שימו לב - העירייה רשאית לחלק דו''חות חנייה גם במשעולים פרטיים

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 12/7/2023 16:37 ● ערב ערב 3128
במשך שנים יודעים דיירי הרחובות אבני חושן ושוהם כי הרחובות שלהם מוגדרים כ'רחובות פרטיים' בעייני עיריית אילת ● לכן, הופתעו כשלפני כשבועיים התקינה עיריית אילת גם אצלם בשכונה, שלטים צהובים האוסרים את החנייה במקום בשעות הלילה ● הפתעתם של הדיירים הייתה גדולה עוד יותר, כשגילו כי גם דיירים בשכונה שלא חידשו עדיין את תווי החנייה החלו חוטפים דו''חות ● עכשיו הם תוהים איך יכולה העירייה לתת דו''חות חנייה בשטח אותו היא עצמה מגדירה כ'פרטי', ומדוע למרות שהם משלמים לעירייה ארנונה כדת וכדין, כשהם צריכים שהעירייה תסדר להם את הריצוף או התאורה ברחוב, הם שומעים שוב ושוב שהדבר אינו אפשרי כי הם מוגדרים כ'רחוב פרטי' ● בעירייה מדגישים כי הצבת התמרורים נועדה להילחם בתופעת חניית תיירים העוברים לסיני בשכונות
שימו לב - העירייה רשאית לחלק  דו''חות חנייה גם במשעולים פרטיים

זה לא חדש שבמרוצת החודשים האחרונים כיסתה עיריית אילת כמעט את כל העיר בשלטים צהובים מאירי עיניים המזהירים מחנייה ברחובות בשעות הלילה ועד שעות הבוקר המוקדמות, כל זאת כדי לנסות ולהילחם בתופעה של רכבים של היוצאים לסיני שהושארו ברחובות ובחניות המשעולים השונים בעיר והפריעו לתושבים.
אלא שלאחרונה הופתעו לגלות דיירים בשכונת שוהם ואבני חושן, כמו גם דיירים במשעולים השונים בשכונת גנים ב' בעיר, שלמרות שלאורך כל השנים הם הוגדרו על ידי עיריית אילת כ'שכונות פרטיות' או 'משעולים פרטיים', לפתע פתאום כשזה מגיע לגביית קנסות, בעיריית אילת מתעלמים מסעיף ה'פרטי' ואוכפים את החנייה כמו בכל שטח ציבורי אחר. "מזה שנתיים שאני שוכר דירה ברחוב שוהם ולאורך כל הזמן הזה בכל פעם שיש בעייה ברחוב ואני מתקשר לעירייה הם דוחים את התלונה בטענה שאנחנו נחשבים לשכונה פרטית. אמנם העירייה גובה מאיתנו ארנונה כמו בכל אילת, אבל כשזה מגיע לענייני טיפול במשעולים הם דוחים אותנו על הסף. חוץ מניקיון הם לא עושים עבורינו כלום. לא מטפלים בבעיית הביוב ממנה השכונה סובלת, לא מטפלים בבעיית האבנים המשלבות על הכביש שנתלשות ויוצרות חורים נוראיים בשכונה, לא עוזרים עם תאורת הרחוב, כלום. פעם אחר פעם הם מזכירים לנו שהדברים האלו בתחום האחריות שלנו כי אנחנו נחשבים לשכונה פרטית", אומר השבוע רונן, תושב בשכונה שהופתע גם הוא ממש כמו כל שאר התושבים בשכונה לגלות שלפני כשלושה שבועות קבעה העירייה שלטי החנייה אסורה בשעות הלילה גם ברחבי השכונה. "בהתחלה חשבנו שזה אולי רק כדי להרתיע. לא הבנו איך העירייה שמגדירה אותנו כשכונה פרטית יכולה לאכוף אצלנו את נושא החנייה, אבל אמרנו שאם מישהו מחוץ לשכונה חושב להחנות כאן את הרכב שלו, שלט כזה ימנע ממנו את הדבר". אלא שמה שהתושבים לא הבינו הוא שהעירייה לא רק קבעה במקום שלטים אלא גם אכפה.

 

לא מבטלים דוחות לתושבים


כך קרה שכמה וכמה דיירים בשכונה שלא חידשו מסיבות כאלו או אחרות את תווי החנייה שלהם, גילו שאת זכוכית הרכב שלהם מעטר דו"ח חנייה על סך 250 ש"ח. כמו שמספר השבוע שקד, דייר במשעול, שגילה באחד הבקרים דו"ח חנייה על הרכב של אשתו. "הסתבר שתוקפו של תו החנייה של אשתי פג ולא שמנו לזה לב", כשפנה למשרדי אגף החנייה על מנת לחדש את תו החנייה האילתי לרכב וציפה כי כמו במקרים הקודמים הדו"ח שניתן לו יבוטל, הופתע שקד לגלות שלא זו בלבד שהדו"ח כבר לא מבוטל במקום, אלא שבאגף החנייה מבקשים שהקנס ישולם במלואו ומבהירים כי הבקשה תועבר לעירעור. "את מבינה, אתה תשלם, תחכה ואם יבוא לנו נעלה אותך לעירעור. למה ככה?", כועס שקד שלא מצליח בכלל להבין ממתי יכולה עיריית אילת לחלק דו"חות חנייה בשטח פרטי. "לא אנחנו קבענו שהשטח של השכונה שלנו הוא פרטי אלא העירייה עצמה", מבהיר שקד המבולבל, "אז איך יכול להיות שכשאנחנו מבקשים מהעירייה לטפל לנו בבעיות הם מנפנפים ישר בטענה שאנחנו רחוב פרטי, אבל כשזה מגיע לגביית כספים אנחנו לגמרי מתאימים ועונים על הדרישות?", הוא מבקש להבין. 
במקביל לטענה הזו מעלים השבוע דיירים ברחוב טענות לגבי העובדה שכלל לא שמו לב לשילוט. "כשאתה חי במקום מסויים אתה לא תמיד שם לב לדברים חדשים. היה מצופה מהעירייה שתבוא לקראת דיירי השכונה ותקבל את הטענה שלא שמנו לב לשילוט החדש והמחייב", הם אומרים השבוע ומזכירים כי אפילו משטרת ישראל מאפשרת זמן הסתגלות לנהגים כשהיא קובעת תמרורים חדשים ברחובות.
לסוגייה הלא ברורה הזו הצטרפו השבוע גם דיירים במשעולים בשכונת גנים ב', גם שם רישתה עיריית אילת את המשעולים בשילוט האוסר את החנייה במקום וגם שם טוענים הדיירים כי בימים שבשיגרה המשעולים שלהם מוגדרים כמשעולים פרטיים. גיא, תושב באחד המשעולים המדוברים גילה לחרדתו כי האורחים שהתארחו אצלו בסוף השבוע שעבר קיבלו בחניית ביתו דו"ח חנייה. "זה הזוי ותמוה", אומר גיא. "זו לגמרי הטעייה. ממתי העירייה יכולה לחלק דו"חות על שטחים פרטיים? אם היינו יודעים שזה אפשרי היינו דואגים לבקש מהם לסדר תו חנייה. לא נעים שהאורחים שלך מקבלים דו"ח חנייה אצלך בבית", הוא אומר.

 

התמרור החדש שהוצב במשעול שוהם

 

חוקי או לא?


"עיריית אילת רשאית לתת דו"ח בכל שטח שהוא בתחום שיפוטה", מסר השבוע ל'ערב ערב' גורם מתחום התחבורה בעיר. "כל שטח שהוא בתחום שיפוטה של עירייה הוא שטח שמצוי באחריותה ובאכיפתה, ולא משנה אם הוא מוגדר לצורך העניין כפרטי או לא. גם בשטח פרטי אסור לעבור על החוק ואם בוצעה עבירה כזו או אחרת, רשאית העירייה לתת דו"ח", הוא מסביר ומודה כי עד כמה שזה נשמע אבסורד כך פועלים הדברים. "יש כאן לגמרי קו דק בין העובדה שמדובר מצד אחד בשטח פרטי לו לא נותנת העירייה שירותים אבל מצד שני אם בוצעה בו עבירה היא רשאית לתת דו"ח. אולי אין בזה היגיון אבל זה לגמרי חוקי", הדגיש הגורם והוסיף עוד: "זה בדיוק כמו עבירת חנייה שתבוצע ברחבת החנייה של הביג. גם במקרה הזה מדובר בחנייה פרטית אבל אם פקח של העירייה יגלה שבוצעה שם עבירת תנועה הוא יתן לרכב דו"ח".

מעיריית אילת נמסר בתגובה לתהיות המועלות בכתבה: "מאחר והעירייה היא בעלת הסמכות להציב תמרורים ושלטים, נענתה העירייה לבקשת הדיירים והציבה את השלט כדי לסייע להם בעניין העוברים לסיני שתופסים את חניות הדיירים במקום".

ממשרד הפנים נמסר בהקשר לחוקיות הנושא: "בנושא נמצא בסמכות ובטיפול הרשות המקומית".

שימו לב בפעם הבאה ודאגו שגם אצלכם בחנייה הפרטית יהיה תו החנייה של הרכב תקף.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת