סקר גיאולוגי קובע: רובע 2 בשחמון נמצא בסיכון נמוך לפגיעה מרעידות אדמה

מאת: רותם נועם ● צילום: דוד אדרעי ● 3/5/2024 05:51 ● ערב ערב 3170
סקר גיאולוגי שערכה חברת ORY Dor Phd עבור חברת עמרם אברהם, הבונה ברובע 2 בשחמון, מיזם מגורים לאורכו של כביש האהבה, מעלה כי במרבית הקטגוריות הנבחנות, מצוי רובע 2 בשכונת השחמון באילת, באזור הרגיש פחות, ביחס לאזורים אחרים באילת, לתוצאותיה של רעידת אדמה משמעותית ● ממצאי הסקר, שהתבסס על מקורות מחקריים קיימים, מציין כי אף שצפויה תנודת קרקע משמעותית, בשל מיקום התוכנית באגן צר ועמוק, הרי שהסיכוי להתנזלות קרקע וגלישת מדרון זניח בלבד, והסיכון להצפת צונאמי אינו מתקיים
סקר גיאולוגי קובע: רובע 2 בשחמון  נמצא בסיכון נמוך לפגיעה מרעידות אדמה
שכונה עם נוף לים וסיכון מופחת לרעידת אדמה הרסנית. רובע 2

   חברת עמרם אברהם, המקדמת בימים אלה את התוכנית להקמתו של מיזם נדל"ן למגורים ברובע 2 באילת, הממוקם בין כביש האהבה לדרך השלווה, הגישה לוועדה המחוזית דרום, סקר סיכוני רעידות אדמה ראשוני, הסוקר את שטח התוכנית, הממוקם ברום מקורב של 40-60 מ' והנוטה קלות דרומה ומזרחה.
   הסקר קובע כי המקור הסיסמוגני העיקרי לרעידות אדמה גדולות בעלות השפעה אפשרית על אזור התכנית הוא מערכת העתקי ים המלח, המפרידה בין לוח ערב לתת-לוח סיני, תוך שהיא מחברת בין אזור הפתיחה (האוקיאנוס העוברי) של הים האדום לבין אזור ההתנגשות בדרום-מזרח טורקיה. 
ב- 2,000 השנים האחרונות התרחשו לאורך מערכת העתקים זו כ-25 רעידות אדמה שגודלן קטן מ- M7. 
   
   "ניתוח מכלול רחב של בסיסי נתונים גיאולוגיים וגיאופיזיים מצביע על כך שמערכת העתקי טרנספורם ים המלח באזור ראש מפרץ אילת ודרום הערבה מציגה דגם העתקה מורכב הכולל התפצלויות ודירוגים רבים המובילים לשילוב של תנועות אנכיות ואופקיות על מספר גדול של ענפי העתק המציגים היסטוריה עשירה של פעילות סיסמית", קובע הסקר, ומוסיף:  "באזור אילת קיים פוטנציאל לעוצמה גבוהה של תנודות הקרקע, ולכשלים גיאוטכניים נילווים הכוללים קריעת פני שטח ע"י העתקים, התנזלות, גלישת מדרונות וצונאמי. המידע הגיאולוגי שהצטבר והמדידות העדכניות מצביעים על התכנות גבוהה מאוד לרעידת אדמה חזקה (7< M) באופק התכנוני של אזור אילת".
   עוד מוצא הסקר, כי שני המקורות הסיסמוגניים הדומיננטיים המשפיעים על אזור מערב 2 באילת, הם העתק עברונה הממוקם כ-1,800 מ' לכיוון מזרח והעתק אילת, הממוקם כחצי ק"מ מהתוכנית לכיוון מזרח. הרעידה האחרונה המוכרת בהעתק עברונה היתה לפני 810 שנה ומקטע זה יכול להיתרגם כיום לרעידת אדמה שגודלה M7.3 כן עולה ממחקרי עבר, כי מקטע זה של ההעתק נמצא בשלבים האחרונים של המחזור הסיסמי (קרי: שהוא מיועד להתרחש בשנים הקרובות) ואכן מיפוי של אזור זה מלמד כי בעבר נמדדו בו רעידות אדמה גדולות. העתק אילת, הוא האחראי העיקרי לתנועת האנכיות שיצרו את בקע הערבה ומפרץ אילת. אורכו המשוער מעל 40 קמ', והוא בעל פוטנציאל לייצור רעידות אדמה בגודל M 7. על פי ההערכה, ברעידת אדמה גדולה שהתרחשה בו לפני 2,300 שנה, נמדדה הסטה אנכית של הקרקע עד לכדי 4 מ'. 

   ואולם למרות התחזית הפסימית לאזור אילת ככלל, הרי שלפחות בכל הנוגע לשטחה של שכונת מערב 2 באילת, נראה כי מרבית סיכוני רעידות האדמה הצפויים לאילת, לא יתרחשו בעוצמה משמעותית, אם בכלל, באזור זה, וסביר שנחזה בתוצאות של התנזלות קרקע והשלכות של גל צונאמי באזורים המקורבים יותר לחוף הים וכן בציר מלחת הערבה, הנחשב לציר פעיל, עליו נבנה בימים אלו רובע השדה החדש.

   אם נתחיל בבשורות הטובות, הרי שבשל גובהה של השכונה, היא מוגנת לגמרי מסכנה של צונאמי, המאיימת על חלקים מהחוף הדרומי של אילת (כמו בחוף קצא"א ולאורך החוף הצפוני למשל, הצפויים לגלי צונאמי בגובה 4-5 מ' במקרה של רעידת אדמה משמעותית, כפי העולה מסקרים סיסמוגרפים אחרים שפורסמו – ר.נ). גם בכל הנוגע להתנזלות קרקע במקרה של רעידה משמעותית מדובר בסיכון זניח בלבד באזור התוכנית ברובע 2, קובע הדוח. סיכוי נמוך נרשם גם בכל הנוגע לגלישת מדרונות, שאף היא נכללת בי גורמי הסיכון הנלווים לרעידות אדמה. ממצא מרגיע אחר, קובע, כי "אין עדויות קונקרטיות להעתקים ספציפיים העוברים בתחום התוכנית", ומכאן שרק אם כאלו יתגלו במהלך העבודות תידרש הערכה מחדש של הנושא. 
   הסעיף היחידי, אם כן, שמהווה סיבה לדאגה מסוימת הוא סעיף תנודת הקרקע. כאן צופה הדוח תאוצת שיא של 0.22g עבור סלעים קשים, אך לא יותר מאשר ברמת הסיכון התיקנית העומדת על 10% ב-50 שנה (קרי: זמן חזרה משוער בשנים 475) ועדיין, הסקר קובע כי: "משמעות ממצאי הסקר עבור התכנית היא קיומם האפשרי של תדרי הגברה דומיננטיים בטווח זמני מחזור הרלוונטיים לבינוי בתכנית, אשר מחייבים הקפדה מחמירה על פיתוח תכן סיסמי בשלב התכנון ההנדסי והרישוי". ■
602-1056712


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש