ל רש"ת, יעקב גנות, אמר בנושא בדיון שהתקיים במועצה הארצית לתכנון ובנייה: "אנחנו מזה ארבע שנים מנסים לשבת עם כל הגורמים: רשות מקרקעי ישראל, עירייה, ועדת התכנון המחוזית גילינו שאנחנו מדברים בעצם על פארק שעשועים, על מתקני משחקים לילדים על 40 אחוזים מהשטח". יו"ר הוועדה ומנכ"ל משרד הפנים דאז, שוקי אמרני, העיר: "אסור שחילוקי דעות בין רשות שדות תעופה וכל גוף אחר בהיבטים תקציביים שהם חשובים מאוד, יהיו סיבה שתפגע בפיתוחה וקידומה של עיר כמו אילת". נציגת משרד התחבורה ציינה מנגד: "אני רוצה להבהיר את הנקודה שהיא באושיות הקידום של שדה תעופה 'תמנע', וזה נושא הקנייני. כי מה שקובעת תכנית המתאר או התכנית המפורטת של אילת זה שינוי הבינוי. שינוי כזה שהוא מעכב ביצוע מבחינה כספית, כי הוא לא מאפשר לקבל תגמולים .שיחידות הדיור יישאו את העלויות של פיתוח השדה. עכשיו, נעשה בתכנית המתאר ככל הנראה שינוי, וחלק מהשימושים למגורים הוסבו לשטחים פתוחים, שלא מעניקים את התגמולים... אנחנו עשינו פה איזשהו joint venture כדי שיהיה מממן. הכסף של הבינוי הוא זה שיממן את שדה התעופה החדש. עכשיו שומטים את השטיח מתחת לקרקע של קידום השדה. אנחנו ניוותר גם בלי שדה באילת וגם בלי שדה שיופעל בתמנע". נציג רשות מקרקעי ישראל דחה את טענותיה ואת עמדת רשות שדות התעופה: "אי אפשר להאשים את רשות מקרקעי ישראל שהיא לא רוצה עוד יחידות דיור או צפיפות נוספת. באמת בעבר תוכנית המתאר נתנה כאן אטרקציות, ובסופו של דבר זה השתנה לבינוי גם של מלונאות וגם של מגורים .החלק שנקבע לתכנון בעתיד זה אזור תחנת הרכבת עם האימפקט הכלכלי מסחרי סביבו, עוד לא נקבע סופית (לא נקבע האם תחנת הרכבת תמוקם מול מתחם 'ביג' או בטרמינל השדה הנוכחי, ע.כ) ולכן הוחלט בוועדה המחוזית לא לעכב את התכנית בעוד שנה, שנתיים, שלוש עד שהרכבת תדע לאן היא נוחתת באילת. ולכן זה נשאר כזכויות עתידיות לתכנון עם התחנה וזכויותיה".

חדשות אילת