טור יהדות

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 16/9/2016 08:48 ● מה נשמע 461
פרשת כי 'תצא'
טור יהדות

יזמית נדל"ן שמוכרת את אותה דירה למספר אנשים, סוחרי מכוניות שמוכרים לאנשים מכונית 'במצב מעולה', ורק שוכחים לציין בפני הקונה התמים פרט שולי- שהמכונית עברה טוטלוס והורדה מהכביש, קבלנים ששמים מלט וברזלים ביציקות בכמות קטנה בחצי מהנדרש על פי התקן. חברות מזון שמפיצות לציבור במזיד וביודעין אוכל פגום שעלול להרעיל , מבלי ליידע את הציבור...אפשר לתת דוגמאות לרמאות כמעט בכל תחום והיד נטויה. רמאים היו בעולם מאז ומתמיד.

כיצד ניתן היה לרמות פעם? למשל באיכות הפרי- היו מניחים בשורות העליונות פירות יפים, ומתחת היו פירות רקובים, ורק כאשר הקונה היה מגיע הביתה הוא היה מגלה את התרמית (אגב, את זה עושים גם היום). כמו-כן היו מרמים במשקולות. היו מניחים משקולות במידה מסוימת, נניח קילוגרם, אך בפועל המשקולת הייתה שוקלת פחות, כך שהלקוח היה מפסיד מבלי לדעת כלל שמרמים אותו. את יעקב אבינו רימו אפילו בשעת החתונה, כאשר החליפו לו את הכלה בלי ידיעתו ונגד רצונו.

על כל תופעות וצורות הרמאות השונות שקיימות בעולם מזהירה אותנו התורה בפרשת השבוע, אל תרמו! לא רק שאסור לרמות בפועל, אלא התורה אוסרת עלינו אפילו להחזיק ברשותנו אמצעים שאיתם נוכל לרמות. אל תחזיק אבן גדולה ואבן קטנה, אל תחזיק איפה ואיפה (סוגים שונים של כלי מדידה) כשסוג אחד הוא אמיתי והשני מזויף. תשמור על איפת צדק, על משקל צודק ואם תעשה כן, לא תרמה אחרים אלא תרוויח את כספך ביושר. ה' מבטיח לך אריכות ימים ושקט ביטחוני וכלכלי. אך אם חלילה תתפתה לרמות, דע לך שהקדוש ברוך הוא – שונא עוול, ומי שירמה ויפגע בכספו של יהודי אחר עתיד לתת את הדין על כך. התורה אינה מסתפקת באזהרת עונש ובהבטחת שכר ליחידים, אלא מרחיבה את האיסור גם כלפי האומה, כי אם נהיה אומה מושחתת, חלילה, נמצא את עצמנו נאלצים להילחם כנגד האויבים, ובמלחמה הרי מפסידים המון כסף, וגם חיים. הקשר בין רמאות להפסד בקרב אינו מקרי. חז"ל דורשים זאת מהסמיכות של האיסור לרמות למצווה לזכור את המלחמה בעמלק שגם הוא מופיע מיד לאחר הציווי לא לרמות. וכפי שכותב רש"י: אם שיקרת במידות ובמשקלות, הוי דואג מן גירוי האויב, שנאמר "מאזני מרמה תועבת ה'". מיד אחר כך כתוב "בא זדון ויבא קלון". אדם שמרמה במסחר חושב אולי שהוא הרוויח, אבל האמת היא שבמעשה הרמאות שלו הוא מביא חורבן על עצמו ועלול להביא לחורבן גדול יותר גם לאומה, חלילה. כולם יודעים ש"כסף שחור" גורם לחור גדול בתקציב המדינה, ובסופו של דבר פוגע בכולנו.  לא לחינם אומרת הגמרא שהשאלה הראשונה ששואלים את האדם בבית דין של מעלה לאחר פטירתו היא :"האם נשאת ונתת באמונה?"

אם חפצי חיים אנחנו עלינו לעשות כל מה שביכולתנו על-מנת שתהיה לנו חברה ישרה ומתוקנת. הישרות מתחילה בנו. אם כל אחד ידאג שהוא בעצמו יהיה ישר, אז נוכל כולנו להיות ישרים. ובא לציון גואל.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש