בעיית המסתננים בדרך לספר

מאת: מלי פישמן ● 11/1/2012 10:35 ● ערב ערב 2532
בגיל 41 ליעד שהם הוא אחד הסופרים המבטיחים בארץ. היום, יום רביעי, בשעה 20:00 יתקיים בספריה העירונית מפגש סופר - קוראים, שיתמקד מן הסתם בעובדה ששהם יהיה הסופר הראשון בארץ שיעסוק כבר בספרו הבא בבעייה ה'חמה' בארץ - בעיית המסתננים
בעיית המסתננים בדרך לספר

באפלולית השקטה של משרדו, בלב הכרך הגדול קרמו עור וגידים הדמויות ועלו במוחו הקודח כשהן חוברות זו לזו במארג מופלא של עלילה מתפתלת עד לסופה המבטיח. זה מה שליעד שהם, עורך דין העוסק במסחר בינלאומי, בן 41 עושה- כותב ספרים והציבור מצביע בעד. היום, יום רביעי, בשעה 20:00 בספריה העירונית תקיים 'צומת ספרים', מפגש מרתק בין הסופר לקוראיו. מפגשים מהסוג הזה אינם זרים בספרייה, אלא שמה שמשך בעיקר את תשומת ליבנו בהגעתו של הסופר המוערך לעיר, היא העובדה כי בימים אלו ממש 'מבשל' שהם את ספרו הבא שיעסוק בנקודה הכואבת לנו, האילתים- בעיית המסתננים. לצורך כך הוא כבר החל את התחקיר. אמנם הוא נמצא בשלבים הראשונים, אבל כבר ברור לו לחלוטין שמדובר בבעיה מורכבת. "מצד אחד הם פליטים או מהגרי עבודה, תלוי במתבונן, וחלקם אף מסכנים וצריך לעזור להם, ומצד שני הכמויות העצומות של המסתננים שמגיעים לארץ משנות את המרקם החברתי. באילת במיוחד שמעתי שהדבר בא לידי ביטוי, אבל גם בתל אביב אפשר לראות את זה", הוא אומר לי בשיחה טלפונית רגע לפני שהוא מגיע לעיר.
שהם עדיין לא גיבש לעצמו דעה בנושא והוא רק מתחיל ללמוד אותו לעומק. לשאלתי איך אפשר לכתוב בלי להיות חלק מהבעיה ולחוות את מה שלפחות אחד הצדדים עובר הוא משיב : "יש בסוציולוגיה מחקרים שנקראים בשם 'הזרה'. זאת אומרת כאשר אני מתרחק מהאירועים ומהחוויה ומתבונן בה מהצד. בתור ה'זר" אני יכול לראות דברים באור שונה ובזוויות שונות ממה שהמעורבים באירועים או בחוויות רואים". שהם סבור שלהיות מעורב בתוך הבעיה לא נותנת לנו המעורבים בה אפשרות לראותה בפרספקטיבה אחרת רחבה יותר.
שהם בחר בנושא המסתננים כי הוא מרגיש במורכבות הנושא. "הנושא כולו מאוד אקוטי והוא סוג של פצצה מתקתקת. פגשתי הרבה מאוד אנשים שנוגעים בעניין הזה ביניהם שוטרים, עמותות, עיתונאים ואנשים מהשורה ולכל אחד יש את נקודת המבט שלו. כמו שאמרתי- מצד אחד הם באמת מסכנים ואומללים אבל מצד שני תסכימי איתי שהם לא בדיוק אויב". שהם מאמין שגם כשיגמור את הספר ספק אם תהיה לו עמדה. גם העובדה שמדובר בנושא מאוד אקטואלי מושכת את שהם לכתוב עליו "אני חושב שאחד הדברים המעניינים בספרי מתח זה היכולת לעסוק בנושאים שמטרידים את החברה".
בשלב הזה אין לו עדיין דמויות וסיפור אלא תשוקה לעריכת תחקיר מאוד מעמיק בנושא. "יש לי הרגשה שבסופו של דבר יצא מזה ספר מתח", הוא אומר ומאמין כי דווקא העובדה שביום יום שלו הוא לא מתחכך עם המסתננים, מאפשרת לו את היכולת להסתכל על הדברים מבחוץ. "אני לא מעורב רגשית, למרות שבסופו של דבר כל מי שאני מדבר אתו אומר לי שאחרי התחקיר ארגיש את עצמי מאוד מעורב". וזה בהחלט יכול להיות.
אין ספק שהתגובות שהוא מקבל מהסביבה הקרובה שלו ומהסביבה היותר רחוקה על החלטתו לעסוק בנושא זה מעודדת אותו להמשיך ולחקור את הנושא ולבחון אותו לעומק.
"אני שומע מאנשים שהם מאוד שמחים שהחלטתי לעסוק בנושא. יש להם תחושה שזה לא מעניין אף אחד. המדינה לא מתעניינת והעיתונים מדי פעם מאירים נקודה אחת או שתיים. חלקם אומרים לי כי כתיבת ספר מתח בתחום הזה שונה ויכולה להיות משפיעה ביותר".
כך או אחרת אם וכאשר הספר החדש יקרום עור וגידים הוא יתרחש בכרך הגדול בתל אביב "אילת זו אופרה אחרת. כאן העסק הרבה יותר קטן ודרמטי. בתל אביב הם נבלעים בתוך ההמון, והעלילה יכולה להיות יותר מפותלת, פחות צפויה והכי חשוב הסוף אין ספק יהיה מפתיע ומרתק."

בא לשמוע ולהשמיע


במפגש היום מתכוון שהם להרצות על החיים במילים. "אני מדבר על תהליך הכתיבה ובמיוחד על הקשר שלי בין הכתיבה ועריכת דין". על שיטת הכתיבה שלו הוא אומר: "אני בוחר את הגיבורים שלי ובונה את הדמות שלהם החל מהגיל, העיסוק, המראה שלהם ועד למחשבות שלהם". בדרך הזו נותן שהם לדמויות שלו לנהל את העלילה כשהוא הצופה מהצד. כששהם מתחיל את הכתיבה הוא לא יודע איך הדברים יסתיימו וזה מה שהופך את כל העניין למעניין ומותח, לא רק למי שקורא את הספרים שלו אלא גם לו בעצמו. שהם מקווה לפגוש אילתים רבים לערב מעניין ומרתק, לאו דווקא סביב ספרו העתידי אלא באופן כללי על ספרים ועל תהליך הכתיבה. מבחינתו יש ערך מוסף מאוד גדול למפגש הזה מעבר למחמאות שהוא תמיד מקבל וזאת הביקורת של הקוראים. "אני שומע את הקוראים שלי ישירות ואני חושב הרבה מאוד על מה שאנשים אומרים לי".
עד כה כתב ליעד שהם תשעה ספרים, חמישה מהם ספרי מתח מאוד מצליחים. הוא כותב בממוצע ספר בשנה. "כשהתחלתי לכתוב זה היה בהנחיתו של דב אלפון, העורך של הוצאת 'כינרת'. הכיוון של ספרי מתח לא היה מתוכנן. כי בעצם זה ממש לא נראה מתאים לי. אני כזה "חנון" מה לי ולכתיבת ספרי מתח? אבל אז הגעתי לאמנון ז'קונט שהיה העורך של ספר המתח הראשון שלי 'שבוע באמצע החיים' ומצאתי את עצמי בז'אנר הזה. וראיתי כי טוב".
למי שלא מכיר אל ליעד שהם וספריו מומלץ להתחיל עם ספרו 'משחק הראיות', המספר על שופט אשר מוצא את עצמו על ספסל הנאשמים. משם להמשיך הלאה לשאר הספרים.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש