היכל התרבות

מאת: או-מד מדיקל ● 31/10/2012 13:12 ● ערב ערב 2574
היכל התרבות

המלצת ספר


ים שחור, אופק לבן – ד"ר ישראל לשם

תמונת כתבה


בהוצאת 'אופיר ביכורים' - בית ההוצאה לאור המוביל בישראל ליוצרים בראשית דרכם

"13 מליון שחורים רוצים לדעת האם רק ללבנים באמריקה יותר להילחם, ואולי למות למען ממשלתם, בצי. היות וארצנו בסכנה, אנו דורשים שינוי במדיניות הצי כלפי השחורים והמגבלות שהוטלו על השימוש בהם. המדיניות הקיימת מדכאת את יוזמת השחורים לעזור למולדתם".

הספר עוסק בשאלת האפליה הגזעית בצי האמריקני כלפי הימאים השחורים בין השנים 1948-1939. בפועל, הסיפור חובק את התקופה ממלחמת העצמאות האמריקנית ועד לשנות השבעים של המאה ה-20.

המחבר מנסה לאתר את הסיבות שבגללן היה הצי האחרון לבטל את האפליה וההפרדה. תשומת לב רבה הוקדשה לתמורות ולשינויים שחלו בגישת הצי לשחורים במרוצת השנים ומתגלה כעין סליל עולה של שינוי חיובי. בכל מלחמה לקחו חלק יותר ויותר אפרו-אמריקנים, וכך התגברו כוחם ועמידתם על זכותם לשוויון, עד שלא היה אפשר עוד להתעלם מהם, כמו גם מהארגונים הפוליטיים והעיתונות השחורה. וכאשר הבחירות לנשיאות בשער - הם מפעילים את השפעתם וזוכים להחלטות נשיאותיות שישנו את התמונה החברתית בארה"ב.

תא"ל מיל. ד"ר ישראל לשם בגר והתחנך בקיבוץ אשדות-יעקב. כיום תושב קריית טבעון. שנים רבות שירת בחיל הים ופיקד על שייטת הצוללות. לקראת תום שירותו הצבאי, שירת כמבקר הצבאי במשרד מבקר מערכת הביטחון ופרש בדרגת תא"ל. בעל תואר שני בהיסטוריה אמריקאית מאוניברסיטת תל אביב ותואר דוקטור בלימודי ארה"ב בהצטיינות יתרה מאוניברסיטת חיפה. כיום מרצה באוניברסיטת חיפה ובמכללות אזוריות. גישתו האוהדת לנושאים חברתיים בולטת בעבודת הדוקטורט ובספרו המבוסס עליה.

פרו' (אמריטוס) מיכל סובל, אוניברסיטת חיפה: "זהו המחקר הראשון המשווה ומציג את ההיסטוריה של היחסים בין הגזעים בצי ביחידות ההנדסה הימית, משמר החופים, שייטת הצוללות, המרינס וצי הסוחר. המחקר מעלה ניתוח חדשני לגבי קטע היסטורי זה שטרם נחשף, שהוא חיוני להבנת בעיית הגזענות בצי ובזרועות הצבא האמריקני".
פרו' (אמריטוס) ארנון גוטפלד, אוניברסיטת ת"א : "המחקר מבוסס על עדויות וראיונות החושפים ברגישות וביסודיות ראויה לשבח עולם של דעות קדומות, שמרנות ואי שוויון. דרך משקפי הצי, עוקב המחבר אחר הדרמה הגדולה של בעיית הגזע באמריקה, מהיווסדה דרך המלחמות השונות ומוכיח, כי אנשים מתאימים במקומות הנכונים ובזמן הנכון מסוגלים להביא את השינוי המיוחל".

בואו לרקוד



תמונת כתבה


רוקדים עם מיטב המרקידים בהרקדות חוף תחת כיפת השמיים.
מדי שבת, מהשעה 20:00, ברחבת טיילת 'מלכת שבא' (ליד הגשר). הכניסה חופשית.

קלאסי 2014
60 שנים למנצח האגדי ולרי גרגייב

פסטיבל 'קלאסי בים האדום' שיתקיים בינואר 2014 יהיה בסימן 60 שנים למנצח האגדי ולרי גרגייב.

פסטיבל 'קלאסי בים האדום' בניצוחו של ולרי גרגייב, יידחה השנה לקראת פסטיבל חגיגי ומיוחד שיתקיים בינואר 2014. כך הוסכם בעצה משותפת עם ולרי גרגייב.

פוסטל פנחס, נציגו של גרגייב בארץ ציין, כי תכנית הפסטיבל הבא, שיתקיים בין התאריכים 15-19.1.2014, תשודרג לרגל מלאת 60 שנים לולרי גרגייב. עוד ציין פוסטל, כי נקבע תאריך גם לשנת 2015. "אין לנו כוונה לזוז מאילת", קבע פוסטל והתחייב כאמור לתכנית ייחודית וחגיגית בפסטיבל הבא.

הפסטיבל, בהשתתפות אמני בית האופרה מרינסקי ובניצוחו של המאסטרו ולרי גרגייב, אחד מגדולי המנצחים בעולם ומנהלה של תזמורת ומקהלת בית האופרה מרינסקי מסנט פטרסבורג, רוסיה, הפך לאחד מאירועי התרבות המסורתיים בעיר אילת המתקיים מזה 11 שנים לצד פסטיבלי הג'אז, 'אנאפאזה במדבר' והפסטיבל הקאמרי.

לחובבי המוסיקה הקלאסית מהארץ ומחו"ל הפוקדים מדי שנה את הפסטיבל, יהיה שווה לחכות לפסטיבל הבא שצפוי להיות עשיר, איכותי ומשובח, באווירה חגיגית ומיוחדת.

קצרים


מתנ"ס 'בית רובין' מזמין לקונצרט:'קסם הוואלס'
מרינה יופה - סופרן, מרינה ארצקי – פסנתר,
רביעייה קאמרית: אנטולי שנקר - כינור, אנה גופמן – כינור,
נטלי פפלסבסקי – ויולה, ראיסה חליף - צ'לו.
מחיר: 40 ₪.
מוצ"ש, י"ח חשון, 3.11.12 בשעה 19:00 במתנ"ס 'בית רובין'.

שעת סיפור לגילאי 4-7
'שמוליקיפוד' / דודו שליטא
מספרת: ויקי פורטר
כניסה: 10 ₪.
יום ג', כ"א חשון, 6.11.12 בשעה 17:00 בספריה העירונית.

רביעי משפחתי
מתקנים מתנפחים, עבודות יצירה.
ומטעמים מהמטבח של קולייר.
כניסה: 5 ₪ לכל ילד.
ניתן לרכוש כרטיסיה הכוללת 10 כניסות, במחיר 35 ₪ לכל ילד.
יום ד', כ"ב חשון, 7.11.12 בשעה 17:00 במתנ"ס 'קולייר'.
רביעי משפחתי מתקיים גם בתאריכים 14.11, 21.11, 28.11.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש