שלמות היא לא מילה גסה

מאת: סימונה סולומון שאואט ● 7/3/2014 13:49 ● ערב ערב 2644
עם עליה של כ – 30% בכמות הקהל בקונצרטים, ועליה של 20% במכירת כרטיסים, יכול ליאוניד רוזנברג, מנהל הקונסרבטוריון העירוני והאיש שמאחורי פסטיבל המוסיקה הקאמרית באילת להתגאות. גם בשנתו התשיעית של הפסטיבל, הביקורות משבחות. היכונו לפסטיבל העשור
שלמות היא לא מילה גסה

שאפו שאפו ושוב שאפו למייסד ומנכ"ל פסטיבל אילת למוסיקה קאמרית התשיעי שפקד את אילת בשבוע שעבר, כולל הסופ"ש. כאורחת קבועה של הפסטיבל למן שנתו הראשונה, אני מופתעת בכל פעם מחדש מהתוכנית המגוונת והאיכותית, שנבחרה בפינצטה כך שתהייה מרתקת ותדבר אל כל גווני האוכלוסייה במגוון סגנונות מוסיקה מרתק וסוחף. קהל עצום גדש את אולמות מלון 'דן', קהל שוחרי מוסיקה. תלמידי המוסיקה של העיר אילת והערבה הגיעו אף הם להנות מהתוכנית, ותלמידי קונסרבטוריון אילת קיבלו כרטיסים לקונצרטים במימון המשרד לפיתוח הנגב והגליל כחלק מפרויקט 'ניצני הנגב'.
והמספרים מדברים בעד עצמם. ממשרד יחסי הציבור של הפסטיבל, 'קרוסלה', נמסר כי חלה עלייה של 20% במספר רוכשי הכרטיסים, עלייה של 10% בהכנסות ושל 30% בכמות הקהל בקונצרטים.

אדום לוהט


גולת הכותרת של הפסטיבל היתה ללא ספק הופעתו של הרכב הבארוק הבריטי RED PRIEST, שהעלה את מופע המוסיקה/מחול/מולטימדיה 'קרנבל בוונציה' המבוסס על 'ארבע העונות' המפורסם של ויואלדי בשיתוף שני רקדני אנסמבל 'בת שבע'. מופע לא שגרתי שמתחיל בהחשכת האולם והקרנת סרטון לכאורה פסטורלי של נופי איך לא.. ונציה, אט אט האווירה בסרטון מקבלת טוויסט ספק קודר, ספק אוונגארד, אש ניצתת על המסך, ואל הבמה מגיחים ארבעת חברי ההרכב עטויי גלימות שחורות, מהולות בטאץ' אדמדם, וזאת כדי להכניס אותנו באמת לעניינים. בכלל המילה בארוק עצמה מרמזת על הביזאריות, החדשנות הסוריאליסטיות משהו. המוסיקאים המעולים נעים על פני הבמה וממש מציגים את המוסיקה, מפתיעים אותנו מדי פעם בקולות צחוק מכשפה... ללא ספק פתיחה גותית הולמת לקונצרט שכזה. בהמשך, ובניגוד מוחלט לפתיחה, לקחה אותנו הרביעייה למקום פסטורלי עד מאוד: נופי הטבע של איטליה והאידיליה הכפרית של ארבע העונות, הבמה מוארת, חברי ההרכב לבושי בגדים בהירים. נועם נגינת החלילית, המשתלב עם הצ'מבלו, הכינור והצ'לו, אפיונים מוסיקליים של סערות, רוחות, קרח, חום צורב, רועים מנמנמים, עשבים נעים ברוח, כלבים, ציפורים. כל אלה הופכים את היצירה ליצירת מופת מהמעלה הראשונה. בטוחים שהכומר האדום המקורי, אמנם מתהפך בקברו, אבל ככל הנראה רק מנחת..בנוגע לקטעי הריקוד המשולבים, לעניות דעתי הבלתי קובעת, לא היה ממש קשר למוסיקה, עד כי לטעמי אחד הפריע לשני, כל אחד בפני עצמו – היה הרבה יותר טוב.

איך אומרים באך בג'אזית?


תמיד מעניין לקרוא פרשנויות חדשות למוסיקה מוכרת ואהובה. כך היה במופע הג'אז המרתק של רביעיית Art Jazz עם הכנר הווירטואוז אנדרס מוסטונן, שהגיעה היישר מאסטוניה לביצוע תוכנית ג'אזית על וריאציות גולדברג מאת י.ס.באך, כשהרעיון הוא למעשה לבצע מוסיקה קלאסית תוך כדי אלתור אך נאמנה למקור. כל אחד מחברי ההרכב מעולה, וזאת כאנדרסטייטמנט, יחדיו – חגיגת ג'אז.

היחפן מניס


שעה לחצות, יום חמישי, האולם מוחשך, ולבמה עולים שניים – צ'לן ואקורדיוניסט, האחרון יחף(!). אלא מה, חם באילת, הוא מרגיש בנוח על הבמה. איננו יודעים למה לצפות, ההפתעה גמורה, מדובר בשני נגנים מקצועיים, הפורטים על כליהם בלי חשבון, מוציאים מהם את המכסימום, קואורדינציה שכל טייס חיל אוויר היה מתקנא בה. ווינסנט פיירני האקורדיוניסט הצרפתי מניס הוא פנומן. תקראו לו תמנון, שכל זרוע שלו מתפקדת בפני עצמה. יד ימין ויד שמאל על האקורדיון, הרגליים היחפות נעות לכל הכיוונים לפי הקצב, הראש זז לכיוונים אחרים, מדי פעם הוא מלווה גם בעזרת הפה. ואני בטוחה שאם היו לו עוד כמה זרועות, הוא לבטח היה הופך לתזמורת של אדם אחד. תוסיפו לכל אחלה את האלתורים שלו עם רגש אינסופי וקיבלתם חגיגה גדולה. ואי אפשר שלא להחמיא גם לצ'לן שלצדו – פרנסואה סאלק, שמלהטט על הצ'לו כמו שבאמת אף פעם לא ראיתי. שניהם גם יחד סוחפים אותנו עם רפסודיה הונגרית, ארמגדון - ג'אז וטנגו, צ'רדש, וכיאה לצרפתים – מוסיקה צרפתית שקורעת את הלב. אחחח ווי לה פראנס.

יש רופא בקהל?


עוד אחד מהמופעים המסקרנים בפסטיבל, היה ללא ספק המופע של רביעיית ברודסקי הנודעת מבריטניה, שהתקיים גם בירושלים באולם ימק"א. כחלק מהאג'נדה החברתית של הפסטיבל, הוזמנו אליו 150 רופאים ורופאות, אחים ואחיות ואנשי מנהלה מבית החולים 'הדסה עין כרם' ליהנות מהקונצרט הייחודי.

תמונת כתבה


תמונת כתבה


חגיגת העשור בדרך


ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי ומנכ"ל השיווק והמכירות של רשת מלונות 'דן', רפי בארי, שיבחו במעמד מסיבת עיתונאים שהתקיימה במלון 'דן' את הפסטיבל הנוכחי: את התכנית המגוונת, את העניין הרב שהפסטיבל עורר, ואת כמות הקהל הרבה שהגיעה לקונצרטים ולאירועי הפסטיבל.
בארי ומנכ"ל 'דן' אילת, ליאור מוצ'ניק, הביעו שביעות רצון רבה משיתוף הפעולה עם הפסטיבל והצהירו על כוונתם להמשך העבודה המשותפת גם בשנה הבאה.
לאוניד רוזנברג, מנכ"ל הפסטיבל, נתן לנו מבט הצצה לפסטיבל הבא וסיפר, שפסטיבל העשור, שיתקיים ב-2015, ייערך בשבוע הראשון של פברואר (2-7.2.2105) ובמרכזו - תזמורת קאמרטה ג'נבה עם גדול הצ'לנים של ימינו, סטיבן איסרליס. מחכים בשקיקה לשנה הבאה.

חדשות אילת