יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 3/11/2010 17:33 ● ערב ערב 2470
הרב דוד שנה מפקח כשרות עירוני
יהדות

פרשת תולדות


חינוך ילדים, אוי כמה קשה חינוך ילדים. כהורה וכמורה אני יודע כמה זה קשה. בפרשת תולדות נולדים שני אחים תאומים, אמנם לא זהים, אך הם גדלים באותה תקופה בדיוק, באותו בית, אצל אותם הורים צדיקים. והנה אחד יוצא צדיק מושלם, תם, יושב אוהלים- יעקב אבינו, ולעומתו, יוצא אחיו ההיפך הגמור מיעקב- עשיו, פרא אדם, צייד, רוצח, נואף וכל התכונות וההתנהגויות השליליות ביותר בעולם מתפתחות בילד הזה (אין פלא שמאבא כזה נולדו הנאצים שהם צאצאיו הישירים של עשיו הרשע). ואנחנו מתבוננים ומנסים להבין כיצד זה יתכן, באותה משפחה ילד אחד גדל באופן חיובי והשני גדל באופן שלילי ביותר.
המפתח להבנת השוני בין שני הילדים טמון במילים המתארות את עשיו "ציד בפיו". לעשיו הרשע היתה לשון חלקה וחמקמקה. היושר היה ממנו והלאה. הכל היה צבוע. בפה שלו הוא היה יודע לצוד את אביו בשאלות סרק המעידות על צדקות יתרה בכאילו. בפה שלו הוא היה דורש דרשות נפלאות, והיה צד נשים נשואות תחת ידי בעליהן, בלבושו החיצוני הכולל "בגדי חמודות" (חליפות יקרות ומשובחות) במראהו הנשגב – "איש שעיר" עם זקן ארוך, היה עשיו נתפס בעיני הבריות כצדיק האמיתי. עשיו- מלשון עשוי וגמור, הוא מושלם קודם כל בעיני עצמו, ולאחר מכן גם בעיני הסביבה, אך בליבו פנימה עשיו היה רוע מוחלט, אף על פי שגדל בבית של צדיקים גדולים- יצחק ורבקה, ולמד תורה מפיהם ומפי אברהם סבו עד גיל 15. שיגעון הגדלות של עשיו, שחשב כי הוא המושלם באדם, הוא שהוביל והצריך את עשיו לגדול עקום – ולהיות אביהם של הנאצים – רוע מזוקק. לעומתו, יעקב אבינו, אשר תכונתו היו- "איש תם", ופירוש המילה 'תם' איננה 'טיפש' כפי שמקובל לחשוב בימינו. 'תם' פירושו- ישר, כפיו כן ליבו. יעקב אבינו אינו מתנשא על אף אחד, אין לו זקן ארוך (והוא "איש חלק") הוא "יושב באוהלים" ומנסה ללמוד ממי שרק ניתן, ומתי שרק ניתן. למרות שהיה יעקב אבינו אדם מושלם, הוא לא מרגיש שהוא כזה, לכן יכול היה באמת להתפתח ולהפוך להיות כליל המעלות.
כללו של דבר, אדם שמרגיש שהוא מושלם, עשוי וגמור – הוא באמת 'גמור' ואין לו תקווה. כדאי לו להיזהר שלא יגדל להיות עשיו הרשע. אך מי שמכיר את מקומו ויודע שיש לו עוד הרבה מה ללמוד וממי ללמוד והוא לא מתנשא על הבריות, יזכה בעזרת ה' לגדול בדרך הישר להיות בן של יעקב אבינו, יהודי אמיתי, יהודי לתפארת.