הטלה ראשונה לעונה של צבי ים במצפה התת ימי

מאת: ● 11/8/2023 06:39 ● ערב ערב 3132
כחלק מפרויקט הרבייה והשחרור של צבי הים, במהלך חודש יולי הטילה צבת ים ירוקה, לא פחות מ-104 ביצים על האי החולי בבריכת הצבים
הטלה ראשונה לעונה של צבי ים במצפה התת ימי
ברוריה, צבת הים הירוקה ● צילום: המצפה התת ימי
תגיות:

מאת: קרינה רוזקוב, מנהלת קהילה במצפה התת ימי

 

את האי החולי בנינו והוספנו לבריכת הצבים על מנת לאפשר לנקבות לבצע את תהליך ההטלה ללא התערבות. הן חופרות בור ומטילות שם ביצים ובסופו של דבר, בעזרת חום השמש והחול יבקעו צבונים קטנים שיהיו במשקל של לא יותר מ-15 גרם.
וכך אכן קרה- נקבת צב ים בשם ברוריה, עלתה על האי במהלך הלילה ויצרה את הקן הראשון לעונה! למחרת הבוקר העתיקו עובדי המצפה התת ימי, בשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים, את הקן לקו החוף המוגן, על מנת שבעוד כחודשיים יוכלו לבקוע הצבונים מול החוף ולרוץ ישירות אל הים הפתוח.

 

ביצי הצבים לאחר ההטלה ● צילום: המצפה התת ימי


סיכויי ההישרדות של צב צעיר עומד לצערנו על אחד ל-1,000 בלבד, סיכוי קטן מאוד, ולכן אנחנו נותנים להם נקודת התחלה שבה הם מוגנים, על קו החוף שלנו שבו הצבים הקטנים בוקעים ומגיעים אל הים ללא הפרעות. צאצאי צבי ים מבלים את שנותיהם הראשונות באוקיינוס, ניזונים מפלנקטון ואורגניזמים קטנים אחרים. בסביבות גיל ה-20 הם מגיעים לבגרותם ויכולים להתרבות. צבי ים בוגרים נודדים למרחקים ארוכים במהלך חייהם, מאחר  שטחי המזון שלהם רחוקים לעתים משטחי הקינון שלהם. אורך חייהם של צבי ים יכולים לנוע בין עשרות למאות שנים. צבי ים ירוקים למשל, כמו ברוריה שטילה את הקן הראשון לעונה, יכולים להגיע לגיל המדהים של 250 שנה!
פרויקט הרבייה והשחרור לים, הוקם על מנת לעזור לאוכלוסיית הצבים בים האדום להשתקם, מאחר והם בסכנת הכחדה חמורה. ישנן סיבות רבות לכך, אבל בני האדם והתעשייה הם-הם הסיבה העיקרית.
צבי ים הם חלק חשוב מהמערכת האקולוגית של הים האדום. הם ממלאים תפקיד בשליטת האוכלוסיות של מדוזות וחיים ימיים אחרים. עם זאת, צבי ים מתמודדים עם מספר איומים שמעמידים אותם בסכנת הכחדה; האשפה בחופים, ובעיקר שקיות הפלסטיק השקופות שדומות מאוד למזון האהוב עליהם-מדוזות, זיהום הים, דייג והרס בחופי הקינון של הצבים.

 

קרינה רוזקוב  מנהלת קהילה במצפה התת ימי


גם תהליך ההטלה והבקיעה של צבי הים פגיע מאוד. צבי ים מקננים בדרך כלל בחופים בלילה, והם רגישים מאוד לאור. אור מלאכותי מפיתוח החוף יכול לבלבל את כיוון צבי הים שהרגע בקעו ולמנוע מהם להגיע אל הים. ברגע שביצי צבי ים בוקעות, הצבונים חייבים לעשות את דרכם לים. עם זאת, לעתים קרובות הם מתמודדים עם מכשולים כמו כבישים, גדרות וטורפים.
השורות הטובות הן, שישנם מספר דברים שניתן לעשות כדי לסייע בהגנה על בעלי חיים אלה- ניתן להפחית את השימוש בכלים חד פעמיים, לדאוג לאיסוף זבל בחופים (גם אם אינו שייך לכם), והעלאת מודעות לסכנות הנשקפות לצבי ים והים כולו.
הירשמו באתר והצטרפו להיות חלק מידידי הים האדום, ועזרו לנו בימי ניקיון, חינוך דורות הבאים ותוכלו גם להחכים בנושא בעלי חיים מופלאים.

 

רוצים ללמוד עוד על העולם התת ימי? מוזמנים לפארק המצפה התת ימי

 

08-6364200

 

www.coralworld.co.il

 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש