שובו של האח (לא הגדול)

מאת: רותם ג'קסון ● 12/9/2014 10:53 ● ערב ערב 2064
מי לא חולם חלומות רומנטיים על רביצה מפנקת על גבי שטיח פרווה מול אח עצים בוער, במרכז הסלון. מסתבר שהאח המיתולוגי הוא לאו דווקא בן משפחה או מותג טלוויזיוני. האח הגדול האמיתי בבית, הוא דווקא אח עצים שכבר מזמן לא נחלתם הבלעדית של תושבי האלפים
שובו של האח (לא הגדול)

קמין או בשפה העברית – אח, זהו אמצעי לחימום הבית באמצעות חומרי בערה שונים. באירופה ובארצות הברית הוא נפוץ מזה שנים רבות וגם בישראל, אם כי זה עדיין לא משהו שאפשר לראות בכל אזורי הארץ, אלא יותר בבתים של תושבי הצפון או אזור ירושלים, שם הקמין מהווה חלק אינטגרלי מהבית ומשרת את הדיירים נאמנה בימי החורף הקרים. אלא שבשנים האחרונות, חל מהפך בזמינותו ובכדאיותו גם באזורים חמים יותר. כל תושב אילת או הערבה שעסק בבניית בית פרטי בשנים האחרונות יכול לספר לכם שתוך כדי תכנון הבית הוא חלף על פני השאלה, האם באזור חם כמו שלנו ראוי להתקין אח עצים?! כמעט כולם הגיעו לאותה מסקנה- מצד אחד ימי החורף באזורנו הם קצרים אז ההשקעה לא בהכרח כדאית, אך מצד שני ימי החורף אמנם קצרים מחד אך מאוד קרים מאידך. לשיקולים הכלכליים נכנסים פרמטרים של חיסכון באנרגיית חשמל גם לאותה תקופת חורף קצרה שמצריכה מאיתנו לחמם את הבית בחימום חשמלי, שזהו לכל הדעות חיסכון מהותי של שלושה עד ארבעה חודשים בשנה. קמין עצים הוא אמצעי החימום חסכוני ביותר שקיים, הן מפאת העובדה שחומרי הבערה זולים בהרבה מהחשמל והן בגלל שהחום בתוך הבית או החלל יישאר הרבה אחרי שהקמין יפסיק לבעור. אולם לצד השיקולים הכלכליים, ישנו גם הפן העיצובי שמכתיר את הקמין לפריט בעל הנוכחות המשמעותית ביותר בבית. ללא קשר למראה החיצוני שלו והתאמתו לסביבה, בין אם הוא עשוי בסגנון מודרני, כפרי או קלאסי, בין אם הוא קמין גז במראה אותנטי, קמין הוא תמיד יפה, רומנטי ומעניק לבית את תחושת החמימות הנעימה, גם כשהוא אינו דולק, גם בקיץ הוא ממשיך את תפקידו העיצובי, בשעה שהוא מעניק לבית מראה ייחודי ובמידה וזה אח עצים, אז ערימת העצים המנוסרים בגינה גם משווים לה את המראה הכפרי- הפסטורלי.

סוגי קמינים

הקמינים שיש כיום בשוק מוסקים באמצעות עץ, נפט, גז או סולר. ישנם גם קמינים חשמליים המוזנים על חשמל. אלה הם קמינים זולים יותר וחדשניים יותר ומתאימים גם לדירות. בדרך כלל קמינים עשויים מגוף הבעירה וארובה לפליטת העשן ונסגרים באמצעות דלת בעלת זכוכית עמידה לאש. הם בעלי מערכת לויסות בהתאם לכמות חומר הבעירה. שלא בדומה לבעירה באוויר פתוח, בקמינים פליטת עשן נמוכה יותר. החום נוצר על ידי זרימת אוויר נכונה בתוך הקמין שלא מורידה את הטמפרטורה ועל כך מייצרת תגובת בערה אידיאלית.
תמונת כתבה
תמונת כתבה

אח עצים

מכל זווית שתבחרו להסתכל, לקמין העצים המקורי ישנם את היתרונות הגדולים ביותר- הוא אמצעי חימום נפלא, נגיש היום לכל בית ולכל מקום, הוא אמצעי חימום חסכוני, הוא בריא יותר משאר סוגי הקמין והוא מרהיב ביופיו ובתרומתו לעיצוב הבית. מה שכן, שלא כמו ברכישת אמצעי חימום אחרים, רכישתו של קמין דורשת התייעצות עם איש מקצוע ותחזוקתו צריכה להיות שוטפת. קמינים מעניקים אפשרות לחמם חללים גדולים וקרים מאוד ועל ידי מיקום נכון כמו לדוגמה הצבתו על גב קיר פנימי או על ידי תכנון מסלול הארובות דרך הקירות ו/או הריצוף אפשר לחמם כמה חדרים בו זמנית. הקמינים יכולים גם להתאים לדירות קטנות בבניין קומות. לחדרי ילדים הם כמובן פחות מתאימים. מבחינה בריאותית יש יתרון לקמינים הפועלים על שריפת עצים כי הם יותר בריאים מאשר קמינים על נפט או סולר, וישנם גם כמה יתרונות נלווים להתעסקות סביבו- אנשי הטבע למיניהם יכולים להתרפק מעונג על העיסוק עם האש והעצים במרכז הבית ועל התחביב החדש והמסוקס של מציאת העצים וחיתוכם במסור.

פתיתי עץ

גם בתחום הקמינים חושבים יצרנים רבים באירופה על ייצור קמינים הפועלים באנרגיה מתחדשת ואחד הפתרונות המוצלחים הם פתיתי העץ. פתיתי העץ, האלטרנטיבה הנקייה לגברי 'המטרו' של היום, הם חומר בעירה חדשני שכאמור חולל מהפכה בכל הקשור לשימוש באנרגיה מתחדשת שאינה פוגעת באיכות הסביבה, מנצלת את מקורות הטבע ליצירת אנרגיית חימום, חוסכת משמעותית בעלויות חימום הבית ובעיקר מאפשרת לוותר על התחביב של חוטב העצים המאותגר של שנות האלפיים. פתיתי העץ עשויים משאריות של ענפי עצים שנפלו, נסורת מנגריות או כל שארי עץ הנמצאים ונאספים בטבע. באמצעות טכנולוגיה חדשנית כל שאריות העץ נטחנות ונדחסות ואז נוצרים פתיתים בקוטר 6 מ"מ עשויים עץ טבעי לחלוטין ללא כל תוספות מלאכותיות. הפתיתים מגיעים בשקים של 15 ק"ג ומוכנסים לתוך הקמין בצורה חלקה ונקייה. מאחר ופתיתי העץ דחוסים ויבשים מאד, הם מרוכזים בחומר בעירה נטו אשר מפיק אנרגיה גבוה ביחס לגודלו ולכן החיסכון משמעותי לפחות ב- 40% מאמצעי חימום אחרים. עלות הפתיתים נמוכה יחסית גם מהסיבה שהם מיוצרים בכמויות גדולות והשינוע שלהם פשוט ונוח.

פתיתי עץ בטכנולוגיה מתקדמת

קמין פתיתי העץ מצויד במערכת בקרה אלקטרונית שמוסיפה את הפתיתים באופן מבוקר על פי הצורך ובהתאם לטמפרטורת הבית. מערכת הבקרה שולטת על עוצמת הבעירה באופן מדויק וחסכוני וניתן גם לקבוע את הטמפרטורה הדרושה על פנל ההפעלה בקמין או באמצעות שלט רחוק. קמין גז ארובה כפולה מהווה את רמת הבטיחות המומלצת והמקסימלית עבור קמין גז. מערכת ארובה כפולה מאפשרת פליטת גזים מחוץ לבית ויניקת חמצן מחוץ לבית פנימה. קמין גז ללא ארובה מיוחד לדירות ולבתים משותפים, היכן שלא ניתן להתקין ארובה. עם פילטר קטליטי מיוחד המפחית ריחות ומוריד את רמת ה- CO לרמות מינימליות. מחייב פתח אוורור קבוע. תנור ארובה משולב עם חימום תת רצפתי/ רדיאטורים ומערכות סולאריות משולבות, כאשר בערת הקמין מהווה את מקור החום למערכת התת רצפתית ולרדיאטורים (בכל הבית). מערכת שקטה לחלוטין . תנור עם מפוח משולב עם תעלות אויר לפיזור החום ברחבי הבית.המפוח מגדיל בכ- 50% את ניצולת הקמין ובעזרתו ניתן למעשה לחמם את רוב חללי הבית. קמין חשמל הוא רק נראה יפה. יתרון משמעותי הוא האפשרות לנייד אותו בין החדרים. 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש