יהדות: פרשת דברים - שבת חזון

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 26/7/2017 15:31 ● ערב ערב 2821
אנחנו נמצאים בעיצומם של שלושת השבועות שבין יז' בתמוז לתשעה באב, אשר מכונים גם בשם ''ימי בין המצרים''.
יהדות: פרשת דברים - שבת חזון

 

פרשת דברים - שבת חזון

 

בימים קשים אלו, צרה רודפת צרה, ממש כפי שאמר הנביא ירמיה במגילת איכה: "כל רודפיה השיגוה בין המצרים". במוצ"ש האחרון הבן  שלי שמשרת ביחידה מובחרת, התקשר אלי מהצבא נסער, הוא למד במשך שנה וחצי במכינה הקדם צבאית ב'נווה צוף', והפיגוע המזעזע ביישוב עורר בו זעם רב. משפט אחד שהוא אמר לי ילך עימי לשנים רבות: " אבא, המחבל הזה גרם לי לתת 150% מעצמי באימונים ולהגיע ל-100% דיוק בפגיעות. אני מחכה לסיים מסלול ולתת עבודה". בתוך כל החושך והדם השפוך של משפחת סולמון הי"ד, יש גם אור גדול. דם יהודי איננו הפקר!!! אם עד לפני 70 שנה יכולנו רק לחלום על כך שתהיה לנו מדינה ריבונית בארץ ישראל, עם צבא יהודי ומשטרה יהודית, הרי שהחלום הפך למציאות. נכון, עדיין יכולים לפגוע בעם ישראל, אבל, וזהו אבל גדול, אנחנו יכולים להחזיר מלחמה שערה ולהכות את אויבינו מכה אחת אפיים. נכון, כולנו מרגישים בהשפלת כבוד ישראל כאשר ראש הממשלה נכנע (כרגיל) לערבים, ומוריד את המגנומטרים מהר הבית, אבל יש לנו משטרה יהודית שהיא האחראית והריבונית על ההר. יש עדיין הרבה מאוד מה לשפר במדינת ישראל בכל התחומים, אבל חלילה לנו לכפור בטובתו של ה' אשר החזיר אותנו לארץ אבותינו לאחר החורבן הגדול והגלות הארוכה. לא לחינם חז"ל דורשים שבשעה שנשרף בית המקדש, באותה שעה ממש, נולד מלך המשיח, כי מתוך החושך והצער צומחת הישועה ואור גדול. (מעניין שבגמרא מסופר שאת הבשורה על הולדתו של המשיח מודיע דווקא ישמעאלי. כנראה שתאוות הרצח הבלתי נגמרת שלהם, היא אשר תכריח את המשיח לבוא).
השבת נקרא בתורה את פרשת 'דברים'. פרשת 'דברים' נקראת תמיד בשבת שלפני תשעה באב, ולכן היא נקראת גם בשם 'שבת חזון', על שם ההפטרה שלה "חזון ישעיהו". בפרשת 'דברים' משה רבנו מוכיח את עם ישראל על כל חטאיהם במדבר. ברגעים שלפני פטירתו עורך משה רבנו חשבון נפש נוקב לעצמו ולכל העם. משה מזכיר לעם ישראל שמרוב שהם קיטרו והתבכיינו הוא ביקש מה' שיעזור לו למצוא אנשים שיעזרו לו בהנהגת העם. לשונו של משה רבנו: "איכה אשא לבדי טרחכם ומשאכם וריבכם" . פסוק זה מדבר לכאורה בגנותם של עם ישראל, אך חז"ל דורשים פסוק זה לשבח כיצד? בליל תשעה באב אנו קוראים את מגילת 'איכה'. מגילה זו נכתבה על ידי ירמיה הנביא בשעה שהוא ראה את חורבן בית המקדש. הפסוקים במגילה מסודרים על פי האלף בית. הפסוק הראשון שפותח את המגילה מתחיל במילים "איכה ישבה בדד העיר רבתי עם", כלומר איך נותרה בודדה ועזובה העיר הגדולה, ירושלים, שהיו בה הרבה אנשים. חז"ל אמרו במדרש שהיפוכו של פסוק זה הוא הפסוק מפרשתנו "איכה אשא לבדי טרחכם וכו'", למרות שעל פניו פסוק זה  מדבר בגנותם של עם ישראל, הרי שבאמת יש כאן שבח גדול. השבח הוא- העובדה שיש לנו מנהיג יהודי, הוא אשר דואג לנו, ואנו נתונים תחת חסותו ומרותו של בר ישראל. דבר זה עדיף עשרות מונים מאשר להיות עזובים, בודדים הנתונים לחסדיהם של מלכים גויים אשר יכולים לעולל ככל העולה על רוחם. אשרינו ומה טוב חלקינו שזכינו לחיות בדור אשר בו מתקיימות כל הנבואות של אחרית הימים: שבנו לארץ, יש לנו הנהגה יהודית בארץ, הארץ נותנת יבולה, והברכה מצויה בכל מעשי ידינו. בעזרת ה', כשם שזכינו  לראות את התחלת הגאולה, כך נזכה לגאולה השלמה במהרה בימינו , אמן.     


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש