באוצר מבקשים לעקוף את הגבלת שינוע הנפט של קצא''א באמצעות החלטת ממשלה

מאת: רותם נועם ● 6/7/2023 18:09 ● ערב ערב 3127
למרות שדיון בנושא נדחה כבר פעמיים, בקצא''א מפעילים לובי חזק על הממשלה, במטרה להשיב לחיים את הסכם מד רד לשינוע נפט מאשקלון לאילת וממנה למזרח הרחוק ● בקצא”א כבר הגיעו כמעט למלוא המכסה השנתית, והפתרון שנבחן כעת הוא לעקוף את מדיניות המשרד להגנת הסביבה באמצעות החלטת ממשלה
באוצר מבקשים לעקוף את  הגבלת שינוע הנפט של קצא''א  באמצעות החלטת ממשלה
הפגנת פעילי סביבה השבוע בנמל קצא

על אף שדיון בהובלת מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי והמטה לביטחון לאומי (מל"ל) ברשותו של צחי הנגבי, שאמור היה לדון ביום ב' השבוע בהכפלת נפח השינוע שיותר לקצא"א להעביר דרך מפרץ אילת, נדחה לעת עתה למועד לא ידוע, נערכים הגופים הירוקים והמשרד להגנת הסביבה ללחצים הכבדים הצפויים להגיע מכיוונו של משרדי האוצר (הממונה על קצא"א) והאנרגיה, התומכים בהגדלת נפח השינוע. שלי והמטה ממתינים למעשה לאור ירוק מנתניהו על מנת לעקוף את עמדת המשרד להגנת הסביבה בנושא באמצעות החלטת ממשלה. דחיית הדיון השבוע הגיעה לאחר שדיון קודם בנושא שנקבע לפני שבועיים, נדחה אף הוא.
הנגבי אמר לכלכליסט (29.6): "כל המשרדים הביעו עמדה שצריך לשנות את המדיניות - חוץ, ביטחון, אוצר ואנרגיה. המשרדים חושבים שהעמדה שלה ממשלה הקודמת היא מוגזמת, כי משמעותה היא שלא תהיה פעילות מרחיבה במשק. מדיניות של אפס תוספת סיכון, משמעותה שאי אפשר להקים מפעלי תעשייה או לשנע כלי רכב כי בכל דבר יש תוספת סיכון, גם אי אפשר להוסיף בני אדם כי בני אדם מזהמים. במשרד להגנת הסביבה מתנגדים, והממשלה לבסוף תצטרך לקבל החלטה בעניין. אם תוגש הצעה לשינוי מדיניות המשרד להגנת הסביבה, הוא יציג את עמדתו בפני הממשלה. ההחלטה על מדיניות האפס תוספת סיכון התקבלה ללא דיון ממשלתי".

כבר כיום ידוע כי מספר המכליות הפוקדות את נמל קצא"א זינק בחדות בשנתיים האחרונות. נתונים אלו עולים מתחקיר שערך אתר התקשורת "שקוף" בחודש מאי השנה, ממנו עלה כי קצא"א בדרכה לעבור את הכמות המותרת לה לשינוע כיום, העומדת על 2 מיליון טון חביות נפט בשנה. מהתחקיר שפרסם דרור גורני, מסתמן שחמש מכליות הנפט שאותרו במהלך חודשים ינואר-אפריל 2023, הועמסו בנמל החברה באילת בנפט שמקורו במכליות שהגיעו מאשקלון, בכ-1.4 מיליון טון נפט גולמי. בקצב ובכמויות הנוכחיות, כמות הנפט עלולה להגיע עד סוף שנת 2023 ללמעלה מ-4 מיליון טון נפט, יותר מפי 2 מהמגבלה המותרת של החברה. במשרד להגנת הסביבה מסרו כי "המשרד להגנת הסביבה מבצע פיקוח ומעקב צמודים אחר פעילות מכלל קצא"א באילת ויקפיד שהחברה תעמוד בכל התנאים שנקבעו לה בהיתר הרעלים", נכתב בתחקיר.
כידוע, בין קצא"א למשרד להגנת הסביבה קיים עימות מתמשך על פרשנות היקף השינוי והמגבלות שמוסמך המשרד להציב, כאשר כרגע נותרה מגבלת 2 מיליון טון על כנה בצו בית משפט. 
בקצא"א טוענים כי הרישיון במתכונתו הנוכחית "מעמיד בספק את יכולתה לספק נפט גולמי לבתי הזיקוק בחיפה ואשדוד ויכולת זו עלולה להיפגע בתוך חודשים", אך כלל לא ברור כיצד נפט שעובר מאירופה למזרח הרחוק (סין וטאיוואן) ואינו משמש את ישראל, משפיע על משק האנרגיה המקומי.

על פי ההערכות ההסכם צפוי להניב לחברה תזרים של עד כ-700 מיליון דולר ב-8 שנים, אילו ימומש במלואו.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש