עליה מתמשכת באחוז הזכאים לבגרות

מאת: דוברות עיריית אילת ● צילום: אילוסטרציה ● 25/7/2018 12:01 ● מה נשמע 558
כמעט 100% מתלמידי מערכת החינוך באילת, כולל תלמידי החינוך המיוחד, ניגשים לבגרות ● העלייה באחוז הזכאים נמשכת כבר שלוש שנים ברציפות ● על פי התמונה החינוכית לשנת תשע"ז, שפרסם משרד החינוך, עומד אחוז הזכאים העירוני לבגרות על 74.6% (68.8% כולל תלמידי חינוך מיוחד) - עלייה של 4% ביחס לשנה שעברה, ועלייה מתמשכת של 6.6% בשלוש השנים האחרונות
עליה מתמשכת באחוז הזכאים לבגרות

עוד בולטת אילת באחוז נשירה מהנמוכים בארץ (0.5%), טוהר הבחינות מבין הגבוהים בארץ, עליה באחוז הזכאים לבגרות מצטיינת ובאחוז הזכאים לבגרות חברתית, ועליה במספר התלמידים המתגברים את מקצועות המדעים. כחלק מההשקעה בחינוך, שולש מספר שעות התגבור לתלמידים (1,400 שעות בשבוע) וצומצם מספר התלמידים בכיתה (26 בממוצע). 
זו השנה השלישית, בה משרד החינוך מביא לידי ביטוי בתמונה החינוכית את ההישגים העירוניים, בהתאם למדדים ערכים חברתיים ולימודיים, ולא רק על פי הזכאות לבגרות. התמונה החינוכית מתייחסת לבתי הספר התיכוניים ומציגה מבט רחב ומקיף על העשייה החינוכית וכוללת ארבעה אשכולות: ערכים ואקלים חינוכי, נשירה והתמדה, הצוות החינוכי ולמידה והישגים. בעיר אילת לומדים כ – 4,000 תלמידים, בשבעה בתי ספר על יסודיים, ב – 160 כיתות. גם השנה מציגה אילת עליה ברוב מדדי החינוך. 

 

לא מוותרים על אף תלמיד ולא מוותרים לאף תלמיד


על פי תפיסה זו שהנהיג ד"ר דרורי גניאל – ראש מינהל שח"ק בשנים האחרונות, שיעור ההתמדה באילת המעיד על שימור תלמידים במערכת הינו מבין הגבוהים בארץ, והוא עומד על 88%. שיעור הנשירה באילת עומד על 0.5%, מהנמוכים בארץ, ונמוך מהממוצע הארצי. מנתונים אלה עולה, כי המערכת החינוכית באילת פועלת בכל דרך לשמור על התלמיד במסגרת החינוכית ומונעת למעשה את נשירתו ממנה. 

 

זכאות לבגרות


בשנת תשע"ז נרשמה עלייה של כ - 4% באחוז הזכאים לבגרות. בשנת תשע"ז עומד אחוז הזכאים על 68.8% לעומת 66% בשנת תשע"ו. אחוז הזכאים לבגרות, ללא חינוך מיוחד, עומד על 74.6% לעומת 70.9% בשנת תשע"ו. 6.5% מהם זכאים לבגרות מצטיינת. גם כאן נרשמה עליה לעומת שנת תשע"ו, אז עמד אחוז הזכאים לבגרות מצטיינת על 4.5%. 
מאז שנת תשע"ג, בהתאם להחלטת ראש העירייה – מאיר יצחק הלוי, גובשה תוכנית מערכתית לשיפור הישגי התלמידים, הן באמצעות מרכזי למידה והן בתוספת משמעותית של שעות תגבור לכל בית ספר. במסגרת זו, זוכים בשנים האחרונות תלמידי אילת למאות שעות תגבור במהלך השנה אותן מממנת העירייה. למעלה מ – 500 שעות שבועיות, המתחלקות בין כל בתי הספר, כ – 400 שעות נוספות במסגרת תכנית "כל אחד יכול", שתכליתה קידום הישגים לקראת בגרות ועוד כ – 500 שעות שבועיות פרטניות שמעניקים המורים במסגרת הרפורמות "אופק חדש" ו"עוז לתמורה". בנוסף, בשנת הלימודים הנוכחית, עברו כ – 60 מורים למתמטיקה הכשרות מיוחדות לשיפור איכות ההוראה, בסיוע קרן טראמפ. המטרה להעלות את מספר התלמידים הניגשים ל 4-5 יחידות במתמטיקה ולהשביח את תעודת הבגרות. 
ראש העירייה - מאיר יצחק הלוי, ברך על השיפור במדדים ובעיקר על העלייה באחוז הזכאים לבגרות וציין: "אנו משקיעים רבות בחינוך ילדינו, בדגש על חינוך ערכי לצד הישגים לימודיים. הצוות החינוכי פועל בהתאם להנחיותיי להציב ערכי יסוד כחלק ממערך חינוכי. העלייה המתמשכת מעידה על דרך חינוכית ועל כך נתונה התודה למנהיגות החינוכית ולכל צוותי ההוראה". ד"ר דרורי גניאל – ראש מינהל שח"ק בעירייה ציין, כי מדובר בעבודה עצומה וחשובה של הנהלות בתי הספר העל יסודיים, סגלי ההוראה והמחנכים בבתי הספר. 
לקראת העונה הבאה נפגשו בשבוע שעבר בגינה הקהילתית כ -50 מתנדבים מקבוצת "גננים בקהילה" לניקוש עשבים, זריעה ושתילה מחדש של עצי מאכל, תבלינים ועוד. הגינה הממוקמת, בלב שכונת הערבה, ברחוב לוס אנג'לס ליד כיכר התאומים, הוקמה בשנה שעברה, בתמיכתם ועידודם של עיריית אילת, פרויקט שיקום השכונות ורשת המתנ"סים אילת באמצעות מתנ"ס קולייר, שהוכרז כמתנ"ס ירוק על ידי המשרד להגנת הסביבה. 
אלי גונן - מנהל מתנ"ס קולייר ומנהל הפרויקט סיפר על התהליך: "עיריית אילת בהנחיית ראש העירייה - מאיר יצחק הלוי הקצתה את השטח הציבורי וסיפקה תשתית מים. את יתר העשייה ביצעו חברי קבוצת "הגננים בקהילה" בהובלתו של אסף שוורץ, רכז הקבוצה במתנ"ס קולייר ובסיוע של קבוצת "שנת שירות", תלמידי תיכון "רבין" ושכנים שנרתמו לעשייה המבורכת. רבים מהצמחים והשיחים בגינה החדשה, הועתקו  מ"הקיר הירוק" במתנ"ס קולייר - מתקן גינון אנכי שיצרה הקבוצה במיוחד לטובת שיקום צמחים פגועים והנבטת זרעים. בגינה ניתן למצוא צמחי מאכל לצד צמחי נוי ופרחים, תבלינים, ירקות, עצי פרי, אשר תנובתם תסופק בזמן הקטיף לתושבי השכונה, במחיר סמלי, שיאפשר את המשך מחזוריות הגידולים. חברי הקבוצה במבצע "אמץ שכן" שבמסגרתו כל אחד מ - 25 חברי הקבוצה מגייס שכן, שיסייע בידו גייסו את תושבי השכונה. הערוגות, חלקות האדמה, כמו גם האדניות, הספסלים ויתר האלמנטים שבגינה החדשה, עשויים רובם ככולם מחומרים בשימוש חוזר, או מחומרים ומוצרים אשר חודשו ושופצו. חברי הקבוצה מאמינים, כי ביכולתם להשפיע ולשמש דוגמה ליישום תפיסת הקיימות ולטיפוח הקשר שבין התושבים לאדמה, לטבע העירוני שסביבנו וכמובן, בין התושבים לעצמם, ורוצים לראות גינות נוספות קמות ופורחות בשטחי אדמה פתוחים בנוה המדבר העירוני שלנו – העיר אילת". גנני הקהילה ותושבי השכונה שהתנדבו לחדש את הגינה, ישבו על הדשא לפיקניק מפנק לאחר שסיימו את העבודה.
מזה כשנה חזר המרכז ללימוד ולהנצחת השואה "יד במדבר", אותו ניהל במשך שנים ארוכות ג'קי פריגל ז"ל, לפעול בהובלת ד"ר משה אוריאל, מורה להיסטוריה מתיכון 'רבין'. במסגרת פעילות זו מגיעים כל תלמידי כיתות י' בעיר  ליום לימודים מרוכז בנושא הנחלת זיכרון השואה. "יום הלימוד נפתח בהעמקה ברעיונות אשר הובילו את הנאצים להשמדת העם היהודי. לאחר הפסקה קלה אנו עוברים על ציר הזמן של אירועי השואה", מספר ד"ר אוריאל ומציין, כי הלימוד נעשה בעזרת תערוכת תמונות וחפצים היסטוריים הנמצאים במרכז, ומלווה בסרטונים ובאמצעי המחשה דיגיטליים. 
בשיאו של הלימוד פוגשים התלמידים  אנשי עדות המגיעים לשתף אותם בזיכרונותיהם. הבולט מבין אנשי העדות הוא דוד נתן, המתנדב להגיע ולשתף בסיפוריו המרתקים מדי שבוע. "מטרתנו היא לחבר את התלמידים לנושא, ולכן הם מדליקים שישה נרות נשמה לזכר הנספים אותם הם נוצרים בליבם", מסכם ד"ר אוריאל.  במהלך הלימוד ישנו שילוב בין הידע התאורטי האקדמי לבין סיפורו האישי של סבו של ד"ר אוריאל - ד"ר יהודה אורנשטיין ז"ל, מנהיגה של  "אגודת הנוער העברי – עקיבא" ששרד את השואה ואשר חניכיו הובילו את מרד גטו קרקוב. הלימוד מסתיים בשירו של עמיר בניון "האחרון  שנשאר", המעביר את המסר של הנחלת השואה. "ובמרוץ השליחים, נותרתי לבד. הלפיד עובר עכשיו מיד ליד. קחו ממני את הכל, אני הסנה הבוער ואתם תישארו כאן כדי לספר". 
לצד הסדנאות לתלמידי התיכונים במהלך כל השנה מארח מרכז "יד במדבר" לקראת יום הזיכרון לשואה, גופים נוספים כמו מועדון רוטרי, חיילי צה"ל,  בנות השירות של אילת, מורים ואנשי חינוך.
אם המילה 'סבלט' לא אומרת לכם הרבה, סימן שאתם לא ממש בעניינים. בדור הנוכחי כל מי שנוסע לתקופה מסויימת ובזמן הזה מחפש להשכיר את הדירה שהוא עצמו משכיר לגורם אחר, בעצם מסבלט אותה. בעיקר כדי שיהיה לו לאן לחזור לאחר פרק זמן של הפוגה. מה שקיים בערים הגדולות ובכלל בארץ ובעולם, קיים גם באילת ומסתבר שלא פעם, מאחורי סיפור כזה של סיבלוט דירה יש הרבה מעבר לעוד סתם העברת זכויות על נכס. את הסיפורים המיוחדים האלו בדיוק מחפשים המפיקה עידית רש, הצלם גל דרן והאדריכלית תומר דרן שיתחילו כבר בקרוב בצילומי סדרה אינטרנטית שתעסוק בהצצות לסיפורי סיבלוט דירות. רווקה מניו יורק מסבלטת דירה בתל אביב ומתאהבת בבעל הדירה מבלי שפגשה אותו אפילו. כך מתחיל הפרק הראשון בפרויקט האינטרנטי. 
“להיכנס לדירה של אדם זר ולהכיר את עולמו ואישיותו דרך בחירת העיצוב שלו וחפציו האישיים היא חוויה אינטימית ייחודית לתקופתנו", מסבירה המפיקה עידית רש את התופעה אותה חוותה על בשרה בעת שסיבלטה דירה בברלין. השלושה שחברו זה לזה הבינו כי מדובר בתופעה מסקרנת וביותר מסיפור נקודתי כי אם בחוויה רחבה שמתארת סיפור של דור. התוצאה היא הפקת מיזם אינטרנטי בינלאומי, המארח יוצרים מכל העולם ומזמין אותם לכתוב תסריט בנושא סבלט המבוסס על סיפור אמיתי ולהפיק פרק בן 5 דקות .
עידית רש שמכירה את אילת מקרוב לאחר שהפיקה במשך שמונה שנים את פסטיבלי הג'אז בעיר ואת הפסטיבל הקלאסי, מכירה בקיומה של תופעת הסבלט גם באילת. במסגרת חיפושיה אחר סיפורים מעניינים, היא מבקשת להגיע גם לתושבי אילת שיש להם במה לחלוק ומזמינה אותם ליצור איתה קשר ולהפוך לחלק מהפרויקט המיוחד. הפרק הראשון בסדרה עתיד להצטלם הקיץ ולעלות לאוויר בסתיו. "אנחנו מקבלים המון תגובות נלהבות לרעיון", אומרת רש, "ומקווים שהפרויקט יגיע אל מעבר למחוזות ארצנו ויוצרים מכל העולם יקחו בו חלק".

אני תוהה כיצד הסתיים הסבלט בין הרווקה הניו יורקית לבין בעל הדירה בתל אביב ועידית צוחקת ומבהירה לי שלא תוכל לגלות את הפואנטה. "חכי בסבלנות לסדרה", היא מבהירה ומבקשת מאילתים עם סיפורי סבלט ליצור איתה קשר.
בפרויקט זה שלה חוזרת הצלמת והמפיקה עידית רש לעבוד על מיזם אינטרנטי בינלאומי לאחר הפרויקט האחרון שלה ב photography colony
בו התבקשו צלמים מכל העולם לצלם באותו זמן.

"נשמח לקבל סיפורים ו/או תסריטים קצרים מתושבי העיר הדרומית אילת ואולי הפרק שלהם יופיע בסדרה", אומרת עידית. מעוניינים?
 כתבו למייל:  sublet.series.pro@gmail.com


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש