מירי רגב קברה את הרכבת לאילת

מאת: רותם נועם ● 28/4/2023 02:11 ● ערב ערב 3117
בניגוד להצהרותיה הרבות לאורך השנים וגם לאחרונה, איפסנה שרת התחבורה מירי רגב את פרויקט הרכבת לאילת במגרה ופנתה לקדם מיזמים אחרים, רבים מהם ביהודה ושומרון ● התקציב היחידי שאושר הנו להמשך תכנון תוואי הרכבת, וגם זה בכפוף לבחינת היתכנות כלכלית ● המשרד אמנם כינה את הפרסום ''שקר מוחלט'', ואולם בהודעה שהעבירו לאחר הפ רסום והמפרטת את כל התוכניות שתוקצבו לתחום הרכבת בתקציב 2023, לא מוזכרות המילים ''אילת'' או ''רכבת קליע''
מירי רגב קברה את הרכבת לאילת
הבטיחה, אבל לא הבטיחה לקיים. מירי רגב ● צילום השרה: בן חדד לויקיפדיה

פרסומו לאחרונה של תקציב משרד התחבורה מגלה את סדרי העדיפויות של המשרד בראשותה של השרה מירי רגב, אותה שרה שהבטיחה בגלגוליה הקודמים במשרד כי תניח מסילת ברזל מהירה מקריית שמונה ועד אילת. כעת מתברר כי התוכנית, שעלותה מוערכת בכ-60 מיליארד שקל, תתוקצב ב-200 מיליון שקל בלבד, שיוקצו להמשך ביצוע התכנון. עד כה הושקע סכום של כ-130 מיליון שקל בתכנון הקו, כאשר תקציבים לביצוע אין בכלל ואף ישנה התניה לפיה הפרויקט יקודם רק לאחר בדיקת כדאיות כלכלית ועבודת מטה מקיפה שתציג את התועלות החברתיות והתחבורתיות מהמהלך. כלומר, נכון להיום, הפרויקט אינו מקודם והממשלה ממשיכה את התכנון שהחל כבר בממשלות עבר. יתרה מכך, רגב שתלתה את הנחת המסילות בקידום פרויקט המטרו, ויתרה על דרישתה זו ובסיכומו של תקציב התחייב משרדה לקדם את המטרו, והמסילה לאילת תיוותר על הנייר. 
זה לא הפריע לרגב לפרסם הודעה לתקשורת מיד עם הצגת התקציב, ולנסות למתג באמצעותה את המסילה המזרחית של רכבת ישראל, שנמצאת בהקמה עוד מ–2019, ועוברת בחדרה, טייבה, כפר סבא וראש העין, כחלק מהתוכנית לחבר את ישראל מקריית שמונה ועד אילת. רגב לא הסתפקה בחיבור הלא קיים וציינה בהודעה כי על המסילה המתוכננת ינועו "רכבות קליע", שכלל אינן מופיעות בהצעת התקציב ומקל וחומר אינן מתוקצבות בו. על עלותן האסטרונומית כלל אין צורך להכביר. מילים ריקות.
למה כן יהיה כסף? התוכנית לביצוע בפועל של כבישים עומדת על - 13.6 מיליארד שקל, כשחלק משמעותי ממנה - 3.4 מיליארד שקל (25% מהתקציב), יוקצה לקידום כבישים ביהודה ושומרון, למרות שרק 5% מהאוכלוסייה גרה שם. מאות מיליונים נוספים הוקצו לפרויקטים נלווים גם הם באיו"ש. המדובר בזינוק משמעותי בתקצוב הכבישים בשטחי הגדה לעומת שנים קודמות. 
שינויים נוספים שעולים מתקציב התחבורה מגלים השקעה מאסיבית בכבישים על חשבון תחבורה ציבורית, הסטת תקציבים מתחב"צ לפרטית וביטול אגרת הגוש במרכז הארץ.

 

SHOW US THE MONY

 

בעקבות הפרסום פנה למערכת דוברה של השרה רגב וקבל:  "אני המום איך דיווחת בדיוק הפוך מהמציאות. אנחנו מעבירים התקציב ממשלתי רכבת מהירה (קליע) לאילת! ואתה מפיץ בחוסר ידיעה מוחלטת שקר מוחלט וחבל. אני מאוד מקווה שזה היה בטעות".
כשביקשנו מהדובר שיעביר לנו את סעיפי התקצוב של הפרויקט שאושרו וכן ביקשנו שיפנה  אותנו למקומות בהן נזכרת רכבת הקליע בספר התקציב, העביר הדובר הודעה לעיתונות המפרטת פירוט רב את כל התוכניות שושרו בתקציב 2023 של משרד התחבורה, אלא שבהודעה לא הופיעה כל התייחסות לא לקו המתוכנן לאילת וגם לא ל"רכבת קליע", כשהפנינו את שימת לבו של הדובר לכך, היתה תשובתו: "מחר בישיבת ממשלה יעלה שוב". על כך השבנו אנו לדובר: "שבענו מהחלטות ממשלה בנושא. יש כאלה בשפע. הראו לנו סעיפי תיקצוב לביצוע,  עם לוחות זמנים". 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת